Gå til innhold

Seteleie - iiiik...

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 36, og på kontroll fant de ut at lillegutt ligger i seteleie. Vi skal på ny kontroll på poliklinikken om 2 uker for å se om han fortsatt ligger slik. De anbefalte i utgangspunktet vaginal fødsel siden jeg har født en gang før.

Noen som vet noe om dette og har erfaringer rundt snuing av baby og risiko med vaginal vs keisersnitt? Har forsøkt å lese meg opp, men fakta om temaet spriker veldig, så godt å høre noen erfaringer om noen har.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144120871-seteleie-iiiik/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv født i seteleie. Oppdaget i uke 27 :) Gikk kjempe fint. Hadde ikke valgt KS for det nei.

Men mener å huske at det er grenser på hvor stort og hvor stort første barnet var. Sørg for å få røntgen av bekkenet ditt så dere får vite om det er stort nok til sete. :) 

Du får epidural, hvis du måtte trenge ristimulerende eller hjelp. Men det går stort sett veldig greit :) 

Angrer ikke på at jeg fødte vaginalt. Oppe og gikk like etter :) 

Men sett deg ned og skriv ned ALT du lurer på som du kan spørre på kontrollen :) 

Anonymous poster hash: 51060...6e9

Annonse

Jeg kom inn på sykehuset etter vannavgang og der oppdaget de at barnet lå i seteleie. Jeg hadde bredt nok bekken og skulle føde vaginalt. Etter 12 timer i fødsel og ved full åpning ble det allikevel bestemt at barnet måtte forløses ved keisersnitt (var ikke komme langt nok ned).

Det jeg fant ut i ettertid er at 40% av alle setefødsler ender i (akutt) keisersnitt.

Jeg har gjort mye research på emnet, spesielt siden jeg nå er gravid igjen, og har funnet ut at vaginal setefødsel er en ganske stor risiko for barnet. De kan bl.a. få oksygenmangel som følge av navlestrengen og kan få CP eller andre hjerneskader. Det kan også gå kjempefint, men dette er en sjanse jeg nå aldri ville tatt skulle neste baby også ligge i (oppdaget) seteleie.

Da velger jeg heller planlagt keisersnitt, som i følge forskere er mindre risikabelt for både mor og barn enn både vaginal setefødsel og akutt keisersnitt.

Det er for øvrig bare i Norge leger foretrekker vaginal setefødsel. I de fleste andre land kan man velge keisersnitt. Grunnen til at man er så opptatt av å føde vaginalt i seteleie her i landet er at man er redd for at kompetansen ikke skal finnes om "alle" skulle velge keisersnitt.

Håper du fikk noen svar her. Lykke til!

Anonymous poster hash: d4785...f29

Vår første lå i seteleie, estimert til å være over 4 kg. De tok aldri rtg av

Bekkenet mitt, ei heller vendeforsøk. Planlagt ks 12 dager før termin.

Kom til innskriving, info og fikk fragmin-sprøyte kvelden før... Så tok de ul. Babyen hadde snudd seg selv!!!!! Og lå kvelden før det planlagte ks med hodet ned! Han kom kun en uke senere, normal vaginal fødsel (dog igangsatt), og var litt over 4 kg. Som estimert!

Vår andre satt også i seteleie til langt inni uke 38, var planlagt setefødsel, men også den gang snudde babyen seg selv og hun kom ved normal vaginal fødsel.

Så heldigvis ingen ks bak meg, og heller ingen erfaringer fra setefødsel, men ville bare si at det er godt mulig for den lille å snu seg selv sent i svangerskapet!! :D Foreløbig ligger også tredje slik, men er kun i uke 27 og har stor tro på at den lille kommer til å snu seg sent denne gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...