Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #1 Skrevet 11. februar 2014 Jeg har støtt utslett på hendene. Tørt og blemmer med blank væske i. Har blitt behandlet som at det var psoriasis i over 10 år uten noen bedring. Lysbehandling, kortison osv. Nå mener legen at dette er typiske utslett for de med cøliaki og at jeg bør holde meg unna hvetegluten en stund for å teste teorien slik at jeg slipper prøve av tolvfingertarmen unødig. Men kan jeg da spise rugbrød? Er cøliaki kun hvetegluten slik at jeg kan spise alle andre kornsorter? Anonymous poster hash: 1de61...b74
HvittHus Skrevet 11. februar 2014 #2 Skrevet 11. februar 2014 Nei og nei. Legen er på vidvanke. Du skal ikke slutte med gluten før biopsi av tarmen er tatt. Har du cøliaki har du krav på støtte fra nav til fordyret kosthold og evnt kremer du trenger, men denne støtten får voksne kun etter positiv biopsi på gastroskopien.
skjotta Skrevet 11. februar 2014 #3 Skrevet 11. februar 2014 Jeg ville heller tatt prøve av tarmen. En diagnose (slik at du får krav på stønad osv) vil kreve denne prøven uansett og dersom du spiser glutenfritt får tarmen tid til å heles slik at cøliaki ikke kan påvises før du har spist nok gluten til å ødelegge tarmen igjen... det er vondt det!
moa_tobias Skrevet 11. februar 2014 #4 Skrevet 11. februar 2014 Gluten er hvete, rug, havre, spelt. Glutenfrie matvarer må du se etter: de inneholder andre typer mel og finnes i allergi avd på butikken og i fryseren. Du bør søke opp cøliaki og lese om det:) samt sjekke norsk cøliaki forening på facebook, hvor du kan få masse tips og råd fra medlemmer:) men viktigst av alt, Du må få legen til å utrede deg for cøliaki før du begynner å spise glutenfritt!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #5 Skrevet 11. februar 2014 Som de andre sier; IKKE spis glutenfritt før du evt har en diagnose. Du kan jo google dermatitis herpetiformis og se om du finner noe info. Anonymous poster hash: 1cba0...751
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 Nei og nei. Legen er på vidvanke. Du skal ikke slutte med gluten før biopsi av tarmen er tatt. Har du cøliaki har du krav på støtte fra nav til fordyret kosthold og evnt kremer du trenger, men denne støtten får voksne kun etter positiv biopsi på gastroskopien. Signerer denne Jeg er selv blitt utredet for glutenallergi, og da fikk jeg streng beskjed fra sykehuset om å ikke kutte ut gluten , før jeg var ferdig utredet. Anonymous poster hash: 1d4a2...14a
Mamma_til_2 Skrevet 11. februar 2014 #7 Skrevet 11. februar 2014 Få eventuell diagnose før du begynner og kutte i kostholdet.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #8 Skrevet 11. februar 2014 Jeg fikk beskjed av legen om at jeg er allergisk mot hvete. MEN han ba meg ikke holde meg unna hveteprodukter, snakket ingenting om en prøve fra tarmen, han bare nevnte det i forbifarten, etter en blodprøve jeg hadde tatt, for å utrede allergier... Så jeg regner med at allergi mot hvetemel ikke er det samme som cøliaki?? Anonymous poster hash: 625da...836
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå