Gå til innhold

Dere med flaskebarn - hvor mange flasker trenger jeg??

mamma_til_lillemor

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper på at det er noen med erfaring fra flaskebarn som kan hjelpe meg litt her.

Jeg og mannen venter vårt første barn, og trenger jo derfor alt. Vi er godt i gang med både utstyrlisten og innkjøpene, men trenger litt hjelp av noen med erfaring.

Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke kan amme, så dette vil derfor bli flaskebarn som vil få morsmelkserstatning. Det jeg lurer på er hvor mange flasker jeg bør kjøpe?

Jeg har en mann som blir bortreist i lengre perioder pga jobb, og vil derfor ha en enklest mulig hverdag det jeg ser for meg å vaske og sterilisere flasker en gang om dagen. Kjøper heller noen flasker ekstra for å slippe å kjøre oppvaskmaskin og sterilisator flere ganger til dagen... 

Jeg har forsøkt å spørre i barneutstyrsbutikkene, men ingen der har hatt erfaring nok med flaskebarn til å kunne gi meg et godt svar, så derfor prøver jeg her. 

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte med seks flasker, men det ble for lite. Da ble det mye sterilisering for å si det sånn. Vi har klart oss med 12 flasker. Streiliserer noen ganger til dagen, men mye fordi jeg ikke klarer å se på at flaskene hoper seg opp.

Kjøp en flaskesterilisator, helt gull verdt! Dr. Browns flasker er også lurt. Vi kjøpte også flaskevarmer, pluss en liten kjølebag til flasker. Da har jeg dette på soverommet og slipper å stå opp å lage flasker på natten (bruker kun ferdigblandet mme på natten). Lenge leve latskapen, hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er sterilisator til å kjøre i mikroen. Og antikolikk flasker.

Jeg er veldig fornøyd med dr.brown flasker.

Antikolikk flaskene til mam, kan du sterilisere i mikroen pr flaske, de har innebygd mekanisme (gå inn og les på mam.no for mer info).

Prøv også forskjellige flaskemerker, så ser du hva du og baby trives best med.

Vet ikke om det var noe hjelp. :)

Anonymous poster hash: 533c4...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten vil det bli mye bruk og kast av morsmelkserstatning fordi du nettopp ikke vet hvor mye per gang hun/han spiser. 

Jeg hadde 6 flasker med første og 7 flasker med andremann. 

Du kan lage klart nan for et døgn om gangen, og det vi gjorde var å lage to fulle flasker klart, og målte opp i de andre flaskene. 

Du finner din egen rutine :) Iom du vet det blir flaskebarn, så anbefaler jeg 6-7 flasker minst.

Jeg syns ikke vi måtte vaske flasker ofte, og dessuten går det brått å kommando :)

Anonymous poster hash: bef71...d94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått beskjed av flere helsesøstre og leger at man ikke skal lage klar flere flasker når man blander med pulver. Dette fordi noe av næringsstoffene forringes når man gjør dette. Den skal gis så fersk som mulig, det står også på pakken.

Er det snakk om den ferdigblandete kan den stå avkjølt i ett døgn.

I starten vil det bli mye bruk og kast av morsmelkserstatning fordi du nettopp ikke vet hvor mye per gang hun/han spiser.

Jeg hadde 6 flasker med første og 7 flasker med andremann.

Du kan lage klart nan for et døgn om gangen, og det vi gjorde var å lage to fulle flasker klart, og målte opp i de andre flaskene.

Du finner din egen rutine :) Iom du vet det blir flaskebarn, så anbefaler jeg 6-7 flasker minst.

Jeg syns ikke vi måtte vaske flasker ofte, og dessuten går det brått å kommando :)

Anonymous poster hash: bef71...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel 8 flasker til min. På grunn av gulsot skulle ho vekkes hver 3. time. Ho drakk alltid opp flaskene sine, så det var sjelden ho ville ha mer. På føden sa de til meg at de skal ha 10ml første dagen, 20 ml andre dagen, 30 ml tredje dagen osv. Når de når rundt 100 ml skal en vel begynne å tenke væskebehov på rundt 0,15 % av kroppsvekt. Jeg har gode erfaringer med både Avent og MAM sine flasker og mikrosterillisator. Hipp mme er det som har fungert best her, den har vi ingen problem med 😃 Jeg pleier å koke opp vann i flaskene på kvelden, da kan jeg bare varme vannet til ønsket temperatur i mikro når ho skal ha flaske, veldig lettvint 😄 Vannet holder seg sterilt i kjøleskap i 24 timer 👍 Håper dette kan være til hjelp 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest usababy

Vi har tvillinger, og har 18 flasker. Da koker vi en gjeng flasker to ganger om dagen.

Ville hatt minst 8 flasker til ett barn. Stress om det plutselig ikke er noen rene flasker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også tenke på å kjøpe ekstra med flaskesmokker, hvis du ikke kjøper de i silikon da, for det er anbefalt å bytte ut flaskesmokker en gang i mnd.

Anonymous poster hash: f457d...3ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 10 små og 10 store. Sammen med smokker. Laget opp kvelden før og hadde ferdige porsjoner til natta :)

Anonymous poster hash: c164a...1f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! :) 

Flaskesterilisator til mikro og antikolikk flasker står allerede på innkjøpslisten, må bare finne ut hvor mange og hvilke flasker vi skal gå for. I og med at vi har oppvaskmaskin så vil det ta vesentlig mindre tid med en sterilisator enn å koke. Vet jo allerede at jeg og den lille blir en del alene når mannen er bortreist på jobb, så vil ha det enklest mulig. Det blir mye å lære og rutiner som skal på plass, så greit å slippe å bruke masse tid på å gjøre klart flasker. Ser for meg at det blir nok å henge fingrene i like vel ;) 

Var et veldig godt tips det med å koke vannet og ha det klart på flaskene i kjøleskapet så det kan varmes og blandes ved behov. Dette kommer nok jeg til å gjøre og! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt 5 flasker, for det passet i sterilisatoren. I begynnelsen gikk den minst 3 gng i døgnet. Nå er vår nesten 7 mnd og vi bruker ca 5 flasker ila døgnet, men blir allikevel 2 dampinger pga natt osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forresten brukt tommee tippee sine på begge våre. Invester i en god termos, og en storplastflaske til kokt kaldvann (vi bruker de store medelaflaska på 2,5 dl). Det gjør det mye enklere å være flaskemamma. Vær obs på at flaskene blir fortere stygg i oppvaskmaskin. Hadde kjøpt inn et glass maltekstrakt hvis h*n blir hard i magen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lemon-aid

Jeg ville hatt 8 stk :-) Anbefales, kjedelig å ikke ha nok mtp vasking/koking. Har selv flaskebarn, og det går noen flasker kan du si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte 6, men har bare hatt bruk for 2. Man bruker jo bare en om gangen og da kan den andre vaskes imens. Har hatt mikrosterilisator og syns det funket veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for alle svar :) 

Ser det kommer litt forskjellige svar angående antall her. DaTuMa, to blir nok litt lite, for hvis du leser over er hele poenget mitt å slippe å vaske flasker flere ganger til dagen... Fint at det funker bra for deg :) 

Det blir spennende å se hvor mange flasker og hvilket merke vi ender opp med når vi skal ut å handle inn. Men har notert ned flere merker jeg skal lese litt mer om før vi handler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 her.

Jeg har 6 flasker, og da koker jeg flasker 1 gang om dagen, og steriliserer i mikroen 1 gang (ikke alle samtidig).

Det funker for meg, veldig enkelt å bare sette på mikroen eller kjelen. Det blir fort en rutine (er alenemor). Ellers ser jeg at mange av forslagene du har fått på tråden er veldig fine, og jeg har tatt til meg endel av de selv.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 533c4...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri had nyfødt fullflasket barn, men mitt tips er generelt, handle etter behovet, start med feks 6/7 flasker, såpass trenger du nok. Det holder å vaske dem med zalo, vann flaskekost så slipper du kjøre oppvaskmaskinen i tide utide, micro sterilisator er genialt ( jeg hadde noen flasker og brystpumpe), jeg var litt utslitt etter en natt med kolikk helvete, sovnet sittende på kjøkkenstolen mens flaskene sto på koking og bråvåknet av stanken av brent plast en time senere....skummelt. Hadde da smeltet hele pumpe utstyret og to flasker og et par smokker. Mannen skaffet da avents microsterilisator, samt nytt pumpeutstyr, aldri mer svidde flasker og stanken av brent plast ;-)

Endret av Ugl@ ruger...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også flaskesterilisator! Synes ikke den er topp - lukter rart, metallet som gjør vannet til damp ruster og flaskene tørker ikke på et døgn og i tillegg så lekker den - MEN jeg glemte også en kjele på komfyren og syntes det var fryktelig skummel opplevelse, så synes likevel det er verdt det!

Anonymous poster hash: 45c7b...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også flaskesterilisator! Synes ikke den er topp - lukter rart, metallet som gjør vannet til damp ruster og flaskene tørker ikke på et døgn og i tillegg så lekker den - MEN jeg glemte også en kjele på komfyren og syntes det var fryktelig skummel opplevelse, så synes likevel det er verdt det!

Anonymous poster hash: 45c7b...897

Dr.Browns flaskesterilisator kan anbefales, ingen av de problemene du nevner med den. Har brukt den i snart 12 uker, og god som ny fortsatt:) og her blir det sterilisert maaange flasker om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hart brukt Avent sin elektriske sterilisator til to barn, funka som fjell. Om du har mikro (vi har ikke det) så er nok det like greit med mikrosterilisator. Jeg synes det var veldig trygt å vite at det ikke gjorde noe om jeg glemte sterilisatoren - det gjorde jeg nemlig med en kjele en gang....

Jeg fullpumpet i 3 mnd. Da hadde vi 10 flasker - det var 8 måltider om dagen, ei i stelleveska og ei i reserve. Brukte flasker ble først skylt i kaldt og så varmt vann rett etter bruk (kaldt for å fjerne proteinbelegg, varmt for fett), og lagt i ei plastkasse på kjøkkenbenken. Den rommet flasker og pumpeutstyr for et døgn. Så vasket mannen min det i såpevann om kvelden. Oppvaskmaskin brukte vi ikke, for det første var det ofte igjen belegg på flasker og smokker så de måtte skrubbes uansett, for det andre var det ofte tomatsaus-oppvask i den og det misfarger flaskene. For det tredje ante vi ikke hvor varmt den vasket så flaskene måtte uansett steriliseres etterpå, og siden det skulle gjøres om kvelden (ofte samtidig som oppvaskmaskina tok middgasoppvasken) var det ganske kjapt å vaske alt sammen for hånd, faktisk (pumpeutstyret hadde dessuten så mye krinkler og kroker at det ikke ble rent i maskina uansett så det måtte vaskes for hånd).

Funker det forresten å vaske Dr Brownsflasker i oppvaskmaskina, altså alle delene, eller må noe av det tas for hånd?

Etter vask ble det skylt for såpevann. Så kjørte vi sterilisatoren, som regel tre ganger (det går 6 komplette flasker i Avent elektrisk, men det var pumpeutstyr i tillegg). Etter sterilisering ristet vi ut væska så godt som mulig og satte flaskene til tørk på et rent håndkle. Pleide å legge et håndkle over også, så det ikke skulle komme støv eller søl fra matlaging på det. Flaskene pleide å stå til neste morgen, da var det tørt og ble lagt i en plastkasse for rene flasker på benken - vi hadde altså to kasser der, stablet oppå hverandre.

Husk at det du skal beskytte deg mot når du steriliserer flaskene er bakterier som kan finnes i morsmelkerstatning, samt bakterier som kan vokse i gamle melkerester. Førstnevnte kan forekomme i melka fordi pulveret ikke er sterilt (det kan ikke varmebehandles på alle stadier i produksjonen fordi varme ødelegger noen vitaminer). Dette er "kjent og akseptert risiko" hos feks. Mattilsynet. Ved å vaske og sterilisere flaskene godt fjernes rester av melk som bakteriene kan vokse i, og ved å tilberede melka etter råd fra Mattilsynet - det viktigste er å blande til ett måltid av gangen, rett før måltidet - minimeres risikoen for at bakterier i melkepulveret rekker å formere seg til å bli mange nok til å gjøre skade. Om melka står lenge eller det er igjen rester av melk på flaska som ikke blir skikkelig vasket og sterilisert så kan det bli bakterievekst der. Bakteriene som finnes i et vanlig hjem er ikke farlig, ei heller fingrene dine - dersom du har vanlig god håndhygiene og vasker hendene før du håndterer rene flasker.

Så av den grunn går det helt fint å la flaskene stå på benken etter sterilisering (fortrinnsvis tildekket), og det gjør ingenting om det er igjen noen dråper av dampvann i bunnen av flaska etter steriliseringa.

(Ved bruk av morsmelk på flaske i stedet for mme er det fremdeles viktig å vaske og sterilisere for å bli kvitt rester, men bakterien som finnes i mme-pulver forekommer ikke i morsmelk så risikoen for farlig bakterievekst i melka er mindre. Derfor kan utpumpet fersk morsmelk oppbevares minst 5 dager i kjøleskap, og det går også fint å ta med ei flaske i stelleveska uten å holde den nedkjølt hele tida, dersom den skal brukes til neste måltid. Det er viktig å vite at det er forskjell på morsmelk og mme her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for enda flere svar, og tips :) Jeg er veldig takknemlig for at dere deler av erfaringen, for her må alt dette læres siden det er nr 1. 

Dette blir mme-barn fra første stund, med 100 % sikkerhet. Så vet da også at jeg kommer til å trenge mange flasker siden de skal brukes helt fra starten av, og antall måltider i løpet av et døgn er høyt. Men ser det kommer litt forskjellige svar her i forhold til regjøring av flaskene før sterilisering.

Ble anbefalt fra butikk å vaske de i maskin da temperaturen er høyere enn ved vanlig såpevann. Men igjen, disse damen kunne ikke svare godt for seg når det kom til antall flasker eller merke... Får nok bare finne min egen rutine på ting etterhvert når jeg ser hvordan hverdagen blir ;)

Her blir det termos med varmt vann i stelleveska sammen med mme-pulver og rene flasker, ikke noe ferdigblandet før det skal brukes ;) Fikk et godt tips om å gjøre klar flaskene med kokt vann og ha klart i kjøleskapet så det bare er å varme og blande, i stedet for å koke vann hver gang. Og flaskene kommer til å bli skylt med en gang de har vært brukt for å hindre at melkerestene setter seg fast og skape unødvendig bakterievekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spedbarn skal flaskene uansett steriliseres/kokes. Da spiller det ingen rolle hvilken temperatur du vasker dem ved (vel, så lenge det er varmt nok til at det går greit å få dem rene, da - vi snakker oppvask, ikke skylling under springen :-)).  Flasker bør kokes til barnet er minst 3 måneder, tåtesmokkene bør vel kokes "hele tiden" (da syntes jeg det var greit å koke alt flaskeutstyret, særlig etterhvert som ungene fikk færre flasker om dagen. Like mye jobb å putte to tåtesmokker som to komplette flasker i sterilisatoren.).

Lær deg blandetrikset med kokende vann + kaldt kokt vann, da sparer du masse tid: finn ut hvor mye kokende vann du trenger å blande med kaldt vann for å få passe varm melk. Da kan du ha en termos og ei flaske kokt vann på nattbordet og blande når ungen våkner og vil ha, tar ca 15 sekunder. Ha i melkepulver etterpå, i tilfelle du må justere temperaturen på vannet med mer kaldt/varmt (og dermed får større mengde enn du tenkte).

Digitalt infrarødt termometer (ser ut som en penn, selges på Clas Ohlson) er lurt for å måle temperaturen på melka.

I starten kan det forresten være greit å bruke ferdigblanda melk på kartong i stedet for pulver. Babyen skal ha små porsjoner, og det er lettere å helle opp 40 ml ferdigmelk enn å blande det fra pulver. I tillegg er disse små kartongene sterile (altså uten risiko for bakterien jeg nevnte, næringsinnholdet er kompensert for den ekstra oppvarminga), og de kan oppbevares 24 timer i kjøleskap etter åpning. Ulempen med kartongene er at de er dyrere enn pulver, og selv om pris ikke spiller noen rolle osv - så er faktisk pulver-mme bra nok det også :-)

Nå vet jeg ikke hvorfor du ikke skal amme, men dersom det skyldes medisiner eller sykdom så er det et tips å kontakte http://www.tryggmammamedisin.no for å finne ut om det går an å amme likevel. Jeg sier ikke dette for å presse deg eller andre til å amme, men fordi jeg som ammehjelper har vært borti mange kvinner som har fått beskjed fra fastlege om at medisinen ikke er forenlig med amming. Når mor derimot sjekker med eksperter på amming og medisin (som de på tryggmammamedisin.no er) så viser det seg ofte at det går an å amme likevel, evt delamme eller amme en periode. Så det er greit å vite om dersom man egentlig ønsker å amme. Men jeg har altså ingen problemer med å respektere at noen ikke ønsker å amme, bare så det er sagt. Jeg vet det finnes mange grunner til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye bra info lillenims :) 

Jeg hadde selvfølgelig valgt å amme om det hadde vært en mulighet, men jeg har hatt en så omfattende brystreduksjon at det for meg er fysisk umulig å amme. Derfor jeg med sikkerthet vet at dette kommer til å bli flaske og mme-barn. Det var et valg jeg tok pga nakke og skuldre for flere år tilbake, i samråd med kirurgen som utførte den. Han var av den gamle skolen, men med tanke på hvor mye jeg fjernet (og helsemessig gevinst av dette i ettertid) så anbefalte han meg å gjøre det selv om det ville føre til at jeg ikke kan amme. Men vet det er en kommende pappa her som også gleder seg litt til å kunne ta del i matingen og kosen det er med måltider :) 

Det var kjempegode tips dette med å blande varmt og kaldt kokt vann, for å slippe å vente på at temperaturen blir lav nok, og det med termometeret. Så det er notert ned sammen med tipset om kartonger med ferdigblandet melk i starten :) 

Når det gjelder regjøring av flaskene så fikk jeg beskjed om det var anbefalt å koke/ sterilisere falsker til flaskebarn til de var ca 1 år. Så vi har både ny mikro og sterilisator til mikro på handlelisten. Kjøper en til mikro for kjenner fler som har brukt den og som sier den er enklere å dra med seg enn en elektrisk dampsterilisator. Vi har ikke all familien rundt oss, for vi er fra to forskjellige plasser, så blir nok litt farting på oss.

Ser for meg at det blir noen runder med sterilisering hver dag siden det er begrenset hvor mange flasker det er plass til. Og som du sier, det er jo akkurat samme jobben å kjøre den om det er kun for smokker/flaskesmokker eller om man kjører hele flaskesettet, så jeg vil tro jeg kommer til å kjøre hele flaskesettet. Føler det er det tryggeste uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt mer og mer MME på oss her dessverre. Og det har utviklet hard mage på min 3 mnd jente.

Malt extrakt er det sånn sirup lignende som man får kjøpt i butikken?

evt hvor mye pr 120 ml flaske og hvor ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...