Gå til innhold

Blodprøve 1, riksen, hva er det?

Anbefalte innlegg

Pga avstand hadde jeg første kontroll (etter 14 dager suprecur, før oppstart gonal-f) i Tromsø i dag. Men nå ser jeg i papirene at det skulle vært tatt en blodprøve (står "Blodprøve1"på det gule arket). Hva er det slags prøve, noen som vet? Snakket to ganger med sykepleier på riksen etter kontrollen, og hørte ingenting om blodprøva. Begynner på gonal-f i kveld. Jeg bliiiir så stressa!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144118041-blodpr%C3%B8ve-1-riksen-hva-er-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det samme som jeg opplevde hos Riksen, jeg hadde ikke hatt 1. blodprøve før begynte på sprøyte med menopur... Det var 7 dager med sprøyte før første kontroll med blodprøve og UL. Så fikk jeg bekjed at jeg måtte fortsatt med menopur 4 dager til, så skulle det bli ovit. sprøyte på lørdag kveld. Håper det går bra med denne gangen :) skal til riksen på mandag til uthenting eggene mine. 

Kanskje riksen prøver å holde på med balansere økonomi????  Det er ganske rart fordi hver forsøkene mine, hadde jeg UL og blodprøve minimum 2 ganger før egg uthenting.

Blodprøve 1 skal tas for å sjekke østrogen nivået ditt,etter blodprøve 2. Da blir verdiene sammenliknet. Egentlig en viktig prøve,for å se hvordan kroppen reagerer på hormonene! Første uttaket mitt,måtte sprøytene reduseres,for østrogen nivået mitt ble altfor høyt!! Men andre gangen,var det perfekt!!

Så veldig individuelt hvordan den slår ut!!

Hmm. Begynner på gonal nå i kveld, skal tro om jeg kan få tatt den blodprøven i morgen, eller blir det kluss siden jeg da har begynt på gonalen? Litt oppgitt nå for jeg har vært på reisefot siden kl 6 i morges, fordi jeg i følge riksen måtte til ivf-spesialist for denne kontrollen. Også viser det seg at kontrollen jeg hadde i dag, 5 timer hjemmefra like godt kunne vært utført hos gynekologen min hjemme... Også dette med blodprøven på toppen av det hele...

Sånn jeg har skjønt det er ikke denne første særlig viktig. Jeg tok den denne runden, men har ikke gjort det på de to forrige forsøkene. Legen sa det var for å være sikker på at jeg var ordentlig nedregulert. Uansett, legens ansvar :-)

Jeg tok blodprøve 1 på riksen under forrige forsøk. De sa den var for å se at jeg var ordentlig nedregulert. Denne gangen fikk jeg beskjed om at de har sluttet med blodprøve 1, og heller har en kontrolltime i stedet før oppstart med sprøyter. De har nok bare glemt å oppdatere det gule arket, så du kan nok ta det helt med ro og stikke i vei;-)

Annonse

Jippi! 

Takk for svar mammadrøm =) 

Snakket med Riksen, og da sa de følgende: siden jeg bor her jeg bor brydde de seg uansett ikke om den blodprøven, siden det tar 3-4 dager for dem å få resultatet. Prøven tas for å forsikre seg om at man er tilstrekkelig nedregulert der hvor det er tvilstilfeller (feks der UL viser litt for tykk endometrie eller lignende). Forsto også på henne som svarte at dette var en prosedyre som var i endring, de så nedreguleringen raskere og ofte bedre på ren UL enn ved blodprøve som kan ta litt tid og som kan ha varierende vardier. Så du hadde nok helt rett mammadrøm =) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...