Gå til innhold

sykemelding grunnet bivirkninger og psykisk belastning før uttak. Erfaring?

Anbefalte innlegg

Det siste året har vært tungt. Vi mistet i uke 20, og jeg begynte på jobb etter 3 uker. Vi er nå i gang med assistert befruktning igjen å jeg kjenner medisinene sliter på meg. Jeg har mye stress på jobb. Jobber dag, kveld og natt og det blir ofte overtid. Jeg er satt på langt regime nå i forbindelse med uttak, og grunnet medisiner og stress går jeg rundt med konstant hodepine og svimmelhet. I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at dette er de psykisk påkjenning i forhold til at vi mistet og at vi nå står i denne prosessen igjen.

Mitt spørsmål er, noen som har erfaring med å få sykemelding før uttak? Snakk om ett par uker max. Er dette nok grunnlag for sykemelding? Vet jeg må snakke med legen om det, men jeg er redd han vil avvise meg med at det for liten grunn.

Anonymous poster hash: 2af27...e04

Fortsetter under...

huff, føler med deg, utrolig trist å miste så langt i graviditeten :(

jeg hadde sykmelding før uttak pga bivirkninger av medisinene, så vet det er mulig å få sykmelding på det grunnlaget. men sånn som du skriver, så tror jeg ikke legen skulle avvise deg, det er jo gode grunner sånn sett til å få sykmelding da det du har vært igjennom og skal igjennom er ganske tøft.

krysser fingrene for deg og lykke til :)

Hei! Jeg fikk sykemelding en hel måned før uttak. Fikk skikkelig hodepine og migrene av nesesprayen. Det er jo best for kroppen at den ikke er helt utslitt når man skal i gang med et forsøk. Masse lykke til!

Jeg er sykemeldt av andre årsaker akkurat nå, men jeg hadde absolutt ikke klart å være i arbeid uansett, for bivirkningene av sprayen har slått meg helt ut med hodepine. Og nå har også magen slått seg vrang, så OM jeg hadde vært i arbeid hadde jeg uansett måttet ha sykemelding nå. Og det har jeg inntrykk av at de fleste leger forstår, det er en rimelig heftig prosess vi går gjennom. 

Jeg var sykemeldt 50% i halvannen uke før uttak. Fikk bivirkninger i form av at jeg ikke klarte å konsentrere meg, sov dårlig og ble superdistre og stressa. Jo mer jeg stressa, jo mindre fokusert ble jeg og som følge av det enda mer stressa. Er sykepleier og var rett og slett redd for at jeg skulle tabbe meg skikkelig ut og gjøre noe som kunne ende fatalt. Glemte blant annet ved flere anledninger å skru av platene på komfyren hjemme, glemte ord når jeg skulle skrive eller prate og å låse ytterdøra hjemme.

Annonse

Du har kanskje snakket med legen din allerede? 

Uansett er det klart at dette er ikke "bare" et vanlig ivf-forsøk. Du har vært igjennom noe veldig, veldig tøft, og er nå i ferd med å sette deg selv i en veldig sårbar situasjon på nytt. Ikke fordi du ønsker det, men fordi du er nødt til å gjøre det for å realisere den familien du ønsker deg. 

Jeg håper du har en lege som ser helheten, og som forstår at dette forsøket er en stor mental påkjenning for deg, som sikkert også forsterkes av medisineringen. 

Jeg har ikke mistet så sent som deg, men har mistet seks ganger, og disse erfaringene gjorde at vårt ivf-forsøk (med donoregg) i høst var nokså tøft å gå igjennom. Har heldigvis en fastlege som er veldig real. Jeg var ikke sykemeldt under forsøket da medisineringen for min del var veldig lett da vi brukte donor. Men hadde nok fått muligheten dersom jeg hadde trengt det. Nå i svangerskapet (vi lyktes, er gravid med tvillinger!) har jeg møtt stor forståelse og bare det i seg selv gjør at jeg klarer mer i jobb enn jeg ville gjort hvis jeg møtte en vegg av skepsis på legekontoret. Jobber 50 % nå i uke 21 og går ut i 100 % om noen uker da dette er standard hos tvillinggravide. 

Ønsker deg masse lykke til. Håper virkelig legen din opptrer støttende og gir deg mulighet til å hente deg inn igjen når det blir for mye for deg.

Hei :-)

Jeg har nå snakket med legen min etter at jeg opprettet dette innlegget. Hormonbehandlingen har Vært noe lettere etter at jeg opprettet innlegget også:-) etter avtale med fastlegen blir jeg sykemeldt for uke før innsett og minst to uker etterpå. Hvis vi lykkes får jeg også 100% sykemelding videre. Fastlegen min sa at det ikke var noe problem. Jeg kunne egentlig velge hvor lenge før jeg ville ha sykemelding også. Men jeg fant altså ut at jeg ønsket en uke før, og i hele rugeperioden.

Fastlegen min er fantastisk. Godt å få støtte når ting er å har vært vanskelig. Så det er flott.

Fantastisk med gode tilbakemeldinger fra dere også. Dere er gull verdt i denne perioden!

Hi

Du har kanskje snakket med legen din allerede?

Uansett er det klart at dette er ikke "bare" et vanlig ivf-forsøk. Du har vært igjennom noe veldig, veldig tøft, og er nå i ferd med å sette deg selv i en veldig sårbar situasjon på nytt. Ikke fordi du ønsker det, men fordi du er nødt til å gjøre det for å realisere den familien du ønsker deg.

Jeg håper du har en lege som ser helheten, og som forstår at dette forsøket er en stor mental påkjenning for deg, som sikkert også forsterkes av medisineringen.

Jeg har ikke mistet så sent som deg, men har mistet seks ganger, og disse erfaringene gjorde at vårt ivf-forsøk (med donoregg) i høst var nokså tøft å gå igjennom. Har heldigvis en fastlege som er veldig real. Jeg var ikke sykemeldt under forsøket da medisineringen for min del var veldig lett da vi brukte donor. Men hadde nok fått muligheten dersom jeg hadde trengt det. Nå i svangerskapet (vi lyktes, er gravid med tvillinger!) har jeg møtt stor forståelse og bare det i seg selv gjør at jeg klarer mer i jobb enn jeg ville gjort hvis jeg møtte en vegg av skepsis på legekontoret. Jobber 50 % nå i uke 21 og går ut i 100 % om noen uker da dette er standard hos tvillinggravide.

Ønsker deg masse lykke til. Håper virkelig legen din opptrer støttende og gir deg mulighet til å hente deg inn igjen når det blir for mye for deg.

Og forresten, gratulerer så mye med barna. Håper tiden fremover blir god og at du kan kose deg å nyte alle sparkene. Godt du også har en støttende fastlege, det er gull verdt. Igjen, gratulerer. Kan tenke meg reisen har vært lang og tung, men snart er du i mål som tobarns mamma.

Hi

Så utrolig godt å høre! Ja, man blir faktisk mye sterkere i krevende situasjoner når man er så heldig å ha en god fastlege å støtte seg til. Da får du anledning til å bare passe på deg selv og det vil du trenge i denne situasjonen. Svangerskapet blir sikkert ikke helt enkelt heller med den erfaringen du har med deg. Kan jo bare forestille meg selv hvordan det ville være å miste tvillingene i magen nå, så langt på vei - grøss. 

Takk for gratulasjonene. Jeg gleder meg masse til de kommer, håper bare de blir i magen til de blir store og sterke og vi unngår noen komplikasjoner. Da blir jeg faktisk trebarnsmamma, har en fireåring fra før som ble til mellom alle abortene. Føler jeg har hatt maks flaks nå, og jeg håper virkelig at du kommer i mål denne gangen også. Masse lykke til igjen!

Absolutt. Man vet ofte ikke hvor sterk man er, for styrken er det eneste man har i en vanskelig situasjon. Heldigvis har jeg en flott jobb og en fantastisk sjef. Det har hjulpet meg masse i den perioden. Jeg har brukt jobb som både terapi og for å flykte fra hverdagen. Jeg har Vært kjekt i perioder, men har kommet meg opp igjen. Vet faktisk ikke hvor jeg hadde vært om jeg ikke hadde hatt jobben. I den situasjonen jeg var i, trengte jeg en rutine. Jeg måtte ha noe å stå opp for om morgenen. Det var det rette for meg. Nå er det rett å sykemelde meg. Få fred og ro psykisk og fysisk

Slapp av, nyt tiden. Kos deg. Måtte barna vokse seg store å fine før de finner på å skulle komme ut. Ta vare på dag selv. Skulle usikkerheten komme, mas heller en gang for mye på legene. Du som mor vet best

Takk for gode ønsker. Skulle vi lykkes blir det et tøft svangerskap. Ingen tvil om det. Men jeg vet at jeg ikke må bekymre meg for jobb i tillegg, å jeg vet fastlegen vil følge meg opp. Så jeg føler meg trygg der

Stor klem til deg, og gratulere med tre velsignelser

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...