Gå til innhold

Student, deltidsjobb og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er noen flere i samme situasjon?

Jeg lurer på hva jeg kan kreve av jobben. Eller hva de kan kreve av meg. Kan de gi meg færre vakter etc for at jeg er gravid? Altså gjøre det lite gunstig for meg? Og hvor mye må jeg jobbe for å ha krav på barselpenger fra jobben?

Jeg vet jeg får penger fra Lånekassa, så det er noe farlig, men hadde vært kjekt med penger fra jobben også når jeg er i permisjon. Hmm.. Håper noen vet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjener du over 1/2G og har vært i jobb 6 av de siste 10 mnd før permisjonen får du permisjonspenger. Jeg var i samme situasjon sist, jobbet da så mye som mulig gjennom graviditeten. Du kan vel kreve tilrettelegging da du er gravid, ellers følges vel kontrakten som normalt :)

Skrevet

Tjener du over 1/2G og har vært i jobb 6 av de siste 10 mnd før permisjonen får du permisjonspenger. Jeg var i samme situasjon sist, jobbet da så mye som mulig gjennom graviditeten. Du kan vel kreve tilrettelegging da du er gravid, ellers følges vel kontrakten som normalt :)

Skjønte ikke hva med du mente med 1/2G? Men jeg kommer til å ha jobbet der 6 av de siste 10 mnd, men vi har sesongskifte 18. mai og da er det nye kontrakter, så jeg er redd for at de da kanskje vil vegre seg litt. Men jeg skal jo ikke ut i permisjon før i august da. 

Og hvordan bør jeg gjøre det da? Bør jeg være ærlig fra starten av at jeg skal i permisjon fra ca 10 august? Eller skal jeg la de sette opp listene og så si det? Kan jo ikke skjule magen i jobbuniformen så veldig mye lengre! Er ikke noe tungt arbeid så det går helt fint! :)

Skrevet

G er et kronebeløp og en forkortelse for grunnbeløp. Staten kjøpekraftsjusterer det hvert år. Alle ytelser er derfor oppgitt i antall G heler enn i antall kroner. Søk på grunnbeløp og årstall så får du det siste tallet.

Skrevet

Du kan få foreldrepenger fra NAV også hvis du har tjent over en viss sum en viss periode, som de sier over her. Jeg ble fulltidsstudent foregående høst, og forsøkte iherdig å få meg en deltidsjobb innen 6 mnd før fødsel. Fikk vikarjobb, men minimalt med oppdrag. Så jeg får stipend fra Lånekassen, samt engangsstønad fra NAV.

Skrevet

Hadde det slik sist svangerskap studerte og jobbet 1 dag i uka og annen hver helg.  De regnet ut som "vanlig" beløpet fra de siste mnd jeg jobbet. Fikk da penger derfra og fra lånekassen.

De kan IKKE gi deg færre vakter selv om du er gravid! Men husk å ikke si fra deg vakter, prøv å jobb mest mulig og heller sykemeld deg når du ikke orker mer. Da får du bedre månedslønn totalt, og dermed mer penger utbetalt i svangerskapet. Jobben min prøvde å kutte ned vaktene mine i slutten for å "ta hensyn" men det er ikke greit om du tenker på det økonomisk.

Anonymous poster hash: 69de4...83e
Skrevet

Ok :) Men da har jeg skjønt det riktig ;) Har ikke sagt noe til sjefen ennå, men kommer til å si det om et par uker for da jobber jeg sammen med han. Så får vi jo bare se hvordan han tar det! :P

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg.

Er fulltidsstuden, men går samlingsbaser, og jobber deltid som lærervikar ved siden av. Kommer meg innenfor grensa for hva jeg kan tjene, så har krav på permisjonspenger fra NAV, men kan jeg få dette og fødselsstipend fra Lånekassa samtidig?

Skrevet

Pengene fra NAV og fra laanekassa er uavhengige av hverandre tror jeg. Men skal ikke si det for sikkert! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...