FirstAidKit Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Sånn rent teknisk: Starter de to ukene min mann har fått innvilget lønnet permisjon fra jobben idet vi er på sykehuset - uten at babyen er født, eller starter permisjonen når babyen er født? Spør fordi jeg skal settes igang, og vi ikke vet om det tar timer eller dager før babyen er ute. Min mann aner ikke, og ba meg om å spørre dere kloke damer
Superdolly Skrevet 6. februar 2014 #2 Skrevet 6. februar 2014 Han kan velge om han vil at det skal begynne fra barnet er født, eller fra den dagen du og barnet kommer hjem fra sykehuset. Min mann valgte det siste alle gangene, for det var jo når vi kom hjem at jeg trengte ham der.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 Om han starter den etter at du kommer hjem fra sykehuset er det ikke gitt at han får ta fri under fødselen. Han må da uansett ta ut avspasering eller ferie under fødselen om han får lov til det. Skal han ikke være sammen med deg på sykehuset etter fødselen? Anonymous poster hash: 3f9c5...8d1
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Han kan velge om han vil at det skal begynne fra barnet er født, eller fra den dagen du og barnet kommer hjem fra sykehuset. Min mann valgte det siste alle gangene, for det var jo når vi kom hjem at jeg trengte ham der.Men det forutsetter at mannen ikke tar seg noe fri for å være med under fødselen eller for å være med dere på sykehuset. Anonymous poster hash: c01ef...18f
FirstAidKit Skrevet 6. februar 2014 Forfatter #5 Skrevet 6. februar 2014 Planen er at han skal være sammen med meg under hele prosessen. Så da antar jeg at permisjonen hans starter den dagen jeg legges inn på sykehuset, da?
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #6 Skrevet 6. februar 2014 Planen er at han skal være sammen med meg under hele prosessen. Så da antar jeg at permisjonen hans starter den dagen jeg legges inn på sykehuset, da? Er nok lurest det ja Anonymous poster hash: 3f9c5...8d1
FirstAidKit Skrevet 6. februar 2014 Forfatter #7 Skrevet 6. februar 2014 Planen er at han skal være sammen med meg under hele prosessen. Så da antar jeg at permisjonen hans starter den dagen jeg legges inn på sykehuset, da? Er nok lurest det ja Anonymous poster hash: 3f9c5...8d1 Ok! Takk for svar. Sist var det enkelt å finne ut i og med at fødselen startet i helgen
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #8 Skrevet 6. februar 2014 Han har rett til to uker fri, uavhengig av når barnet er født i denne perioden. En fødsel pleier sjelden å ta mange dager, så det er ikke så vanskelig i praksis. Anonymous poster hash: 80914...9e0
<3 2G <3 Skrevet 6. februar 2014 #9 Skrevet 6. februar 2014 Mannen min fikk ikke velge, de startet den dagen baby kom. At vi måtte bli lengre på sykehuset av uvesentlig. Ordner seg alltids, men han må snakke med jobben sin om hva de vil og vanligvis gjør.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #10 Skrevet 7. februar 2014 Mannen min fikk ikke velge, de startet den dagen baby kom. At vi måtte bli lengre på sykehuset av uvesentlig. Ordner seg alltids, men han må snakke med jobben sin om hva de vil og vanligvis gjør. Vi fikk begge to pleiepenger så lenge vi var på sykehuset, og så både permisjonen utsatt til vi dro hjem. Men det kommer kanskje an på grunnen til at man må være lenger på sykehuset? Kanskje det bare er tilstander av en viss alvorlighetsgrad hos barnet som gir rett til pleiepenger? Anonymous poster hash: 04193...be7
<3 2G <3 Skrevet 7. februar 2014 #11 Skrevet 7. februar 2014 Mannen min fikk ikke velge, de startet den dagen baby kom. At vi måtte bli lengre på sykehuset av uvesentlig. Ordner seg alltids, men han må snakke med jobben sin om hva de vil og vanligvis gjør.Vi fikk begge to pleiepenger så lenge vi var på sykehuset, og så både permisjonen utsatt til vi dro hjem. Men det kommer kanskje an på grunnen til at man må være lenger på sykehuset? Kanskje det bare er tilstander av en viss alvorlighetsgrad hos barnet som gir rett til pleiepenger? Anonymous poster hash: 04193...be7 Tror det. For jeg var lagt inn for igangsetting og det tok noen dager. Så ble det litt tull så jeg måtte bli i to dager ekstra.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #12 Skrevet 7. februar 2014 Mannen min fikk ikke velge, de startet den dagen baby kom. At vi måtte bli lengre på sykehuset av uvesentlig. Ordner seg alltids, men han må snakke med jobben sin om hva de vil og vanligvis gjør. Vi fikk begge to pleiepenger så lenge vi var på sykehuset, og så både permisjonen utsatt til vi dro hjem. Men det kommer kanskje an på grunnen til at man må være lenger på sykehuset? Kanskje det bare er tilstander av en viss alvorlighetsgrad hos barnet som gir rett til pleiepenger? Anonymous poster hash: 04193...be7 Barnet må være innlagt i mer enn en uke for å utløse kravet om pleiepenger, for at begge foreldrene (og ikke bare den som er på sykehuset sammen med barnet) skal ha krav på pleiepenger må det en viss alvorlighetsgrad til. Når man ligger på barselavdelingen er det jo mor som er innlagt og barnet er bare sammen med henne på en måte, men om barnet selv er innlagt på f.eks nyfødtintensiven har man krav på pleiepenger om innleggelsen varer mer enn en uke... Anonymous poster hash: 3c14b...e48
