Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Frem til navlestrengen er klippet får jo babyen surstoff gjennom den, og den klippes jo ideelt sett ikke før en stund etter at ungen er ute..

Er vel ikke så mye smertelindring man kan få ved vannfødsel, utenom at vann ofte omtales som lindring i seg selv. Nå har jeg ikke prøvd noe annet enn vannfødsel, men jeg hadde hverken ønske om eller behov for smertelindring, godt mulig vannet bidro til at det ikke var noe særlig vondt..

Jeg gikk i vannet på 7 cm åpning, da hadde jeg riktignok gått fra 4-7 cm på en halvtime, så ting gikk ganske raskt for seg.. Jeg var vel i vannet kanskje 40 min før jr ble født og gikk opp da navlestrengen ble klippet og for å "føde" morkake. Syntes det var en helt kurant greie, men dersom jeg hadde hatt en normal-lang fødsel kunne jeg sikkert tenkt meg å kunne gå litt opp i og ut av karet - godt å få gått litt, rørt og strukket på seg mellom riene :)

Annonse

Er det vanskelig å få igjennom at man vil ha vannfødsel? Vet at sykehuset jeg tilhører tilbyr det, iallefall ifølge nettsidene.. Ser for meg at veldig lenge i vann kan være litt mye, men kansje at man går oppi når åpningen er større? Forrige fødsel(nr2) gikk veldig fort,. Fra jeg kom på sykehuset til han var ute tok det 1 1/2 t.. Fikk lystgass og følte det hjalp meg igjennom det.. Men er veldig nysgjerrig på dette med vannfødsel som sagt.. Ser så flott ut,

Men da er det vel ikke noen andre smertelindring..

Sist svangerskap fødte jeg på Elverum. De har ett føderom med stort nok badekar for fødsel i vann. De må ha viss dybde på karet slik at du kan føde i det. Jeg sa tidlig i fra ta jeg ville ha vannfødsel, og da ba de meg ringe inn så fort fødselen startet hjemme slik at de kunne holde av den stua til meg. Regner med at du kan få tinge på en fødestue med badekar uansett hvor i landet du føder, så lenge det er kapasitet:-)

For min del ble det ikke vannfødsel til slutt. Det er mye sm må klaffe. Jeg hadde for høyt blodtrykk hele veien, fostervannet viste seg å være missfarget, og etter alt for mange timer måtte ungen tas med vakum. Så det ble en normal fødsel uten smertelindring:-p For planen var å føde i vann:-) 

Ok, vet de har et såkalt alternativ rom med større badekar. Og det står på nettet at det sykehuset tilbyr vannfødsel.. Får snakke litt med jordmor på neste samtale. Sist graviditet nevnte jeg det også, men hun mente at jeg måtte være heelt sikker på at det var det jeg ville.. Ble litt usikker da..

Hadde vannfødsel med første, og håper virkelig det kan gjentas med neste. Vet ikke helt hvor mye åpning jeg hadde da jeg fikk gå oppi, men er enn 6 iallefall. Fikk ikke gå oppi umiddelbart pga barnet lå for høyt i magen, de ville ha henne lenger ned. Da jeg endelig fikk gå oppi ( etter en hvileløst time med bare bittesmå pauser mellom riene)' var det som dag og natt. Endelig klarte kroppen og slappe av, og fikk gode nok pauser mellom riene, og smerten ble langt mer håndterbar. Var nok oppi en stund, kanskje to timer? Ingen ytterligere smertestillende, men det var det heller ikke behov for. Gikk ut av vannet relativt umiddelbart etter at hun var født.

Fikk beskjed om at vannfødsel ikke "passer"for alle, man må være komfortabel i vannet, samt uten andre komplikasjoner.

Annonse

Jeg hadde ikke set ønsket nedskrevet noe sted, men var nok heldig med å havne på storken, der er det badekar på alle rommene tror jeg. Var vel igrunn jordmor som foreslo.

De andre tingene vet jeg ikke. Annet enn at det ikke er noen risikofødel i utgangspunktet, og at du ikke kan dersom du får epidural.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...