HH80 Skrevet 10. februar 2014 #1 Del Skrevet 10. februar 2014 Storebror har det nå.... Minstemann er 5 uker. Han humper mye også sprutgulp så vrient å si om han blir syk eller ikke ! Men et det vanlig at så små barn får spysjuka ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HH80 Skrevet 10. februar 2014 Forfatter #2 Del Skrevet 10. februar 2014 Han humper ikke mye, men gulper mye hahaha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 10. februar 2014 #3 Del Skrevet 10. februar 2014 Det er uvanlig. Vanskelig å bedømme ut frå gulping, følg med på om bleiene er like våte som vanlig og bæsjefrekvensen, samt generell tilstand. Om du mistenker sjukdom, ha lav terskel for å ringe lege. Lykke til, håper baby hel seg frisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HH80 Skrevet 10. februar 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 10. februar 2014 Ja det håper virkelig jeg også ! Holder at han er tett i nesen og holder meg våken med de merkeligste gryntelyder fra kl 04.30 ; ) sover godt frem til det da heldigvis : ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 10. februar 2014 #5 Del Skrevet 10. februar 2014 Min erfaring er at det er tydelig på ungene når de har omgangssjuke. De er syke, rett og slett, i tillegg til det som kommer ut her og der. Se an våte bleier (5-8 våte bleier pr døgn), tegn til dehydrering ("gammelmannshud") og almenntilstand, og kontakt lege med en gang dersom du mistenker at han får i seg for lite væske (ta en telefon, så blir det registrert at du har vært i kontakt med lege/-vakt, og så kan de hjelpe deg å vurdere om dere skal ta en tur). Omgangsyke kam være svært alvorlig for spedbarn, fordi de har lite å gå på. Amming vil beskytte til en viss grad, fordi det overføres antistoffer fra deg til babyen. Immunforsvaret ditt har nesten helt sikkert fått jobbe mot viruset som har smittet storebror, selv om du ikke er eller blir syk selv, og det vil overføre antistoffer til melka og babyen også. Det er ikke sikkert det er NOK antistoffer eller i tide til å beskytte mot sykdom, men det hjelper iallfall. Husk god håndhygiene, minst 30 sekunder såpevask av hendene etter dobesøk, spytørking osv. Vask gjerne hendene før amming/før du tar på brystene dine også. Sprit hjelper i liten grad mot omgangssyke, det er såpevask som er mest effektivt, samt klor - bruk gjerne litt klor (1% tror jeg er anbefalt, dvs 0.5 dl på 5 liter vann) i vaskevannet når du vasker spy eller rundt do PLUSS på dørhåndtakene (eller bruk en klorspray), og ha hvert sitt håndkle til hvert familiemedlem. Hvis du kan så ikke tørk spy osv, eller prøv å beskytte klær og deg selv så godt som mulig dersom du må. Jeg brukte en av mannens store t-skjorter over mine egne klær da jeg vasket etter eldstemann mens minsten var liten, bare å vrenge av og kaste i vaskemaskina sammen med sengetøy etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spire nr.2 <3 Skrevet 11. februar 2014 #6 Del Skrevet 11. februar 2014 Ja, de kan få det!! Lillesøster her har hatt det noen dager nå, var hos legen og på barneklinikken idag for en sjekk. Har vært større mengder gulp, og det har vært fordøyd morsmelk; den har vært tykkere enn vanlig gulp og litt klumpete! Så det var oppkast. Hun har hatt hyppigere avføring og mer flytende/mer avføring. Hun har vist tegn på at hun ikke har det godt når hun har jobbet med å få ut noe i bleie/ kaste opp, og etter oppkast. Kan ikke legge hun ned,da skriker hun og det kommer endel oppkast! De sa det var veldig sjeldent de små fikk dette men det forekommer. Fra høsten av blir det innført vaksine mot omgangssyke for babyer, så da må det jo være noe de ser på sykehus. Faren med det er jo dehydrering, men da holder man utkikk etter hvor mye urin det er i bleiene, formen på babyen, hvor mye baby drikker,og ikke minst magefølelsen til mor;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå