Gå til innhold

Jeg skal opp i Historie, muntlig. Noen tips???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt muntlig eksamen, og jeg er et VRAK:(

Anonymous poster hash: cd93e...384
Skrevet

Tenk på det som en interessant samtale.

Regner med at du skal trekke ett emne. Dra de store linjene, snakk selvsagt mest om emne, men sammenlign gjerne ifht andre perioder.

Senk skuldrene og slapp av!

De aller fleste gjør det bedre i muntlig enn standpunkt :)

Anonymous poster hash: 1245b...375
Skrevet

Lag deg en tidslinje. Så noterer du ned tre ting for hver historiske hendelse (som fransk revolusjon, 2. verdenskrig osv):

1. Bakenforliggende årsak.

2. Utløsende årsak.

3. Ettervirkninger.

Det er veldig viktig at du viser at du ser sammenhengen i det som skjedde, hvorfor, hvordan, hvilke konsekvenser det fikk osv. Det er også viktig at du er nyansert i språket og gjenre bruker ord som "kildene viser oss...", "Det ser ut som å være stor enighet rundt...", historie er et fag der man aldri bør bli bombastisk. Samtidig skal du ikke komme med for mye egne meninger og refleksjoner akkurat her, altså ikke begynn med "...så om Hitler aldri hadde vært født, så hadde kanskje aldri...osv".

Jeg har vært sensor i historie flere ganger, og kan i hvert fall berolige deg med at vi ønsker at kandidatene skal lykkes og prøver å hjelpe dem når de står fast. Jeg tror mange har et bilde av at sensor er skummel og ute etter "å ta" dem, men om vi stiller vanskelige spørsmål som du ikke kan svare på, så betyr ikke det automatisk at du kan lite eller vil få dårlig karakter. Vi tilpasser det vi spør om til den som er inne, og legger ofte listen litt ekstra høyt med ekstra flinke kandidater for å se hvor stor dybde eller bredde de har. Jeg har hatt flere kandidater som sier at de ikke følte de klarte å svare på ting jeg spurte om, men som jeg synes generelt framstod som så kunnskapsrike og reflekterte at de fikk en 6'er.

Anonymous poster hash: 40f88...7b3
Skrevet

Prøv å tenke gjennom hvordan tingene henger sammen og hvor sikker informasjonen er.

Anonymous poster hash: c76ed...257
Skrevet

Føler med deg! Har desverre ingen tips, for historie er virkelig det verste faget som fins :o er jo så uendelig mye man kan bli spurt om, så bare forbered det litt på alt. Har ikke noe bedre råd desverre :(

Masse lykke til! Når jeg klarte det, klarer de fleste det. Stå på :)

Anonymous poster hash: e6a8f...a29

Skrevet

Tenk på det som en samtale :) Jeg tok historie som privatist, og hadde muntlig eksamen. Gikk HELT fint! :) Lykke til!

Anonymous poster hash: 55d9c...b92
Skrevet

Prøv å se og fokusere på de store linjene. Årsak, effekt og konsekvens, som det sto over her. Gjerne prøv å dra inn litt "ekstra", feks diskutere hvorfor ting skjedde med års mellomrom i ulike deler av en verdensdel - hadde det noe med hvor rask kommunikasjonen var på de tidene? Hvordan vil samfunnsstrukturen påvirke hendelsene (feks samfunn hvor 3/4 av befolkningen er lavtlønnede analfabeter kan reagere på måter som vi i et høykunnskapssamfunn synes er pussig - men det var jo tilfellet i mye av den (eldre) historien). 

Filosofer litt, drøft litt, og ikke kom med bastante konklusjoner, som og nevnt over, så blir det bra! 

Anonymous poster hash: 39266...fac
Skrevet

Heldiggris, historie er kjempemoro:)

Anonymous poster hash: a8d46...61a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...