38_Bergen Skrevet 16. februar 2014 #26 Skrevet 16. februar 2014 Skinke og røykalaks er vel innafor så lenge holdbarheten er ok? Det er vel spekemat og rakørret som er litt bob-bob... Eller? Så du tror jeg kan spise det uten å bekymre meg? Problemet med catering/restaurant mat er jo at jeg ikke vet om det er innenfor holdbarheten...? Anonymous poster hash: f2880...3c3 Har jobbet innen catering, de har strenge regler på holbarhet og de må følge IK mat regler. I mitt tilfelle flycatering. De leverte også snitter til båter. Tre dagers regler på åpnings/holbarhet
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #27 Skrevet 16. februar 2014 Som de andre skriver, så kan du spise skinke, den er kokt. I tillegg kan man spise reker som gravid, men det går jo ikke for deg hvis du er allergisk. Jeg tror ikke jeg hadde spist eggerøren, men mulig det er greit å gjøre likevel. Anonymous poster hash: 29f14...acc Hvorfor ville du ikke spist eggerøren? Anonymous poster hash: f2880...3c3 Mente ikke at eggerøre er skummelt, men jeg hadde vært skeptisk etter å ha plukket av røkelaksen, men det er mest sannsynlig bare hysterisk. Anonymous poster hash: 29f14...acc
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #28 Skrevet 16. februar 2014 Halloooo????...slutt å les om alt mulig! Spis akkurat det som passer deg med sunn fornuft. Hold deg unna ting som folk vanligvis er allergisk mot, som skalldyr og nøtter...ellers kos deg og ikke bli helt besatt av hva du leser. Jeg hadde spist alt..om du er usikker så kutter du den med reker! Verken reker eller nøtter er på nei-listen. Salami og røykelaks, derimot. Slutt og uttal deg om ting du ikke vet. Les anbefalinger fra HOD. Anonymous poster hash: f3188...4aa Har dere ikke lest innlegget til hi eller. Hun er ALLERGISK mot reker Anonymous poster hash: b77a1...1c8
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #29 Skrevet 16. februar 2014 Man er absolutt ikke "hysterisk" om man velger å unngå mat som potensielt kan skade fosteret. Da er man ansvarlig. HerreJesus. 100% enig! Alt mulig blir kalt hysterisk her inne. Skulle tro folk ikke visste hva det betyr. Alle vil vel ha friske barn! Anonymous poster hash: 37b30...832
MammantilNurket Skrevet 16. februar 2014 #30 Skrevet 16. februar 2014 Har du vurdert å ta med deg matpakke?
38_Bergen Skrevet 16. februar 2014 #31 Skrevet 16. februar 2014 Det er ingen som tenker på hva brus, chips, godterier og fast food kan gjøre med kroppen/fosteret...det er det absolutt ingen fokus på...
samlex Skrevet 16. februar 2014 #32 Skrevet 16. februar 2014 Spiser både røkelaks og kokt skinke. Er gravid med nr 2, og alt er i skjønneste orden.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #33 Skrevet 16. februar 2014 Har spist alt på den lista di jeg! Handler om sunn fornuft altså. Hvis kokt skinke er gammel, lukter du det eller så smaker du det. Anonymous poster hash: f9590...e6d
Gemini77 Skrevet 16. februar 2014 #34 Skrevet 16. februar 2014 Skinke og røykalaks er vel innafor så lenge holdbarheten er ok? Det er vel spekemat og rakørret som er litt bob-bob... Eller? Så du tror jeg kan spise det uten å bekymre meg? Problemet med catering/restaurant mat er jo at jeg ikke vet om det er innenfor holdbarheten...? Anonymous poster hash: f2880...3c3 Da har du kun er valg igjen og det er å kun spise hjemmelaget mat i hele svangerskapet så du har full kontroll.. Jeg mener man skal følge anbefalingene angående mat men man må også kunne bruke litt sunn fornuft og ikke være altfor hysterisk. Hvis cateringen serverer gammel mat så blir jo andre dårlige også og det er som regel ikke bra reklame for selskapet.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #35 Skrevet 17. februar 2014 Dere som roper opp at man er hysterisk har kanskje ikke fått med deg at det faktisk har vært episoder hvor fosteret har død etter å ha spist mat man ikke skal spise som gravid. Den ene gangen skjedde det til og med på sykehuset hvor friske tvilling fostere ved 7, måneder plutselig bare døde etter at moren spiste ost. Anonymous poster hash: 36c51...793
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #36 Skrevet 17. februar 2014 Det er da bare og ta to med ost og skinke. Problem solved. Anonymous poster hash: a5941...73b
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #37 Skrevet 17. februar 2014 Når ble det ikke ok å spise skinke? Det må da være noe nytt. Personlig hadde jeg glatt spist alt bortsett fra eggerøra, og det ene og alene fordi jeg hadde vært redd laksen hadde satt smak;) Anonymous poster hash: b1aff...d6e
Hjertefru Skrevet 17. februar 2014 #38 Skrevet 17. februar 2014 Dere som roper opp at man er hysterisk har kanskje ikke fått med deg at det faktisk har vært episoder hvor fosteret har død etter å ha spist mat man ikke skal spise som gravid. Den ene gangen skjedde det til og med på sykehuset hvor friske tvilling fostere ved 7, måneder plutselig bare døde etter at moren spiste ost. Anonymous poster hash: 36c51...793 Ja, men det var listeria fra gårdsprodusert, ikke-pasteurisert ost. Tragisk! Må ikke sammenligne med kokt skinke. Må bare bli fornærmet den som vil, men jeg synes det er rimelig hysterisk å ligge unna skinke. Som tross alt er varmebehandlet. Men folk gjør selvfølgelig som de vil
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #39 Skrevet 17. februar 2014 Skinke er greit nok, men mykoster og spekemat noe som inkluderer salami har jo vært på listen til Mattilsynet i mange mange år. Det er toxoplasmose og listeria som er risikoen - og ja det går bra i de fleste tilfellene, men vil du ta sjansen? Anonymous poster hash: d677d...e70
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #40 Skrevet 17. februar 2014 Salami er det eneste på den lista jeg ville holdt meg unna (og reker hvis jeg var allergisk da seff...) Så lenge det ikke er spekeskinke og mykost det er snakk om. Anonymous poster hash: 3c1d6...c5a
TanteTroll Skrevet 17. februar 2014 #41 Skrevet 17. februar 2014 Har spist alt på den lista di jeg! Handler om sunn fornuft altså. Hvis kokt skinke er gammel, lukter du det eller så smaker du det. Anonymous poster hash: f9590...e6d Du vil ikke smake eller lukte listeria. Kokt skinke er helt greit å spise så lenge pakken er nyåpnet og godt innenfor holdbarhetsdato. Jeg spiser kokt skinke hjemme hvor jeg har kontroll på holdbarhetsdato, men ikke borte. Sjansen for å bli smittet er liten, men den er der.
I scream for icecream! Skrevet 17. februar 2014 #42 Skrevet 17. februar 2014 Jeg var ekstremt nøye med begge mine to barn, men tror jeg fint hadde spist snitter med ost og skinke. Jeg regner med at cateringbyrået lager såpass mye mat at skinka blir skifta ut med jevne mellomrom. Dersom du ikke føler deg komfortabel med det, ville jeg tatt med en matpakke og funnet på en unskyldning om allergi eller lignende. Dersom du pleier å spise normalt på jobb ellers, ville jeg sagt at jeg en periode skulle prøve f.eks melkefri kost pga magevondt eller noe slikt.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #43 Skrevet 17. februar 2014 Spis snittene med ost/skinke og laks/eggerøre. De kan du etter anbefalingene spise og serveringssteder selger ikke dårlig mat. Det er ikke hysterisk å følge anbefalingene, men idioti å ikke gjøre det. Anonymous poster hash: 3e0ee...adb
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #44 Skrevet 17. februar 2014 Styr nå for all del unna laksen og da. Listeriabombe! Anonymous poster hash: ed231...b4e
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #45 Skrevet 17. februar 2014 Styr nå for all del unna laksen og da. Listeriabombe! Anonymous poster hash: ed231...b4e Står ingen ting om at man ikke skal spise røkelaks. Det er gravet laks man ikke skal spise som gravid. Anonymous poster hash: 3e0ee...adb
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #46 Skrevet 17. februar 2014 Sett under ett er maanedene man gaar gravid er ganske kort periode. Hvorfor ikke holde seg godt innenfor retningslinjene som er gitt? Da VET man ihvertfall at man selv ikke har gjort noe som kan skade den lille. Er litt laks viktigere enn barnet i magen? Hilsen en som har mistet mange ganger. Anonymous poster hash: 37b30...832
MrsMilla Skrevet 17. februar 2014 #47 Skrevet 17. februar 2014 Synes du er litt hysterisk ja. Ville tatt et par med ost og skinke. Om du synes det er skummelt, får du ta de problemene det blir for deg å ta med egen mat eller ta av pålegget.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #48 Skrevet 17. februar 2014 Jeg var helt gal under svangerskapet. Fikk skikkelig angst dersom jeg spiste mat jeg ikke hadde kontrollen over. Spiste aldri kokt skinke, unntatt de gangene jeg stekte det som bacon. Dersom du er like nervøs som meg, så hadde jeg rett og slett latt være å spise noen. Er så lite hyggelig å utvikle angst i etterkant. Man går gravid i 9 måneder, klarer jo å kontrollere seg i et så begrenset tidsrom. Anonymous poster hash: 7d81d...697
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #49 Skrevet 17. februar 2014 Jeg var helt gal under svangerskapet. Fikk skikkelig angst dersom jeg spiste mat jeg ikke hadde kontrollen over. Spiste aldri kokt skinke, unntatt de gangene jeg stekte det som bacon. Dersom du er like nervøs som meg, så hadde jeg rett og slett latt være å spise noen. Er så lite hyggelig å utvikle angst i etterkant. Man går gravid i 9 måneder, klarer jo å kontrollere seg i et så begrenset tidsrom. Anonymous poster hash: 7d81d...697 Du var ikke "helt gal"- du var ansvarlig. Anonymous poster hash: 37b30...832
1+1=2+1+x Skrevet 17. februar 2014 #50 Skrevet 17. februar 2014 Dersom det stresser deg - lar du være å spise dette. Erfaringsmessig blir jo slik mat gjerne stående ute en stund (2-4) timer på arbeidsplassen uten kjøling. Min magefølelse hadde ikke vært god. Du er gravid i ni måneder. Ta heller med matpakke. Dersom folk ser rart på deg og prøver å fortelle deg hva du skal spise sier du bare at du blir veldig sær med bolle i ovnen. Kvalm etc. Forutsetter at graviditeten er kjent:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå