Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #1 Skrevet 11. februar 2014 Hvordan lager man taco? Jeg vet det er noe sånne skjell og lefser, eller sånne trekantede kjeks greier. Laer dere bare en skål med paprika en med mais, en med salat, og en med agurk, og en med kjøttdeig? Så mixer man selv? Eller blander dere alt sammen i kjøttdeigen? Blir no mer spm pizzafyll eller gryterett da. Men det er vel noe sånn taco krydder? Eller er det glass med saus, sånn taco saus som skal blandes i kjøttdeigen, eller skal det vere for seg selv? Føler meg som en dust når "alle" snakker om at de har taco, og jeg ikke engang vet hvordan man serverer den retten............. Anonymous poster hash: f9fa9...9a2
smurfis Skrevet 11. februar 2014 #2 Skrevet 11. februar 2014 Steke kjøttdeig med krydder (som er veldig enkelt å lage selv, google tacokrydder). varme skjellene i stekeovnen (firstprice sine er billige og uten palmeolje). Hakk opp det du vil, løk, salat, paprika og ha det i forskjellige skåler. Maiskorn er et must. Samme med jalapenos , så har du det lagvis i skjellene. Revet ost og lettrømme må man også ha. Jeg lager også guacamole og salsa.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #3 Skrevet 11. februar 2014 Seriøst??? Du følger oppskrift på pakken du kjøper i butikken. Anonymous poster hash: e2e1e...080
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #4 Skrevet 11. februar 2014 1. Steker kjøttdeig med tacokrydder. 2. Har flere skåler med mais, tomat, agurk, løk, salat, ost osv. 3. Har rømme og tacosaus ved siden av. 4. Bruker lefse, skjell eller tortilla-chips. Så får folk ha på det de vil selv. Det finnes maaaaange varianter av taco, du må finne den du syns er best :-) Anonymous poster hash: 33b4a...3d3
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #5 Skrevet 11. februar 2014 Seriøst??? Du følger oppskrift på pakken du kjøper i butikken. Anonymous poster hash: e2e1e...080 Jepp, kjempeseriøst. Jo da, jeg også skjønner at man følger opskrift på pakken man kan kjøpe på butikken, men nå har det seg slik at det er tirsdag kveld, og jeg kom til å lure på dette nettopp nå, og da var forumknappen her nermere enn butikken på hjørnet Dere andre: Takk for svar og tips..........ost ja, revet ost er vel vanlig sikkert, og guacamole....hmmm.... skikkelig lyst å prøve i grunnen. Anonymous poster hash: f9fa9...9a2
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 ALDRIG? Det heter ALDRI Anonymous poster hash: 8f56f...f10
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #7 Skrevet 11. februar 2014 Nei, nei. Det var i 1993 alle snakket om taco. Drit i tacoen, sveip innom sushi og spis en skål grøt - det er ganske trendy nå. Anonymous poster hash: f345b...47a
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #8 Skrevet 11. februar 2014 Aldri Aldri med G ! Lærte jeg på barneskolen av min favorittlærer Anonymous poster hash: 5a961...3f7
MammantilNurket Skrevet 11. februar 2014 #9 Skrevet 11. februar 2014 Taco er noe svineri synes nå jeg, MEN vi har det en gang sånn annenhver måned da Kjæresten synes det er fabelaktig (hva gjør man ikke for sin elskede?). Jeg kjøper ikke de fæle gule pakkene, men lager krydderblanding, salsa og guacamole fra bunnen av. Bruker halvt om halvt med karbonadedeig/kjøttdeig av svin og serverer med masse grønnsaker til. En forutsetning for taco-kveld i heimen er at undertegnede får et par solide marguaritas til måltidet Det ligger en masse oppskrifter på nettet. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #10 Skrevet 11. februar 2014 Jeg som liker meksikansk mat holder meg langt unna typisk norsk fredagstaco. Det hender jeg lager noe lignende, nemlig fajita med kylling og diverse tilbehør, men aldri tacoskjell med kjøttdeig. Det skal serveres forskjellige sauser til, som Guacamole, salsa de tomate, og bønnestuing. Nam! Anonymous poster hash: a638b...432
PrinsesseHengepupp Skrevet 11. februar 2014 #11 Skrevet 11. februar 2014 Som MammantilNurket er det på ingen måte min favoritt heller, men ungene forlanger det minst en gang i mnd eller så (med ungene regnes også mannen). Uansett. Om en nybegynner skal lage taco så kan det være greit å gjøre det enkelt, så kan man heller avansere etterhvert. - Kjøp et slikt tacokit, der er det salsasaus, krydderblanding og tacoskjell. - Kjøp tacolefser (så får dere prøvd det også), kjøttdeig, mais, ost, løk, salat, paprika, agurk, rømme. - Følg oppskriften på baksiden av eska med saus, skjell og krydderblanding. Så kan man, om man liker smak og konsept, avansere med sterkere salsa, jalapenos, div varianter av kjøtt (laks eller kylling feks), div varianter som gratinerte tortillachips eller kyllingwraps etter hvert.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #12 Skrevet 11. februar 2014 Da slenger jeg på min versjon av taco: 1 dl grønne linser, tørre, koker dem i 20 min sammen med en buljongterning, en revet gulrot, noen skiver jalapenjos, 1-2 skviste hvitløksbåter, ett par biter løk (f.eks en sjalottløk delt i to), krydder etter eget ønske (jeg har noen ganger oppi litt salsa, eller tabasco, eller litt hakket tomat). Og 1 dl svart ris, eller naturris/villris. Jeg har ofte hatt noe av vannet fra linsene over risen når linsene er ferdige og ikke risen er ferdig ennå. Setter ekstra smak det også. Heller så av vannet på både ris og linser og slenger i hver sin tacoskål. Deretter hakker jeg opp: Løk, tomat, paprika (gjerne flere farger), avocado, agurk og salat. Og har i hver sin skål som settes i tacoserveringsbrettet som kan snurre. Setter så frem mais, revet ost, tacosalsa, jalapenjos på glass og masse lettrømme. Og gjerne en øl til hver. Putter en skje i hver skål, varmer så opp enten tacoskjell, lefser eller pitabrød og spiser deretter til vi sprekker. Mannen ønsker seg ofte kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig med tacokrydder, ungene ønsker kjøttdeig uten krydder, men jeg synes det blir for tungt og tamt. Men dette har vi hver fredag. Helt fabelaktig! Anonymous poster hash: 728a9...3b0
IreneUtålmodig Skrevet 11. februar 2014 #13 Skrevet 11. februar 2014 Hadde taco i langpanne en gang, runde tortilla chips i bunnen, kjøttdeig med taco pulver over og ost oppå. Var ikke så verst
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 11. februar 2014 #14 Skrevet 11. februar 2014 Jeg er jo blodharry og elsker taco, og MÅ ha tacoinnholdet i fast rekkefølge... Tacotubs (mye enklere å holde enn tacoskjell), tortilla er også godt. Det viktige er at de varmes rett før du spiser! Så har jeg på kjøttdeig, rømme, mais, agurk, løk, paprika, og så salsa og masse nyrevet ost på toppen (Ikke bruk ferdigrevet ost, det er kun til pizza og smelting og er tørr og ekkel) Du har på akkurat hva du selv måtte ønske, og mange lager også salat av ingrediensene på tallerken sin, i stedet for å plages med skjellene Tortillalefser brettes slik: ha på fyll, brett den nederste delen oppover og så begge sider inn, etter samme prinsipp som konvolutten er brettet, bare at denne ikke skal være avlang på bredden, men på lengden da renner ikke fyller ut nederst.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #15 Skrevet 11. februar 2014 Aldri Aldri med G ! Lærte jeg på barneskolen av min favorittlærer Anonymous poster hash: 5a961...3f7 Jeg lærte en annen "regle"/huskeregel av min lærer: "Aldri g i aldri, alltid dobbel l i alltid" Evt "Aldri g i aldri, alltid d i alltid" To versjoner fordi folk hadde forskjellig skrivefeil når det gjaldt ordet "alltid". Anonymous poster hash: f2277...32d
smurfis Skrevet 11. februar 2014 #16 Skrevet 11. februar 2014 Aldri Aldri med G ! Lærte jeg på barneskolen av min favorittlærer Anonymous poster hash: 5a961...3f7 Jeg lærte en annen "regle"/huskeregel av min lærer: "Aldri g i aldri, alltid dobbel l i alltid" Evt "Aldri g i aldri, alltid d i alltid" To versjoner fordi folk hadde forskjellig skrivefeil når det gjaldt ordet "alltid". Anonymous poster hash: f2277...32d Vi lærte alltid to l i alltid, aldri to l i aldri:-)
Småen100 Skrevet 11. februar 2014 #17 Skrevet 11. februar 2014 Taco er noe svineri synes nå jeg, MEN vi har det en gang sånn annenhver måned da Kjæresten synes det er fabelaktig (hva gjør man ikke for sin elskede?). Jeg kjøper ikke de fæle gule pakkene, men lager krydderblanding, salsa og guacamole fra bunnen av. Bruker halvt om halvt med karbonadedeig/kjøttdeig av svin og serverer med masse grønnsaker til. En forutsetning for taco-kveld i heimen er at undertegnede får et par solide marguaritas til måltidet Det ligger en masse oppskrifter på nettet. Lykke til! Hvorfor bruker du halvt om halvt med karbonadedeig og kjøttdeig? Er det et triks jeg ikke har fått med meg? .
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #18 Skrevet 11. februar 2014 Aldri Aldri med G ! Lærte jeg på barneskolen av min favorittlærer Anonymous poster hash: 5a961...3f7 Jeg lærte en annen "regle"/huskeregel av min lærer: "Aldri g i aldri, alltid dobbel l i alltid" Evt "Aldri g i aldri, alltid d i alltid" To versjoner fordi folk hadde forskjellig skrivefeil når det gjaldt ordet "alltid". Anonymous poster hash: f2277...32d Vi lærte alltid to l i alltid, aldri to l i aldri:-) Det blir jo litt smør på flesk, blir det ikke? Den reglen vi lærte tar jo for seg to forskjellige skrivefeil, mens den du lærte bare sier det samme på to måter. Uansett, så er det kjekt med slike huskeregler, så lenge de fester seg. Anonymous poster hash: f2277...32d
overlord Skrevet 11. februar 2014 #19 Skrevet 11. februar 2014 Du har ikke gått glipp av noe.. Anbefaler hjemmelagde fajitas med guacamole om du vil prøve meksikansk. Her er en basisoppskrift: http://matprat.no/oppskrifter/kos/fajitas-med-biffstrimler
smurfis Skrevet 11. februar 2014 #20 Skrevet 11. februar 2014 Aldri Aldri med G ! Lærte jeg på barneskolen av min favorittlærer Anonymous poster hash: 5a961...3f7 Jeg lærte en annen "regle"/huskeregel av min lærer: "Aldri g i aldri, alltid dobbel l i alltid" Evt "Aldri g i aldri, alltid d i alltid" To versjoner fordi folk hadde forskjellig skrivefeil når det gjaldt ordet "alltid". Anonymous poster hash: f2277...32d Vi lærte alltid to l i alltid, aldri to l i aldri:-) Det blir jo litt smør på flesk, blir det ikke? Den reglen vi lærte tar jo for seg to forskjellige skrivefeil, mens den du lærte bare sier det samme på to måter. Uansett, så er det kjekt med slike huskeregler, så lenge de fester seg. Anonymous poster hash: f2277...32d Hehe, jo sant det med smør på flesk, men når men er 7-8 år så trenger man kanskje det Jeg har aldri glemt det da!
DaenerysStorm Skrevet 11. februar 2014 #21 Skrevet 11. februar 2014 Jeg elsker taco, men for min del må jeg ha det helt normalt Bruker Gilde kjøttdeig når jeg får tak i, alle har jo andre versjoner nå... Og steker med taco-krydder. Syns Gilde sin er den som tar til seg smaken best! Lagde hjemmelaget krydder en gang, men det syns jeg ikke smakte noe. Bruker lomper og har selvfølgelig det i bunn! Legger på kjøttdeig, salat, tomat, mais, løk og så creme fraiche og tacosaus og ost på toppen. Legg det bare i midten av lompa og ikke helt ut "bak" for det er greit å brette inn der også så det ikke søler så mye. Jeg syns Old el Paso er best å bruke, men det er en smakssak
MammantilNurket Skrevet 11. februar 2014 #22 Skrevet 11. februar 2014 Taco er noe svineri synes nå jeg, MEN vi har det en gang sånn annenhver måned da Kjæresten synes det er fabelaktig (hva gjør man ikke for sin elskede?). Jeg kjøper ikke de fæle gule pakkene, men lager krydderblanding, salsa og guacamole fra bunnen av. Bruker halvt om halvt med karbonadedeig/kjøttdeig av svin og serverer med masse grønnsaker til. En forutsetning for taco-kveld i heimen er at undertegnede får et par solide marguaritas til måltidet Det ligger en masse oppskrifter på nettet. Lykke til! Hvorfor bruker du halvt om halvt med karbonadedeig og kjøttdeig? Er det et triks jeg ikke har fått med meg? .Synes at svinekjøttdeigen gir fin smak til karbonadedeigen
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #23 Skrevet 11. februar 2014 Hehe, jo sant det med smør på flesk, men når men er 7-8 år så trenger man kanskje det Jeg har aldri glemt det da! Sant nok. Jeg har heller aldri glemt det, så ingen tvil om at slike huskeregler funker. Anonymous poster hash: f2277...32d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå