Gjest thricane Skrevet 16. februar 2014 #1 Skrevet 16. februar 2014 Har aldri spist dette før, men så mange som skryter den opp i skyene. Så for en nybegynner. Hvilken rett er den beste å teste ut denne osten? Pizza? Ost og kjeks?
Fero Skrevet 16. februar 2014 #2 Skrevet 16. februar 2014 Tja. Ville begynt med en hvitmuggost til kjeks, for å se om du liker smaken. Deretter prøve blåmuggost til kjeks kanskje? Hvis du liker ost og kjeks er det jo naturlig. Er du ingen storforburker av ost og kjeks ville jeg kanskje kjøpt en liten pakke med flere oster og litt forskjellige kjeks, og prøvd med litt frem Litt for stram i smaken til at det er min favoritt, men er jo mange som liker den. Bor du i en større by ville jeg tatt en tur til en ostesjappe hvor du kan smake deg frem til hvilken ost du vil kjøpe, og også be om anbefalinger fra dem som jobber der. Har aldri prøvd blåmuggost varm, altså på pizza, pasta osv, så der kan jeg ikke uttale meg.
løddi Skrevet 16. februar 2014 #3 Skrevet 16. februar 2014 Jeg er ikke så glad i blåmuggost "naturell", syns smaken er litt stram. Men i pai eller stekt sammen med champignon,mmmm... Prøv denne paien, den er nydelig http://trinesmatblogg.no/2011/10/12/pai-med-lok-bacon-og-blamuggost/
Turtelduen Skrevet 16. februar 2014 #4 Skrevet 16. februar 2014 Bruk det i saus! Nydelig!! Grovhakker fennikkel, surrer i litt smør i kjelen. Tilsett 1 dl fløte (gjerne mer utifra hvordan konsistensen blir) og smelt i 100 går blåmuggost. Her burde du ikke bruke den kraftigste. Gorgonzola er best, men jeg finner den ikke i "vanlig" butikk. Brukte Selbu Blå sist. Sil ut fennikkelen, hvis du da ikke vil ha den i da. Passer perfekt til biff!
MammantilNurket Skrevet 16. februar 2014 #6 Skrevet 16. februar 2014 (endret) Mos blåmuggost med litt matfløte slik at den blir kremet. Smak til med salt og nykvernet pepper. Serveres på stangselleri. Pastasaus med blåmuggost: Lun et par-tre fedd finhakket hvitløk i olivenolje. Tilsett en raus neve finhakkede valnøtter, samt finhakket persille og blåmuggost (gorgonzola). La det smelte. Tilsett et par ss varmt vann ved behov. Smak til med salt og pepper. Serveres med din favorittpasta og grønn salat. Blåmuggost er nydelig på speltkjeks og på pepperkaker. Topp det med en valnøtt og fikenmarmelade eller akasiehonning Endret 16. februar 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #7 Skrevet 16. februar 2014 Åh, muggoster... Det og spekemat er det beste jeg vet. 3,5 måned igjen til babyen er på utsiden. Da skal det fråtses igjen. Kanskje greit å starte med blåmugg i rett som f.eks pasta som foreslått over. Jeg elsker ost og spiser gjerne på kjeks eller litt ferskt brød (sikkelet renner her jeg skriver:P) Anonymous poster hash: f2d4d...100
MammantilNurket Skrevet 16. februar 2014 #8 Skrevet 16. februar 2014 Åh, muggoster... Det og spekemat er det beste jeg vet. 3,5 måned igjen til babyen er på utsiden. Da skal det fråtses igjen. Kanskje greit å starte med blåmugg i rett som f.eks pasta som foreslått over. Jeg elsker ost og spiser gjerne på kjeks eller litt ferskt brød (sikkelet renner her jeg skriver:P) Anonymous poster hash: f2d4d...100 Du kan fint spise blåmuggost når du er gravid - bare varm den opp først
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå