Gå til innhold

Kan en ammehjelper svare meg kanskje?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en baby på snart 3 mnd, jeg fullammer. Den siste mnd har hun hatt avføring mange mange ganger i døgnet, og den bytter på å være grønnlig og gul. Hun virker veldig fornøyd og legger på seg. Men er det noe jeg spiser som hun hun kanskje ikke tåler når bleia er grønn? Og hvordan ser man forskjell på "bra" morsmelk avføring og diaré f. Eks? Hun har også begynt å sove hele natten gjennom 20-06 ca..

Anonymous poster hash: 26d42...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke ammehjelper, men mor ;) Gul bæsj indikerer at babyen drikker lenge nok til at den fete melken kommer ut. Grønn bæsj indikerer at babyen enten ammer for kort, eller at du har veldig mye melk og at babyen blir mett før den tykkere melka kommer. Jeg pleier å si at tynn melk tilsvarer "skummet melk" og tykk melk tilsvarer "fløte". Skummet melk er veldig tørstestillende, mens fløten gjør babyen skikkelig god og mett. Man ønsker å amme så lenge at babyen både får den tynne og den tykke melken, og dermed får en gul bæsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper :)

Fargen på bæsjen kan variere av mange grunner, og det er ikke automatisk slik at grønn avføring betyr "tynn" melk. Men ved overproduksjon så ser man ofte grønn bæsj, derfor nevnes dette gjerne som et mulig symptom på det. Et annet tegn er svært skummende avføring.

Grunnen til at overproduksjon er problematisk er at barnet ikke tømmer brystet eller at det er så mye melk der at barnet aldri kommer til den fete melka. Da vil det komme en stor andel laktose (melkesukker) i tynntarmen, og tarmen vil ikke klare å produsere nok laktase, som er enzymet som bryter ned laktose (kompleks sukkerart) til bla. glukose (enklere sukkerart), til å bryte ned ALL laktosen i melka. Da fortsetter melkesukkeret unedbrutt gjennom tarmen, og en gjæringsprosess starter. Dette kan gi luft i magen, magesmerter og altså den skummende avføringen. 

Når hun legger fint på seg, virker blid og fornøyd og ikke minst sover 10 timer i strekk (heldiggris!) høres det ikke ut som om du har for lite eller for mye melk.  Du produserer melk med passe med næring til henne og som ikke gir henne magevondt, at avføringen er grønn er nok tilfeldig og ikke noe du trenger bekymre deg for. Det samme gjelder hyppigheten - variasjon her er også vanlig. Ved diare vil barnet som regel være i fare for å bli dehydrert, og ha nedsatt almenntilstand. (Hvis det ikke er eldre søsken hjemme er det også lite sannsynlig at en så liten baby skal bli smittet med diare.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...