Sokkedyret Skrevet 17. februar 2014 #1 Skrevet 17. februar 2014 Når kan en sykemelde seg i første trimester. Kjenner at jeg sliter veldig med å jobbe full stilling slik formen er nå med kvalme, trøtthet og svimmelhet. Men så er det vanskelig å gå delvis sykemeldt for da spør gjerne folk hvorfor jeg er sykemeldt og det vil jeg jo ikke si. Men jeg kan ikke forstå hvordan jeg skal klare full stilling akkurat nå. Har mest lyst til å bare ligge hjemme hele dagen. Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg nok tenkt at jeg var syk nok til å være hjemme i dag. Men så er jeg jo ikke syk, jeg er gravid, så jeg går på jobb likevel.
Sokkedyret Skrevet 17. februar 2014 Forfatter #2 Skrevet 17. februar 2014 Har kommet frem til at jeg må ha en 20% sykemelding. Er jo ikke mulig å jobbe fullt når jeg ligger hjemme og spyr når jeg burde vært ute av døren for en time siden. Får bare håpe jeg slipper at folk spør for mye om hvorfor. Noen med erfaringer på dette? Hva sier en når folk spør?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #3 Skrevet 17. februar 2014 Ikke vært sykemeldt seg i mine tidligere svangerskap, men folk tenker kanskje bare at du er litt utbrent? Hadde ikke linket 20% sykemelding til gravdiditet selv hvertfall :-) Anonymous poster hash: f905b...0f7
Sokkedyret Skrevet 17. februar 2014 Forfatter #4 Skrevet 17. februar 2014 Vil ikke folk skal tro jeg er utbrent... Har bare jobbet der i 3 måneder... Men men, kan jo forklare det om 5 uker...
Mia og gullgutten! Skrevet 17. februar 2014 #5 Skrevet 17. februar 2014 Jeg har 40 % sykemelding pga formen. Sliter veldig med å få i meg mat og er veldig kvalm og sliten. Er tøft nok å gå på jobb nå, hadde ikke hatt sjans å gå fullt. Jeg har sagt det på jobb, de hadde nok spurt hvis ikke siden de fleste vet vi mista rett før jul. Ikke slit deg ut, det ender som regel oppi full sykemelding til slutt alikavell. Håper formen blir bedre etterhvert, og snakk med legen om du evt vil ha noe kvalmestillende. Jeg tar det de verste dagene sånn at jeg skal få i meg mat. Og synes det hjelper litt!! Lykke til!
Kjøttmeis Skrevet 17. februar 2014 #6 Skrevet 17. februar 2014 Litt avhengig av hva slags jobb du har, kan du juge på deg en belastningsskade av noe slag? Vond rygg, vond skulder, et eller annet sånt? På min jobb hadde ingen leet et øyebryn på grunn av det, i hvert fall, vi har den type sykemeldinger hele tiden.
Frk Ludvig Skrevet 17. februar 2014 #7 Skrevet 17. februar 2014 Her vurderer jeg også en liten sykemelding, type 20-30% Den siste uka har jeg kommet sent og gått tidlig, så er på en måte i minustid... Arb.giver er veldig fleksibel, men jeg må jo allikevel fylle opp timene mine. Trodde jeg skulle holde ut til kontroll hos legen neste uke, men ser at jeg bare må få ordnet det med en gang. Har ikkje sjans til å være der 8,5 time selv om det "bare" er kontorjobb... Heldigvis er jeg over 11 uker nå så tenker jeg bare forteller grunnen om det er noen som lurer. Viser jo allerede på magen også, så ikke vits i å holde noe hemmelig lenger tror jeg
Sokkedyret Skrevet 17. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 17. februar 2014 Jeg har også fleksitid så er greit sånn sett, men blir jo mye minus som du sier! Jeg er bare 7 uker så vil ikke fortelle noe enda. Kan jo satse på at ikke så mange spør og då kan en vel bare si at det er privat. Så får folk heller bare lure noen uker. Kan jo være de gjetter det men det får bare være. Jeg klarer i hvert fall ikke full stilling. Er helt i svime om dagen.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #9 Skrevet 17. februar 2014 Jeg var ikke sykmeldt i det hele tatt i mitt første svangerskap. I mitt andre var jeg sykmeldt siste del av første trimester pga kvalme og sliten. For meg har det i begge svangerskapene vært første trimester som er det mest slitsomme pga kvaalmen, selvom det er da det synes minst, og man kanskje derfor tenker at man ikke bør være sykmeldt da. Har også vært sykmeldt i siste trimester pga jobber i barnehage, som medfører fysisk arbeid, og veldig sliten. Anonymous poster hash: b83c6...24f
Sokkedyret Skrevet 17. februar 2014 Forfatter #10 Skrevet 17. februar 2014 Har arbeidsgiver/sjefen krav på å vite hvorfor jeg er sykemeldt? Er det veldig spesielt å si til sjefen at en ikke vil si grunnen til sykemelding?
Frk Ludvig Skrevet 17. februar 2014 #11 Skrevet 17. februar 2014 Jeg tror ikke de har krav på å vite det. En kollega av meg har vært sykemeldt siden uke 6 i alle svangerskap pga ekstrem svangerskapskvalme. Såvidt jeg forstod på henne fortalte hun ikke årsaken til sykemelding før uke 10 eller noe. Den delen av sykemeldingen som du leverer til arb.giver tror jeg heller ikke si noe om diagnose.
Sokkedyret Skrevet 17. februar 2014 Forfatter #12 Skrevet 17. februar 2014 Takk for svar. Jeg har aldri vært sykemeldt før så er litt nytt for meg...
Mammatilnydeligjente Skrevet 17. februar 2014 #13 Skrevet 17. februar 2014 Liker ikke når folk skriver "Når kan en sykemelde seg/trur jeg må sykemelde meg.. Er kun leger som SYKEMELDER.
Sokkedyret Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #14 Skrevet 18. februar 2014 Fått 30% sykemelding i dag. Synes fortsatt det er mange slitsomme timer igjen å jobbe men nå er det i hvert fall overkommelig.
Frk Ludvig Skrevet 18. februar 2014 #15 Skrevet 18. februar 2014 Så bra Sokkedyret. Var dett "lett" å få den? Jeg måtte nesten grine meg til min på 20% Fikk omtrent dette svaret av min lege "har du klart deg til uke 11 så klarer du en uke til. Det går over i uke 12". Og så måtte jeg forklare i lange baner om overtid jeg burde jobbet, men jeg går i minus, at jeg var dårlig til uke 20 forrige svangerskap og ble utbrent pga samme svar hun ga meg da osv... Da hun sikkert så at jeg hadde tårer i øynene så sa hun " ok, du skal få 20% ut februar" Jippi! Følte meg så dårlig da jeg kjørte hjem igjen. Alle de grunnene jeg har hatt for å ikke ringe i 4 uker fikk jeg rett i fleisen... Jaja, la oss håpe at legen har rett i at det er over neste uke!
Sokkedyret Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #16 Skrevet 18. februar 2014 Ja det var ikke noe stress å gå sykemelding. Hun var veldig forståelsesfull og spurte først om jeg tenkte 100%. Fristet jo litt å si ja slik formen var når jeg satt der... Men er så kjedelig å bare gå hjemme. Fikk sykemelding for 4 uker.
Frk Ludvig Skrevet 18. februar 2014 #17 Skrevet 18. februar 2014 Så bra at du har en så forståelsesfull lege Skulle ønske jeg var like heldig...
Syrin84 Skrevet 18. februar 2014 #18 Skrevet 18. februar 2014 Klart det er legen som sykemelder. Men en hadde ikke fått sykemelding uten å fortelle om plagene sine til legen. Og det er på bakgrunn av disse en får sykemelding. Ingen som gidder å gå til legen utenom vanlige kontroller, bare for å snakke om hvordan en har det. Det er vel et mål og mening bak..
Sokkedyret Skrevet 19. februar 2014 Forfatter #19 Skrevet 19. februar 2014 Har levert sykemelding på jobben i dag og det gikk veldig fint. Sjefen sa at han skulle ikke spekulere noe i bakgrunnen for sykemeldingen men jeg tror han har gjettet riktig likevel. Synes han hadde et lite lurt smil. Men det får bare være. Var veldig hyggelig da og spurte om det var noe de kunne gjøre for å tilrettelegge og sånn.
MillaMol Skrevet 19. februar 2014 #20 Skrevet 19. februar 2014 Har arbeidsgiver/sjefen krav på å vite hvorfor jeg er sykemeldt? Er det veldig spesielt å si til sjefen at en ikke vil si grunnen til sykemelding? de har ikke krav på å vite hvorfor men de kan spørre tilfelle de kan tilrettelegge, om du velger fortelle er jo opp til deg selv. normaltsett spør ikke arbeidsgiver hva det er for noe for de vet de ikke har noe med det å gjøre.
*flux* Skrevet 20. februar 2014 #21 Skrevet 20. februar 2014 Vanligvis må arbeidsgiver dekke de 14 første dagene selv. Det gjelder ikke ved graviditet. De finner selvsagt ut grunnen. I alle fall på personal men de har taushetsplikt.
mammaløve Skrevet 21. februar 2014 #22 Skrevet 21. februar 2014 Jeg måtte krype til korset og snakke med legen om sykemelding på onsdag. Begynner å gå en del i minustid siden jeg har fleksitid på jobb, og kommer sent og går tidlig pga. kvalmen, og den siste uken bekkenløsningsplager. Legen foreslo 50%, men jeg tror det skal være tilstrekkelig med 20%, så da forsøker jeg det en stund. Jeg satser alt på at ting blir bedre om et par uker når jeg går over i 2. trimester. Sist jeg var gravid var disse to ukene verst, og jeg hadde ikke noe fravær pga. plager. Men da var jeg "bare" student med deltidsjobb. Litt mer fleksibilitet gjør kanskje susen? Kjenner at langvarig kvalme tærer veldig på psyken denne gangen. Er konstant trøtt, sur og deppa, og klarer ikke å heve blikket og se enden på det. Nesten 5 uker med kvalme nå, nå gjelder det å bite tennene sammen! Noen andre som opplever vondt i bekken og korsrygg nå i 1. trimester? Fikk ikke vondt i bekkenet før helt mot slutten sist, men leste det kunne være vanlig en periode i 1. trimester pga. høy hcg. Satser i allefall på at det roer seg litt, for nå er det til tider ganske vondt og ubehagelig.
Sokkedyret Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #23 Skrevet 21. februar 2014 Jeg hadde aldri klart å jobbe mer enn det jeg jobber nå. Er helt utslitt om dagen! Det er beinhardt å gå på jobb med all den kvalmen. 5 uker med kvalme?! Uff jeg har 1,5 uke og jeg er UTSLITT!! Håper så inderlig det går over om noen uker! Jeg har litt vondt i korsryggen men ikke i bekkenet. Men jeg har vondt i ryggen til vanlig så vet ikke om det har noe med graviditeten å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå