Gå til innhold

Senebetennelse i skulder :-( trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med vond skulder i over 1 år, før jul fekk eg kontantert senebetennelse i skulder, dette ga kun smerteutslag i arm! De siste ukene er dette blitt mye verre og smertene er mer konstant, lammende, sviende stikkende og fra skulderblad til håndledd. Har de siste gått 1 gang i uken te fysio, siste ukene 2 ganger i uka. Blitt tapet og brukt voltaren. Fysio mente eg burde sykemeldes, mye om skjer på jobb for tiden så jeg fikk heller sykemelding slik at jeg jobber 2 timer mindre per dag.... I helgen har smertene spredd seg til bakhodet, fra skulderblad , ned til tuppen av lillefinger???!!! Forstår ingenting og har til tårene flere ganger idag mest pga av smerte men også frustrasjon! Fysio anbefalte å få smertestillende i tillegg til voltaren! Legen mente voltaren var smertestillende nok i seg selv, fekk 10 pinex forte nærmest på nåde. Voltaren gir ikke nok smertelindring og de 10 pinex har tatt slutt! Må prøve å komme til lege i morgen og be om smertestillende og gjerne større % sykemelding, selv om sykemelding varer 1 uke til. Hva gjør jeg? Kortisonsprøyte? Full sykemelding,? Har mye kontor arbeid, men føle jeg burde klart jobb :-( Det er kun 1 uke te vinterferie men....

Anonymous poster hash: ffd27...d7e

Fortsetter under...

Skrevet

Smerter også ned mot korsrygg . Vil ikke virke sytete, men er så frustrerende! Når jeg begynner å bli bedre, så går det kanskje ei uke så blir det verre igjen :-( hi

Skrevet

Kortison og to uker på ryggen. Full sympati,det er absurd vondt.

Skrevet (endret)

Høres fryktelig vondt ut! Tilskudd av zink og vitamin C kan hjelpe. Kjøp arnicasalve på helsekostbutikken og smør forsiktig på. Du kan også lage omslag med kompresser som du bruker om natten. Ved å alternere mellom å legge på ispose og varmeflaske kan du få opp blodsirkulasjonen. Dette kan fremskynde helingsprosessen :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Høres fryktelig vondt ut! Tilskudd av zink og vitamin C kan hjelpe. Kjøp arnicasalve på helsekostbutikken og smør forsiktig på. Du kan også lage omslag med kompresser som du bruker om natten. Ved å alternere mellom å legge på ispose og varmeflaske kan du få opp blodsirkulasjonen. Dette kan fremskynde helingsprosessen :)

Ikke varme på betennelse... Aua..

Skrevet

Ikke varme på betennelse... Aua..
Helt enig, men det er ikke snakk om lenge ad gangen (burde ha spesifisert dette) - maks 30 sekunder med kaldt og varmt i noen minutter nå og da. Skiftet mellom kaldt og varmt øker blodtilførselen til området og det kan ha gunstig effekt.

Annonse

Skrevet

Har slitt med vond skulder i over 1 år, før jul fekk eg kontantert senebetennelse i skulder, dette ga kun smerteutslag i arm! De siste ukene er dette blitt mye verre og smertene er mer konstant, lammende, sviende stikkende og fra skulderblad til håndledd. Har de siste gått 1 gang i uken te fysio, siste ukene 2 ganger i uka. Blitt tapet og brukt voltaren. Fysio mente eg burde sykemeldes, mye om skjer på jobb for tiden så jeg fikk heller sykemelding slik at jeg jobber 2 timer mindre per dag.... I helgen har smertene spredd seg til bakhodet, fra skulderblad , ned til tuppen av lillefinger???!!! Forstår ingenting og har til tårene flere ganger idag mest pga av smerte men også frustrasjon! Fysio anbefalte å få smertestillende i tillegg til voltaren! Legen mente voltaren var smertestillende nok i seg selv, fekk 10 pinex forte nærmest på nåde. Voltaren gir ikke nok smertelindring og de 10 pinex har tatt slutt! Må prøve å komme til lege i morgen og be om smertestillende og gjerne større % sykemelding, selv om sykemelding varer 1 uke til. Hva gjør jeg? Kortisonsprøyte? Full sykemelding,? Har mye kontor arbeid, men føle jeg burde klart jobb :-( Det er kun 1 uke te vinterferie men....Anonymous poster hash: ffd27...d7e

Hvis du har slitt så lenge med skulderen, og at det i tillegg stråler ned i armen, så ville jeg bedt om en kortisonsprøyte, rart at ikke legen din har anbefalt dette etter så lang tid. Ved slike smerter som du beskriver så skal voltaren tas som en kur 3x5 dager. Voltaren er sterkt og kan gå utover magen. Be om en kortisonsprøyte, det var det enste som tok senebetennelsen til mannen min! Hilsen sykepleier

Anonymous poster hash: a7826...030

Skrevet

Gikk til Kiropraktor. Det hjalp utrolig bra!

Anonymous poster hash: e0a00...521

Skrevet

Har slitt med vond skulder i over 1 år, før jul fekk eg kontantert senebetennelse i skulder, dette ga kun smerteutslag i arm! De siste ukene er dette blitt mye verre og smertene er mer konstant, lammende, sviende stikkende og fra skulderblad til håndledd. Har de siste gått 1 gang i uken te fysio, siste ukene 2 ganger i uka. Blitt tapet og brukt voltaren. Fysio mente eg burde sykemeldes, mye om skjer på jobb for tiden så jeg fikk heller sykemelding slik at jeg jobber 2 timer mindre per dag.... I helgen har smertene spredd seg til bakhodet, fra skulderblad , ned til tuppen av lillefinger???!!! Forstår ingenting og har til tårene flere ganger idag mest pga av smerte men også frustrasjon! Fysio anbefalte å få smertestillende i tillegg til voltaren! Legen mente voltaren var smertestillende nok i seg selv, fekk 10 pinex forte nærmest på nåde. Voltaren gir ikke nok smertelindring og de 10 pinex har tatt slutt! Må prøve å komme til lege i morgen og be om smertestillende og gjerne større % sykemelding, selv om sykemelding varer 1 uke til. Hva gjør jeg? Kortisonsprøyte? Full sykemelding,? Har mye kontor arbeid, men føle jeg burde klart jobb :-( Det er kun 1 uke te vinterferie men....

Jeg brukte en gang voltaren for et vondt kne, men følte at de bare tok toppene. De tablettene jeg tok var 50 mg. Gikk til legen og da fikk jeg voltaren 100mg stikkpiller. Det virket så utrolig mye bedre. Mye bedre smertelindring en hva jeg fikk av 2 tabletter på 50mg. Jeg har i ettertid også prøvd paracet som stikkpiller, men der merker jeg ikke forskjell. Kan kanskje være verdt et forsøk?

Anonymous poster hash: 2b5bc...c99

Skrevet

Vet ikke hva du har forsøkt men jeg brukte trykkbølgebehandling. Da hadde jeg prøvd ALT. Fysioterapi, naprapat, akupunktur og massasje i alle former.

Nå tar jeg trykkbølgebehandling innimellom og gjør øvelsene mine. Det er fort gjort å slurve med øvelsene når man føler seg bra men det straffer seg.

Det er djevelsk vondt. :-(

Anonymous poster hash: a3553...295

Skrevet

Tusen takk for svar :-) skal te legen nå 11.40, da skal jeg be om kortisonsprøyte! Jeg fikk voltaren før jul og det gekk sånn noenlunde greit inntil for rundt 3 uker siden, var først da til legen for 1 uke siden. Legen har ikke vært så mye inne i bildet, siden eg har gått te fysio jevnlig. Hva er trykbbølgebehandling? Hi

Skrevet

Dette hadde jeg for mange år siden, jeg var mer eller mindre innvalid, og disse kontstante smertene og søvnløsheten gikk tilslutt utover psyken..

Jeg fikk som siste utvei, kortison, men den fungerte heller dårlig, den virket fint i 2 uker, så fikk jeg ny sprøyte og dette gjentok seg 3 ganger.

Lege fant ut at det var ikke vits med kortison når den gav så kortsiktig virkning, så jeg fikk ikke fler enn de tre sprøytene. For å gjøre en langhistorie kort..

I ren frustrasjon, så oppsøkte jeg en akupunktør, for jeg hadde ikke så veldig mye mer å tape, og det ble min redning. Gikk til 2 behandlinger per uke i 2 mndr, og jeg har siden vært så godt som helt frisk..

Kjenner jeg antydninger til murring i skulder/nakke, så får jeg et par timer med nåler, så går det seg fort til igjen :)

Anonymous poster hash: 0dd97...b34
Skrevet

Har hatt det samme , førs naproxen E, ellerpå ultarbehandling hos fysio. det fungerte.

Anonymous poster hash: e9846...294

Annonse

Skrevet

Tusen takk for svar :-) skal te legen nå 11.40, da skal jeg be om kortisonsprøyte! Jeg fikk voltaren før jul og det gekk sånn noenlunde greit inntil for rundt 3 uker siden, var først da til legen for 1 uke siden. Legen har ikke vært så mye inne i bildet, siden eg har gått te fysio jevnlig. Hva er trykbbølgebehandling? Hi

Google. Trykkbølgebehandling. Det står masse om det.

Det ER omdiskutert men jeg hadde kjempe effekt av det. Behandlingen er litt smertefull men det var verdt det.

Jeg var som sagt desperat og da prøver man alt.

En venninne behandlet akillesplager med det og ble bra. Hadde ikke noe å tape på å prøve.

Anonymous poster hash: a3553...295

Skrevet

Har vært sjå legen og fekk vite at det høyst sannsynlig var nakkeprolaps etter klinisk vurdering, alt tydet på det! Ville sende meg i mr, men siden jeg har pacemaker kan jeg ikke i vanlig mr :-( men da var det ihvertfall smertelindring og ro som måtte til og NULL fysioterapi! Hi

Skrevet

Har vært sjå legen og fekk vite at det høyst sannsynlig var nakkeprolaps etter klinisk vurdering, alt tydet på det! Ville sende meg i mr, men siden jeg har pacemaker kan jeg ikke i vanlig mr :-( men da var det ihvertfall smertelindring og ro som måtte til og NULL fysioterapi! Hi

Hva fikk du som mertestillende da? Får håpe du fikk noe som virker for deg. Ikke godt å ligge å verke. God bedring til deg :)

Anonymous poster hash: 2b5bc...c99

Skrevet

Jeg har hatt det i begge skuldrene, det var helt forferdelig og voltaren hjalp så å si ikke. Husker jeg spydde av smerte etter å ha vært hos fysioterapeut. Det tok laaaang tid før det ble bedre. Ble tom utredet hos reumatolog pga strålingen i hendene og nakken.

Det kommer tilbake når jeg er veldig stresset og sliten, nå passer jeg litt bedre på meg og prøver, å få ordentlig massage (kan anbefale et bra sted i Bergen) med jevne mellomrom, trene, slappe av (ikke minst) og unngå å bære altfor skjevt (spre vekten mellom handleposene osv). Allikevel har jeg nok et større forbruk av Inux enn folk flest.

Det kom skikkelig tilbake i okt., da kulle jeg på reise og var helt fortvilet, fikk kortisonsprøyte i all hast. Det tok 4 dager før det virket, men siden har det gått bra. Om smerten er så ille at ingenting annet virker, er dette en ok utvei.

Anonymous poster hash: 437fe...064

Skrevet

Dette hadde jeg for mange år siden, jeg var mer eller mindre innvalid, og disse kontstante smertene og søvnløsheten gikk tilslutt utover psyken..

Jeg fikk som siste utvei, kortison, men den fungerte heller dårlig, den virket fint i 2 uker, så fikk jeg ny sprøyte og dette gjentok seg 3 ganger.

Lege fant ut at det var ikke vits med kortison når den gav så kortsiktig virkning, så jeg fikk ikke fler enn de tre sprøytene. For å gjøre en langhistorie kort..

I ren frustrasjon, så oppsøkte jeg en akupunktør, for jeg hadde ikke så veldig mye mer å tape, og det ble min redning. Gikk til 2 behandlinger per uke i 2 mndr, og jeg har siden vært så godt som helt frisk..

Kjenner jeg antydninger til murring i skulder/nakke, så får jeg et par timer med nåler, så går det seg fort til igjen :)

Anonymous poster hash: 0dd97...b34

Er det sant? :) Jeg har nemlig fått det anbefalt, har vært jevnlig hos fysioterapeut de siste 2-3 årene og kiropraktor det siste året, uten at det hjelper nevneverdig. Jeg blir ikke kvitt det på ordentlig, plagene flytter bare litt på seg.. Så jeg har tenkt mye på om jeg bør prøve akupunktur. Vet du "hvordan" det fungerer, altså, hva som skjer i kroppen?

Anonymous poster hash: 27713...ef8

Skrevet

Jeg ville vært forsiktig med trykkbølgebehandling!! Den utløste et grusomt smertesyndrom hos meg. 

Anonymous poster hash: ceb67...da0
Skrevet

Har vært sjå legen og fekk vite at det høyst sannsynlig var nakkeprolaps etter klinisk vurdering, alt tydet på det! Ville sende meg i mr, men siden jeg har pacemaker kan jeg ikke i vanlig mr :-( men da var det ihvertfall smertelindring og ro som måtte til og NULL fysioterapi! HiAnonymous poster hash: ffd27...d7e

Hva fikk du som mertestillende da? Får håpe du fikk noe som virker for deg. Ikke godt å ligge å verke. God bedring til deg :)Anonymous poster hash: 2b5bc...c99
Tusen takk :-) fikk Paralgin forte, det hjelper mot smertene :-) men frustrert over å ikke kunne gjøre noe :-( hi

Skrevet

Jeg har hatt det i begge skuldrene, det var helt forferdelig og voltaren hjalp så å si ikke. Husker jeg spydde av smerte etter å ha vært hos fysioterapeut. Det tok laaaang tid før det ble bedre. Ble tom utredet hos reumatolog pga strålingen i hendene og nakken.

Det kommer tilbake når jeg er veldig stresset og sliten, nå passer jeg litt bedre på meg og prøver, å få ordentlig massage (kan anbefale et bra sted i Bergen) med jevne mellomrom, trene, slappe av (ikke minst) og unngå å bære altfor skjevt (spre vekten mellom handleposene osv). Allikevel har jeg nok et større forbruk av Inux enn folk flest.

Det kom skikkelig tilbake i okt., da kulle jeg på reise og var helt fortvilet, fikk kortisonsprøyte i all hast. Det tok 4 dager før det virket, men siden har det gått bra. Om smerten er så ille at ingenting annet virker, er dette en ok utvei.Anonymous poster hash: 437fe...064

Off det e skikkelig kjipe greier! Fikk beskjed om å kutte ut voltaren og legen ville avvente kortison, siden den ikke hjalp ned mot rygg uansett ?

Skrevet

Dette hadde jeg for mange år siden, jeg var mer eller mindre innvalid, og disse kontstante smertene og søvnløsheten gikk tilslutt utover psyken..Jeg fikk som siste utvei, kortison, men den fungerte heller dårlig, den virket fint i 2 uker, så fikk jeg ny sprøyte og dette gjentok seg 3 ganger.Lege fant ut at det var ikke vits med kortison når den gav så kortsiktig virkning, så jeg fikk ikke fler enn de tre sprøytene. For å gjøre en langhistorie kort..I ren frustrasjon, så oppsøkte jeg en akupunktør, for jeg hadde ikke så veldig mye mer å tape, og det ble min redning. Gikk til 2 behandlinger per uke i 2 mndr, og jeg har siden vært så godt som helt frisk..Kjenner jeg antydninger til murring i skulder/nakke, så får jeg et par timer med nåler, så går det seg fort til igjen :)Anonymous poster hash: 0dd97...b34

Jeg får heller ikke sove :-( muligens jeg bør forsøke akupunktur dersom det ikke gir seg! Hi

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at fysioterapeut ikke skulle røre der en gang! Men har googlet og sett at fysioterapi ka være aktuelt . Men eg tar ihvertfall ikke sjansen, frykter faktisk at fysioterapeut utløste prolapsen men vet ikke om det er mulig? Begynte hos ei ny, senebetennelsen var så og si god men hun sa det var litt igjen og trykket og trykket! Etter det ble jeg myyyye verre og en helt annen type smerte enn før ! Har gått til henne siden, men kortere og lettere behanhling.... Ikke blitt verre, men ikke bedre heller! Hi

Kjenner jeg antydninger til murring i skulder/nakke, så får jeg et par timer med nåler, så går det seg fort til igjen :)Anonymous poster hash: 0dd97...b34

Er det sant? :) Jeg har nemlig fått det anbefalt, har vært jevnlig hos fysioterapeut de siste 2-3 årene og kiropraktor det siste året, uten at det hjelper nevneverdig. Jeg blir ikke kvitt det på ordentlig, plagene flytter bare litt på seg.. Så jeg har tenkt mye på om jeg bør prøve akupunktur. Vet du "hvordan" det fungerer, altså, hva som skjer i kroppen? Anonymous poster hash: 27713...ef8

Skrevet

Jeg har tidligere hatt store problemer med senebetennelse i armene, men er helt kvitt det nå. Det er veldig viktig å se på årsakene til problemene, i tillegg til å behandle symptomene. Få en ekspert til å se på om arbeidsplassen din er ergonomisk riktig. Kanskje trenger du en ergonomisk mus, eller et «brett» til å hvile armene på?

For meg var det viktigste å lære meg å ikke stresse. Det var også det vanskeligste. Når smertene kom, så hevet jeg automatisk skuldrene og ble veldig anspent. Dette gjorde alt verre. Nå har jeg lært meg å jobbe i avslappet stilling (armene hviler godt på et «brett»). Får jeg antydning til smerter, så lar jeg meg ikke stresse av det. Tar kanskje en pause og rister litt på armene.

Lykke til!

Anonymous poster hash: f3eb7...ca8

Skrevet

Jeg har tidligere hatt store problemer med senebetennelse i armene, men er helt kvitt det nå. Det er veldig viktig å se på årsakene til problemene, i tillegg til å behandle symptomene. Få en ekspert til å se på om arbeidsplassen din er ergonomisk riktig. Kanskje trenger du en ergonomisk mus, eller et «brett» til å hvile armene på?

For meg var det viktigste å lære meg å ikke stresse. Det var også det vanskeligste. Når smertene kom, så hevet jeg automatisk skuldrene og ble veldig anspent. Dette gjorde alt verre. Nå har jeg lært meg å jobbe i avslappet stilling (armene hviler godt på et «brett»). Får jeg antydning til smerter, så lar jeg meg ikke stresse av det. Tar kanskje en pause og rister litt på armene.

Lykke til!Anonymous poster hash: f3eb7...ca8

Akkurat som meg, skuldrene var så høyt hevet at eg klarte ikke å få de ned! Jeg gikk til sånn psykisk motorisk fysioterapeut , lærte rett og slett basalkroppskunnskap og fokusere på det jeg holder på med :-) Har også fått tilrettelegging på arb. Plassen:-) Det er noe jeg jobber med, men føler jeg ikke er like flink når fysioterapeut har permisjon :-( Men prøver :-) hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...