Gå til innhold

Drit lei av å søke jobber jeg ikke får!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mai er det to årsiden jeg tok bachelor og har fortsatt ikke fått jobb.... Jeg gir opp, jeg føler meg nesten verdiløs i samfunnet, avslag på avslag! Intervju har jeg vært på men mangler jo erfaring innen yrket...

Først søkte jeg bare relevante jobber

Så for ett års tid siden har jeg søkt på alt jeg har kommet over av interesse, jobber jeg igrunn kan klare (bhg, hjelpehjem, butikk, osv) men der er jeg jo overkvalifisert...

Hva gjør jeg? Kom med noen trøstende ord vær så snill

Får jeg ikke jobb snart vet jeg ikke hva jeg gjør (har en jobb da på ca 50 t i mnd i butikk...) men det går jo ikke rundt.... 26 år og 4 år med høyere utdanning +mye ekstra kurs....

Anonymous poster hash: a9aeb...88c

Skrevet

Hva slags utdannelse har du da?

Anonymous poster hash: c21f1...a14
Skrevet

?

Anonymous poster hash: 4e33f...1d4
Skrevet

Har du sett igjennom søknaden, eller fått andre til å se på den?

Jeg har samme problem som deg. Sendt  xantall søknader, og ikke fått svar på noen av dem. Ikke engang avslag.. Nå har jeg meldt meg på jobbsøkerkurs hos nav for å få hjelp til søknaden og lære mer om hvordan man søker en jobb.

Anonymous poster hash: 0d9a9...7aa
Skrevet

He, he, trøst deg med at du iallefall ikke har doktorgrad som meg. Da snakker man virkelig overkvalifisert når man kommer til det punktet at man søker på alt som er... Har heldigvis ikke gått ledig så lenge som deg, da. Lykke til! Det må løsne til slutt!!

Anonymous poster hash: 8c624...209

Skrevet

Jeg har ikke trengt å søke jeg. Fått jobbtilbud fordet. 5 års utdannelse...

Anonymous poster hash: 9641c...a9d

Skrevet

Da må du gjøre noe annet, ring, oppsøk dem, få hjelp til bedre søknader, få erfaring via vikarbyrå

Anonymous poster hash: fba60...97a

Skrevet

Opplevde det samme som deg. Fikk til slutt en litt irrelevant deltidsstilling gjennom et vikarbyrå men jobbet meg opp derifra. Vet ikke om det er noen trøst eller råd, men føler at det var det som fikk meg inn i arbeidslivet etter at det hadde sett svart ut etter endt utdannelse.

Anonymous poster hash: a1eaf...83d

Skrevet

Kanskje du kan gjøre noe med søknadene dine? Markedsfører du deg på rett måte? CV forteller jo hva du har gjort helt konkret, men det er i søknaden du kan briljere og legge vekt på dine egenskaper som er spesielt egnet til den spesifikke jobben. Du bør også nevne at du er litt utenom ditt kjerneområdet, og samtidig fortelle bakgrunnen for at du ønsker å begi deg inn i en ny bransje. Det som også mange gjør feil når det har søkt på mange jobber er at de bruker opp igjen søknader uten å jobbe med tilpasningen. Da skinner det lett igjennom at søkeren har mistet litt gnisten og det teller ikke positivt.

Skrevet

Vikarbyrå

Skriv god søknad

Søk hele landet

Ring arbeidsgivere

Skrevet

Jeg har en super bra CV, har en veldig god til de mer avanserte jobbene jeg søker og en enklere en til butikkjobber. søknaden skriver jeg alltid på ny til hver jobb og der svarer jeg på hvorfor jeg passer til stillingen og hva jeg kan tilby.

Blir ofte 75% av gangene innkalt til intervju, ofte andregangsintervju men de faller alltid på den andre med mer erfaring i bransjen.

Jeg er utdannet innen markedsføring og økonomi på bi.

Jeg må jo gjøre noe feil, og har fått andre i bransjen til å se på søknaden men alle sier den er kjempebra... :(

Skrevet

Hadde du noe praksis i løpet av studiet? I så fall er det kanskje verdt det å ta kontakt med praksisplassen og høre med dem, selv om de ikke har lyst ut noe? Det var slik mannen min fikk seg jobb, et halvt år etter avlagt master. Er ikke lett, når alle helst vil ha folk med to års erfaring.

Skrevet

50-60% av alle stillinger blir aldri utlyste. Tar du kontakt direkte med bedrifter uten at de har noe utlyst? Bruker du det du har av kontakter? Kjenner du noen som  kan hjelpe deg med å komme i kontakt med personer i aktuelle bedrifter?

Skrevet

Ikke for å sparke beina under deg, men innenfor økonomenes verden regnes BI utdannelser som mindre verdt. Skal de ansette personer uten erfaring velger de ofte fra Handelshøyskolen eller en offentlig høyskole. Det er en del utdannelsessteder som nå ansees som høyere verdt enn BI. Dette forteller selvfølgelig ikke BI dere som studenter. Skulle gjerne ha gitt deg et godt råd, men er redd jeg ikke har så mange. Det ser ut til at du gjør alle de riktige tingene ( søker "alt" av jobber, forbedrer jobbsøknad, trener på jobbintervju). Sistnevnte kan også øves hos private som selger " førsteinntrykkurs" for blant annet jobbsøkere. Ønsker deg lykke til, ikke mist motet!

Anonymous poster hash: c950b...1cb

Skrevet

Har akkurat samme problem som deg. 4 år på høgskole, skriver gode søknader, får gjerne komme på intervju - men der stopper det, selv om jeg flere ganger har fått tilbakemelding på at jeg gir et godt inntrykk, og min nåværende sjef gir en svært god referanse. Jeg har 40 timer butikkjobb i mnd. Søker jeg andre butikkstillinger, sekretær osv er jeg overkvalifisert og dermed uaktuell. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymous poster hash: b95d1...eca

Skrevet

Kan jeg spørre nøyaktig hva slags stillinger dere søker?

Dessverre så er det ofte sånn at man får dårlig selvtillit av ikke å føle at man lykkes jobbmessig. Dette skinner nok gjennom og ødelegger - selv om man ellers gir et godt inntrykk på intervju.

Anonymous poster hash: d5713...366

Skrevet

Kan det være en ide å høre rundt om du kan få hospitere noen steder - f.eks. der du hadde praksis under studiet?

Da vil du holde deg litt inne med det som skjer, og gir du godt inntrykk kan du sikkert bruke dem som referanse senere.

Anonymous poster hash: 50197...185
Skrevet

Få deg jobb via vikarbyrå. Når du først har fått første jobben, er det som regel gjort.

Lykke til!

Anonymous poster hash: db420...952
Skrevet

Det er jo positivt at du blir innkalt til intervju. Kanskje du trenger trening i hvordan du forbereder deg i intervjusituasjoner?

Jeg jobber av og til med tilsetting og har ofte opplevd at de sterkeste kandidatene på papiret faller gjennom i intervjusituasjonen. De er rett og slett ikke godt nok forberedt.

Jeg vil anbefale deg følgende bok som jeg selv har hatt god nytte av, den heter Askeladdmetoden.

Ikke gi opp. Lykke til! :)

Skrevet

Bruker du LinkedIn i det hele tatt? Engasjer deg i saker som interesserer deg. Bruk Twitter - finn folk som er fine å følge. Bli med i grupper med dine interesseområder. Hold deg oppdatert.

Hva er du interessert i forresten? Hvilken retning fra BI?

Har selv gått BI. Tok noen sjanser og hev meg uti det i starten. Har jobbet meg fint opp.

Har også jobbet sammen med mange fra NHH. De fleste svært flinke, men noen ganske håpløse (sikkert mest personlige egenskaper da, men). En miks av begge deler på både BI og NHH. Har gått veldig bra med meg. Ikke la det ta selvtilliten fra deg.

Anonymous poster hash: 0122d...328

Skrevet

På de stillingene du har vært på intervju på, ring og spør hvorfor ikke DU fikk jobben, og prøv å tilpasse søknad/intervju deretter. Vær åpen om at du mangler erfaring, men som nyutdannet må jo noen satse på deg, kan du evt si med et smil på intervju :)

Anonymous poster hash: 33d59...b66
Skrevet

http://www.karrierehuset.no/

Har du vurdert å ta kontakt med et slikt type firma (link)?

Du ka få hjelp til å sette opp CV, søknad, tips til hvordan opptre på intervjuer/markedsføre deg selv.

Anonymous poster hash: 49001...537
Skrevet

På de stillingene du har vært på intervju på, ring og spør hvorfor ikke DU fikk jobben, og prøv å tilpasse søknad/intervju deretter. Vær åpen om at du mangler erfaring, men som nyutdannet må jo noen satse på deg, kan du evt si med et smil på intervju :)

Anonymous poster hash: 33d59...b66

Har spurt noen og de har sagt manglende erfaring.... Dessverre... Vet ikke om det er det de sier fordi at det er sant eller om det er fordi de ikke liker meg....

Skrevet

Ikke for å sparke beina under deg, men innenfor økonomenes verden regnes BI utdannelser som mindre verdt. Skal de ansette personer uten erfaring velger de ofte fra Handelshøyskolen eller en offentlig høyskole. Det er en del utdannelsessteder som nå ansees som høyere verdt enn BI. Dette forteller selvfølgelig ikke BI dere som studenter. Skulle gjerne ha gitt deg et godt råd, men er redd jeg ikke har så mange. Det ser ut til at du gjør alle de riktige tingene ( søker "alt" av jobber, forbedrer jobbsøknad, trener på jobbintervju). Sistnevnte kan også øves hos private som selger " førsteinntrykkurs" for blant annet jobbsøkere. Ønsker deg lykke til, ikke mist motet!

Anonymous poster hash: c950b...1cb

Fullstendig klar over det... Ting var annerledes når jeg gikk på VGs... De er flinkere til å selge seg selv enn å holde det de lover

Skrevet

50-60% av alle stillinger blir aldri utlyste. Tar du kontakt direkte med bedrifter uten at de har noe utlyst? Bruker du det du har av kontakter? Kjenner du noen som kan hjelpe deg med å komme i kontakt med personer i aktuelle bedrifter?

Har ennå ikke sendt inn en åpen søknad, men tenkte å gjøre det nå neste uke til ti bedrifter jeg kunne ha tenkt meg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...