Gå til innhold

Senebetennelse i skulder :-( trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere hatt store problemer med senebetennelse i armene, men er helt kvitt det nå. Det er veldig viktig å se på årsakene til problemene, i tillegg til å behandle symptomene. Få en ekspert til å se på om arbeidsplassen din er ergonomisk riktig. Kanskje trenger du en ergonomisk mus, eller et «brett» til å hvile armene på?

For meg var det viktigste å lære meg å ikke stresse. Det var også det vanskeligste. Når smertene kom, så hevet jeg automatisk skuldrene og ble veldig anspent. Dette gjorde alt verre. Nå har jeg lært meg å jobbe i avslappet stilling (armene hviler godt på et «brett»). Får jeg antydning til smerter, så lar jeg meg ikke stresse av det. Tar kanskje en pause og rister litt på armene.

Lykke til!Anonymous poster hash: f3eb7...ca8

Akkurat som meg, skuldrene var så høyt hevet at eg klarte ikke å få de ned! Jeg gikk til sånn psykisk motorisk fysioterapeut , lærte rett og slett basalkroppskunnskap og fokusere på det jeg holder på med :-) Har også fått tilrettelegging på arb. Plassen:-) Det er noe jeg jobber med, men føler jeg ikke er like flink når fysioterapeut har permisjon :-( Men prøver :-) hi

Anonymous poster hash: ffd27...d7e

Jeg vet det er vanskelig! Ikke lett å gi slipp på spenningene i kroppen, særlig ikke der hvor det er vondt. Jeg gikk selv til gruppetrening hos en kjempeflink fysioterapeut, der lærte vi gode øvelser for bevegelighet og tøying, avspenning og teori sånn at vi skjønte bedre hva som var feil og riktig å gjøre. Er det noen andre du kan gå til?

Anonymous poster hash: f3eb7...ca8

Skrevet

Vil bare si ikke ta kortison!!!det er noe dritt.gjorde det 1 gang og aldri hatt sånn smerter noen gang(er kronisk betent).smerten ble x10 verre.har i ettertid at det er ganske vanlig😳😳.sov nesten ikke på 2 uker før det gradvis gav seg litt etter litt.men hang i ca2 mnd.

Skrevet

Jeg har hatt senebetennelse av og på i skuldrene i over 10 år, og det finnes ingen kjapp måte å bli frisk på. Jeg har vært med på en "ryggskole" for å trene opp kroppen og vet du, på over 10 år er jeg så og si helt fin :) Men jeg står på som bare rakkarn og trener et spesialprogram 3 ganger i uka, no kutting corners hvis man skal bli varig frisk!

Hvis man skal bli frisk av senebetennelse må man være tålmodig og man må begynne i det små og gjøre øvelser som man får fra fysioterapeut HVER DAG i over 3 mnd, og fortsette med å trene opp musklene i rygg/nakke minst 2-3 ganger pr uke resten av livet. De fleste gidder ikke dette og går heller til fysio, kiropraktor, manuell terapeut, osv istedet for å trene. Man kan godt gjøre begge deler, men man MÅ trene opp musklene og senene for å bli varig frisk. Hvis du bor i Trøndelag anbefaler jeg FysMed poliklinikk på det varmeste! Fastlege må henvise deg og det er som regel litt ventetid, men verdt å vente på! De har sikkert lignende poliklinikker tilhørende andre sykehus rundt omkring i landet.

Håper på det beste for deg :)

Anonymous poster hash: a6589...a21

Skrevet

Jeg har hatt senebetennelse av og på i skuldrene i over 10 år, og det finnes ingen kjapp måte å bli frisk på. Jeg har vært med på en "ryggskole" for å trene opp kroppen og vet du, på over 10 år er jeg så og si helt fin :) Men jeg står på som bare rakkarn og trener et spesialprogram 3 ganger i uka, no kutting corners hvis man skal bli varig frisk!

Hvis man skal bli frisk av senebetennelse må man være tålmodig og man må begynne i det små og gjøre øvelser som man får fra fysioterapeut HVER DAG i over 3 mnd, og fortsette med å trene opp musklene i rygg/nakke minst 2-3 ganger pr uke resten av livet. De fleste gidder ikke dette og går heller til fysio, kiropraktor, manuell terapeut, osv istedet for å trene. Man kan godt gjøre begge deler, men man MÅ trene opp musklene og senene for å bli varig frisk. Hvis du bor i Trøndelag anbefaler jeg FysMed poliklinikk på det varmeste! Fastlege må henvise deg og det er som regel litt ventetid, men verdt å vente på! De har sikkert lignende poliklinikker tilhørende andre sykehus rundt omkring i landet.

Håper på det beste for deg :)

Anonymous poster hash: a6589...a21

Ikke meningen å kritisere, men ikke alle trenger spesialtilpasset program resten av livet. Jeg fulgte omtrent samme opplegg som deg i et par år. Så ble jeg gravid og i fryktelig dårlig form og hadde ikke overskudd til å tenke på. Var sykmeldt en periode pga graviditeten, hadde heller ikke overskudd til å tenke på vonde armer, og plagene forsvant helt. Har ikke kommet tilbake siden heller. Jeg passer på å bruke riktig ergonomisk utstyr, holder meg generelt i god form, men gjør ikke «spesialøvelsene» lenger.

Anonymous poster hash: f3eb7...ca8

Skrevet

Vil bare si ikke ta kortison!!!det er noe dritt.gjorde det 1 gang og aldri hatt sånn smerter noen gang(er kronisk betent).smerten ble x10 verre.har i ettertid at det er ganske vanlig.sov nesten ikke på 2 uker før det gradvis gav seg litt etter litt.men hang i ca2 mnd.

Her er nok grunnen til enkelte leger vegrer seg for å sette kortison sprøyter inkl min! Ringte fysioterapeut før legen og hørte om hun trodde kortisonsprøyte var noe for meg? Hun sa enkelte leger vegret seg for å sette det, mem kunne høre med legen. (glemte å spørre hvorfor). Mange synes det er merkelig at jeg ikke har fått, nå ble jeg klokere! Takk for informasjonen ;-)

Skrevet

Det har begynt å knirke sånn i nakken når jeg beveger hodet? Ikke sånn knekke lyder, men mye småknirking. Henger dette sammen med nakkeprolpsen ? Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...