Gå til innhold

Dere som sier enogtjue, femogtredve, niogførti osv...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet dere at dere teller på nederlandsk? Hehe, morsomt, visste ikke det før nå. Det er veldig få språk som teller på denne måten :P

Anonymous poster hash: e22ac...82d

Dansk og tysk også i hvert fall.

Anonymous poster hash: 6413e...2bf

Det er bare å øve på å telle riktig vei, for barna i dag skal si tjuetre, førtien osv. I skolen har de gått helt vekk fra å si tallene feil vei, for resultatet er at barna skriver tallet feil vei også...

Nå har jeg tre barn i barneskolen og har blitt rettet på så mange ganger at jeg nesten aldri sier tallene feil vei lenger. Et barn på 5-6-7 år som skal lære tallene har problemer med å skjønne treogførti, men sier du førtitre skjønner de hva du mener.

Anonymous poster hash: 759d8...ce2

Annonse

Vet dere at dere teller på nederlandsk? Hehe, morsomt, visste ikke det før nå. Det er veldig få språk som teller på denne måten :P

Dansk og tysk også i hvert fall.

Anonymous poster hash: 6413e...2bf

Åja, det visste jeg ikke :) kollegaen min sa det bare var i Nederland de gjorde det

Veldig ung?? ;)

Dette var/er en helt vanlig måte å telle på her til lands også, og mange gjør det fremdeles - fordi det er en del av norsk tale, selv om det ikke er "offisielt" riktig å skrive eller si lenger.

Anonymous poster hash: b2bda...272

Jeg snakker sånn av og til.. Men de som sier FØRR. Grøss det er så stygt det.

"Nå har a funni seg en unggutt på firreåførr nå, den røya!"

Fantastisk eksempel !!!!

Anonymous poster hash: 99acd...228

Det er slik ein talde på norsk, inntil ein innførte ny tellemåte som vart lært på skulen og nytta i all tv og radio. Grunnen var effektivisering, m a på telefonsentralane. Det tok lengre tid for telefondamene (så godt som kun damer på sentralane) å slå nummera folk bad om når ikkje siffera kom i rekkefølge.

Eg er 30 år, og brukar tellemåtane om kvarandre. Det trur eg gjeld dei fleste eg kjenner...

Det er bare å øve på å telle riktig vei, for barna i dag skal si tjuetre, førtien osv. I skolen har de gått helt vekk fra å si tallene feil vei, for resultatet er at barna skriver tallet feil vei også...

Nå har jeg tre barn i barneskolen og har blitt rettet på så mange ganger at jeg nesten aldri sier tallene feil vei lenger. Et barn på 5-6-7 år som skal lære tallene har problemer med å skjønne treogførti, men sier du førtitre skjønner de hva du mener.

Rart vi greide å lære å telle og skrive tall tidligere selv om lærerne vekslet på hva de sa.

Jeg mener barn har større læreevner enn vi tiltror dem. Eller, jeg har inntrykk av at vi er mer utålmodig i dag på hvor fort barna skal ha det riktig.

Annonse

Det var slik de telte i gamledager. Har du ikke hørt at veldig mange gamlinger telle på den måten???

Anonymous poster hash: ebd3d...989

Selvfølgelig har jeg det. Har jeg skrevet at jeg aldri har hørt det før? Snakk om avsporing 

Det var slik de telte i gamledager. Har du ikke hørt at veldig mange gamlinger telle på den måten???

Selvfølgelig har jeg det. Har jeg skrevet at jeg aldri har hørt det før? Snakk om avsporing

pms??

Gjest Antarctica

Rart vi greide å lære å telle og skrive tall tidligere selv om lærerne vekslet på hva de sa.

Jeg mener barn har større læreevner enn vi tiltror dem. Eller, jeg har inntrykk av at vi er mer utålmodig i dag på hvor fort barna skal ha det riktig.

Bisarrt nok lærer også danske unger å skrive tall- selv om sifferkombinasjonen 56 blir lest som seks og halvtreds!

Det er slik ein talde på norsk, inntil ein innførte ny tellemåte som vart lært på skulen og nytta i all tv og radio. Grunnen var effektivisering, m a på telefonsentralane. Det tok lengre tid for telefondamene (så godt som kun damer på sentralane) å slå nummera folk bad om når ikkje siffera kom i rekkefølge.

Eg er 30 år, og brukar tellemåtane om kvarandre. Det trur eg gjeld dei fleste eg kjenner...

Feil. På norsk har det alltid vært tjuesju, trettifem osv. Sånn var det på norrønt og er ser fortsatt på islandsk. Dansk har fått mye mer påvirkning fra tysk og dansk var offisielt språk i Norge under unionstida. Syvogtyve er dansk (syv er dansk for sju, og tyve for tjue), samme med treogtredve. Tredve og førr er danske tall. Det ble sett på som finere fordi norsk var "stygt" under unionstida og lenge etterpå.

Fortsatt den dag i dag mener mange det er penere å si syv enn sju, syk enn sjuk, boken enn boka.. Trist!

Norsk er et flott språk, ingen grunn til å holde på de danske formene lenger :)

Anonymous poster hash: 570f5...0e9

Grunnen til at gamlinger teller på det dere tror er gamlemåten (som bare var den danske "finemåten") er at dansk og mer konservativt bokmål (bokmål nærmere dansk) var normen før. Man skulle ikke snakke stygt norsk, men så nært dansk som mulig, ikke bare si syvogtyve men også sprog i stedet for språk, sebe i stedet for såpe, osv osv.

Anonymous poster hash: 570f5...0e9

Gammal engelsk har også denne tellemåten. I Shakespeare kan ein ofte lesa "five-and-twenty" feks.

På norsk bruker ein gjerne begge deler, ofte i rett rekkefølge i oppramsing og td telefonnummer, men om alder seier ein gjerne femogtjue. Tenk på det neste gong, ganske facinerande.

Legg også merke til at du aldri seier femogtretti eller tredvefem, men trettifem og femogtredve.

Anonymous poster hash: d75c8...727

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...