tessass Skrevet 17. februar 2014 #1 Del Skrevet 17. februar 2014 Som mange andre sliter jeg litt med å ha nok melk. Riktignok går ammingen bedre nå med datter på fem uker enn der gjorde med første man, MEN vi må flere kvelder gi litt tillegg pga sult. Det nytter ikke å "bare amme" ofte på kvelden for hun (i likhet med bror) bare blir sint og skriker ved puppen. Så, trenger tips! Lønner det seg å ha mange små måltider om dagen? Eller litt mer sjeldne? Nå bør jeg evt pumpe? Går maks to timer mellom hver ordinære amming, så ser ikke helt når det skulle være... Trenger hjelp:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 18. februar 2014 #2 Del Skrevet 18. februar 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Melkeproduksjonen er alltid høyest rett etter amming (fordi amminge øker nivået av hormonet prolaktin som igjen stimulerer produksjonen), og høyere tidlig på morgenkvisten enn på kvelden. Derfor lønner det seg å amme hyppigst mulig, og minst en gang mellom midnatt og 6. To timer fra start til start er flott for å øke produksjonen, så kan du ha litt lengre intervaller på natta - men helst ikke mer enn tre timer fra start til start. Du kan pumpe i etterkant av måltidet, eller en times tid etter amming dersom du i perioder ammer sjeldnere. Men siden du ammer såpass ofte er det ikke sikkert du har så mye å vinne på å pumpe i tillegg til amminga. Hvor lenge ammer du pr måltid? Ammer du på ett eller to bryst? Du kan forsøke å tilby det første brystet en gang til (også det samme med det andre), for å se om hun vil ha litt mer til måltidet. Hvordan synes du sugetaket er? Har du noen gang mistenkt at det ikke er helt bra? Hva med tungebåndet, er det sjekket skikkelig? Et par skikkelige økedøgn kan være nyttig: ligg i senga og slapp av, spis alle måltider der, amm der, ha masse hudkontakt med babyen. Ikke stress. Amm så ofte hun vil og så lenge hun vil. Ellers anbefaler jeg å gi små og heller flere porsjoner med MME når du trenger supplere med det. Da unngår du at hun blir stappmett og dermed vil vente lengre til neste måltid. Dersom hun sover mer enn 2 timer i strekk på kvelden bør du pumpe (eller vekke....) nå når du vil øke produksjonen. Om natta (dvs i perioden du pleier sove) bør du sørge for å tømme brystene hver 3. time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessass Skrevet 19. februar 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 19. februar 2014 Jeg gir alltid begge brystene. Problemet er som oftest at hun ikke bare vil ligge å suge, det blir bare skrik og sinne:( tror sugetaket er greit siden helsesøstrene har sett på når jeg amme også. Hun har også slitt med at hun får mageknip når hun spiser og det har jo ikke akkurat hjulpet på et rolig måltid. Jeg skal prøve en økedag så langt det går (går ikke en hel dag pga en sønn på snart tre år som vil ha sin del av oppmerksomheten:)) og får håpe det hjelper! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 20. februar 2014 #4 Del Skrevet 20. februar 2014 Har du prøvd å tilby det første brystet igjen når hun ikke lenger vil ha det andre, altså flytte henne frem og tilbake mellom brystene? Noen barn blir sinte når den første utdrivingen er over, og da kan man ofte få flere utdrivinger ved å tilby hvert bryst flere ganger, og dermed få ut mer melk. Er tre-åringen i barnehage? I såfall ville jeg iallfall benyttet tida på dagtid til økedager et par dager, og kanskje helga dersom noen andre kan være sammen med den eldste da. Tida rundt barne-tv og andre rolige stunder (feks lesing eller eventyrstund) kan ofte også kombineres med amming. Lurt å ha en stødig ammepute slik at du kan ha begge hendene ledige om det trengs i en "akuttsituasjon". (Jeg hadde nyfødt og 2.5-åring selv for halvannet år siden :-)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 20. februar 2014 #5 Del Skrevet 20. februar 2014 Har du pumpet noe, forresten? Hvor mye fikk du pumpet da, og når var denne pumpingen i forhold til når du sist ammet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessass Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 21. februar 2014 Han er i bhg men problemet er at hun ikke vil ha når jeg prøver å tilby oftere:( nå har hun begynt å ikke ville ha puppen på ettermiddag og kveld lenger, så har måttet jobbe hardt for å få henne til å drikke litt og har til og med tatt litt malt på brystvorten for å få henne til å ta tak:( hun får maks 60ml med mme på kvelden og bare den ene flasken. På natten er ikke amming noe problem. Hadde akkurat samme problem med førstemann og måtte etterhvert gi et par ekstra flasker, men plutselig så sluttet han helt å ta flaske, og selv om han bare ville ha pupp, så klarte jeg ikke å øke nok og måtte begynne med grøt rundt tre mnd pga dårlig vektoppgang. Jeg er redd for at dette skal skje igjen og nå lurer jeg på om jeg bare skal gi opp..... Jeg prøvde forresten å gi mm på flaske igår kveld, men det ville hun ikke ha.. Vet ikke om det er noe med melka eller om det kom for fort for hun satte det i halsen. Pumper meg innimellom, men kommer ikke så mye. På kvelden maks 50-60ml totalt og hvis hun bare tar ene puppen på natten så står jeg opp og pumper den andre og da kommer rundt 60 ml av den ene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 22. februar 2014 #7 Del Skrevet 22. februar 2014 Du gir altså 60 ml mme om kvelden, og pumper 50-60 ml om kvelden og evt også om natta? Da pumper du jo mer enn du gir mme da? Hvis vi antar at en baby trenger rundt 1 liter melk om dagen, så blir det en produksjon på ca 40 ml pr time tilsammen på begge bryst hver time døgnet gjennom (på grunn av hvordan melka produseres så er det ikke jevnt over døgnet - høyere tidlig på morgenen, deretter gradvis mindre inntil kvelden og tidlig på natta). Da er det slettes ikke ille å pumpe 50-60 ml om kvelden og ditto fra ett bryst på natta. Slett ikke, altså. Jeg anbefaler ellers langsom flaskemating, se http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessass Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #8 Del Skrevet 23. februar 2014 Har kanskje greit, men hun vil ikke amme på kvelden... Bare skrikernår jeg prøver å legge henne til:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå