Gå til innhold

Kronisk soppinfeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt soppinfeksjon snart 1,5 år....

På 6 ukerskontrollen (som var 3 mnd etter fødsel for min del) hadde jeg også BV, og fikk behandling for dette, samtidig som jeg fikk respet på piller (til å spise) mot soppinfeksjon. 
Ingen ting hjelper. Jeg har kjøpt 6 forskjellige kurer på apoteket.. Sist kjøpte jeg en sånn mulit-gyn, som vistnok skal hjelpe mot både sopp og BV, men dette hjelper heller ikke..

Skal til legen snart igjen, men hører her om noen har noe erfaring..
Jeg må bruke tamponger daglig omtrent, fordi det er så ekkelt uten. Går jo rundt og kjenner at jeg har en våt flekk i trusa hele tiden =(

HJELP!

Anonymous poster hash: a21bd...856

Fortsetter under...

Skrevet

Tampongen gjør det verre.

Jeg sleit veldig med bakteriell vaginose og sopp tidligere, og dette har fungert for meg;

- Alltid tisse og vaske meg etter samleie, så snart som mulig.

- Gå uten undertøy hjemme, sove naken, la kroppen få luft

- Bruker truseinnlegg når jeg har undertøy, det eneste innlegget jeg ikke reagerer på, er fra First Price

- Vasker med bare vann etter ca halvparten av toalettbesøk, iallefall hjemme. ( Har en flaske ved siden av toalettet )

- Bruker aldri intimsåpe nedentil

- Bruker mooncup under menstruasjon

Tok ca to-tre uker før jeg merket forskjell, og ca 1,5mnd før jeg var så og si helt i balanse.

Skrevet

For det første, tamponger hver dag??? Jeg får sopp av tamponger!! Skift heller truse et par ganger daglig!! Ikke truseinnlegg og bruk kun bomullstruser, ikke string! Jeg hadde kronisk soppinfeksjon over et år...tok kur etter kur og fikk piller hos legen, det kom tilbake tre-fire dager ettter endt behandling! Men nå for 2mnd siden skulle jeg ta en vanlig canestenkur, den med 6 piller og salve! Tok pille og salve på kvelden, også smirte jeg salve sikkert 4-5 ganger om dagen i to uker....de forrige kurene smurte jeg bare 2-3 gngrer daglig....Sluttet helt å bruke underlivssåpe og ikke sterk parfymert såpe på kroppen! Da var endelig soppen borte!!! Bruker canesten om natta en gsng iblant i 2-3 dager på rad bare for å forebygge nå en stund, men kan sikkert slutte med det å :) lykke til, sopp er utrolig plagsomt!!!

Skrevet

Du kan også skylle med eddikvann etter hvert toalettbesøk...forfriskende og skal hjelpe til å holde et surt miljø :)

Skrevet

For det første, tamponger hver dag??? Jeg får sopp av tamponger!! Skift heller truse et par ganger daglig!! Ikke truseinnlegg og bruk kun bomullstruser, ikke string! Jeg hadde kronisk soppinfeksjon over et år...tok kur etter kur og fikk piller hos legen, det kom tilbake tre-fire dager ettter endt behandling! Men nå for 2mnd siden skulle jeg ta en vanlig canestenkur, den med 6 piller og salve! Tok pille og salve på kvelden, også smirte jeg salve sikkert 4-5 ganger om dagen i to uker....de forrige kurene smurte jeg bare 2-3 gngrer daglig....Sluttet helt å bruke underlivssåpe og ikke sterk parfymert såpe på kroppen! Da var endelig soppen borte!!! Bruker canesten om natta en gsng iblant i 2-3 dager på rad bare for å forebygge nå en stund, men kan sikkert slutte med det å :) lykke til, sopp er utrolig plagsomt!!!

Bruker ikke tampong hver dag, men noen dager. Spørs litt hva jeg skal, og da bruker jeg ikke hele dagen. jeg takler ikke bind. Ikke takler jeg truser heller. Jeg MÅ ha string. Ellers sklir bare trusa inn i rumpa, og det er det verste jeg vet !

Bruker aldri såpe eller intimsåpe nedentil. 

Skrevet

Tampongen gjør det verre.

Jeg sleit veldig med bakteriell vaginose og sopp tidligere, og dette har fungert for meg;

- Alltid tisse og vaske meg etter samleie, så snart som mulig.

- Gå uten undertøy hjemme, sove naken, la kroppen få luft

- Bruker truseinnlegg når jeg har undertøy, det eneste innlegget jeg ikke reagerer på, er fra First Price

- Vasker med bare vann etter ca halvparten av toalettbesøk, iallefall hjemme. ( Har en flaske ved siden av toalettet )

- Bruker aldri intimsåpe nedentil

- Bruker mooncup under menstruasjon

Tok ca to-tre uker før jeg merket forskjell, og ca 1,5mnd før jeg var så og si helt i balanse.

Mooncup tviler jeg på at jeg kan bruke.. Er helt ødelagt etter fødselen.. Tampongene går inn på tvers. (Seriøst). Når jeg setter den inn, så er det en sperre(som jeg antar er nedsunken livmor eller blære) den må forbi, og når den er forbi den sperren, er det bare et stort hulerom der inne, og tampongen kan legge seg alle veier. =(

Annonse

Skrevet

Du kan også skylle med eddikvann etter hvert toalettbesøk...forfriskende og skal hjelpe til å holde et surt miljø :)

hoho, blir ikke det luktende helt grusomt?

Skrevet

Jeg tror også at det for din del kan være lurt å se litt på kostholdet - hold deg unna sukker, mel og raske karbohydrater over en lang periode - da "sulter" du vekk soppen ;) Finnes mye info på nett om kosthold og sopp.

Be også legen om å få en lengre kur på diflucan eller fluconazol.

Skrevet

hoho, blir ikke det luktende helt grusomt?

lukter ingen verdens ting...skal ikke være sterk effikblanding da :) google det, kan også ha i salt,det hadde jeg :)
Skrevet

Jeg tror også at det for din del kan være lurt å se litt på kostholdet - hold deg unna sukker, mel og raske karbohydrater over en lang periode - da "sulter" du vekk soppen ;) Finnes mye info på nett om kosthold og sopp.

"For min del". Vet du hva jeg spiser?:P

Skrevet

Det med å ikke bruke stringtruser og kun bruke bomullstruser kan faktisk hjelpe veldig....bedre det enn å ha sopp ell?

Skrevet

"For min del". Vet du hva jeg spiser? :P

Nei, jeg vet jo ikke hva du spiser - men jeg tenkte at om du har vært plaget så lenge så vil det jo for din del være en fordel å se litt på kostholdet? Jeg gikk bare ut fra at du hadde et normalt kosthold - og der er det det jo mye mat som holder sopp i live ;)

Annonse

Skrevet

Jeg hadde soppinfeksjon i hele kroppen for en stund tilbake. Det eneste som hjalp for meg var matkur: ikke spise sukker og gjær frem til soppen var borte, og så fortsette i hvert fall en uke etter symptomfrihet. Det med å fortsette etter symptomfrihet gjelder også canestenkur! Det er viktig å ikke bare stoppe fordi soppen er synlig borte.

Bruk boksere hvis truser fort blir nysgjerrige hos deg, evt. bruke en taitruse i en str større enn du vanligvis bruker.

Jeg bruker truseinnlegg på dagtid hvis jeg har sopp, for da kan jeg skifte ofte til rent. bruker ikke undertøy på natten. Soppen trives når det er fuktig, og det trengs å lufte og tørke litt innimellom. Ikke bruk stramt undertøy på dagtid.

Skrevet

Bli henvist til en gynekolog som kan litt om det. Slet selv og legen var udugelig på det området. Kom til en gyn som virkelig hørte på meg og skjønte hva hun drev med! Her var det snakk om alt 1, 2 og 3 ettersom hva som funka og ikke. Det hjalp!!:)

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva BV er men jeg har samme problem med sopp. Få legen til å teste om du har kun canadia sopp eller om det kan være andre typer. Jeg får ofte canadia men plages omtrent kronisk av en mer sjelden type i tillegg. Måtte til gynogeolog for å finne ut det og fortsatt tror jeg ikke fastlegen skjønner forskjellen på de to typene... Men uansett er det ikke mye å gjøre ved det annet enn diflucan/fluconazol (denne hjelper faktisk ikke for min andre sopptype selv om det er samme virkemiddel som vaginalpillen) og det reseptfrie fra apoteket med vaginal pille og krem. Resten av det du kan gjøre er kun forebyggende. Jeg fikk beskjed om at det viktigste er å bruke bomullstruser (ikke string... Og mine boxere går ikke inn i rompa altså), ikke for trange bukser, ikke bruke såpe i skrittet (kun lactasyd max 1 gang daglig) og ikke truseinnlegg. Dette er råd jeg fikk fra gynogeolog. Jeg har samme problem med mye utflod og skifter undertøy opptil 4-5 ganger daglig. Bør helst sove uten undertøy og gå i skjørt og uten undertøy hjemme innimellom fikk jeg beskjed om. Pga mye utflod har ikke jeg klart noen av delene på siste rådet her. Tamponger når du ikke har mensen må du bare slutte med, det er noe av det verste du kan gjøre. Du trenger jo luft der nede for å holde soppen borte! Det du sier om underlivet kjenner jeg meg veldig godt igjen i, akkurat samme merkelige greie her etter fødsel. Måtte slutte å bruke tamponger fordi de "forsvant" inn i ulike ganger og gikk på tvers og hele pakka. Men jeg bruker ladycup faktisk. Eneste som funker for meg nå, selv om det heller ikke er ideelt. Den skal ikke så langt opp som tampongen så den plasseres før virrvarret der nede, også vider den seg ut slik at den ikke "forsvinner" sånn som tampongen. Tok litt tid å lære meg teknikken. Det sies at slike menskopper er bedre med tanke på å forebygge for sopp.

Jeg vet disse forhåndsreglene som jeg forteller her er lite fristende, men det finnes ingen vidunderkur mot tilbakevendende sopp, så hvis ikke du gidder å prøve så tror jeg ikke du sliter noe særlig akkurat.

Hilsen ei med kronisk soppinfeksjoner...

Anonymous poster hash: a9837...442

Skrevet

Jeg hadde soppinfeksjon i hele kroppen for en stund tilbake. Det eneste som hjalp for meg var matkur: ikke spise sukker og gjær frem til soppen var borte, og så fortsette i hvert fall en uke etter symptomfrihet. Det med å fortsette etter symptomfrihet gjelder også canestenkur! Det er viktig å ikke bare stoppe fordi soppen er synlig borte.

Bruk boksere hvis truser fort blir nysgjerrige hos deg, evt. bruke en taitruse i en str større enn du vanligvis bruker.

Jeg bruker truseinnlegg på dagtid hvis jeg har sopp, for da kan jeg skifte ofte til rent. bruker ikke undertøy på natten. Soppen trives når det er fuktig, og det trengs å lufte og tørke litt innimellom. Ikke bruk stramt undertøy på dagtid.

Kan jeg spørre hva det vil si å ha soppinfeksjoner i hele kroppen? Jeg sliter med å håndtere mine tilbakevendende soppinfeksjoner i underliv, men har også plager ellers så lurer på hva dette er... Har svart over her, er ikke HI

Anonymous poster hash: a9837...442

Skrevet

Har også hatt det i 1,5 år - har nå gått til Homeopat

Og er allerede bedre!!

Anonymous poster hash: c1172...b22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...