Gå til innhold

Medikamentell abort etter MA- erfaringer?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tok medikamentell abort (MA) her om dagen, men det var liten virkning på meg. Begynte å blø, men blødde lite og bare første dagen. Etter det har jeg bare blødd litt brunt blod. Mistenker at nesten ikke noe har kommet ut. Er ikke i nærheten av å blø slik jeg har gjort ved spontanabortene mine. Noen som har litt erfaring å dele med meg? Skal på ultralyd om 14 dager, men synes det er lenge til. Ser for meg at det da ender med utskrapning, uten at jeg har peil.. Kjedelig å dra alt ut over så lang tid. Var i uke 8-9.

Anonymous poster hash: 1db45...d8d

Fortsetter under...

Jeg har tatt medikamentell abort selv i uke 8/9, og hadde voldsom effekt av Cytotec. Blødde masse, fikk enorme smerter (rier, klarte ikke å begeve meg ut av sengen en gang for å hente mobilen min på kjøkkenet og ringe noen, var alene hjemme). Men det tok to uker før alt kom ut og da hadde jeg en del smerter av og på hele veien. Morkaken klasket i gulvet i dusjen i romjulen (tabl. tatt en uke før jul), og etter det roet det seg. 

Noen ganger har fosteret gått veldig til grunne og nærmest i oppløsning før MAen er påvist, og da kan en jo være "heldig" og blø lite. Opplevde dette en gang i uke 10, da var det lett blødning og nærmest smertefritt (ikke medikamentalt, men en spontanabort hvor fosteret nok hadde vært dødt i 4 uker). 

Hvis fosteret tilsvarte 8/9 uker i størrelse ville jeg nok som deg vært skeptisk til å vente i to uker på ul. En viss fare for at ikke restene har kommet ut da. Kan godt være at du får lov til å avvente litt og se om kroppen ordner opp selv, men en utskrapning er kanskje enklere på den måten at du får det overstått. Har hatt to utskrapninger og opplevde det som veldig greit. Du blir tatt godt hånd om og det er lite eller ingen smerter i etterkant. Lett blødning bare. 

Leit at det ikke gikk bra med svangerskapet ditt. Håper du får komme inn til en kontroll til uken. 

Har forsøkt disse medikamentene et par ganger og de funker rett og slett ikke for meg. Har endt opp med utskrapning begge gangene.

Husker ikke hva disse medikamentene EGENTLIG er mot, men en bivirkning er sammentrekninger i livmoren. Jeg går glipp av disse bivirkningene tydeligvis (og flere med meg).

Annonse

Har snakket med sykehuset i dag, fikk bare beskjed om å avvente og komme til ultralyd som "vanlig" etter 14 dager. Kjenner det er fryktelig frustrerende. Jeg kjenner kroppen min og har mange aborter. Jeg Vet at alt ikke er ute. Det kommer helt sikkert til å ende med at de ser alt ikke er ute etter 14 dager og deretter blir jeg sendt til utskrapning. Tiden går og går.. :-( Blir litt frustrert og fortvilet kjenner jeg og synes ikke jeg ble tatt på alvor. Synes det virket som om de hadde særs lite erfaring med habituell abort og ivf da jeg nevnte hvordan "ståa" er for meg. Kjedelig å gå på vent.. :-(

Cytotec har aldri fungert for meg. Selv om jeg har spottet og blødd, så har det alltid endt i revisio. Jeg måtte også inn en gang ekstra for å fjerne rester som ikke kom ut. Det kan absolutt være en fordel å få sjekket det ut med en ul. Forstår godt at du synes det er leit å gå 14 dager før du får ul. Trodde de skulle se om det var ute etter en uke, for så å gi en ny dose hvis det fortsatt ikke var ute. 

Uansett: Veldig trist at du måtte gjennom dette! Veldig kjedelig å være på vent :( Jeg har lært i løpet av alle MAene mine at jeg må stå på for å få den oppfølgingen og medisinene jeg har behov for. Jeg ble lei av "å vente og se", "vet ikke"-svar og så videre.. I starten mente jeg legene satt på ekspertisen, men nå begynner jeg neste å lure :( 

Håper du kommer det snart inn på ny kontroll, og at ting går tålig "greit". 

Du har all grunn til å være oppgitt. Var det en helsesekretær du snakket med på sykehuset? De virker litt i overkant ivrige som "gatekeepers" noen ganger, mener veldig mye om medisinske spørsmål uten å egentlig være så veldig informert. Min erfaring i hvert fall... 

Hvis du må vente i fjorten dager; er det noe du kan gjøre for å gjøre disse dagene så greie å komme igjennom som mulig? Noen du kan reise og besøke og få litt trøst hos? Oppleve noe, om så bare et restaurantbesøk eller en kino? 

Det er utrolig leit å gå sånn og vente. Tenker på deg.

Det var en sykepleier jeg snakket med, men hun virket særs nyutdannet. Jeg er helt enig i det du skriver. Man får ikke mer hjelp enn det man står på for. Jeg er ganske sikkert på at det ender med utskrapning. Da kan jeg si hva var det jeg sa, men det hjelper jo ikke noe.. Jeg skal begynne å fylle dagene med litt hygge igjen før det blir ultralyd igjen, vel og merke "den ordinære".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...