Masekråka! Skrevet 18. februar 2014 #1 Skrevet 18. februar 2014 Jeg vurderer å bytte bank pga huslånet(renta), men å flytte alt medfører nye kontonummer osv. Finnes det ikke en måte å beholde de gamle nr på? Vet det var snakk om det for litt siden, men ble vel ikke gjennomført. Har du byttet bank? Byttet du k.nr? Da må man vel si ifra maaange... :S
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 Ja, da må du bytte kontonummer Anonymous poster hash: 9eb5d...9ff
Masekråka! Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2014 Er det mye jobb i etterkant? Er jo noen som må ha det nye kontonummeret, og hva skjer om min kjære (demente) bestefar overfører penger til kontonummeret som da ikke lenger eksisterer?
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 18. februar 2014 #4 Skrevet 18. februar 2014 Er det mye jobb i etterkant? Er jo noen som må ha det nye kontonummeret, og hva skjer om min kjære (demente) bestefar overfører penger til kontonummeret som da ikke lenger eksisterer?Du må gi beskjed til jobben og NAV som jeg kan komme på og evt andre steder du får penger fra.Hvis noen prøver å overføre penger til ditt gamle kontonummer i nettbanken så vil de få opp en beskjed om at kontonummeret er ugyldig
mamma_til_gutt Skrevet 18. februar 2014 #5 Skrevet 18. februar 2014 Jeg bytter bank innimellom. Hvor mange er det egentlig som driver og betaler deg penger?! Jeg sier fra til NAV pga barnetrygd og arb.giver.
Masekråka! Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #6 Skrevet 18. februar 2014 Er det mye jobb i etterkant? Er jo noen som må ha det nye kontonummeret, og hva skjer om min kjære (demente) bestefar overfører penger til kontonummeret som da ikke lenger eksisterer?Du må gi beskjed til jobben og NAV som jeg kan komme på og evt andre steder du får penger fra.Hvis noen prøver å overføre penger til ditt gamle kontonummer i nettbanken så vil de få opp en beskjed om at kontonummeret er ugyldig Ja jobben og nav. Og skatteetaten, gammel arbeidsgiver (bytta jobb, feriepenger). Norsk tipping ?? Hehe Familie. Hmm, flere? Må jo ikke minst gi beskjed til alle som sender avtalegiro og e-faktura?? Er jo snakk om 30 ulike tipper jeg. Mye styr. Nesten ikke verdt å spare 10-20.000 i året i rente :/ Godt de får beskjed da, trodde en heldig person overtok kontonummeret etter en viss tid, og endte opp med julegavene mine fra bestefar
Masekråka! Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2014 Jeg bytter bank innimellom. Hvor mange er det egentlig som driver og betaler deg penger?! Jeg sier fra til NAV pga barnetrygd og arb.giver. Ikke mange som gir meg penger, men mange som stjeler en god slump av lønna mi
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #8 Skrevet 18. februar 2014 Er det mye jobb i etterkant? Er jo noen som må ha det nye kontonummeret, og hva skjer om min kjære (demente) bestefar overfører penger til kontonummeret som da ikke lenger eksisterer?Du må gi beskjed til jobben og NAV som jeg kan komme på og evt andre steder du får penger fra.Hvis noen prøver å overføre penger til ditt gamle kontonummer i nettbanken så vil de få opp en beskjed om at kontonummeret er ugyldig Ja jobben og nav. Og skatteetaten, gammel arbeidsgiver (bytta jobb, feriepenger). Norsk tipping ?? Hehe Familie. Hmm, flere? Må jo ikke minst gi beskjed til alle som sender avtalegiro og e-faktura?? Er jo snakk om 30 ulike tipper jeg. Mye styr. Nesten ikke verdt å spare 10-20.000 i året i rente :/ Godt de får beskjed da, trodde en heldig person overtok kontonummeret etter en viss tid, og endte opp med julegavene mine fra bestefar E-faktura går automatisk avtalegiro fikser du i nettbanken selv. Anonymous poster hash: 8e327...c78
mamma_til_gutt Skrevet 18. februar 2014 #9 Skrevet 18. februar 2014 Jeg bytter bank innimellom. Hvor mange er det egentlig som driver og betaler deg penger?! Jeg sier fra til NAV pga barnetrygd og arb.giver.Ikke mange som gir meg penger, men mange som stjeler en god slump av lønna mi Men de trenger du ikke å si fra til Skatteetaten henter informasjon automatisk, så med mindre du bytter rett før selvangivelsen går det av seg selv
