Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var hos legen i dag og hadde utslag på urinprøven. 

E3+ 

L3+ 

P2+ 

N pos 

Jeg har tidligere hatt utslag på dette, men ikke så høyt.. og fikk i dag min 5 antibiotikakur..Har vondt i ryggen, og er mye på do. Sykepleieren som jobber der sa at de måtte sjekke dette og ga beskjed til legen, og sa til meg at det var mulig jeg ble sendt til ahus. 

Men da jeg kom inn til legen, sa han at dette var helt normalt, ga meg syemeld og resept på selexcid. 

Merker jeg er litt urolig... 

Og er det noen av dere som vet hva e3+ står for?  

Takk for svar 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144118939-kan-noen-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

L står for leukocytter(hvite blodceller)

E står for Erytrocytter(røde blodceller)

P står for protein(eggehvite)

N pos står for Nitrit positiv

3+ indikerer at det er mye av dette i urinene, elelr det vi kaller fullt utslag

2+ betyr at det er litt mindre, men lurt å følge opp

Fikk du din 5 antibiotikakur for urinveisinfeksjon i dag? Eller har du hatt fine urinprøver i mellomtiden?

Når du har fullt utslag på hvite blodceller og nitrit som du skriver, er det nesten garantert uvi, og ikke forurensning. Det er standard prosedyre at prøven sendes til dyrkning ved sånne utslag for å finne ut hvilken antibiotika som fungerer. Selexid er første valg, så det er i og for seg riktig, men er litt usikker på sykehistorien din! Hvilken dosering og hvor mange dager fikk du?

Sjekket legen nyrene dine?, banket han deg på ryggen. Jeg blir litt skeptisk til at du har vondt nederst i ryggen, og hvis du i tillegg da har hatt hyppige uvi så kan det tyde på nyrebekkenbetennelse.

Har du andre symptomer? svie ved vannlating osv? feber?

Jeg ville sett det an et par dager med selexid og dersom du ikke blir bedre ville jeg tatt kontakt med lege på nytt. Om du får feber vil jeg anbefale deg å ta kontakt med lege med en gang.

Altså ingen grunn til umiddelbar bekymring, men ved feber og redusert allmenntilstand er det lurt å kontakte lege med tanke på nyrebekkenbetennelse.

Hilsen vordene mor som er lege :)

Anonymous poster hash: 841e2...3e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...