Gå til innhold

Promping- er det noe galt med melka mi?!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Stakkars liten promper MASSE.. Tar beina heelt opp til magen og presser... 

Jeg prøver å unngå å spise alt det som kan forårsake luft i magen, men..

ser ut han sliter mest mellom 3 og 5 på morran.. Det er litt rart, jeg tenkte- kan det være sjokolade (MÅ ha litt på kvelden jeg:-). Såjeg lot være å spise sjokolade i noen dager, men likevel har han mye luft i magen..

han er 4  uker

Noen tips?

Anonymous poster hash: 3e722...822
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å der kjente jeg meg igjen !!

Lillegutt setter ofte melk i halsen ,høres ut somhan jobber veldig med å svelge unna .. .

Han gulper masse , sprutgulp daglig . Hikker masse. Bæsjen kommer med enormt tykk noen ganger. Strålen har stått ut av han flere ganger han har bæsja når han lå naken

Har ikke kolikk men er litt urolig på dagtid.virker som om det kommer sånne små gulper oppi halsen på han mye mår han ligger som han må svelge unna

Han har gått oppover 400 gr i uka siden han ble født !!

Alt stemmerjo nesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svar! Så godt å høre fra deg, og veldig nyttig å lese det du sender!

Tja, jeg har nok mye melk, men sliter mest på natta, siden det går lengre tid mellom amminger. Men jeg vil ikke si at det er ille...

Men det ser ut for meg at han har vondt i magen, da han skriker og tar beina opp til magen.. Så kommer det promper eller "store"  bæsjer etterpå... Eneste trøst er pupp eller bære han. Da sovner han.

det tar også veldig lang tid for han å rape. Ofte så får han rett og slett ikke rape.

Han stresser ved puppen, jeg ser det går for fort, det blir mye gris og det spryter på stakkar liten fjes... Han stopper opp og venter litt, så spiser igjen...

Det lekkasje fra ”det andre” brystet under amming, ca 15 ml (i melkeoppsamleren)- er det for mye?

Han legger på seg mye.

Gulper gjør han, etter hver amming

Spiser han for mye?

Tror du jeg burde prøve smok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å der kjente jeg meg igjen !!

Lillegutt setter ofte melk i halsen ,høres ut somhan jobber veldig med å svelge unna .. .

Han gulper masse , sprutgulp daglig . Hikker masse. Bæsjen kommer med enormt tykk noen ganger. Strålen har stått ut av han flere ganger han har bæsja når han lå naken

Har ikke kolikk men er litt urolig på dagtid.virker som om det kommer sånne små gulper oppi halsen på han mye mår han ligger som han må svelge unna

Han har gått oppover 400 gr i uka siden han ble født !!

Alt stemmerjo nesten

Jepp, akkurat samme her!

Spiser han ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte ja !! Det skal være sikkert og visst..

Har prøvd i ettermiddag og pumpe først og amme fra en pupp med det resultat at han spiste mye roligere og var mye roligere.

Pumpet av den andre puppen men fikk ikke pumpet den nok så jeg merket at trykket i puppen var stort når han drakk.resultatet var at han sprutgulpa etter at jeg hadde lagt han. Han får ofte ikke tape han heller og hvertfall ikke når han sovner ved puppen ....

Skal virkelig fortsette å pumpe først og amme på samme pupp noen ganger, virket som det hjalp : ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd i ettermiddag og pumpe først og amme fra en pupp med det resultat at han spiste mye roligere og var mye roligere.

Pumpet av den andre puppen men fikk ikke pumpet den nok så jeg merket at trykket i puppen var stort når han drakk.resultatet var at han sprutgulpa etter at jeg hadde lagt han. Han får ofte ikke tape han heller og hvertfall ikke når han sovner ved puppen ....

Skal virkelig fortsette å pumpe først og amme på samme pupp noen ganger, virket som det hjalp : ))

Husk at når du pumper først og så ammer så opprettholder du høy produksjon. Produksjonen er avhengig av etterspørselen, og den blir jo høyere når du pumper før måltidet....

Det høres absolutt ut som du har overproduksjon. Jeg ville ha pumpet "tomt" på begge sider (feks. en morgen), og så fulgt metoden som er beskrevet i artikkelen om overproduksjon: la barnet die på begge sider med en gang. Deretter bruker du samme bryst de neste 3 timene, eller minst to måltider (altså lar du det gå mer enn 3 timer dersom det trengs for å amme to ganger, men du kan gjerne amme flere enn to ganger på det intervallet). Så bytter du side de neste 3 timene.

Dersom du har pleid å amme på ett bryst pr måltid vil du sannsynligvis måtte ha lengre intervaller enn 3 timer, siden brystet allerede er vant med at det skal gå mer enn så lenge mellom måltidene.

Om du har hatt overproduksjon mer enn et par uker må du regne med at du kan trenge mer enn en "heltømming" (pumpe tomt). I såfall er det lurt å ta kontakt med en ammehjelper før andre runde, eller iallfall vente minst fire dager fra den første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svar! Så godt å høre fra deg, og veldig nyttig å lese det du sender!

Tja, jeg har nok mye melk, men sliter mest på natta, siden det går lengre tid mellom amminger. Men jeg vil ikke si at det er ille...

Men det ser ut for meg at han har vondt i magen, da han skriker og tar beina opp til magen.. Så kommer det promper eller "store"  bæsjer etterpå... Eneste trøst er pupp eller bære han. Da sovner han.

det tar også veldig lang tid for han å rape. Ofte så får han rett og slett ikke rape.

Han stresser ved puppen, jeg ser det går for fort, det blir mye gris og det spryter på stakkar liten fjes... Han stopper opp og venter litt, så spiser igjen...

Det lekkasje fra ”det andre” brystet under amming, ca 15 ml (i melkeoppsamleren)- er det for mye?

Han legger på seg mye.

Gulper gjør han, etter hver amming

Spiser han for mye?

Tror du jeg burde prøve smok?

Barn som får bryst når de selv vil spiser ikke for mye - det er svært vanskelig å overspise når man spiser fra brystet (lettere med flaske).

Om du bør gi smokk må du bestemme selv. Jeg anbefaler å vente med smokk til ammingen har gått på "skinner" uten sugeproblemer etc i minst 4 uker. Men verken bæring eller det å gi pupp er noe galt! Begge deler er jo akkurat det menneskeheten har gjort i mange tusen år, det er bare i vårt moderne samfunn at en del ser på det som "feil".

Lekkasje kan være en indikasjon på overproduksjon, men det er fullt mulig å ha overproduksjon uten å lekke noe særlig på "motsatt" side, og det er fullt mulig å lekke uten å ha noe særlig overproduksjon.

Jeg ville forsøkt metoden som er beskrevet på http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon hovedsaklig ut fra det du beskriver om at det kommer mye melk og at han sliter med å svelge unna, samt at han virker noe plaget av luft.

Pump "tomt", la han die på begge sider, deretter bruker du hvert bryst en periode fremover (noen timer) som beskrevet i artikkelen, før du bytter side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når du pumper først og så ammer så opprettholder du høy produksjon. Produksjonen er avhengig av etterspørselen, og den blir jo høyere når du pumper før måltidet....

Det høres absolutt ut som du har overproduksjon. Jeg ville ha pumpet "tomt" på begge sider (feks. en morgen), og så fulgt metoden som er beskrevet i artikkelen om overproduksjon: la barnet die på begge sider med en gang. Deretter bruker du samme bryst de neste 3 timene, eller minst to måltider (altså lar du det gå mer enn 3 timer dersom det trengs for å amme to ganger, men du kan gjerne amme flere enn to ganger på det intervallet). Så bytter du side de neste 3 timene.

Dersom du har pleid å amme på ett bryst pr måltid vil du sannsynligvis måtte ha lengre intervaller enn 3 timer, siden brystet allerede er vant med at det skal gå mer enn så lenge mellom måltidene.

Om du har hatt overproduksjon mer enn et par uker må du regne med at du kan trenge mer enn en "heltømming" (pumpe tomt). I såfall er det lurt å ta kontakt med en ammehjelper før andre runde, eller iallfall vente minst fire dager fra den første.

Hei lillenims!

Jeg har prøvd metoden og det funket kjempe bra! Han roet seg ned, og vi er mer "samkjørte".

Men så begynte jeg i går å mate han hver 3 timer, og ikke oftere. Han tok også smokk og det hjelper. Han spiser lengre og mer av gangen. Nå sover han mellom hver måltid! Det er deilig. Men jeg har litt dårlig samvittighet- er det greit å gjøre sånn men en 4ukers gammel baby?

Så lurer jeg også på: Jeg bruker melkeoppsamler mens jeg ammer, og det kommer 20-30ml på det andre brystet. er det greit å bare helle den melka over den melka som allerede står i fryseren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja !!!! Jeg misforsto litt jeg da og pumpa før vært måltid med sprengte pupper som resultat .. Men nå har det roet seg og jeg gjorde som metoden beskrev ,,, pumpet først og lot han spise etterpå ... Ungen er jo helt forandret ! Spiser mye roligere , gulper så og si ikke , er mye roligere , kan ligge lenge og bare slappe av uten å få oppgulp i Halsen hele tiden , sover lenger på natta ! Igår la vi han våken kl 20 og han sovnet helt av seg selv og kl 1.30 måtte jeg vekke han før puppene eksploderte !! Idag sov han 2 timer ,våknet fornøyd spiste og sov videre .. Så var han våken rolig og fornøyd i 2,5 timer før han sovnet for natta 18.30 !! Dette er jo helt utrolig : )) han har tydeligvis vært plaget av en mage stappfull av melk som ikke mettet nok , luft , raping og div ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lillenims!

Jeg har prøvd metoden og det funket kjempe bra! Han roet seg ned, og vi er mer "samkjørte".

Men så begynte jeg i går å mate han hver 3 timer, og ikke oftere. Han tok også smokk og det hjelper. Han spiser lengre og mer av gangen. Nå sover han mellom hver måltid! Det er deilig. Men jeg har litt dårlig samvittighet- er det greit å gjøre sånn men en 4ukers gammel baby?

Så lurer jeg også på: Jeg bruker melkeoppsamler mens jeg ammer, og det kommer 20-30ml på det andre brystet. er det greit å bare helle den melka over den melka som allerede står i fryseren?

Hvorfor vil du mate han hver 3. time? Er det fordi han etterspør mat da?

Så lenge dette er når han ETTERSPØR mat er det ikke noe problem. Men dersom du ser tegn til sult (http://ammehjelpen.no/artikkel/9/Signaler-pa-sult) og deretter ser på klokka før du begynner å finne frem puppen så kan det bli et problem. Eldstejenta mi spiste hver 3. time helt av seg selv, minstemann spiste minst annenhver time på dagtid og hver 3. på natta (da han spiste 5 måltider fast føde om dagen ville han fremdeles ha melk hver 3. time....) - så barn er forskjellige, og dersom ditt er blant dem som vil ha mat hver 3. time helt av seg selv er det helt greit.

Nå er det vel ca 3 dager siden du prøvde denne metoden. Jeg ville nok ventet noen dager eller uker til før jeg gjorde store endringer i ammemønsteret. Jeg tror det er viktig at både du og han opplever og finner ut av hvordan melkeproduksjonen din er og hvor hyppig det er behov for mat. For så små barn tror jeg ikke det er (u)vane som gjør at de feks. våkner og vil ha mat, det er et reelt behov. (Sorry hvis jeg høres streng ut nå. Jeg pleier ikke å gå i ammepolitiuniform ;-))

Når det gjelder melken i oppsamlerne så kan du oppbevare melka som kommer *mens du ammer*, dersom du vasker oppsamlerne skikkelig etter hver amming. Melk som samles opp mens du evt bruker oppsamlerne mellom ammingene må du kaste (kroppstemperatur er perfekte forhold for bakterievekst). Å helle melka over den andre melka i fryseren er helt ok. Husk at holdbarheten når du blander melk blir som den eldste melka (viktigst i kjøleskap, da, sjelden noe problem i fryseren).

Ellers veldig stas å høre om positive erfaringer med denne metoden :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lillenims!

Hvorfor vil du mate han hver 3. time? Er det fordi han etterspør mat da?

Så lenge dette er når han ETTERSPØR mat er det ikke noe problem. Men dersom du ser tegn til sult (http://ammehjelpen.no/artikkel/9/Signaler-pa-sult) og deretter ser på klokka før du begynner å finne frem puppen så kan det bli et problem. Eldstejenta mi spiste hver 3. time helt av seg selv, minstemann spiste minst annenhver time på dagtid og hver 3. på natta (da han spiste 5 måltider fast føde om dagen ville han fremdeles ha melk hver 3. time....) - så barn er forskjellige, og dersom ditt er blant dem som vil ha mat hver 3. time helt av seg selv er det helt greit.

Nå er det vel ca 3 dager siden du prøvde denne metoden. Jeg ville nok ventet noen dager eller uker til før jeg gjorde store endringer i ammemønsteret. Jeg tror det er viktig at både du og han opplever og finner ut av hvordan melkeproduksjonen din er og hvor hyppig det er behov for mat. For så små barn tror jeg ikke det er (u)vane som gjør at de feks. våkner og vil ha mat, det er et reelt behov. (Sorry hvis jeg høres streng ut nå. Jeg pleier ikke å gå i ammepolitiuniform ;-))

Når det gjelder melken i oppsamlerne så kan du oppbevare melka som kommer *mens du ammer*, dersom du vasker oppsamlerne skikkelig etter hver amming. Melk som samles opp mens du evt bruker oppsamlerne mellom ammingene må du kaste (kroppstemperatur er perfekte forhold for bakterievekst). Å helle melka over den andre melka i fryseren er helt ok. Husk at holdbarheten når du blander melk blir som den eldste melka (viktigst i kjøleskap, da, sjelden noe problem i fryseren).

Ellers veldig stas å høre om positive erfaringer med denne metoden :-D

Hei igjen, lillenims!

Takk for svar!

Ja, jeg ville jo mate han hver 3.time rett og slett fordi jeg syns det var slitsomt han måtte spise hele tiden, så trodde jeg også at han "overstimulerer" meg, så jeg får for mye melk........ Så tenkte jeg han trenger pause han og...

Men det stemmer det du sier. Det ser ut at han skal bare ha mat hver 1,5 time på dagtid (og ofte hver 30min!!!) og hver 3.time på natta...

Vi vært på helsestasjon igår, han har lagt på seg 980g på 2 uker.... han er stor gutt og skal ha mye mat :-)

Jeg tenker jeg var litt utålmodig og ville gjerne komme i gang med rutiner. Noe som er vel litt egoistisk, men.

Nå har jeg roet meg med at det er greit at han får pupp når han vil, også som kos og trøst :-)

Jeg er så takknemlig for dine svar og tips! Det hjalp!!!!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...