Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #1 Skrevet 14. februar 2014 Har en gutt som har vert mye syk de siste årene, bare vanlige barnesykdommer, men han har fått de ekstra mye og lenge og var inn og ut av sykehus de første årene. Virker som ting har roa seg siste året for nå har han heldigvis ikke vert så mye syk.. dette har gjort at han har ligget litt ettrr motorisk og språklig. Han begynte ikkje gå el snakke Før han var to år. Vi har blitt fulgt opp av både sykehus, fastlege, helsestasjob og bhg. Han får støtte gjennom ppt til å hente igjen det tapte i bhg. Min bekymring er ikke språket. . Han har ekstremt gid husk, og snakker som en foss og skjønner mye mer enn eg forventer av en 3 åring. Finmotorikken er også på plass.. men han gir veldig fort opp på ting. Hvis vi gjør på ting som å prøve å tegne noe, skrive bokstaver osv så gir han opp med en gang han ikke får det til. Hvis han har lyst å feks tegne en bil, så skal eg tegne den, hvis eg prøver å oppmuntre han til ogsåbå tegne bil, vilbhan ikke fordi han får det ikke til..han sier han kan ikke. hjelper ikke at eg prøver å si at han bare må prøve og at han kan akkurat det han vil...:-) eg er ikke negativ på noen måte prøver bare oppmuntre han. Nå har vi begynt på turn. Og det er nå eg virkelig ser hbor dårlig han ligger an i forhold til andre barn motorisk. Eg skjønner ved mitt bare liv ikke hvorfor. Skjønner ikkje at det ska ha noe med at han har vert mye syk å gjøre. . Han hat jo ikke vert mer syk siste året enn at han fint sku lært seg å løpe. Men er jo bare det eg får beskjed om av legene hver gang eg kommer med mine bekymringer. Det siste nå er at eg har fått de til å sende han til øyelege, bare for å sjekke at samsyn og alt er i orden...;-) Har også tatt han med til kiropraktor nettopp. Han sa han hadde litt låsning i bekken og litt stiv rygg, som han sku prøve hjelpe han med. Men visste ik om det kunne være noen årsak. så ikke noe forskjell etterpå, men kan jo være det går litt tid... Han kan ikke løpe ordentlig.. han mer går veldig fort.. virker på en måte veldig stiv og ikke avslapper spm alle andre barn som løper rundt.. når ham hopper setter han seg helt ned på huk og tar sats og hopper noen cm opp og lander med ett brak. Går seint i trapper, tør ikke hoppe ned fra noen som helst høyde, ikke i trampoliner heller. Vil ikke klatre på ting og balansere eller hoppe ned derfra. Som det er en del av på turn. Skal ikke gjøre noe alene. Prøvde får han til å balansere på en greie de hadde satt opp.. den var ca 10 cm høy og det var matter på begge sider. Han syns det var gøy og han var flink til det, så lenge han fikk holde meg i en fing.... turde virkelig ikke gå alene.. Ble veldig langt dette.. men måtte bare lufte bekymringene mine litt..;-) og kanskje det er noen som har erfaringer med det samme? Eg klarer ikke skjønne koffor han skal være så redd for altnog forsiktig, og hvorfor i all verden han ikke klarer løpe og hoppe osv. Er redd det skal hindre han fremover og at han Blir liggende langt etter. Han klarer jo ikke henge med jebnaldrende. vet det er noen år til han begynner på skolen, men min største bekymring er at han ikke klarer hente srg inn til da.. for mange barn nå til dags, er slemme mot de som ikke rr som alle andre.desverre... og han er en veldig snill og god gutt. Vi fokuserer selvsagt ikke på at han ikke kan ting i det hele tatt... vi bare oppmuntrer han til å prøve ting og gjør tingene vi øver på til en lek mellom han og oss.. så han selfølgelig ikke skal føle sjøl at han ligger etter. . Men han begynner jo å bli så stor at det er vel bare ett spm om tid før han oppdager det... jaja.. var nå greit å lufte hodet litt vertfall her eg ligger og får ikke sove...;-) så mye for fri fra jobb...:-) Anonymous poster hash: 3c982...4c6
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #2 Skrevet 14. februar 2014 Min gutt hadde dårlig balanse, ikke flink til å løpe mm i den alderen. Fant etterhvert ut at han trengte briller.det hjalp, men han syklet ikke på tohjulssykkel før han var nesten 6 og tok lang tid før han kunne løpe skikkelig. Nå er alt dette som alle de andre. Min er forresten som din, han er enda redd for nye ting fordi han tror han ikke kommer til å klare det. Men det gjør han jo når han bare øver og prøver! Er ellers store variasjoner med motorikk fra 1-3års alderen ble jeg fortalt på helsestasjonen. Anonymous poster hash: 708a8...95a
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #3 Skrevet 14. februar 2014 Jeg tror ikke han er så unormal. Det er vanlig å tegne bare krusedukker når de er 3 og for de fleste er det for tidlig å jobbe med bokstaver ol. Løpe og hoppe kan nok de fleste barn på den alderen, men det er fortsatt mange som er redde for å hoppe ol. Min onkel vet jeg øvde seg på å hoppe fra telefonkatalogen da han var 5, og det er over 60 år siden så katalogen var ikke spessielt tykk heller, Går gutten i barnehage eller leker daglig med andre barn? Det er gjerne i lek med jevnaldrende de lærer seg disse tingene. Hvis han går hjemme med deg krever det at du er fysisk aktiv sammen med ham mange timer hver dag for å kompansere for det han ellers ville lært av grovmotorikk og mot til å forsøke tingi lek med andre barn. Anonymous poster hash: 19b0c...d6f
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #4 Skrevet 14. februar 2014 Sånn var min sønn og, i dag er han snart 8 år. Fortsatt litt mindre modig en jevngamle, men det gjør da virkelig ingenting. Han er en forsiktig og rolig type, bortsett fra leke/herje/sloss raptuser innimellom. Han liker ikke fotball og aktiviteter der man må prestere eller kjempe, men har funnet sin plass på speideren og med svømming. Vi har fokusert på det han mestrer, og det faktum at vi alle er forskjellige. Noen er flinke til å klatre og løpe fort, men stereotypen om at gutter skal herje og klarte til høyeste tretopp og være uforsiktige og modige lever i beste velgående. Gutten min har mange gode venner, og har det fint med seg selv selv om han ikke er den typen. Brukte lang tid på å lære seg å sykle, og å gå på ski. Har ikke helt interessen, men tenker likevel at enkelte ting må han lære seg å mestre. Ikke fokuser så mye på hva han ikke kan, men skogsturer i ulent terreng kan være fine helgeaktiviteter for dere framfor kino eller annet:) dytt inn litt "trening" der du kan Anonymous poster hash: 66c08...d24
Jippipippi Skrevet 14. februar 2014 #5 Skrevet 14. februar 2014 Jeg ville og vært bekymret for det motoriske. Hva sier fysioterapauten? Viktig at dere motiverer han til å være aktiv. Minstemann her er 15 mnd og han løper og hopper. Løper tom med ball(ser på storebror). Barn er forskjellig...
scarecrow2011 Skrevet 14. februar 2014 #6 Skrevet 14. februar 2014 Har du sjekket knær og hofter? Løpingen især burde være på plass.
Ole82 Skrevet 14. februar 2014 #7 Skrevet 14. februar 2014 Hei, vi har slitt med mye av det samme som deg med vår gutt. har fått mye hjelp her http://www.ppf.no/ også gått til manuell terapeut som behandler barn http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85 men beste hjelpen var fra en fysioterapeut via bhg som har laget et opptreningsprogram til ham.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #8 Skrevet 14. februar 2014 Min gutt er født med lav muskeltonus. Tok lengre tid for ham enn jevnaldrende med alt som går på løping, klatring, balanse, sykle osv. Vi har øvd mye og hatt fysioterapeut fra han var 8 mnd og ble tett fulgt opp i bhg også. Syn og hørsel ble også testet ut. I dag er han 9 år og merker kun at han er dårligere når det kommer til fotball. Anonymous poster hash: 8efe3...94b
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #9 Skrevet 14. februar 2014 Tusen takk for svar...:-) Greit å vite at han ikke er alene om det, og kanskje det for han bare er sånn det skal være...:-) han går i bhg og leker med unger der. De går veldig mye på tur i skogen og rundt omkring der. Og han elsker å gå på tur og klarer helt fint å komme seg rundt i skogen i ulendt terreng. Og han har to timer med spesialpedagog i uken. Men tror ik de har fokusert så mye på løpingen.. Allting går liksom i litt slow motion med han. Han blir liksom aldri sliten eller varm eller herjer som andre unger.. men er vel som dere sier. Alle barn er forskjellige og utvikler seg forskjellig. Men mammahjertet mitt bekymrer seg jo alltid litt likevel...;-) At han er rolig og forsiktig er nå vel bare hans natur, men er akkurat den løpingen eg ikke skjønner... men vi øver med han uten å fokusere på at han ikke kan det ordentlig.. går på turn, og "leketrener" hjemme.. :-) Så håper eg det hjelper etterhvert. Det var en fysioterapeut inni bildet, og hun så jo han låg litt etter, men mente det ville komme når han ble mer frisk. Hun skulle følge han opp, men av en eller annen grunn har hun forsvunnet ut av bildet. Både eg og bhg og helsestasjon har prøvd å få tak i henne i det siste, men ikke hell enda... veldig rart egentlig. . Men skal snakke med helsestasjon igjen om det evt er andre fysioterapeuter vi kan snakke med om vi fortsatt ikke får tak i henne... Greit å få sjekka mulighetene. .:-) HI Anonymous poster hash: 3c982...4c6
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #10 Skrevet 14. februar 2014 Hva er forresten muskeltonus? HI Anonymous poster hash: 3c982...4c6
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #11 Skrevet 14. februar 2014 Jeg ville også vært bekymret for det motoriske. Men det henger nok sammen med at han har vært mye syk. Barn er forskjellige, og noen vil alltid være bedre enn andre motorisk Kan jo også være at han tar igjen de andre også. Og at han sliter motorisk kan være grunnen til at han er engstelig. Hva sier barnehage og helsestasjonen? at han ikke kan tegne annet enn kruseduller og ikke kan bokstaver hadde jeg ikke bekymret meg for. Det er innenfor normalen. Anonymous poster hash: b79ad...744
Gjest Gul stjerne Skrevet 14. februar 2014 #12 Skrevet 14. februar 2014 Jeg tror kanskje jeg i dette tilfellet er mest bekymret over ambisjonsnivået til mor. Det er godt mulig jeg er på villspor, men pass på at dine forventninger til barnet ikke kveler ham. Jeg er helt sikker på at gutten er god nok som han er. Det som gjør meg betenkt ved det du skriver er at du nevner omtrent alle egenskapene til gutten, og du er bekymret for det meste han presterer. Dere jobber med tegning, bokstaver, motorikk, og jammen har ikke den lille ungen også begynt på turn. Selv har jeg en meget fysisk sterk unge, men han hadde ikke begynt på barneidrett da han var tre år. Hvordan er dine forventninger til deg selv og hvordan har ditt ambisjonsnivå vært gjennom livet? Aner jeg at du er en skikkelig flink pike? Hvis dette ikke er helt skivebom, fortell litt mer om deg selv og så skal jeg svare videre. Hvis jeg har bommet; beklager bryet.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #13 Skrevet 14. februar 2014 Syns han bør følges opp, det er seint å ikke hoppe og løpe når han er 3,5. Begge mine har hoppet og løpt fra de var veldig små. Eldste løp før hun gikk omtrent. Anonymous poster hash: 7f9e6...ffe
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #14 Skrevet 14. februar 2014 Det høres ut som om du har sjekket det meste. Mitt beste tips er å ta ham med mye ut i skogen (ikke opptråkkede stier, men der dere må klyve og klatre litt for å få det til). Noen barn er mer forsiktige, men med øvelse går det greit. (Nå kunne snupp løpe da hun var 3,5 år, men vi har måttet jobbe mye med alle nye fysiske ferdigheter fordi hun faktisk skjønte greia med å tenke konsekvens allerede som 2-åring - ihvertfall når det gjelder det fysiske). Øve, øve, øve - selvsagt gjennom lek. Anonymous poster hash: a4176...de9
Well hello there! Skrevet 14. februar 2014 #15 Skrevet 14. februar 2014 Tenker også, som nevnt over her at bokstaver, tegning og turn er å legge listen høyt. Faren er at han opplever liten mestring og dermed gir opp lett og ikke stoler på egne ferdigheter (feks at han må holde deg i hånden). Tenker at fritidsaktiviteter bør være noe ungene liker ekstra godt, ikke noe de synes er vanskelig. Min var ikke på noen måte klar for fritidsaktiviteter som dette før hun var 4 og vel så det. Samme med bokstaver og tegneferdigheter. Har de lyst så kan de få lære, hvis de ikke er klar for det så er det lenge til skolestart for å si det sånn. Forstår at du er bekymret, for han henger gjerne litt etter, men vær litt forsiktig med å presse på. Lag heller planer med fagfolk. Turer i ulendt terreng tror jeg er lurt, ikke bare i barnehagen, men også hjemme. Trenger ikke være en lang tur, bare en liten tur i skogen noen ettermiddager hvis dere har skog i nærheten. Vi har gjort det en del. Hatt med litt kakao, kjeks,frukt, pølse på termos eller annen lett niste og så går vi opp i skogen bak huset. Ikke langt, men god trening for de små og veldig kos.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #16 Skrevet 14. februar 2014 Det ned tegning og sånn er eg ikke bekymret for. Han er tross alt ikke så gammel..:-) Var kanskje dumt å ta det med som et eksempel. Mente egentlig bare at han gir lett opp ting.. prøvde bare skape ett helhetsbilde. Vanskelig å få ut ting på rett måte av og til, spesielt tidlig på morgen..hehe.. Det som bekymrer meg er løpingen og hoppingen. Skulle kanskje bare holdt meg til det...;-) turn begynte vi på , litt fordi vi har ikke noen omgangskrets med barn han kan leke med i fritiden, men mest for at han skal få utfordre seg sjøl litt.. dette er mer gymlek, unger på 3-4 som løper rundt og har det gøy egentlig. Er ingen som presser eller forventer noe mer enn han klarer, vi bare oppmuntrer og er med han. Ser han andre som gjør ting , kan han kansjjenprøve litt mer ogsp. Vi må begynne ett sted. .. så er ingen idrett vi har dyttet på han dette...:-) Drt er fordi han skal ha ett sted han kan ha mulighet til å utvikle seg litt mer på en positiv måte.. han elsker også å gå der...:-) Har også dialog med kiropraktor og lege og bhg om det også..:-) Og du som mener eg kanskje forventer for mye av han, så er drt ikkje meningen å fremstå som det. Eg er ikke noe flinkis sjøl, langt derifra... heller motsatt... vil bare det beste for min sønn.. og lurte på om andre hadde noen erfaringer med det samme...:-) og som sagt. Vi presser han ikke til noe. Han får ta ting i sitt tempo, snakker aldri negativt om han ikke tør eller klarer noe heller, bare oppmuntrer han til å prøve igjen. Vil ham ikke er det greit. Vil ikke gjøre ting verre enn det er.. :-) så vi leker oss innimellom med å liste oss på tå og på hælen.. hoppe over små pinner på bakken osv. . Lett øving, uten at det skal bli"trening". Mer lek. Og tar oss en tur i skogen vi har oppi her. Ikke lange biten opp til toppen, men litt utfordrende sti og trapper innimellom, og han elsker å gå der...:-) HI Anonymous poster hash: 3c982...4c6
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #17 Skrevet 14. februar 2014 Forstår du er bekymret men som en som ser dette utenfra så virker gutten din normal innen den forsiktige delen av skalaen. Kjempe bra at han går på turn. Jeg vil tro han en dag knekker denne løpe og hoppe koden selv. Som du sa, han har vært syk og han et nok forsinket i utviklingen på det området. Løp, hopp og moro er jo ikke noe man driver med når man er syk. Fortsett det arbeidet du gjør du. Anonymous poster hash: 0a0d8...363
Salomine Skrevet 14. februar 2014 #18 Skrevet 14. februar 2014 Må først få si at dette har jeg ikke erfaring med for egne barn. Men sønnen til en venninne var veldig sein motorisk, og turde lite, (han var eldre enn din). Han fikk spesiell oppfølging i barnehage osv. Min venninne bor i en leilighet i storbyen, med kun en balkong/varanda som boltreplass ute. I barnehagen var det jo klatrestativ osv men disse er harde og det var mange andre barn som stod og så når han ikke fikset ting. Jeg bor på landet, og kan gå rett ut i urørt natur, skog og hei. Så min venninne og sønn kom hit, og gikk i fjellet. Han fikk klatre på stubber og steiner, rullet og datt. Og nå var mor mer bekymret enn gutten, han var ikke det minste redd for ikke å få til ting men kastet seg uti det. Det var moro å se hvordan han forandret seg. Tok litt tid, men motorikken kom på plass. Og de "faglærte" mente at han rett og slett ikke hadde hatt mulighet til å utvikle balanse osv ordentlig i mangel på boltreplass, og etter hvert ble det skummelt og dumt at andre så at han var klossete, så han ville ikke prøve. Nå er han som alle andre motorisk. En forsiktig type er han nok som personlighet, vi er alle forskjellige, og han er en flott gutt.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #19 Skrevet 14. februar 2014 Min på 18 mnd både løper og hopper. Har din en diagnose? Høres veldig treg ut. De skal jo til utredning hvis de går senere enn 18 mnd. Anonymous poster hash: a3b97...f9b
Fru vims Skrevet 14. februar 2014 #20 Skrevet 14. februar 2014 Jeg tror kanskje jeg i dette tilfellet er mest bekymret over ambisjonsnivået til mor. Det er godt mulig jeg er på villspor, men pass på at dine forventninger til barnet ikke kveler ham. Jeg er helt sikker på at gutten er god nok som han er. Det som gjør meg betenkt ved det du skriver er at du nevner omtrent alle egenskapene til gutten, og du er bekymret for det meste han presterer. Dere jobber med tegning, bokstaver, motorikk, og jammen har ikke den lille ungen også begynt på turn. Selv har jeg en meget fysisk sterk unge, men han hadde ikke begynt på barneidrett da han var tre år. Hvordan er dine forventninger til deg selv og hvordan har ditt ambisjonsnivå vært gjennom livet? Aner jeg at du er en skikkelig flink pike? Hvis dette ikke er helt skivebom, fortell litt mer om deg selv og så skal jeg svare videre. Hvis jeg har bommet; beklager bryet. Barneturn er ikke akkurat idrett men mer som lek. Min sønn gikk på det når han var 1 år, riktignok var han veldig god motorisk, men ikke derfor han gikk der. Var mer fordi han skulle leke med andre barn. Gikk ikke i barnehage på den tiden. Så syntes ikke man har store ambisjoner fordi man går på barneturn. Noe annet om det hadde vært konkuranseturn. Men er enig i at hun kanskje har litt store ambisjoner ang. det med tegne og skrive for en 3 åring. Det med motorikken burde hun nok kanskje ha fått sjekket opp. Selv om det ikke trenger å være noe galt. For der henger han tross alt etter normalen.
samlex Skrevet 14. februar 2014 #21 Skrevet 14. februar 2014 Jeg har ikke et langt og godt svar, men min umiddelbare tanke er at han er en forsiktig type. Hvis han synes det er fint å balansere mens han får støtte i en finger hos mamma. , synes jeg han skal få fortsette m det. Plutselig så slipper han fn dag, tror jeg. Jeg har ikke en på 3,5 men jeg har et barn på snart 2. Alltid vært forsiktig. Har begynt å hoppe helt i det små nå. Løper ikke. Kryper over dørstokken , nok bekymret for å ramle. Liker ikke herje-lek og vil ikke ake på akebrett for eks. Liker å ha kontroll. Håper det løser seg for lille junior.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #22 Skrevet 14. februar 2014 hei du beskriver at dere blir fulgt opp av både sykehuset, ppt og helsestasjon regner jeg med? veldig rart at du sitter med mange spørsmål selv om ungen får den profesjonelle oppfølgingen... jeg stiller spørsmål ved kvalitet av den oppfølging som dere får- hvorfor har ikke barnet fysioterapeut? hvorfor går ikke barnet verken på svømming eller spesiell fysiogruppe for sin alder i kommunen? hvorfor har barnelege på sykehuset ikke utelukket alt som kan være årsak til sen motorisk og språkli utvikling? hilsen, en som jobber i kommunen med oppfølging av barn med forsinket utvikling Anonymous poster hash: 99336...65e
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #23 Skrevet 14. februar 2014 Er det spesiell fysiogruppe for barn som han kunne vert med i? vi blir fulgt opp av alle de ja, men hver eneste gang eg har komt med mine bekymringer så får eg bare til svar at det nok mest sannsynlig kommer av at han har vert så mye syk, og at han vil hente seg inn igjen... defor har han spesialpedagog noen dager i uka, men de har ikke fokusert mye på løping å sånn. Han hadde en fysioterapeut, men av en el annen grunn forsvant hun.. og eg hat inlengre i lengre tid nå prøvd å få kontak eller vil nå prøve få ny fysioterapeut via helsestasjonen. Eg vet ikke helt vilken vei eg skal gå eller om noen tar det seriøst enda, eller om de vil fortsette å se om det kommer av seg selv. ..:-) du som jobber i kommunen, er det noe eg burde gjøre eller si eller noe? Hva kvalifiserer egentlig til å få hjelp? Til fysio feks... han har vel blitt sjekka litt...men ikke mye.. var til nevrolog litt før han var to, siden han ikke gikk. Men han bare såg på han og mente det ikke var noe galt.. uten å en gang ta på han.. bare såg når han satt å lekte. . Skal till øyelegen neste uke. Ellers er det bare generelle sjekker og samtaler pm hvordan det går. Skal ha meg en samtale med helsesøster igjen på mandag.. Anonymous poster hash: 3c982...4c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå