Gå til innhold

Hvor mange av dere er sykmeldt?

Anbefalte innlegg

Og hvorfor, og når tid ble du evt sykemeldt? 

Jeg er foreløpig ikke sykemeldt, men sliter med dårlig samvittighet både på jobb og hjemme.Jeg er helt utslitt, mye uggen, tappet for energi, jeg er aller mest trøtt ettermiddag og kveld. Jeg har en teori om at jeg bruker opp all energien min på jobb, og når jeg kommer hjem har jeg ikke noe til overs til barn, mann og hjem og sosialt liv. 

Jobber 100%, og sliter veldig med å ha samvittighet til å skulle sykmelde meg litt, siden jeg ikke er sengeliggende, eller er synlig "syk".. Blæh, dette er vanskelig! Jeg er foresten 14 + 3. 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144120795-hvor-mange-av-dere-er-sykmeldt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å vite hvordan du har det, men keg har motto om at jeg ikke sykemelder meg med mindre jeg er spysyk eller sliter med kvalme eller fysiske vondter. Sliten det er jeg, men det er ikke nok for meg. Men, man skal jo ikke bli helt utbrent heller, så du får kjenne på det:-)

Anonymous poster hash: 7d6d5...904

Akkurat like langt på vei som meg du da. Jeg er sykemeldt og har vært i 1 mnd. Jeg tar ikke lett på det å sykemelde meg, men jeg har ikke direkte dårlig samvittighet heller. Jeg vil heller "svikte" på jobb enn å "svikte" på hjemmebane på vegne av barna mine. Dessuten har jeg vært så dårlig at jeg har ikke vært i stand til å fungere på jobb. Det var jo bare idiotisk at jeg skulle være der, når jeg måtte slenge meg på en sofa fordi jeg var så kvalm, slapp og trøtt. 

Jeg følte at det var helt riktig å få sykemelding når jeg egentlig ikke engang orket å ta frem pc'n for å se på film engang. Jeg ble gradvis bedre av å få slappe av hjemme på dagen imens barna var i barnehagen, og jeg ble i bedre form tidligere enn i andre svangerskap. De siste to ukene har jeg faktisk klart å gjøre noe. Kvalmen er borte.   Er ikke helt i toppform ennå, så tenkte å be om et par uker til for å være sikker på at formen er på plass.   Nå er jeg ikke syk slik at andres ser det, men jeg blir fort sliten og jeg kan plutselig kaste opp ut av det blå.    

Man er ikke gravid så ofte tenker jeg, så at man sykemelder seg for å ta vare på seg selv, magen og barna sine syns jeg bare er rett og rimelig.     Jeg vet om de som holder seg borte fra jobb for mindre. 

Jeg har en mann som er flink til å stille opp, men han jobber veldig mye, så jeg blir mye alene med barna.  Det første svangerskapet var jeg også dårlig, men jeg hadde bare meg selv å tenke på, så jeg fikk hvilt mye mer selv om jeg jobbet 100%.    I andre svangerskap var jeg fortsatt i permisjon, så da var det ikke bare å sykemelde seg vekk fra en baby, hehe.    Denne gangen bestemte jeg meg for å ta vare på meg selv, og det er jeg glad for :)

Arbeidsplassen går ikke til grunne fordi om du sykemelder deg :)  Og i den store sammenheng så er det ikke snakk om så mye. Kanskje du som meg blir fortere i form hvis du får hvilt deg en stund nå. Istedet for å hangle langt uti svangerskapet. 

:)

..og hvis jeg bare hadde vært sliten som jeg var i første svangerskap så hadde ikke jeg heller sykemeldt meg. Men jeg var i såpass dårlig form at jeg bare lå sammenkrøket på en sofa og ville bare forsvinne fra jordas overflate. Skikkelig forjævlig dårlig. Jeg tenkte at jeg heller ville ta en fødsel istedet.. hehe ;)

Jeg har vært borte fra jobb to ganger nå etter jeg har vært gravid (i forhold til svangerskapet). det som har hendt da tror jeg er at jeg egentlig har presset meg hardt en periode og tilslutt sier kroppen fra med å bli "syk"-ekstremt dårlig. 

Jeg var ute etter andres meninger og erfaringer, og en viktig ting er jo om den som svarer har barn fra før, eller har "fri" etter jobb. Jeg syns selv at graviditetene har blitt tyngre og tyngre, men så er jo dette graviditet nr 3 også. Min forrige graviditet var nok endel enklere, men da hadde jeg en veldig rolig jobb og en veldig rolig 3-4 åring i hus.  I min første graviditet hadde jeg ingen jobb, kun meg selv å tenke på, og dermed ingen av de samme utfordringene som idag.

Jeg kjenner det hadde vært ekstremt godt med en dag fri fra jobb i uka, en dag til å samle krefter, til å hente seg inn igjen, samle overskudd og energi til barn, hus og hjem.. Kanskje orke litt trening igjen etterhvert! 

Venter nr tre i mai, 25+3 idag, og er delvis sykemeldt. Så er i 50% jobb med tilrettelegging og går til fysio annahver uke..

Har vært delvis sm siden uke 19, men begynte å kjenne det i bekkenet uke 15 og har hatt fysio siden uke 18. I tilegg til at jeg denne gang trøbler med bekkenet, er jeg fulgt opp med legekontroller også annahver uke samt medisinske ultralyder pga to svangerskapsforgifninger bak meg! Så etterhvert som blodtrykk øker vil jeg bli mer & mer sykemeldt. Risikosvangerskap. Med både tidligere innleggelser, igangsatte fødsler og medisinert med blodfortynnende.

Jeg jobber turnus, så 50% for meg betyr både dag, aften og helg.. Endel tid for meg selv. Men kjenner jeg stadig trenger mer søvn igjen, er tappet for energi, og merker at etter dagvakt har jeg nesten null å gi mine barn/mann/venner... Så vet ikke hvor lenge jeg blir i 50%.

Annonse

Jeg prøvde å holde ut så lenge som mulig på jobb før jeg sykemeldte meg, fordi jeg ville ikke si til sjefen at jeg var gravid. Men det endte opp med at jeg ble kjempedårlig, så jeg måtte krype til korset tilslutt. Tanken på trening har vært uaktuell, men nå har jeg begynt å kjenne at det skal bli godt å røre litt på seg igjen.  Må bare kjenne at formen har stabilisert seg litt først:)

Det er en vesentlig forskjell på å ha barn å være gravid, og det å ikke har barn. Barn krever mye energi, ihvertfalll mine :P   Også får man dårlig samvittighet ovenfor dem også, fordi jeg dag etter dag må si at "mamma er for dårlig til å leke".."mamma er for dårlig til det nå"...   

Jeg jobber også turnus, så det var antakeligvis nattevaktene som tok mest knekken på meg, pluss det å begynne grytidlig på morgenen når jeg fortsatt hadde morgenkvalme. Jeg har fått sykemelding på 30-40% tidligere for å slippe nattevakter, for de har vært ekstra tunge når jeg har vært gravid. Så det håper jeg å få nå også.  Så jeg blir nok ikke å jobbe 100 % resten av svangerskapet uansett.  Er ikke mulig å tilrettelegge på det lille stedet jeg jobber heller. 

Og hvorfor, og når tid ble du evt sykemeldt?

Jeg er foreløpig ikke sykemeldt, men sliter med dårlig samvittighet både på jobb og hjemme.Jeg er helt utslitt, mye uggen, tappet for energi, jeg er aller mest trøtt ettermiddag og kveld. Jeg har en teori om at jeg bruker opp all energien min på jobb, og når jeg kommer hjem har jeg ikke noe til overs til barn, mann og hjem og sosialt liv.

Jobber 100%, og sliter veldig med å ha samvittighet til å skulle sykmelde meg litt, siden jeg ikke er sengeliggende, eller er synlig "syk".. Blæh, dette er vanskelig! Jeg er foresten 14 + 3.

Har det hele som deg, ikke syk! Men fy så sliten. Jobber 100%, er er fullstendig utslitt når jobbfagen er over. Men i bunn kg grunn er det viktigere å fungere hjemme enn på jobb. Ikke planer om sykemelding men har en jobb som krever mye, sitter aldri rolig og løfter mye. Kjenner at nakke og rygg krangler mye så vi får se...

Jeg er 100% sykemeldt, ikke fordi jeg er så veldig syk men fordi jeg har en arbeidsgiver som nekter å gjøre noen tilrettelegginger for meg. De vil heller ha en sulten vikar enn en gravid arbeidstaker som ikke alltid kan yte 110%. Har småplager som svimmelhet og trøtthet, og er i tillegg IVF-gravid etter mange års kamp. Setter heller barnet foran jobben i dette svangerskapet, noe legen er fullstendig enig i. For å si det sånn, den jobben skal jeg ikke tilbake til....

Anonymous poster hash: 2efe3...1dc

Jeg er halvt sykemeldt i 75 % jobb, og det passer bra med ca 2 vakter i uken. Jeg jobber i turnus, men har ikke natt.  Jeg har fått tilrettelagt nå, men hadde jeg jobbet 75% så hadde ikke det blitt fullt så lett. Kjenner at formen ofte blir verre etter å ha vært på jobb da man ikke kan gjøre der som hjemme, men det går bra enda. Jeg føler det er godt å være i jobb så lenge jeg greier det hvis ikke så blir tiden lang. Viktig å ha noe å gå til. Jeg får ofte spent mage/murringer og sliter med luft i magen og det blir selvsagt verre på jobb da man ikke kan slippe ut alt når man ønsker hehe... Jeg har slitt med å bli gravid i ca 10 år så for meg er det viktigeste at jeg og barnet har det bra og ikke stresser med uviktige ting :) Er greit å prioritere litt annerledes nå, og må ta med at jeg ikke har vært sykemeldt i løpet av 19 år i arb. livet bortsett i fra 3-4 ganger noen uker  pga ivf og influensa  :) Ingen dårlig samvittighet! Ser at de er så etter oss som er sykemeldt i media og at graviditet ikke er en sykdom! Vet at det ikke er det, men det er så mye som spiller inn i en graviditet som de som uttaler seg vet svart lite om, sånn som i forhold til stress!!!

Jeg er 100% sykemeldt, ikke fordi jeg er så veldig syk men fordi jeg har en arbeidsgiver som nekter å gjøre noen tilrettelegginger for meg. De vil heller ha en sulten vikar enn en gravid arbeidstaker som ikke alltid kan yte 110%. Har småplager som svimmelhet og trøtthet, og er i tillegg IVF-gravid etter mange års kamp. Setter heller barnet foran jobben i dette svangerskapet, noe legen er fullstendig enig i. For å si det sånn, den jobben skal jeg ikke tilbake til....

Anonymous poster hash: 2efe3...1dc

Akkurat sånn har jeg det og! (for uten om IVFen). Jeg er 100% etter å ha forsøkt 50%, men etter å ha jobbet fra 25-35 timer hver uke så ble jeg enig med legen om at det bare var 100% som gjaldt. Prøvde å si i fra til sjefen at jeg er 50% og at det betyr at det må bli mer på andre.. (Jeg fikk beskjed om at han måtte gjøre alt jeg ikke rakk + egne ting).. Da fikk jeg beskjed om at jeg bare skulle jobbe så mye som jeg greide.. Men de greier likevel ikke å gi meg mindre å gjøre så jeg har jo alltid dårlig samvittighet for det man ikke rekker.. En annen på jobben spurte om å få starte i 60% etter barselperm siden de ikke hadde fått barnehageplass enda. Da fikk hun beskjed om at det var 100% eller ingenting. Men så tenkte de seg litt om og fant ut at 60% + overtid var en god løsning. Hun må dermed jobbe 3 dager i uken og gjøre overtid som da tilsvarer at hun har mer enn fulle uker. (Vi forventes å jobbe i hvert fall 150%) Da tenkte jeg at denne jobben gidder jeg ikke å ha dårlig samvittighet for eller presse meg selv på jobb, og nei, den jobben skal jeg ikke tilbake til!!

Anonymous poster hash: 72cc2...11e

Jeg jobber fullt. Har en på 2,5år fra før av og en mann som reiser mye i jobb. Er sliten og orker absolutt ingenting etter jobb. Huset ser helt bombet ut. Men håper energien kommer tilbake etterhvert. Er kvalm, kaster fortsatt opp 1-3 ganger pr dag, svimmel, sliten, og vondt i ryggen/bekkenet. Har vært hos legen som sa jeg ikke er syk, bare gravid. Går til fysio pga bekkenet/ryggen. Prøver å holde ut på jobb noen måneder til.

Anonymous poster hash: 0a7c8...03a

Annonse

Er 70% sykmeldt, jobber 2-3 dager annenhver uke fra 8.30-12.30. Fungerer ganske greit, er mindre sliten. Men mer plaget med korsryggen nå. Er 25+2 i dag.

Er også plaget med veldig sliten, hodepine, korsrygg og mye kynnere når det er mye som skjer eller jeg går mr enn 150 meter

Håper å kunne jobbe ut mars iallefall:)

Endret av Julie blir storesøster

Har vært 50% sykemeldt siden uke 16, er nå i uke 23. Ble først sykemeldt pga kvalme og oppkast, nå er jeg i tillegg veldig dårlig i bekkenet og går til manuellterapaut en gang i uken. Får se hvordan det går videre, men har Inge. Ambisjoner om å gå tilbake i 100% før fødsel...

Jeg har vært 50% sykmeldt i to uker nå, fordi ryggen min er kranglete. Sykemeldingen fortsetter i 50%, og legen min sa at hun tenkte at jeg mest sannsynlig kom til å fortsette sånn ut svangerskapet. Er i uke 26+4 i dag.

Har dessuten hatt litt problemer med å være helt fokusert på jobben når jeg er der, for jeg har bekymret meg mye for babyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...