Satya Skrevet 6. februar 2014 #1 Del Skrevet 6. februar 2014 Sønnen min på 13 mnd har fått flaske nesten hele livet, og fortsatt synes han det er veldig kos. Han får gjerne flaske tre ganger om dagen – når vi står opp (han spiser ofte frokost først når han kommer i barnehagen), før luren midt på dagen, og før han legger seg på kvelden. I alle tre situasjonene synes jeg flaska tjener en hensikt. Han får litt i magen om morran og roer seg ned før han skal sove midt på dagen og om kvelden. Vi har gått over fra pulvermelk til vanlig lettmelk og det tåler han veldig fint. Vanligvis 120-150 ml hver gang. De siste dagene har han krevd mer når flaska er tom og heller vært mindre interessert i brødmat. Da tenker jeg at vi kanskje er litt på ville veier ernæringsmessig, men vet ikke helt hvordan jeg skal takle det. Han pleier å få vann i tutekopp til måltidene.Jeg lurer på hva andre gjør. Når er det vanlig å kutte ut flaska helt? Og gir dere pulvermelk i flaske etter at barnet har fylt ett år – og i tilfelle variant 2 eller 3? Før han ble ett tenkte jeg at vi helt sikkert skulle kutte ut pulvermelk når han rundet året. Nå er jeg plutselig i tvil. Vil gjerne ha noen synspunkter på dette. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satya Skrevet 6. februar 2014 Forfatter #2 Del Skrevet 6. februar 2014 Googlet litt og fant endel diskusjoner rundt dette. Ser at mange mener mye, men fant dette svaret av Jesper Juul på babyverden: Tåteflaske: Slutt når flasken blir en måte å roe barnet påDet er stor forskjell på om man som foreldre sitter og koser seg sammen med barnet når det drikker av tåteflasken, eller om man dytter den i munnen på barnet for å få ro. Så lenge man hygger seg sammen, kan barnet ha flasken så lenge man vil. Men tåteflasken bør ikke bli en måte å pasifisere barnet på. Selv om det tar lang tid å venne barnet av med tåteflasken, trenger man ikke å bli redd for at man en dag har en 15-åring sittende i sofaen med fjernkontrollen i den ene hånden og tåteflasken i den andre. I barnehagen vil barnet på et tidspunkt finne ut at det er babyer som bruker flaske, og vil dermed selv ønske å slutte. Det syntes jeg var et godt svar :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S_Dreams Skrevet 6. februar 2014 #3 Del Skrevet 6. februar 2014 Jenta mi er 14 mnd og hun får fortsatt 2-3 flasker med melk, vanlig lettmelk, i døgnet. - En om natten/tidlig morgen ca 2 dl - Av og til om ettermiddagen ca 1,5 dl - En etter kvelds når hun legger seg ca 1,5 dl Til måltidene drikker hun vann fra koppen sin. Vi har brukt nan2 og 3 litt om hverandre etter hun ble 1 år, men nå siste mnd har vi gått over til kun vanlig melk. Leste på melk.no at de anbefaler at barn fra 1-6 år bør få i seg 3,5 dl melk i døgnet for å få nok kalsium. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten83 Skrevet 7. februar 2014 #4 Del Skrevet 7. februar 2014 Jenta mi er 13 mnd og får fremdeles Hipp 2 på flaske. Hun får på morran når vi står opp da hun hun aldri har vært glad i frokost før et par timer etter at hun har stått opp. Så får hun en flaske før dagduppen og før hun legger seg, selvsagt med tannpuss etterpå Hun får også en flaske i 05 tiden på morran bare for at vi skal slippe å stå opp kl 05 Her nytter det ikke å gi melk til måltidene, da spiser hun ikke og bare drikker melka, evt skriker om vi setter den bort. Nå får hun flaske for kos og roe ned før soving, samt forlenge natta litt. Hs sier heldigvis ingenting på det, hvis det er slik det funker for oss og får rutinene til å funke så er det fint. Hun går jo ikke rundt med flaska, ergo har det ingenting å si for tennene Og hun avvenne etterhvert går nok også helt fint. Begge brødrene hennes fikk koseflaske til de var rundt 2,5 før soving på dagen og før de la seg for å roe ned, og det var ikke noe problem å avvenne de, gjort fra en dag til neste, bare forberedte de i forkant og pratet mye om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #5 Del Skrevet 1. mars 2014 Googlet litt og fant endel diskusjoner rundt dette. Ser at mange mener mye, men fant dette svaret av Jesper Juul på babyverden: Tåteflaske: Slutt når flasken blir en måte å roe barnet på Det er stor forskjell på om man som foreldre sitter og koser seg sammen med barnet når det drikker av tåteflasken, eller om man dytter den i munnen på barnet for å få ro. Så lenge man hygger seg sammen, kan barnet ha flasken så lenge man vil. Men tåteflasken bør ikke bli en måte å pasifisere barnet på. Selv om det tar lang tid å venne barnet av med tåteflasken, trenger man ikke å bli redd for at man en dag har en 15-åring sittende i sofaen med fjernkontrollen i den ene hånden og tåteflasken i den andre. I barnehagen vil barnet på et tidspunkt finne ut at det er babyer som bruker flaske, og vil dermed selv ønske å slutte. Det syntes jeg var et godt svar :-) Bruker barnet ditt smokk? Måtte hun/han slutte med det rundt 1 års alder? Eller får barnet smokk for å roe seg når det skal legge seg? Hva er det som er så galt med å bruke flaske på samme måte? Dere er jo helt paranoide på flaskeslutt . Sutteklut, flaske eller smokk. Fortell meg den store forskjellen og fortell meg hvorfor flaske må bort allerede ved 1 åra alder. Anonymous poster hash: 03b98...986 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisse_01 Skrevet 8. mars 2014 #6 Del Skrevet 8. mars 2014 Vi sluttet med flaske da han var 1 år. Savner den ikke et sekund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvador Skrevet 8. mars 2014 #7 Del Skrevet 8. mars 2014 (endret) Googlet litt og fant endel diskusjoner rundt dette. Ser at mange mener mye, men fant dette svaret av Jesper Juul på babyverden: Tåteflaske: Slutt når flasken blir en måte å roe barnet på Det er stor forskjell på om man som foreldre sitter og koser seg sammen med barnet når det drikker av tåteflasken, eller om man dytter den i munnen på barnet for å få ro. Så lenge man hygger seg sammen, kan barnet ha flasken så lenge man vil. Men tåteflasken bør ikke bli en måte å pasifisere barnet på. Selv om det tar lang tid å venne barnet av med tåteflasken, trenger man ikke å bli redd for at man en dag har en 15-åring sittende i sofaen med fjernkontrollen i den ene hånden og tåteflasken i den andre. I barnehagen vil barnet på et tidspunkt finne ut at det er babyer som bruker flaske, og vil dermed selv ønske å slutte. Det syntes jeg var et godt svar :-) Bruker barnet ditt smokk? Måtte hun/han slutte med det rundt 1 års alder? Eller får barnet smokk for å roe seg når det skal legge seg? Hva er det som er så galt med å bruke flaske på samme måte? Dere er jo helt paranoide på flaskeslutt . Sutteklut, flaske eller smokk. Fortell meg den store forskjellen og fortell meg hvorfor flaske må bort allerede ved 1 åra alder. Anonymous poster hash: 03b98...986 Melk kan skade tennene på grunn av stoffene i melken. Sutteklut og smokk har ikke dette i seg, derfor er ikke de like skadelig for tenner. Jeg har forresten ingen formening om flaskeslutt eller ikke ved 1-årsalder. Endret 8. mars 2014 av Salvador Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå