Gå til innhold

Skal føde på Riksen, men angrer på at jeg søkte der....

Anbefalte innlegg

Jeg skal føde på Riksen, men nå som terminen nærmer seg angrer jeg på at jeg søkte der ettersom det ikke finnes barselhotell eller mulighet for mannen min til å overnatte.

Tenk hvis jeg føder på kvelden, og mannen blir "kastet ut" like etter fødsel fordi jeg skal på et dobbeltrom. Grøss. Huff.

har visst om dette hele tiden, men nå som hormonene spretter går jeg bare og griner og gruer meg til dette.   

Er det noen som har byttet fødeplass til Ullevål like før termin? 

Er det noen som har positive fødeopplevelder på Riksen til tross for manglende barselhotell? 

Anonymous poster hash: 28752...b50

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har en sønn fra før som ble født i mai 2012 på Riksen, og skal få en til om 1 mnd.

Jeg var livredd for akkurat det samme som deg, og vurderte VIRKELIG å bytte. Til slutt kom jeg frem til at jeg bare måtte holde ut og komme meg gjennom det.

Men her kan jeg virkelig betrygge deg! Jeg fikk beskjed om at pappa kunne sove over hvis de hadde plass. :-) Dessverre var det ikke plass når jeg fødte sist, så han dro på kvelden. Tror han var der til 21.30 på kvelden, men vi snakket masse på telefonen på kvelden.

Selvfølgelig skulle jeg helst hatt han der, men samtidig er det en enormt stor opplevelse å bli mor, og jeg følte veldig på det etterpå at det var godt for oss to å ha den tiden helt alene. Og pappa var på plass 7.30 om morgenen. :-)

Dersom du føder sent kommer han ikke til å bli kastet ut og du blir helt alene. Ihvertfall var det ikke det je ble fortalt. Jeg fødte kl. 13, og han var der til ca 22 på kvelden.

Det aller, aller viktigste er jo at fødselen går trygt for seg og at man er på den aller tryggeste plassen i verden, og det følte jeg VIRKELIG på Rikshospitalet.

Jeg var innlagt der pga komplikasjoner forrige uke, og jordmødrene der er så herlig gode mennesker.

Lykke til, og uansett avgjørelse rundt fødested er det viktigste at du føler deg trygg og komfortabel. :-)

Jeg fødte på Riksen i mars 2012 og skal føde der igjen i april. Har utelukkende positive ting å si om barselavdelingen! Pappa sov ikke på barsel, det var fullt. Men han var der nesten så mye vi ønsket likevel. Kan også si at jeg var så overveldet av å bli mamma at jeg ikke engang syns det var noe savn at pappa ikke var der:) vi fikk fantastisk oppfølging av hyggelig personal!

Anbefaler Riksen på det varmeste:)

Godt å høre om positive erfaringer:) Skal selv føde på Riksen denne gangen. Hadde termin på fredag så nå går jeg og venter.

Hvordan er det å få besøk fra andre der, som f.eks sin egen mor. Har hørt at man må da ut av avdelingen. Høres upratisk ut.

Godt å høre om positive erfaringer:) Skal selv føde på Riksen denne gangen. Hadde termin på fredag så nå går jeg og venter.

Hvordan er det å få besøk fra andre der, som f.eks sin egen mor. Har hørt at man må da ut av avdelingen. Høres upratisk ut.

Hvis du føler deg veldig usikker og redd vil jeg anbefale deg å ta en telefon til de og forhøre deg litt. De er veldig forståelsesfulle. :-)

Da vi hadde besøk hadde vi det i kafeen og i "gangen" ved føden.

Annonse

Tusen takk for svar! (Hi her) Jeg tar til meg de gode erfaringene dere har. Forrige gang fødte jeg på Haukeland i Bergen, og der var personalet på barselshotellet ikke tilgjengelig, så det er mulig det er derfor jeg synes det var så nødvendig å ha mannen min der. (I tillegg til at det var så fantastisk å dele tiden sammen) Men hvordan løses det praktisk der. Etter fødsel så trilles man inn på en barselsavdeling, og kommer mest sannsynlig på et dobbeltrom. Hvor tilbringer mor, far og baby sammen? Inne på rommet eller finnes det besøksrom? Hvordan ser det ut der oppe?

Jeg bodde på dobbeltrom ved første fødsel. Vi hadde opp forhenget mellom de to sengene hele tiden. I mitt tilfelle byttet vi på være litt ute fra rommet slik at den andre fikk tid med familien. Så vi hadde mye tid der alene. Men selvfølgelig ingen garanti.

Jeg skulle gjerne hatt mannen min der jeg også, men samtidig føler jeg at det er enda viktigere at vi er på Rikshospitalet. Mulig jeg har dårlig inntrykk av Ullevål som er ubegrunnet altså.

Jeg hadde litt komplikasjoner ved første fødsel som de regner med kan komme også nå, så da er det godt å vite at de beste ekspertene er tilgjengelig der jeg er. :-)

Vet ikke helt når du har termin, men da jeg var der nå var det rolig der ihvertfall, og da er jo sjansene større for å få rom alene.

Optimalt sett fra mine øyne hadde vært fødsel på Riksen kombinert med barsel tilsvarende Ullevål. Men, men...

De er strenge på dette med besøk..

Sist gang ble det akutt keisersnitt på meg, ble tatt midt på natten. Min søster skulle reise på ferie dagen etter og ville så gjerne komme på besøk, så hun kom ca 12 timer etter fødsel. Da måtte vi ut i fellesområdet utenfor rommet. Ærlig talt husker jeg lite av hele seansen, var så trøtt og sliten og sikkert neddopa på smertestillende:) men husker jeg syns det var ganske voldsomt å skulle komme meg fra rommet og ti steg ut til fellesområdet når jeg hadde det sååå vondt.. (Kunne såklart sagt nei til besøk, men ville så gjerne at hun skulle få treffe den lille:))

Vi fikk bare sitte liten stund også før de kom og sa at jeg burde legge meg igjen:) dette var såklart sagt i beste mening fra dem - jeg så nok ikke så sprek ut der jeg satt:)

Tusen takk for svar! (Hi her) Jeg tar til meg de gode erfaringene dere har. Forrige gang fødte jeg på Haukeland i Bergen, og der var personalet på barselshotellet ikke tilgjengelig, så det er mulig det er derfor jeg synes det var så nødvendig å ha mannen min der. (I tillegg til at det var så fantastisk å dele tiden sammen) Men hvordan løses det praktisk der. Etter fødsel så trilles man inn på en barselsavdeling, og kommer mest sannsynlig på et dobbeltrom. Hvor tilbringer mor, far og baby sammen? Inne på rommet eller finnes det besøksrom? Hvordan ser det ut der oppe?

Jeg ble trillet til dobbeltrom tidlig om morgenen. Hadde en superhyggelig romkamerat, og hun var veldig sprek etter fødsel, så hun var mye ute av rommet. Jeg var hele tiden på rommet (var dårlig etter akutt KS) men det løste seg.. Det finnes ellers fellesområder man kan sitte i..

Du får ikke ha besøk på barsel, men det tror jeg gjelder ganske mange steder etterhvert?!?

Anonymous poster hash: 4557c...006

Jeg har kun vært på riksen på barsel så kan ikke sammenligne.Men vet om flere venniner som har vært på barselhotell og som følte de ble nærmest kastet inn der etter fødtsel og overlatt veldig til seg selv. 

På barsel på riksen var det noen innom flere ganger og tilgjengelig i gangene så terskelen for å spørre om ting er jo litt lavere der. 

Jeg var veldig dårlig etter en lang og tøff fødtsel så syntes det var godt å ha mye profesjonell hjelp rundt meg. Fødte 4 på natten og mannen dro ikke hjem før sikkert i 9 tiden på morningen for å ta seg en dupp på øyet og en dusj også kom han tilbake igjen et par timer senere. Jeg hadde mere nok med meg selv og ungen så at han ikke var der mellom 22.00 og 07.30 tenkte jeg ikke på engang. Da hadde jeg nok med å sove litt selv eller amme. 

Anonymous poster hash: bf01c...e25

1. Hei, fødte på Riksen i 2006 rett over midnatt. Far fikk sove på føden, da jeg ble lakt i narkose. En merkelig ting som skjedde var at jeg fikk også besøk på føden, både ventet og uventet besøk. Litt spesielt da jeg var nokså fortumlet etter full narkose. Ellers når jeg ble flyttet til barsel ble jeg tatt veldig godt vare på. Vi fikk også et av noen få familie rom, kanskje pga det som skjedde. Far kunne sove der hver kveld om han ville, men dessverre var han så traumatisert etter fødselen at han gjorde alt for å slippe å være på sykehuset. Jeg ble i 5 døgn og var utrolig glad for å ha enerom selv om han ikke var der. Skal føde på Riksen igjen i mai, og gleder meg til en ny opplevelse med en ny kommende pappa, verdens beste. 

Anonymous poster hash: d1def...979

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...