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #13 Skrevet 7. februar 2014 Mannen min fikk ikke velge, de startet den dagen baby kom. At vi måtte bli lengre på sykehuset av uvesentlig. Ordner seg alltids, men han må snakke med jobben sin om hva de vil og vanligvis gjør.Vi fikk begge to pleiepenger så lenge vi var på sykehuset, og så både permisjonen utsatt til vi dro hjem. Men det kommer kanskje an på grunnen til at man må være lenger på sykehuset? Kanskje det bare er tilstander av en viss alvorlighetsgrad hos barnet som gir rett til pleiepenger? Anonymous poster hash: 04193...be7 Barnet må være innlagt i mer enn en uke for å utløse kravet om pleiepenger, for at begge foreldrene (og ikke bare den som er på sykehuset sammen med barnet) skal ha krav på pleiepenger må det en viss alvorlighetsgrad til. Når man ligger på barselavdelingen er det jo mor som er innlagt og barnet er bare sammen med henne på en måte, men om barnet selv er innlagt på f.eks nyfødtintensiven har man krav på pleiepenger om innleggelsen varer mer enn en uke... Anonymous poster hash: 3c14b...e48 Jenta mi var innlagt på nyfødt intensiv i seks dager, vi fikk pleiepenger begge to. Mulig reglene er endret eller at det var noe annet som gjorde at vi fikk det selv om det var mindre enn en uke. Jeg husker ikke, hadde litt annet å tenke på da... Anonymous poster hash: 04193...be7
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #14 Skrevet 7. februar 2014 Her har far fått 3 uker permisjon fra arbeidsplassen sin (med lønn)fra den dagen vi kom hjem fra sykehuset. I tillegg har han fått fri med lønn for å være med på fødselen. Så i praksis ble dette nesten 4 uker permisjon med lønn. Anonymous poster hash: 1de52...0fa Anonymous poster hash: 1de52...0fa
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #15 Skrevet 7. februar 2014 Mannen min fikk ikke velge, de startet den dagen baby kom. At vi måtte bli lengre på sykehuset av uvesentlig. Ordner seg alltids, men han må snakke med jobben sin om hva de vil og vanligvis gjør.Vi fikk begge to pleiepenger så lenge vi var på sykehuset, og så både permisjonen utsatt til vi dro hjem. Men det kommer kanskje an på grunnen til at man må være lenger på sykehuset? Kanskje det bare er tilstander av en viss alvorlighetsgrad hos barnet som gir rett til pleiepenger? Anonymous poster hash: 04193...be7 Barnet må være innlagt i mer enn en uke for å utløse kravet om pleiepenger, for at begge foreldrene (og ikke bare den som er på sykehuset sammen med barnet) skal ha krav på pleiepenger må det en viss alvorlighetsgrad til. Når man ligger på barselavdelingen er det jo mor som er innlagt og barnet er bare sammen med henne på en måte, men om barnet selv er innlagt på f.eks nyfødtintensiven har man krav på pleiepenger om innleggelsen varer mer enn en uke... Anonymous poster hash: 3c14b...e48 Jenta mi var innlagt på nyfødt intensiv i seks dager, vi fikk pleiepenger begge to. Mulig reglene er endret eller at det var noe annet som gjorde at vi fikk det selv om det var mindre enn en uke. Jeg husker ikke, hadde litt annet å tenke på da... Anonymous poster hash: 04193...be7 I følge nav har man har krav på pleiepenger fra første dag om barnet er livstruende syk. Det er jo uansett behandlende lege som sender inn kravet om pleiepenger, skjemaet ser nesten ut som en sykemelding bare at det er barnet som er sykt mens foreldrene får pleiepenger.. Vi fikk fra åttende dag da vår datter var syk, men det var heldigvis ikke livstruende. Klippet fra nav: Det er et vilkår for rett til pleiepenger at barnet har behov for kontinuerlig tilsyn og pleie. Du kan få pleiepenger når pleiebehovet varer mer enn syv kalenderdager. Pleiepenger gis først fra åttende dag fra NAV. Hvis barnet har en livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade, kan du ha rett til pleiepenger fra første dag fra NAV, selv om barnet ikke har vært innlagt i helseinstitusjon. I disse tilfellene kan begge foreldrene få rett til pleiepenger samtidig. Anonymous poster hash: 3c14b...e48
DaTuMa Skrevet 7. februar 2014 #16 Skrevet 7. februar 2014 Her startet mannens permisjon den dagen jeg skulle settes igang. Han hadde jo tatt fri for å være med på sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #17 Skrevet 7. februar 2014 Jeg ble satt igang på en onsdag, så samboeren min jobbet som vanlig (bare 45 min unna syrehuset, så kunne komme på kort varsel). Var hos meg etter jobb, frem til ca 22 på kvelden, da måtte han hjem (Ikke lov å overnatte hvis ikke fødselen er igang). Fødselen endte i hastekeisersnitt lørdag kveld, så da var vi VELDIG glad for at permisjonen ikke hadde startet enda, så ble 2 uker ETTER fødsel isteden! Fungerte ypperlig for oss. Anonymous poster hash: ef006...e37
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #18 Skrevet 7. februar 2014 På arbeidsplassen til mannen min fikk de fri for å være med på fødsel i inntil 3 dager med lønn og i tillegg 14 dager permisjon uten lønn. Mannen var derfor med på fødselen, tok en uke ferie og en uke permisjon uten lønn etterpå. Han jobbet de dagene jeg var på sykehuset etter fødselen da.. Anonymous poster hash: 3c14b...e48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå