Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Eldste (jente) sluttet med bleien på både dag og natt da hun var ca 2,5 år. Yngste (gutt) er akkurat blitt 2 år, og vi ønsker å jobbe med bleieslutt mot sommeren. Venner med barn på samme alder mener at jeg er for optimistisk, og tror ikke vi greier det. De sier også at det er mye mer vanskelig med gutter. Når sluttet deres med bleie og er det verre for gutta? Anonymous poster hash: 1c3b9...5fb
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #2 Skrevet 6. februar 2014 Jenta mi var 2 år og 11 måneder da hun sluttet. Litt uhell i ny og ne i et par måneder. Etter tre måneder var hun også tørr om natta. Vet ikke med gutter. Anonymous poster hash: 46505...c54
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 2 jenter. Første sluttet da hun var 2 år. Andre sluttet 2 måneder før hun fylte 2 år. Anonymous poster hash: 14b41...568
trollemor86 Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Gutten min sluttet rett før han ble 2,5. Han sluttet i desember, mange mente også her at han aldri kom til å bli tørt midt på vinteren, men det gikk smertefritt.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #5 Skrevet 6. februar 2014 Storesøster sluttet da hun hadde fylt 2 år, samme med lillebror som er 4 år yngre. Så her stemmer ikke den myten! Anonymous poster hash: be5dd...35d
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #6 Skrevet 6. februar 2014 Gutten min som fylte 3 år i september var ikke klar i fjor sommer, men plutselig i oktober, noen få uker etter fylt 3 år var han klar. Han har forsatt uhells dager innimellom, men synes han klarer seg fint. bruker fortsatt bleie på natta. Nevøen min som fylte 3 år i juni er fortsatt ikke klar for å slutte. Anonymous poster hash: 4e787...526
geitemarken Skrevet 6. februar 2014 #7 Skrevet 6. februar 2014 Om dere føler at han er klar så er det bare å prøve. Husk at i Asia slutter barna med bleie når de er rundt 1-2 år. Min eldste sluttet når hun var over tre år mulig fire. Med yngste var jeg mer var hennes signaler og hun sluttet med bleie da hun var to år, midt på vinteren.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #8 Skrevet 6. februar 2014 Her var gutten kjappest ute! Han var 2,5 år og tørr på dagen. Ingen uhell. Kunne sikkert tatt bleia da han var 2 år for det virket som han var "overmoden". Han sluttet med bleier på natten samtidig. Ingen uhell der heller. Å få jentene til å slutte med bleien har vært en vannvittig lang prosess med mye tilbakefall. Hun på nesten 5 år tisser seg ut stort sett hver natt fremdeles. Anonymous poster hash: c403f...e6b
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #9 Skrevet 6. februar 2014 Min jente sluttet rett før hun var to. Nattbleie en måned eller to etterpå. Gikk veldig fint. Men hun tror jeg faktisk kunne sluttet enda tidligere.Vi gjorde det helt på slutten av sommeren,men kunne sikkert sluttet helt i begynnelsen. Hadde faste rutiner på potte og som oftest tørre bleier. Bæsjet aldri i barnehage, men til fast tid hjemme. Et vennepar med en gutt på samme alder prøvde også å slutte samtidig.Men han var ikke klar i det hele tatt. Masse uhell og styr utover høsten.Det var ikke før sommeren etter at han sluttet helt. Men tror som hun over at det viktigste er at de er klar og at de har øvd inn rutiner på fast pottegåing månedene før.Vi øvde med potten fra hun var 1 1/2. Min kunne etterhvert si eller vise når hun måtte på potten, og vi gikk ofte og til faste tider. Gjør man det i noen måneder så vet de jo hva de skal gjøre og de kjenner signalene for at de må på do. Anonymous poster hash: 4b222...226
Honningmelon Skrevet 6. februar 2014 #10 Skrevet 6. februar 2014 Gutten var 3 år og 3 mnd, mellomste jenta var 2 år og 8 mnd, men det var et styr, minste blir 3 i april og hun bestemte seg for å slutte nå. Og så langt så går det veldig bra.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #11 Skrevet 7. februar 2014 2 gutter, som begge var klare til å slutte da de var 2 1/2 år gamle. Anonymous poster hash: 377c9...1a4
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #12 Skrevet 7. februar 2014 Gutten min på 24 mnd, er nesten tørr. Han bruker bleie, siden det er kaldt. Men han går på toalettet / potte flere ganger daglig både hjemme og i bhg. Så bleiene er som oftest tørre. Anonymous poster hash: d27b6...584
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #13 Skrevet 7. februar 2014 Gutt. Var 2 år. Ingen uhell Anonymous poster hash: 52bae...291
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #14 Skrevet 7. februar 2014 Selvfølgelig har ikke kjønn noe med saken å gjøre. Jeg har to gutter og en jente, alle sluttet ved ca.2,5 år, både dag og natt. Problemet er at folk, gjerne ansatte i barnehagen og eldre damer (som har "greie") på sånt går rundt å forteller uvitne mødre at gutter slutter senere med bleie. Konsekvensen blir jo at guttemammaer kanskje velger å drøye bleieslutt... Jeg vet om flere jenter (og gutter) som ikke har sluttet før 3,5 år. Alt kommer an på foreldrene. Noen sier jo at jenter er tidligere ute med å snakke og, uten at det er noe hold i dette. Anonymous poster hash: c43d2...114
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #15 Skrevet 7. februar 2014 Sluttet med bleie da hun var ca 2 år og 10 mnd. Sluttet med nattbleie da hun var 3 år og 4 mnd. Sluttet å bæsje i bleie en uke senere. Anonymous poster hash: f4c12...3e1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #16 Skrevet 7. februar 2014 Gutt en var nøyaktig 3 år da han sluttet, sluttet uken etter bursdagen sin. Gutt to var 3,5 år, han sleit veldig for han var redd doen, anspent som en buestreng da han satt der og klarte ihvertfall ikke bæsje (tisset på do lenge før han bæsjet i den). Jente en var nesten 4 år da hun sluttet, hun var overhodet ikke klar og nektet plent. Jente nr to var sluttet et par måneder før hun fylte 3 år. Anonymous poster hash: 3af42...e8f
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #17 Skrevet 7. februar 2014 Gutt en var nøyaktig 3 år da han sluttet, sluttet uken etter bursdagen sin. Gutt to var 3,5 år, han sleit veldig for han var redd doen, anspent som en buestreng da han satt der og klarte ihvertfall ikke bæsje (tisset på do lenge før han bæsjet i den). Jente en var nesten 4 år da hun sluttet, hun var overhodet ikke klar og nektet plent. Jente nr to var sluttet et par måneder før hun fylte 3 år. Anonymous poster hash: 3af42...e8f Ingen av dem har brukt nattbleie, de har sluttet på natt og dag samtidig. Anonymous poster hash: 3af42...e8f
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #18 Skrevet 7. februar 2014 Sønnen min kuttet dagbleien da han var 3.5, og nattbleien da han var 8! Datteren min sluttet med bleie på dagen da hun var 2.5 og natt rett før hun fylte tre. Anonymous poster hash: 9c015...953
Fru vims Skrevet 7. februar 2014 #19 Skrevet 7. februar 2014 Gutten var 2.5 da han sluttet på dagtid. Litt over 3 år da han sluttet på natten, men ser jo nå at han kunne ha sluttet før. Jenta var litt over 2 år da hun sluttet på dagtid, og var tørr på natten før hun var 2.5. Min er faring er at jenter er litt tidligere ute enn gutter. Men han er jo 2.5 år til sommeren så da burde det nok bra. For vår del så har det også vært årstiden som gjorde at jenta sluttet før gutten. Men hun viste også tidligere tegn til å gå på potte. Gutten var aldri interessert i å bruke potta, mens jenta gikk selv å satt seg der da hun var 18 måneder. Så det gjorde det litt lettere.
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. februar 2014 #20 Skrevet 7. februar 2014 Jenta var 3 når hun kuttet dag og natt. Gutten slutta når han var 4.5 og har fortsatt uhell på natt i en alder av 6
MillaCamilla Skrevet 7. februar 2014 #21 Skrevet 7. februar 2014 Eldste var tørr da han var tre men med noen uhell her og der. Jenta bestemt selv at hun ikke skulle ha bleie da hun var 2 år og 3 måneder, nesten ingen uhell i etterkant. Ble veldig overrasket.
❤lille stjerne❤ Skrevet 7. februar 2014 #22 Skrevet 7. februar 2014 Jenta mi sluttet dag og natt da hun var 2 år og 3 mnd og det gikk greit, selvom hun selvsagt hadde noen uhell . Det skal sies at jeg jobbet i barnehagen hennes selv på den tiden, hadde kanskje ikke sendt henne uten bleie så tidlig dersom det var andre som måtte ta jobben med å følge det opp og skifte på henne. Det sies både fra pedagoger og leger at gutter gjerne er litt senere med å bli modne for bleieslutt enn jentene, men jeg vet ikke hvor mye det har å si. Det er jo indivduelt og kommer vel også litt an på foreldrenes innsats og innstilling også. Har dere kapasitet og lyst til å ta det til sommeren når han er rundt 2,5 år så burde det ikke være noe problem å prøve tenker jeg. Dere merker jo sikkert fort om han er interessert i dette eller ikke.
MammantilNurket Skrevet 7. februar 2014 #23 Skrevet 7. februar 2014 (endret) Jeg tillater meg å svare her selvom mitt barn ikke er helt i "målgruppen" for bleieslutt riktig enda I jobbsammenheng har jeg fått mulighet til å observere barn i bleiesluttprosessen i tillegg til å bidra til å få en del barn tørre. Her er det et stort spenn: alt i fra toåringer som omtrent slutter på dagen til barn på 3-4 år som bruker lang tid. Jeg har også vært borti 6- og 7-åringer som strever med å bli tørre om natten. Vi kan vel si at det er et stort mangfold innenfor normalen Når det gjelder kjønnsforskjeller kan det nok være at guttene er noe senere ute enn jentene, men her vil jeg være forsiktig med å uttale meg. Min sønn er nå 7 mnd. og vi begynte å øve da han var ca.4 mnd. Han signaliserer veldig klart når han må på toalettet og han er veldig regelmessig . Vi har "dosete" og når vi setter ham der (vi holder ham, altså) går han i gang med å "jobbe". Han synes det er kjempegøy: gliser og babler - vi lager show. Det er m.a.o. morsomt å være på toalettet Jeg forventer IKKE at barnet blir pottetrent noe tidligere, men han er "venn" med doen og jeg tenker at at det er et godt utgangspunkt. Endret 7. februar 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #24 Skrevet 7. februar 2014 vårt barn tørr 2 år og 1 mnd, gutt, tørr også om natten.Han har sittet på potte siden han var 7 mnd. ikke en bæsj i bleien siden han var 15 mnd. om gutter er senere enn jenter kan ikke jeg utale meg om. Anonymous poster hash: 489b9...8c2
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #25 Skrevet 7. februar 2014 Begge mine jenter sluttet da de var ca 2 år og 2 mnd (+/- noen uker). De slittet med bleie på dagen og så på natta også i løpet av en ukes tid. Det har vært veldig få uhell etter det. Anonymous poster hash: 351be...eed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå