Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å formulere problemstilling til bacheloroppgave (sykepleie)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig bestemt meg for å skrive bacheloroppgave om sykepleie til pasienter med hyperemesis gravidarum (ekstrem svangerskapskvalme).

Jeg greier ikke å formulere en problemstiling jeg er førnøyd med :( Noen gode forslag?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvilket fokus skal du ha da?

Ivareta? Forebygge? Behandle? Informere?

Greit å ha en formening om det først. 

Anonymous poster hash: e3900...399
Skrevet

Du må nok skive litt mer enn bare navnet på diagnosen.

Anonymous poster hash: f49a9...08e
Skrevet

"Hvordann skal vi sjukepleiere hjælpe sjuke gravide?"

Anonymous poster hash: ecbf5...2e6
Skrevet

Huff, husker selv at jeg slet med å finne ut av problemstillingen. Mennenes med hun over her. Du måmførst og fremst finne ut hvilket fokus du skal ha. Du har vel fåttmutlevert en veileder som kan veilede deg fram til en problemstilling ut i fra hva du vil fokusere på?! Lykke til :-)

Anonymous poster hash: 75c47...7e4

Skrevet

Huff, husker selv at jeg slet med å finne ut av problemstillingen. Mennenes med hun over her. Du måmførst og fremst finne ut hvilket fokus du skal ha. Du har vel fåttmutlevert en veileder som kan veilede deg fram til en problemstilling ut i fra hva du vil fokusere på?! Lykke til :-)Anonymous poster hash: 75c47...7e4

Heioghå, her gikk ordboken i styr gitt ;-p

Annonse

Skrevet

Jeg tenker mest på å ivareta grunnlegende behov. Eller behandling. Må se hva jeg finner mest relevant litteratur på.

Skrevet

Fader, altså. Dette er vanskelig! Nå har jeg vært i tenkeboksen altfor lenge. Begynner å få panikk. Får ikke veileder før prosjektbeskrivelsen er levert. 

Takk for svar og råd!

Skrevet

Det kan være greit å starte innhenting av litteratur først, da ser du hva det er godt nok grunnlag for å skrive noe om. Problemstillingen endrer seg gjerne underveis i oppgaven. Ikke stress med å ha den klar nå før du har det andre på plass. Finn deg et fokus og se etter relevant, oppdatert litteratur. 

Hilsen #2

Skrevet

Først av alt: love your nick :)

Ang problemstilling: lag deg en foreløbig, litt bred problemstilling, så spisser du den etter som du jobber deg ned i stoffet. Vi endra problemstilling helt frem til levering, enda fikk vi tilbakemelding på at den kunne vært enda mer konkret og spisset.

Skrevet

Det er også viktig å angi HVOR du treffer disse kvinnene - er de innlagt i sykehus eller er de hjemme? I hvilken setting er du i kontakt med dem som sykepleier? På helsestasjonen? Hos fastlegen? På sykehuset?

Skrevet

Hvordan gi best mulig behandling for pasienter med hyperemesis gravidarum for å kunne ivareta grunnleggende behov.

Anonymous poster hash: f49a9...08e
Skrevet

Det skal handle om kvinner innlagt til behandling på sykehus. Sengepost. Det er nok den settingen som blir mest sykepleierelatert.

Annonse

Skrevet

Det kan være greit å starte innhenting av litteratur først, da ser du hva det er godt nok grunnlag for å skrive noe om. Problemstillingen endrer seg gjerne underveis i oppgaven. Ikke stress med å ha den klar nå før du har det andre på plass. Finn deg et fokus og se etter relevant, oppdatert litteratur. Hilsen #2 Anonymous poster hash: e3900...399

Samme her. Problemstillingen endret jeg faktisk på rett før innlevering. Du må tenke over om litteraturen,forskningen og drøftinger svarer på problemstillingen som du har valgt. Å finne forskning kan være veldig vanskelig, så bruk mye tid på dette, det gjorde jeg!

Skrevet

Takk igjen for gode svar!

Nå skal jeg sparke meg selv hardt bak å komme igang med beskrivelsen. Håper jeg ikke gjør dette for vanskelig for meg selv...

Skrevet

Hva kan jeg som spl gjøre for å ivareta pasientens grunnleggende behov, når hun er innlagt med ekstrem sv.skapskvalme ved gynekologisk sengepost?

Skrevet

Så kunne du feks brukt maslow og tatt for deg kun nederste del i pyramiden. Og så finner du nok noe forskning og en sykepleieteoretiker du kan bruke..

Skrevet

Hvordan kan jeg som sykepleier bidra til å dekke grunnleggende behov hos pasienter med hyperemesis gravidarum?

Under oppgavens begrensning kan du beskrive at din oppgave tar for seg pasienter innlagt på f.eks gyn sengepost. Der kan du også beskrive at det finnes tiltak for forebygging og behandling, men at du tar for deg kun ***. Aldri skriv som argument at du velger kun det ene fremfor det andre i henhold til oppgavens størrelse. Bruk andre argumenter for ditt valg og dine vurderinger der. 

Så skriver du litt om aktualitet også. det kommer alltid godt med. Som en liten kuriositet, så kan jeg nevne at denne tilstanden forekommer i i aller størst grad i 'medgangstider' og ikke når det er krig og elendighet.. Er ikke DET rart, så vet ikke jeg. (Punkt 1.2 https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27914/dravhandling-vikanes.pdf?sequence=3)

Lykke til med oppgaveskriving! Det kan være gøy (faktisk!) når du først har kommet godt i gang! :)

Anonymous poster hash: f3a75...4bf
Skrevet

Hvordan kan jeg som sykepleier bidra til å dekke grunnleggende behov hos pasienter med hyperemesis gravidarum?

Under oppgavens begrensning kan du beskrive at din oppgave tar for seg pasienter innlagt på f.eks gyn sengepost. Der kan du også beskrive at det finnes tiltak for forebygging og behandling, men at du tar for deg kun ***. Aldri skriv som argument at du velger kun det ene fremfor det andre i henhold til oppgavens størrelse. Bruk andre argumenter for ditt valg og dine vurderinger der.

Så skriver du litt om aktualitet også. det kommer alltid godt med. Som en liten kuriositet, så kan jeg nevne at denne tilstanden forekommer i i aller størst grad i 'medgangstider' og ikke når det er krig og elendighet.. Er ikke DET rart, så vet ikke jeg. (Punkt 1.2 https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27914/dravhandling-vikanes.pdf?sequence=3)

Lykke til med oppgaveskriving! Det kan være gøy (faktisk!) når du først har kommet godt i gang! :)

Anonymous poster hash: f3a75...4bf

Enig!

Skrevet

Så lenge du har en grov formening om problemstillingen i starten, så går den seg til etterhvert. Den har en tendens til å forme seg etter hvilken litteratur du finner.

Skrevet

Det er også viktig å angi HVOR du treffer disse kvinnene - er de innlagt i sykehus eller er de hjemme? I hvilken setting er du i kontakt med dem som sykepleier? På helsestasjonen? Hos fastlegen? På sykehuset? Anonymous poster hash: e3900...399

Det skriver du vel i begrensningen av problemstillingen i selve oppgaven? Det gjorde jeg hvertfall.At du begrenser at du vil ha fokus på fesks tenåringer, sykehus, hjemmetjenesten ect

Skrevet

Jeg lurer bare på om dette er lurt å skrive om dette i en bacheloroppgave? Vi sykepleiere uten videreutdanning treffer jo skjelden på denne målgruppen. Anbefaler deg å tenke på noe du har møtt i praksis...

Anonymous poster hash: 6b44c...60a

Gjest Snydens
Skrevet

Jeg lurer bare på om dette er lurt å skrive om dette i en bacheloroppgave? Vi sykepleiere uten videreutdanning treffer jo skjelden på denne målgruppen. Anbefaler deg å tenke på noe du har møtt i praksis...

Eh lol? treffer vel stadig vekk på disse.. jobber jo vanlige sykepleiere på gyn og medisinsk... hahaha lol 

Skrevet

Eh, lol? Sympatisk du?

Spørsmålet er vel hva man kan skrive om spesielt i forhold til denne gruppen. Hva skiller dem fra de andre pasientene? Hvilken problemstilling er spesiell for gruppen? De ligger på sykehus og får IV, trenger de noe spesielt i tillegg? Kan det ikke bli en veldig "tynn" oppgave?

Skrevet

Behandlingen er det jo legene som fastsetter. Sykepleierne utfører bare denne behandlingen.

Var selv innlagt i flere måneder med denne diagnosen. Faktorer som var viktige for meg var:

-Sondeernæring klipset fast i tarmen forbi magesekken. Dette lindret kvalmen bedre enn CVK behandlingen, og er bedre for tarmene.

-Helt grusomt å dele rom, enerom er essensielt.

-Intravenøst glukosevann sendte meg rett i kjelleren.

-Ønskekost

-Minimalt med lukter. Unngå parfyme og røykelukt. Husker pleiere som hadde hatt røykepause og skulle stelle CVK'en med stinkende hender.

- Unngå å stresse pasienten. Mye tyder på at stress, samt velkjente omgivelser gjør tilstanden verre

- Vær obs på pasientens mentale tilstand. Fare for symptomatiske depresjoner.

- små øyeblikk av velvære oppleves sterkt, og ble verd å leve for. Husker pleiere som vasket meg i dusjen, gav meg fotmassasje, fortalte meg morsomme historier og lyttet på klagingen min med empati. Disse var gull verd. Satte også umåtelig pris på ekstra ultralyder for å motivere meg til å fortsette svangerskapet.

-Bli tatt på alvor. Brekningene kan IKKE kontrolleres psykisk. Opplevde leger som skulle teste meg på dette. De beklaget seg etterpå.

- generelt minimalisere inntrykk og stimuli

Anonymous poster hash: 5d487...308

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...