Gå til innhold

Hva skjer på første svangerskapskontroll?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man fyller ut helsekort, blodtrykk/vekt/blodprøver. Sjelden man lytter etter fosterlyd (aldri vært gjort i mine svangerskap). Legen har ikke noe mer å gå på i forhold til terminberegning enn du selv har, nemlig siste menstruasjons 1. dag. Damer har som regel innmari store forventninger og blir superskuffet over å ikke få "bekreftelse" på svangerskapet:P

Anonymous poster hash: d1613...6e8

Jeg var min første kontroll nå på torsdag, og i tillegg til det som nevnes over her sendte legen søknad om fødeplass til sykehuset. Også får du en sånn liten bok med informasjon om graviditet og fødsel, mest rettet mot mor, men også en del for far. :)

Jeg har hørt om flere som ikke fant hjertelyden så tidlig og da blir man jo veldig nervøs, selv om det er helt normalt. Så sikkert best at legen lar være hvis man har kontroll tidlig.. Men de tar også blodprøver, men det er kanskje etter uke 12? ( så hvis man har kontroll før den tid gjør de kanskje ikke det..) Da får du et skjema som man skal ha sammen med helsekortet..

Annonse

Det ble tatt blodprøve av meg, jeg hadde med urinprøve og legen sendte brev til sykehus om rekvisisjon på ordinær ultralyd. På østlandet er det vel også vanlig å søke om fødeplass, i resten av landet har man som regel ikke valgmuligheter så da betyr det mindre. Legen tok også blodtrykk og vekt og fyllte ut helsekortet. Jeg fikk standard spørsmål om livsstil og råd om å spise mange små måltider. For min del var det ingen prat om noe annet enn den rent fysiske delen av svangerskapet, jeg regner med at det er jordmødrene som tar seg av "den andre biten". Jeg var også så heldig at legen hadde et ultralydapparat, så jeg fikk se en liten bønne der og da!

Jeg tok gu i første sv.skapet, for jeg var usikker på siste mens. Og han var dyktig for har traff ganske greit på lengden. De sjekker bare hvor stor livmora er. Er ikke farlig, men kan være noen leger har det til standar på første kontroll.

Jeg fikk beskjed om å ta med urinprøve fra morgenurin. Sikkert greit å bare ta med selv om de ikke har sagt det!

Jeg har egentlig ikke tenkt at mannen skal være med. Men kanskje. Vet ikke hva han tenker. Han sa ikke noe om å være med når jeg sa jeg hadde fått time. Du kan nok ta han med om dere vil :-)

Annonse

Jeg fikk beskjed om å ta med urinprøve fra morgenurin. Sikkert greit å bare ta med selv om de ikke har sagt det!

Jeg har egentlig ikke tenkt at mannen skal være med. Men kanskje. Vet ikke hva han tenker. Han sa ikke noe om å være med når jeg sa jeg hadde fått time. Du kan nok ta han med om dere vil :-)

De kunne da opplyst om ting så man slipper lure :P

Okei takk, kanskje jeg bare skal gjøra det :)

Ja altså har han lyst og har sikkert noe han lurer på så synes jeg det er veldig greit at han engasjerer seg:)

Man inviteres til å gjøre det det året man fyller 25, men det er ingen ting i veien for å gjøre det tidligere. Hvis man heller aldri har vært på GU er det vel kanskje på tide. :) Celleprøve er kjempeviktig!

Ja sånn var det. Så at hun som skrev var 91, jeg er 90 selv og 23. Har ikke tatt celleprøve hos legen, hun spurte bare pm jeg hadde tatt det før, også sa hun fort nei det har du vel ikke. Du er jo under 25:-)

Anonymous poster hash: 254e7...0c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...