Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i midten av de 30, er alenemor til ett barn, men ønsker nå en unge til. For noen måneder siden kom jeg på at det lar seg gjøre å få flere barn alene, og jeg føler det er tryggest å gå gjennom en klinikk.

MEN jeg er helt grønn når det kommer til kunnskaper om prosessen! Jeg har søkt litt her på forumet, men det eneste jeg finner er ord og uttrykk for viderekomne ;)

Av praktiske årsaker, har jeg bestemt meg for å starte forsøk i juli/ august. Hva trenger jeg å vite? Hva må jeg gjøre sånn helt til å begynne med?

Jeg har vært hos gynekolog og testet meg for sykdommer og fått noe vag informasjon om at det finnes medikamenter for å styre hormoner og eggløsning om det blir nødvendig. Det er så langt jeg har kommet.

Håper noen her er snille og forstår hvor grønn jeg er, og er villig til å enten forklare litt helt "basic stuff" eller lete opp noen linker for meg? Kanskje er det allerede en tråd om det her, men jeg fant den ikke da jeg søkte selv.

:)

Fortsetter under...

Ikke så veldig komplisert egentlig ;)

- Ta de blodprøvene klinikken sier

- Ta stilling til hvilken donor du vil ha, eller om du vil la klinikken velge

-kontakt klinikken, for å ha innledende samtale med de

- på neste eggløsning kan du ha forsøk. Kjøp inn eggløsningstester, og dra når den er positiv. 

Vips, ferdig ;) ikke begynn med hormoner før du vet om de trengs!!

Anonymous poster hash: 078ef...937

Ikke verre? Her på forumet står det så veldig mye om follikkel- størrelser, tykkelse på slimhinner, røntgen av eggledere og en masse bokstaver og ord jeg ikke engang klarer å gjette hva betyr. Men det er altså ikke noe jeg trenger å vite på forhånd?

Hvilke klinikker finnes?

Ikke verre! Ved vanlig inseminasjon er det ikke så komplisert,bare i Norge de er veldig glad i hormoner. Selv ble jeg gravid på tredje forsøk ved Stork klinikk i Danmark, kjempefornøyd der!

Enig, ikke tenk på det med follikelstørrelse osv nå. Tenk på om du vil til Danmark, som mange velger, eller et annet land. Mange bruker Stork klinik, for det er en av de som har tatt imot mange nordmenn siden det ble åpnet for å bruke donorer for enslige i 1999. Mange veger andre klinikker pga pris, at det er legeklinikker, en vil være forberedt på hva som skjer dersom en ikke blir gravid med inseminering, men vil vurdere ivf. Det er nye regler mtp valg av donor, det kan du finne ut av hos klinikkene eller helt sikkert hos de store sædbankene.

Når en skal til inseminering må en vite hvordan menstruasjonssyklusen er, så begynn med å lage en oversikt over 1. dato i siste menstruasjo og hvor mange dager syklusen er, og om den varierer. Eggløsning er ca. 2 uker før menstruasjon. Det er ved eggløsning kroppen er klar for å bli gravid. Ta eggløsningstester rundt forventet eggløsning så du finner ut når det er. Da vet du mye før du skal i gang med første forsøk. Når du har en positiv eggløsningtest må du kaste deg rundt for å dra ned til Danmark for å bli insseminert. For meg var deg der follikelstørrelsen kom inn i bildet. Jeg tok hormoner,og tok ulgralyd hos gynekologen på 11. tim 12. dag etter menstruasjon. Da fikk jeg beskjed om at utfra follikelstørrelsen skal du reise til Danmark den og den dagen. Jeg tok en eggløsningstest og hadde inseminering akkurat 36 timer etter sprøyten. Jeg dro fra Vestlandet og det var en gld del organisering å komme seg av gårde, så for meg var ultralyd før inseminering genialt.

Annonse

Det skrives mye bra over her!

Det er en hel haug av begreper og forkortelser. Skal du bare ha inseminering uten hormonstimulering er det veldig greit. Noen klinikker bruker mer hormonstimulering. Og mange går jo for ivf (prøverør) og da blir det veldig mye mer å sette seg inn i.

Hvis du tenker å dra til Danmark, som er det letteste for de fleste vil jeg tro, er det lurt å finne ut av hvor i danmark du vil dra og så kontakte klinikker der og spørre dem det du lurer på. Og velge klinikk utifra det.

Reisevei har stor betydning for meg i allefall. Både hvor lang tid det tar og pris på kort varsel. Det finnes klinikker i København, Aarhus og sikkert flere steder.

Klikk deg inn på klinikkenes hjemmesider og les om behandlingsopplegget deres. Det er nok naturlig for deg å forsøke med inseminasjon, da prøverør er en langt mer komplisert affære (involverer hormoner) og er mye dyrere. Prøverør er liksom neste skritt dersom det skulle være behov for det.

Vær obs på at mange (men ikke alle!) må igjennom en del inseminasjonsforsøk før det klaffer (og ikke alle lykkes heller). Dette fordi det er så utrolig mange ting som skal stemme for at en graviditet skal oppstå, feks. er det mange egg og sædceller som ikke kan bli til barn uansett hvor god teknologien blir. Men stort sett klaffer det, slik som for par som prøver hjemme i senga!

Masse lykke til!

Anonymous poster hash: 02c8c...bc6

Jeg har svært uregelmessig mens, gynekologen snakket om at det kunne reguleres med noen hormoner. Er det slik jeg må gå til gynekologen igjen for å få, eller kan jeg få det hos fastlege/ turnuslege? (jeg liker ikke fastlegen min, og går helst til turnuslegene på kontoret jeg er tilknyttet)

Jeg hadde også uregelmessig mens når jeg hadde forsøk, men jeg vet alltid noen dager før jeg har eggløsning, så da har ikke uregelmessigheten noe å si. Men, hvis kroppen din ikke sender deg signaler før du har eggløsning, så kan det jo bli veldig vanskelig å finne EL-tidspunkt med en uregelmessig syklus :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...