Gå til innhold

Rydde rom/ lekerom 4.5 år?

mammas nurk

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 4.5 år.. Aldri rotet så mye som nå. Skifter kler hele tida, uten jeg ser de, legger det fra seg over alt,,, leker rotes over alt,, må rydde av og til, men det blir "glemt" av alle, har dere strenge regler på rydding etter seg? De bør absolutt klare de når er 4.5 år.. Men de e så sykt mye at treng hjelp uanset.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er kaos og ute av kontroll rydder jeg sammen med dem. Hvis det virker litt uoverkommelig forventer jeg ikke at de greier det på egenhand.

Hvis det bare er enkelte ting ber jeg dem ordne etter seg. Ofte får de klare oppgaver: "X, du rydder sammen dukkene i kasse, Y, du samler togskinnene i kassen". Vi har ikke så strenge regler på det men jeg forsøker at det skal være ryddet i hvert fall omtrentlig på rommet før sengetid. I løpet av dagen maser jeg ikke så mye om sånt. Stuen holder jeg.

Mitt unntak går ved klær. I mine øyne er det ikke leker og jeg synes absolutt vi har nok klesvask så de får klar besked på at omkledning i løpet av dagen ikke er lov - selvfølgelig unntatt om de er blitt våte/veldig skitne/været har skiftet el lign. Særlig jenta vil veldig gjerne bytte klær i løpet av dagen men jeg aksepterer det ikke og ser jeg at hun har gjort det må hun skifte tilbake. De har litt utkledningsklær som de selvfølgelig får lov å leke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så strenge regler på å rydde opp leker, men jeg forventer at hun rydder opp/hjelper til å rydde opp når jeg ber henne om det.

Jeg må være spesifikk når jeg sier at hun skal rydde. Ber jeg henne rydde rommet så vet hun ikke hvor hun skal starte, så jeg må be henne om å rydde opp spesifikke ting (som f.eks dukker eller tegnesaker)

Jeg har organisert lekene hennes slik at alt har sin plass. Enkelt å rydde og enkelt å finne frem til de lekene hun vil leke med.

Vi prøver som regel å rydde opp det meste før hun legger seg. På dagtid gidder jeg ikke mase om å rydde da hun gjerne leker litt med barbie, før hun tegner litt og så er det barbie igjen, og kanskje litt lego før hun tegner atter en gang. Hun har blitt ganske flink til å rydde opp etter seg selv uten å bli minnet på det. Jeg har terpet på at hvis hun legger sakene tilbake der de hører hjemme så trenger hun ikke lete etter de neste gang hun vil leke med de - og det ser ut til at det har synket inn. 

Når det kommer til klær så er hun ikke så fæl på å skifte klær. Hun kler seg ut, men tar gjerne på seg de gamle klærne sine igjen. Men jeg har bare ett barn så det er ikke så mye i skittentøyet til å begynne med. Hadde jeg hatt flere unger hadde jeg nok vært litt strengere på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...