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #10 Skrevet 18. februar 2014 og skulle du få penger inn på kontoen du hadde før, så setter banken din inn på din nye konto... Anonymous poster hash: f3a7a...d06
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #11 Skrevet 18. februar 2014 Avtalegiro og efaktura - her er det bare å skrive ut en oversikt over de avtalene du har i nåværende bank og maile denne til ny bank så lager de nye avtaler for deg. Jeg har akkurat byttet bank, det gikk overraskende greit!! Anonymous poster hash: 3e493...10c
Masekråka! Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #12 Skrevet 18. februar 2014 Jeg bytter bank innimellom. Hvor mange er det egentlig som driver og betaler deg penger?! Jeg sier fra til NAV pga barnetrygd og arb.giver.Ikke mange som gir meg penger, men mange som stjeler en god slump av lønna mi Men de trenger du ikke å si fra til Skatteetaten henter informasjon automatisk, så med mindre du bytter rett før selvangivelsen går det av seg selv Aha! Takk
Masekråka! Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #13 Skrevet 18. februar 2014 Er det mye jobb i etterkant? Er jo noen som må ha det nye kontonummeret, og hva skjer om min kjære (demente) bestefar overfører penger til kontonummeret som da ikke lenger eksisterer?Du må gi beskjed til jobben og NAV som jeg kan komme på og evt andre steder du får penger fra.Hvis noen prøver å overføre penger til ditt gamle kontonummer i nettbanken så vil de få opp en beskjed om at kontonummeret er ugyldig Ja jobben og nav. Og skatteetaten, gammel arbeidsgiver (bytta jobb, feriepenger). Norsk tipping ?? Hehe Familie. Hmm, flere? Må jo ikke minst gi beskjed til alle som sender avtalegiro og e-faktura?? Er jo snakk om 30 ulike tipper jeg. Mye styr. Nesten ikke verdt å spare 10-20.000 i året i rente :/ Godt de får beskjed da, trodde en heldig person overtok kontonummeret etter en viss tid, og endte opp med julegavene mine fra bestefar E-faktura går automatisk avtalegiro fikser du i nettbanken selv. Anonymous poster hash: 8e327...c78 Okay det gjør ting enklere ja takk
mamma_til_gutt Skrevet 19. februar 2014 #14 Skrevet 19. februar 2014 Det er litt mekk altså, men det er ikke så komplisert Du fyller ut et skjema til banken hvor du skriver hvilke konti du skal si opp og hvilket kontonummer pengene som står der skal overføres til. Du leverer inn kortene i den nye banken. Så må du selvfølgelig signere nye lånepapirer og sånn, og har du ikke vært kudne i den banken før må du ta bilde og signere til nytt bankkort. Det synes jeg er det kjipeste, for jeg må ta fri fra jobb for å gjøre det. Har du boliglån må du ha verdivurdering av megler sannsynligvis, men det får man gjerne oppdatert en gammel en for. Jeg har byttet bank to ganger på 3 måneder (angret bittert på valg av Skandiabanken), og er litt lei nå, men tross alt har det gått greit
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #15 Skrevet 19. februar 2014 Hvis du vil, så kan du jo også beholde kontoen i den gamle banken. Og så kan du selv gå inn og overføre penger fra bestefar eller andre en gang iblant :-) Anonymous poster hash: 7e0d0...cea
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #16 Skrevet 19. februar 2014 Det er få ting du kan gjøre med bedre timelønn enn å bytte til en bedre bank (for ikke å snakke om forsikring), så ville ikke nølt. Som flere nevner over går det meste automatisk i dag. Tror ikke jeg trengte å printe ut avtale/e-fakturaene en gang, den nye banken fikk det direkte av den gamle, men det varierer sikkert. den eneste jeg måtte si i fra til var lønningskontoret. De gir jo ikke det gamle kontonummeret ditt til noen andre, så det verste somm kan skje er at pengene går i retur og de som ev. skal betale til deg ber deg om det nye kontonr. Flytter du lånet ditt til en bank med bedre rente kan du til og med kreve fradrag for etableringskostnadene på skatten Ville også vurdert å ha lån i en bank og spare i en annen. Brukskontontoene må du som regel ha i den banken lånet er, men du kan opprette sparekonto med fast trekk hvor som helst. Det er sjelden de samme bankene som er best på både sparerente og utlån. Jeg har f.eks sparing i Santander, og har resten i Handelsbanken. Nå som fastrentelånet mitt endelig er fristilt skal jeg bruke Norwegian som fast bank og fortsatt spare i Santander + kanskje noe rentefond el. Har så lite lån igjen at det får jeg låne av foreldrene mine ettersom det var så lavt at det ble for høy rente på det, betaler heller rentene til dem Anonymous poster hash: be6a2...877
<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 19. februar 2014 #17 Skrevet 19. februar 2014 Hva var galt med skandiabanken? Vi vurderer de til lånet på nye boligen... De ga best lånevilkår og 400 000 mer i lånene resten. (Ikke at det i segselv er det viktigste)
<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 19. februar 2014 #18 Skrevet 19. februar 2014 Det er litt mekk altså, men det er ikke så komplisert Du fyller ut et skjema til banken hvor du skriver hvilke konti du skal si opp og hvilket kontonummer pengene som står der skal overføres til. Du leverer inn kortene i den nye banken. Så må du selvfølgelig signere nye lånepapirer og sånn, og har du ikke vært kudne i den banken før må du ta bilde og signere til nytt bankkort. Det synes jeg er det kjipeste, for jeg må ta fri fra jobb for å gjøre det. Har du boliglån må du ha verdivurdering av megler sannsynligvis, men det får man gjerne oppdatert en gammel en for. Jeg har byttet bank to ganger på 3 måneder (angret bittert på valg av Skandiabanken), og er litt lei nå, men tross alt har det gått greit prøver igjen. hva er galt med skandiabanken? Laget et svar over her. Vi vurderer de til lånet av ny bolig da de ga oss best lånevilkår å 400 000 mer en feks DNB. Å DnB ga mye dårligere rente. Tar imot info med stort takk. Gidder ikke å bytte etter litt igjen. 😉
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #19 Skrevet 19. februar 2014 Det er litt mekk altså, men det er ikke så komplisert Du fyller ut et skjema til banken hvor du skriver hvilke konti du skal si opp og hvilket kontonummer pengene som står der skal overføres til. Du leverer inn kortene i den nye banken. Så må du selvfølgelig signere nye lånepapirer og sånn, og har du ikke vært kudne i den banken før må du ta bilde og signere til nytt bankkort. Det synes jeg er det kjipeste, for jeg må ta fri fra jobb for å gjøre det. Har du boliglån må du ha verdivurdering av megler sannsynligvis, men det får man gjerne oppdatert en gammel en for. Jeg har byttet bank to ganger på 3 måneder (angret bittert på valg av Skandiabanken), og er litt lei nå, men tross alt har det gått greit prøver igjen. hva er galt med skandiabanken? Laget et svar over her. Vi vurderer de til lånet av ny bolig da de ga oss best lånevilkår å 400 000 mer en feks DNB. Å DnB ga mye dårligere rente. Tar imot info med stort takk. Gidder ikke å bytte etter litt igjen. Jeg fikk betydelig bedre rente i DNB etter litt forhandling. Men hovedgrunnen til at jeg byttet er de elendige sparevilkårene. Jeg tror Skandia er veldig bra for mange, men man er litt mer avansert bruker så er det elendig. Jeg antok f.eks. at jeg kunne ha høyrentekonto både til meg og barnet mitt. Det kan man ikke. Da måtte en av oss spare i fond, eller på vanlig brukskonto til 0,1% rente. Uaktuelt. Anonymous poster hash: 8e327...c78
<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 19. februar 2014 #20 Skrevet 19. februar 2014 Takk for svar. Får gå en runde til med bankene før vi bestemmer oss. 😃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå