Gå til innhold

Kan jeg kjøpe meg bruktbil når jeg er gjeldsslave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om jeg har lov til å kjøpe meg en billig bruktbil til mellom 10 000,- og 15 000,- når jeg har masse inkasso og dritt? Eller blir den automatisk tatt pant i og solgt på tvangsauksjon? Er det evnt mulig å søke om dispensasjon pga beligenhet der man bor, transport av barn osv? 

Håper noen vet og kan svare :)

Skrevet

Det kan du :-)

Anonymous poster hash: 9c095...f6f

Skrevet

Det kan du :-)

Det er fint og høre, men hvordan vet du det? Er det en lov jeg kan lese dette på? Alt jeg finner på nett er at namsmannen kan ta pant i hus, bil osv hvis man får utleggsaker o.l på deg. Men finner ingen informasjon om hva som skjer hvis man allerede er i en sånn situasjon og kjøper en bruktbil.

Skrevet

Er noe med at du kan eie en bil som er verdt under 30.000 kr. (hvertfall for noen år siden, mulig grensa er flytta)

Skrevet

Er noe med at du kan eie en bil som er verdt under 30.000 kr. (hvertfall for noen år siden, mulig grensa er flytta)

Det var noe sånt jeg håpet på, er uendelig glad hvis du har noen tips på hvor jeg kan finne ut dette.

Skrevet

Da må du nesten bare høre på NAV eller hos namsmannen hva grensa er på nå, men jeg vet at man til og med under gjeldsordning får beholde bil opptil en viss verdi. Det er jo sånn at mange i Norge er avhengig av bil og det er lett å bevise så :) 

Og om du kjøper en bil til 10-15.000 så er det nesten ikke verdt å selge den på tvangsauksjon for å si det sånn.

Skrevet

Men er det ikke bedre å betale ned på gjelda dersom du kan skaffe 10-15 000kr...

Anonymous poster hash: 632f7...47c
Skrevet

Men er det ikke bedre å betale ned på gjelda dersom du kan skaffe 10-15 000kr...

Noen ganger er man nødt til å ha bil, og det kan til og med bli dyrere å la være. Har man ikke tilgang på tilstrekkelig kollektivtransport f.eks, så må man ta taxi eller flytte, sannsynligvis til et sted der det er dyrere å bo. Vi sparer mer på å bo her vi bor (på landet) enn vi bruker på å ha bil.

Anonymous poster hash: e5392...cbf

Skrevet

Typisk svar fra byfolk :P Mange steder i Norge er man avhengig av bil for å få tjent seg penger :)

Skrevet

Jeg skrev lenger opp at du kan det. Jeg vet det fordi vi selv har vært i den situasjonen. Vi hadde en bil hver. Ville være urimelig om vi ikke skulle komme oss på jobb når det ikke er gang eller sykkelavstand og null kollektivtransport.

Nå vet jeg ikke hva du mener med gjeldsslave da?? Betaler du ned på gjelden eller lar du den bare ligge..??

Skrevet

Herremin, uvitende menneske... hva med de som er avhengig av bil for å komme seg på jobb?? Skulle man si opp jobben da?? da blir ihvertfall ikke gjelda nedbetalt

Skrevet

Takker for innspill fra alle. 

Jeg er i gang hos gjeldsrådgiver for å få i gang en nedbetalingsavtale etterhvert. Er allikevel avhengig av bil for å følge opp barn, jobb osv. Og som nevnt over blir det veldig mye dyrere å ta taxi x antall ganger i mnd. Men som sagt, takk for innspill og jeg har forståelse for de som mener jeg burde bruke pengene på gjelden, men jeg tror nå engang at kreditorene vil få pengene sine raskere tilbake om jeg prioriterer en bil og heller kan bruke de sparte taxiutgiftene i mnd på gjelden :) 

Skrevet

Du kan kjøpe hva du vil selvom du har inkassosaker. Inkassoselskapene kan ikke nekte deg det om du ikke har gjeldsordning. Om du ikke har betalingsanmekninger, så kan du også få lån (men om du er gjeldsslave, så har du vel ikke råd til å betjene et lån). Pant i bilen kan de ta om du står som eier, men om kravet er på 50 000 og bilen er verdt 15 000 så går det uansett ikke opp. Men pant tar de uansett. Jeg har i alle fall sendt saker til namsmann og fått pant i billige biler på jobb.

Anonymous poster hash: e6c20...ec3

Skrevet

Typisk svar fra byfolk :P Mange steder i Norge er man avhengig av bil for å få tjent seg penger :)

Bor ikke i byen  :P

Skrevet

Du kan kjøpe hva du vil selvom du har inkassosaker. Inkassoselskapene kan ikke nekte deg det om du ikke har gjeldsordning. Om du ikke har betalingsanmekninger, så kan du også få lån (men om du er gjeldsslave, så har du vel ikke råd til å betjene et lån). Pant i bilen kan de ta om du står som eier, men om kravet er på 50 000 og bilen er verdt 15 000 så går det uansett ikke opp. Men pant tar de uansett. Jeg har i alle fall sendt saker til namsmann og fått pant i billige biler på jobb.

Så det du sier er at jeg ikke kan kjøpe en bil så lenge jeg har saker på meg, fordi da tar de pant?

På namsmannens hjemmesider står det at selv om det som blir pantsatt er mindre en gjelden så blir det allikevel pantsatt og solgt, og deretter trukket fra på det man skylder. Så da må jeg mao ord gå ut i fra at bilen blir tatt fra meg om jeg lar den stå i mitt navn?

Skrevet

Så det du sier er at jeg ikke kan kjøpe en bil så lenge jeg har saker på meg, fordi da tar de pant?

På namsmannens hjemmesider står det at selv om det som blir pantsatt er mindre en gjelden så blir det allikevel pantsatt og solgt, og deretter trukket fra på det man skylder. Så da må jeg mao ord gå ut i fra at bilen blir tatt fra meg om jeg lar den stå i mitt navn?

Stemmer. Så å eie bil er nok ikke det beste. At foreldrene dine står som eiere og du låner denne får vi ikke opp i motorvognregisteret.

Skrevet

Stemmer. Så å eie bil er nok ikke det beste. At foreldrene dine står som eiere og du låner denne får vi ikke opp i motorvognregisteret.

Må legge til at om det allerede er sendt begjæring om utlegning og om det da er "intet utlegg" som er resultatet, så skal jeg tørre å påstå at de ikke sender den på nytt om du plutselig eier en billigbil.

Skrevet

Men hvis man kan bevise at man trenger bil så tar de den ikke... 

Sånn som meg da, hvis ikke jeg hadde hatt bil: Gå 3 kvarter til bussholdeplass ta buss 1 i 20 minutter, gå 10 minutter til buss 2 som slipper meg av ved jobben 15-20 minutter senere. Cirka halvannen time +

I bil? 35 minutter. 

Legger man til henting i barnehage og lignende kan man jo bare tenke seg selv :P Tror nok jeg hadde fått beholde bilen om jeg var i TS sin situasjon :)

Skrevet

Sånn som meg da, hvis ikke jeg hadde hatt bil: Gå 3 kvarter til bussholdeplass ta buss 1 i 20 minutter, gå 10 minutter til buss 2 som slipper meg av ved jobben 15-20 minutter senere. Cirka halvannen time +

I bil? 35 minutter. 

Legger man til henting i barnehage og lignende kan man jo bare tenke seg selv :P Tror nok jeg hadde fått beholde bilen om jeg var i TS sin situasjon :)

Men må dette søkes om/dokumenteres på forhånd eller får man varsel om at bilen skal bli pantsatt og dermed kan søke/argumentere på hvorfor den er nødvendig i etterkant av kjøpet?

Skrevet

Altså, jeg mener egentlig at det ikke har noe å si så lenge den ikke har høy verdi... Og om de absolutt skulle prøve seg på å tvangsselge kan du legge frem bevis for at du trenger bilen din!

Men hva slags gjeldsslave er du egentlig? Skal du inn i gjeldsordning? For da vet jeg hvert fall at du får beholde en billig bil. Samme gjelder om du får sosialhjelp, så hvorfor andre regler skulle gjelde ved andre situasjoner vet jeg ikke :) 

Skrevet

Du må bare passe på at du kjøper en bil som er gammel nok, slik at den ikke er verdt noe. Du kan forhøre deg med namsmannen. Venninnen min er under gjeldsordning og eier bil som er 20 år gammel og kostet 8000.

Skrevet

I bil? 35 minutter.

Men må dette søkes om/dokumenteres på forhånd eller får man varsel om at bilen skal bli pantsatt og dermed kan søke/argumentere på hvorfor den er nødvendig i etterkant av kjøpet?

Kjøp bilen og dersom det sendes en sak til namsmann, så får du brev i posten der du kan "legge inn ønske" om hva du vil skal bli utfall. Der kan du informere om at du trenger den pga barn/jobb. Det er ikke ulovlig å kjøpe bil om du har gjeld.

Skrevet

Hvis det er gjeldsordning du skal under står det her på Politi.no

Kjøpe bil

Det er anledning til å kjøpe eller bytte bil under gjeldsordningen. Er det ikke avtalt at utgifter til bilhold skal dekkes før utbetaling til kreditorene, må utgiftene i utgangspunktet dekkes av midler avsatt til livsopphold. Hvis bilen er nødvendig i forbindelse med jobb, utdanning eller av velferdsmessige årsaker kan det begjæres endring av gjeldsordningen. Ta kontakt med namsmannen for råd.

Skrevet

Har nå kjøpt bil:) Poster allikevel i tråden hvis noen i samme situasjon i fremtiden lurer på det samme.

Tok kontakt med gjeldsrådgiveren min på NAV som sa at jeg kunne kjøpe en bil i den prisklassen. Både fordi det ville koste mer og hente inn bilen og selge den enn hva man får for den og fordi jeg kan dokumentere at jeg har behov for bil. Allikevel var det viktig og passe på evnt krav om utlegg som kan komme i fremtiden hvis kreditorer ser at jeg nå eier en bil. Da må jeg ta kontakt med namsmannen og dokumentere dette. 

Allikevel støtte jeg raskt på et problem etter bilkjøpet, nemlig bilforsikring. De første forsikringsselskapene jeg tok kontakt med var ikke veldig intr i meg som kunde og f.eks nemi-forsikring skulle ha forskuddsbetalt 1 år og et kvartal for å gi meg forsikring.. Selv om det kun var snakk om en ansvarsforsikring på 5500,- i året. 

Etter tilsvarende respons fra andre selskap traff jeg til slutt en meget hyggelig senior rådgiver ved Eika forsikring. Jeg la frem situasjonen og fikk forsikring på dagen uten engang å måtte forskuddsbetale for en mnd. Ikke nok med det så var de 1000,- billigere i året OG hadde null kroner i egenandel ( i motsetning til konkurrentene som opererer med 4000,- i egenandel). Eika forsikring har nå skaffet seg en kunde for livet:) Når jeg har ryddet opp i gjeld og etterhvert skal eie hus m.m kommer jeg uansett aldri til å bytte selskap. Det er sjelden man møter forståelse og får en ny sjanse når man er i samme situasjon som meg. 

Takk for alle svar her på forumet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...