Tilith Skrevet 19. februar 2014 #1 Del Skrevet 19. februar 2014 Har en gutt på 8 uker som jeg fullammer, dvs gjorde det helt til fredag som var. Da var jeg på kontroll på helsestasjon og vektkurven var flatet ut så han har ikke fått i seg nok næring og lagt på seg lite.. Ikke tenkt over dette da han alltid er blid og fornøyd, spist hver 2 time ca, 1 gang på natten. Problemet er at han aldri tømmer brystene, for han sovner som regel, eller gidder ikke suge når det går litt tregere og få ut melk, da bare kaver han og blir sint. Men han blir aldri så mett at det går mer enn 1,5-2 t fra start til start.slitsomt Har de siste dagene gitt han mme i tillegg til amminga og merker han er mye mer fornøyd etter måltidene han får det. Avføringen har gått fra grønn suppe til gul grøt, så nå får han hvertfall i seg nok næring. Men jeg er så redd for å miste melka, for ønsker jo i utgangspunktet å fullamme. Nå blir det jo bare til at han ammer i 5 min og får resten med erstatning. Hvordan bør jeg kombinere og legge opp ammingen for at det ikke skal bli stress og styr og melkeproduksjonen opprettholdes?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144121424-lillegutten-t%C3%B8mmer-ikke-brystet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 19. februar 2014 #2 Del Skrevet 19. februar 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Hvorfor ammer du bare i 5 minutter? Sovner han da? Har du pleid koble han fra når han sovner, eller har du latt han fortsette å die? Mange barn dier flott i søvne. Se på kjeve og hals om han suger og svelger. Ofte er det lettere å få barnet til å die lenge når de er søvnige, det blir mindre klaging over lite melk (stopp i utdrivinga) da. Nattamming er svært effektivt for å øke produksjonen. Hva mener du med amming 1 gang på natten, dvs hva er natt? For å øke melkemengden bør du ikke la det gå mer enn to timer fra start til start på dagtid, og tre timer på natta. Du kan evt pumpe og gi senere. Pumping kan også brukes etter korte måltider, spesielt på tider av døgnet der noen andre kan hjelpe deg å gi MME etter amminga (vanskeligere å amme og pumpe samtidig). Dersom du har elektrisk pumpe så kan det hjelpe å pumpe på det andre brystet mens du ammer, dette kan bedre/forsterke utdrivinga. Nattamming er svært effektivt for å øke produksjonen. Hvor mye erstatning gir du nå (pr måltid og pr døgn)? Sa helsesøster noe om mengden? 15% av kroppsvekta frem til 4 uker er en tommelfingerregel for matbehov, i praksis noe mindre for fullbårne barn (12-15%). Dess større del av dette MME utgjør, dess mindre morsmelk får han i seg. Det er lurt å gi MME i små porsjoner etter amming, i stedet for å gi 1-2 større flasker pr dag. Da påvirkes amminga mindre, slik at det ikke går for lang tid til neste amming. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144121424-lillegutten-t%C3%B8mmer-ikke-brystet/#findComment-146135615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilith Skrevet 19. februar 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 19. februar 2014 Ammer i mer enn 5 min, han kan ligge i en halvtime og mer, men når han sovner så suger han bare, svelger sjelden. Sovner som regel etter 10 min på puppen. Tar han opp for å rape når han sovner. Innimellom våkner han til, andre ganger sover han så tungt at han ikke merker å ha blitt løftet. Har gitt han 135ml to måltider, i stedet for amming.har pumpet de rundene. Men da er det kanskje bedre som du sier og gi mme i små porsjoner i tillegg? Helsesøster så ikke noe om mengden. Han spiser kl 23, kl 03-04, kl 06...ca..noen netter sover han til 06 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144121424-lillegutten-t%C3%B8mmer-ikke-brystet/#findComment-146136155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 20. februar 2014 #4 Del Skrevet 20. februar 2014 Får du til å vekke han straks du ser han sovner? Eller evt løfte han opp før han sovner, for å holde han litt våken? Ellers står det kanskje noen triks på http://ammehjelpen.no/artikkel/19/Sovnige-barn , selv om de er mer myntet på nyfødte som er søvnige og da sannsynligvis er det av andre grunner enn en på 8 uker (feks gulsott). Hvor mye pumpet du på de måltidene du gav flaske i stedet? Pumpemengde er ikke en god indikasjon på mengden melk du har, men det er greit å vite. Naturligvis kan og bør du gi denne melka i stedet for MME når han skal ha flaske. 2x135ml = 270 ml pr døgn er ganske mye, det kan fort utgjøre 1/3 av matbehovet hans. Mange barn sluker svært mye melk fra flaske, fordi melka kommer fort - og barnet har et sugebehov i tillegg til matbehovet. Jeg anbefaler "langsom flaskemating" (http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating) for flaskemating. Metoden simulerer melkeflyten fra brystet og måltidet bør ideelt sett ta like lang tid som en amming. Og jeg anbefaler altså å gi ekstra melk etter amming flere ganger om dagen i stedet for å erstatte amminger med flaske. Amming stimulerer produksjonen bedre enn pumping, derfor vil det være bedre å amme enn å bare pumpe til et måltid. Når var det egentlig at vektkurven flatet ut? (Nyttig om du kan oppgi alle veiingene av han.) Hva har helsesøster gjort for å finne ut hvorfor dette skjedde? Pass ellers på å spise og drikke nok. Å fullamme krever ca 600 kcal ekstra energi pr døgn. Mange glemmer å spise når de ammer, spesielt om de ikke kjenner ekstra sult under ammingen, da kan det være lurt å smøre mat for flere måltider av gangen, sette dagsmengden drikke i kjøleskapet hver dag og ha som mål å drikke det opp hver dag, og ha (sunn...) snacks tilgjengelig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144121424-lillegutten-t%C3%B8mmer-ikke-brystet/#findComment-146139712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilith Skrevet 20. februar 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 20. februar 2014 Takk for nyttig tips og hjelp! Skal absolutt prøve langsom flaskemating!var heller ikke klar over at man bør spise under amming. Har de siste dagene tatt han av brystet og opp på skulderen når jeg ser han begynner bli veldig døsig. Det har hjulpet, og han har sugd litt aktivt igjen. Får ikke pumpet ut mer enn ca 70-80ml på begge bryst til sammen per runde. Har kun manuell pumpe og brystet blir så ømt for det er så voldsomt vakum..men det er igjen melk i brystene etter pumping. Han ble veid 12 dager etter fødsel, 4180g og på kontroll ved 7,5 uker, 4930g. Det var ikke noe alvorlig utflating mente helsesøster og skulle heller sjekke nærmere hvis det ikke var fremgang etter en uke ned litt tillegg. Skal på vektkontroll i morgen. Hvor mye/lite bør han få i erstatning i tillegg til måltidene? Synes det er vanskelig å vite mengden for aner ikke hvor mye melk han får i seg fra brystet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144121424-lillegutten-t%C3%B8mmer-ikke-brystet/#findComment-146139960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 21. februar 2014 #6 Del Skrevet 21. februar 2014 Hva var fødselsvekta da? Ca 120 g i snitt pr uke fra 12 dager til 7.5 uker er litt lite, men med såpass få veiinger så er det vanskelig å si - det er jo inegn som vet om han har lagt på seg 120 g i uka jevnt, eller om han har lagt på seg 150 g i uka i 5 uker og ingenting den siste.... Har han forresten vært syk (forkjølet, nedsatt almenntilstand etc)? Sykdom fører som regel til mindre vektoppgang, både fordi babyer gjerne spiser mindre da og fordi kroppen bruekr energien på å bli frisk i stedet for på vekst. Noen ganger gjør sykdom at man bør gi tillegg, men ved kortvarig sykdom (feks. forkjølelse) går det som regel greit å vente litt - vekta bør naturligvis øke som vanlig når barnet er friskt igjen. Hvordan har bleiene hans vært før du begynte å gi tillegg? Hadde han minst 5-8 godt våte bleier pr døgn? (For å kjenne på en "godt våt" bleie kan du helle 0.5 dl vann i en, det bør da være minst 8 slike. Evt 5 bleier med minst 0.75-1 dl vann i. Bæsj kommer i tillegg, men inntil 6 uker skal brystbarn ha omtrent daglig avføring.) Vekta ved 12 dager var så vidt jeg ser (http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_boys_p_0_6.pdf?ua=1) rundt 85. percentil, og vekta ved 7.5 uker mellom 50. og 15. - så han er på ingen måte "utenfor skjema". Men nå er han såpass gammel at han nok bør begynne å følge "sin egen kurve". Imidlertid er det jo vanskelig å si akkurat hva den kurven er, siden han er veid såpass få ganger. Jeg vil råde deg til å kontrollveie igjen etter to uker (men siden hs har bedt deg veie igjen om en uke så kan du gjerne veie både i dag(?) og neste uke) - men jeg synes å sjekke igjen etter en uke er litt for kort tid. Og så ser jeg ikke egentlig behov for MME i særlig grad heller (ikke pga vektutviklinga, iallfall). Jeg tror det vil være vel så effektiv å være oppmerksom på ammestundene og sørge for at han dier effektivt. Å ta en liten pause når han begynner å bli døsig kan kanskje forlenge ammingen med de minuttene som trengs for at han skal få i seg mer mat. I tillegg må du passe på deg selv, og gjerne spise litt mer i noen dager og se hvordan det påvirker, dersom du synes du har spist litt dårlig hittil. Om du ønsker å fullamme så ser jeg ikke noe stort problem i å forsøke på det litt til, men med hyppigere veiing enn det du har gjort hittil. Som min helsesøster sa (sønnen min var på 97. percentil ved fødselen og jeg lurte på om han måtte ligge der hele tida), de må få litt tid til å vokse inn i seg selv - hun mente det var uproblematisk om han dabbet litt av i forhold til "kurven" ved fødselen, og at vi skulle se det an fra rundt 4 uker. Knerten endte et sted midt mellom 50. og 85. percentil fra omtrent da, og har siden da fulgt kurven perfekt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144121424-lillegutten-t%C3%B8mmer-ikke-brystet/#findComment-146140612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilith Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #7 Del Skrevet 21. februar 2014 Veide han i dag og nå veide han 5270, så da har han lagt på seg godt denne siste uken hvertfall... Han veide 3970 ved fødsel. Han har vært så vidt litt tett i nesen, men ikke nedsatt allmenntilstand. Er vel 14 dager siden. Tusen takk for alle tips og hjelp:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144121424-lillegutten-t%C3%B8mmer-ikke-brystet/#findComment-146141902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå