Gå til innhold

Tenkt på hvordan du vil føde?

38_Bergen

Anbefalte innlegg

Tenker at, hvis alt er om det skal i dette svangerskapet (3), så vil jeg ha en hjemmefødsel i vann med jordmor. Om ikke hjemme, der det kan tilbys.

Min første fødsel var fem dager på overtid og ble langvarige 24 timer i rier, hadde fått epidural etter ønske,var utslitt og slet med å få henne ut. Etter fødsel hadde jeg mistet mye blod og var relativt dårlig med en blod% på 7. Ble holdt igjen i 5 dager for å få denne opp. Hadde også tæret fra ende til annen, men nektet å bli klippet for hadde hørt at en naturlig revning ville ikke kappe viktige muskler. Ble en ubehagelig opplevelse på sykehuset da sykepleierne glemte å gi meg smertestillende i ettertid for smertene etter syingen også, så det ble et ubehagelig minne...men etter en stund husker man at man har følt det slik, men kjenner ikke følelsen i seg selv, så man glemmer hvordan det har vært.

Siden jeg sleit med å få tak i kreftene liggende i fødesengen, så bestemte jeg meg for at jeg ville la tyngdekraften hjelpe til ved min andre fødsel. Gikk lengst mulig hjemme med rier, så når jeg kom til sykehuset var jeg åpnet 7cm og omtrent lar til å føde. Jeg var redd for smerter eller hvor vondt det kunne bli og ønsket epidural..men siden jeg var kommet så langt, så fikk jeg ikke det. Og greit var det i ettertid siden alt gikk som en kule og kan ikke huske at jeg hadde så mye smerter uansett...hadde mye mye bedre kontroll på kroppen min uten. Gikk frem og tilbake med en "prekestol" og vips, så var han ute på under en time. Den frykten jeg hadde hatt for fødselen på grunn av den første var helt unødvendig.

Så det er det jeg tenker nå, er en fødsel som vil være enklest for meg og barnet. En ny liggende fødsel kommer ikke på tale.

Ifølge en film som heter "The business of being born" og artikler fra eksperter jeg har lest, ytrykker dyktige fagfolk at en fødsel i seng på rygg er den vanskeligste måten å føde på. Hadde jeg visst det ved første mann, hadde jeg definitivt gjort det anderledes og muligens unngått den lange prosessen jeg hadde med det.

Det sies om en fødselposisjon hvor man ligger på rygg i seng at:

• man har flere smertefulle rier
  • riene blir mindre effektive
  • kan risikere en lengre fødsel
  • redusert blodtilførsel til babyen spesielt om du ligger flat på rygg.
  • trangere passasje gjennom bekkenet

Kan fullstendig relatere til alle disse problemstillingene fra min første fødsel.

Hva tenker du?

Fortsetter under...

Støtter dine tanker om hjemmefødsel. Selv ville jeg gjerne ha valgt det igjen, og skal gjøre det om det bli nr 3 hos meg engang.Nr 1 fødte jeg på sykehus og nr 2 var planlagt hjemme, men han snudde seg i seteleie, så det ble sykehus der også. Har fødebasseng som er kun brukt noen ganger, men venter fortsatt og bli brukt til fødsel...Jeg ville ha valgt Doula med på hjemmefødsel, noe som vil gjør det sikkert også lettere for helhetssituasjonen, dersom mine 2 andre barn skal være hjemme.Hvordan har du tenkt rundt det praktiske ved en evt. hjemmefødsel?

Anonymous poster hash: 18c10...b22

Støtter dine tanker om hjemmefødsel. Selv ville jeg gjerne ha valgt det igjen, og skal gjøre det om det bli nr 3 hos meg engang.Nr 1 fødte jeg på sykehus og nr 2 var planlagt hjemme, men han snudde seg i seteleie, så det ble sykehus der også. Har fødebasseng som er kun brukt noen ganger, men venter fortsatt og bli brukt til fødsel...Jeg ville ha valgt Doula med på hjemmefødsel, noe som vil gjør det sikkert også lettere for helhetssituasjonen, dersom mine 2 andre barn skal være hjemme.Hvordan har du tenkt rundt det praktiske ved en evt. hjemmefødsel?

Anonymous poster hash: 18c10...b22

Har egentlig ikke tenkt så mye på det praktiske enda..litt tidlig...men en jordmor kan tingene sine og vet om det er praktisk mulig å gjennomføre det eller om det er noe som er kommet i veien og man da alikevel må føde på sykehus. Derfor jeg tenker kanskje basseng på sykehus om det fortsatt er tilgjengelig, hvis det da blir komplikasjoner, så er det ikke lange veien ifra annen avdeling.

Har hatt 2 barn fra før, så selv om jeg hadde mann, så var ikke han så veldig aktiv å hjelpe til...så når det gjelder det praktiske der...så tror jeg at det vil falle meg naturlig å fixe alt selv helt fint:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...