Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #1 Del Skrevet 13. februar 2014 Jeg har en liten jente på fire og en halv mnd som ikke tar flaske, og som jeg ammer og gir litt grøt. Vi har flyttet "på landet", og bor nesten en time fra de fleste vennene våre. Vi har også en gutt på tre år. Dette betyr at mitt sosiale liv er lik null for tiden, og alle kvelder tilbringes hjemme. Det er greit nok det, men jeg er sliten, legger meg tidlig og har ca halvannen time på kvelden der min samboer og jeg slapper av og koser oss sammen. Da pleier jeg å ta meg et glass rødvin - dette er den eneste "kosen" jeg har. ;-) Etter at jeg har tatt dette glasset går det aldri mindre enn tre timer til neste amming, stort sett mye lenger (fem-seks timer). Kan dette være skadelig på noen måte? Alkoholen skal jo da være ute av melken, men er det noe annet i rødvin som kan være skadelig for henne? Hun er frisk og fin, helt normal i utviklingen og blid og fornøyd. Anonymous poster hash: 4b994...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #2 Del Skrevet 13. februar 2014 Det kan sette smak på melken, vet jeg. Så i teorien vil jeg tro din datter kommer til å like rødvin... Neida.Verdt å lese:http://ammehjelpen.no/artikkel/36/Alkohol Anonymous poster hash: 8f3c4...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #3 Del Skrevet 13. februar 2014 Det går sikkert fint nyt rødvinen så lenge det gåt tre timer til amming tenker jeg det er null stress Anonymous poster hash: 1ac09...9ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #4 Del Skrevet 13. februar 2014 Takk for svar :-) Ser ikke ut til at hun har problemer med smaken - he he. Ja, har aldri skjedd at det har gått mindre enn tre timer. Stort sett drikker jeg glasset rundt syv-åtte, så ammer jeg henne ved ett-to tiden. Det burde jo gå greit? :-) Anonymous poster hash: 4b994...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #5 Del Skrevet 13. februar 2014 Nå har jeg lest linken på ammehjelpen, og her står også det samme som gjør at jeg i utgangspunktet spurte, fordi jeg kom til å tenke på at helsesøster sa dette: Om barnet er yngre (men ikke yngre enn seks uker etter termin), kan du innta små mengder alkohol en sjelden gang. I begge tilfeller gjelder det å vente med å amme til alkoholen er ute av kroppen slik at du er kjørbar. Altså - selv om jeg venter til jeg er kjørbar kan jeg kun drikke alkohol en sjelden gang? Det er dette jeg ikke skjønner, hva er det som er farlig hvis jeg venter såpass lenge etter inntak? Anonymous poster hash: 4b994...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #6 Del Skrevet 13. februar 2014 Hmm... Jeg aner ikke. Kanskje spørre helsesøster, og be henne utdype HVORFOR bare en sjelden gang, når det er såpass liten mengde? Anonymous poster hash: 8f3c4...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 13. februar 2014 #7 Del Skrevet 13. februar 2014 Jeg er ammehjelper og må bare beklage at denne artikkelen etter min mening rett og slett har en moralsk pekefinger.... Når det gjelder innholdet i melka bør det ikke være noen grunn til at du ikke kan drikke hver eneste kveld eller mellom hver eneste amming, så lenge du ikke ammer før alkoholen er ute av kroppen din (regn selv basert på egen kroppsvekt og inntak og noen usikkerhetsfaktorer som mengde kroppsfett og ikke minst hvor raskt DU forbrenner alkohol). Det finnes dog en hel del andre grunner til at akkurat dét ikke er så lurt, men de tror jeg du kan finne selv ;-) En ting som er verdt å merke seg, og som jeg tror veldig mange glemmer eller ikke er obs på, er jo at omsorgsevnen og evnen til å "ta ansvar" svekkes om man drikker ganske små mengder alkohol, og dette gjelder uansett om man har tenkt å amme eller gi flaske. Av den grunn bør man begrense drikkingen når det er barn til stede, eller ha en edru omsorgsperson der så lenge som mulig. Ikke noe sjakktrekk å ha barnevakt med flaske for å dra på fest, drikke seg temmelig full og så sende barnevakten hjem før man legger seg, uansett om planen er å amme eller gi flaske ved neste måltid... Men et usikkerhetsmoment når det gjelder alkohol og amming er jo at man ikke vet når barnet kommer til å våkne. SOM REGEL sover det minst 3 timer og gjerne 6-7, og da er det null problem. Men hva om det sover en time før det våkner? Så lenge det er snakk om små mengder alkohol man har drukket så går det HELT FINT å amme. Men spesielt når man ammer med alkohol i blodet så er det desto viktigere å vente lenge nok til neste gang man drikker, så man er sikker på at alkoholen er fullstendig ute av både egen og barnets kropp. Har man drukket ett glass vin så bør all alkohol dog være forbrent til neste dag. Men man vet jo fremdeles ikke når barnet vil våkne neste gang - så jeg pleier si at "nå har du oppdaget at barnet ikke alltid sover så lenge som du tror, så da er det lurt å vente noen dager med å drikke igjen, for å minimere sjansen for at det samme skjer neste dag" (økedøgn, sykdom, utviklingssprang osv har jo en tendens til å påvirke flere dager på rad). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #8 Del Skrevet 15. februar 2014 Tusen takk for godt svar! Mannen min er mer eller mindre avholds og drikker ikke når jeg tar meg et glass, så det er uansett en av oss som er helt upåvirket. Jeg kjenner stort sett ingenting/veldig lite av ett glass, og kombinerer det også med mat så jeg kjenner meg alltid helt edru når jeg legger meg. Under økedøgn o.l. drikker jeg ikke. Jeg drikker aldri når barna er våkne heller. Da vet jeg i hvert fall hva greia er! :-) Anonymous poster hash: 4b994...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå