bambi-88 Skrevet 5. februar 2014 #1 Skrevet 5. februar 2014 Var på oul i går. Den lille var helt perfekt og ble heller ikke flyttet på ifht termin :-) Men ble likevel litt skuffet over de ikke-medisinske opplevelsene jeg har hørt om. Mulig jeg hadde altfor høye forventninger, og har hørt om venninner som fikk vite kjønn og kom hjem med ei lang remse med fine bilder. Vi fikk ett ok+ bilde og vi fikk ikke vite kjønn. Da vi spurte jm om hun kunne se kjønnet så sa hun bare at det måtte nesten bare bli en overraskelse. Hun ville ikke prøve engang hadde vært helt greit hvis det var klin umulig å se pga sjenert baby, men hun ville altså ikke ta en titt før hun avslutta engang. Ble litt skuffa der ja flere som har vært borti det samme?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #2 Skrevet 5. februar 2014 Ja, med mitt første barn, oul på lokalt sykehus. Fikk faktisk ikke bilde i det hele tatt og hun som foretok ul var kald, lite vennlig og pratet i grunn bare om at hun ikke kunne garantere noe som helst, "var mye som kunne gå galt" (mål var normale, ingen synlige avvik). Kjønn var ikke mulig å se, så det var greit, men jeg var så redd når jeg dro hjem at jeg kan ikke få sagt det, og ikke minst skuffet. Har snakka med flere i ettertid og de fleste sier at hun er en skikkelig dritt. Bestilte ul hos privatpraktiserende gynekolog like etter, var utrolig mye hyggeligere og en særdeles positiv opplevelse som resulterte i mange fine bilder. Verdt pengene Anonymous poster hash: c7191...20b Anonymous poster hash: c7191...20b Anonymous poster hash: c7191...20b
Turtelduen Skrevet 5. februar 2014 #3 Skrevet 5. februar 2014 Fy, en jordmor burde skjønne en mors forventning. Etter at alt det andre viser seg å være ok, er det faktisk kjønn og bilder som er verdifullt! Fikk du ny time i uke 32 da? Alle mine har jeg fått masse bilder og vite kjønn så lenge de har vist seg frem. Og alltid ny ul i uke 32. Og det er en mannlig gynekolog jeg har vært hos. Utrolig synd du ikke fikk en spesiell opplevelse...
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #4 Skrevet 5. februar 2014 Så dårlig gjort:( Da hadde jeg bestilt meg en ny time privat! Hvilket sykehus var det? Anonymous poster hash: 176f7...3aa
bambi-88 Skrevet 5. februar 2014 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2014 Vurderer sterkt å bestille en time til privat ul nå ja. Skal tilbake på sykehuset i uke 34 for å sjekke at morkaka har trekt seg oppover, så jm mente vi kunne se på det da (kjønnet altså) men det er jo 15 uker til, og det føles som en eeeeevighet akkurat nå. Jaja, det hjalp ikke akkurat på hormonella her at oul ikke ble noe suksess. Alle trøster med at "det viktigste er jo at babyen er frisk" og jeg er SELVSAGT enig i det! men sitter fortsatt igjen med følelsen av at jeg er skuffa og litt lei meg faktisk. Jeg var forberedt på at det kanskje ville bli vanskelig å se kjønn, men jeg var ikke forberedt på at jm ikke ville gjøre et forsøk en gang.. nå prøver jeg å lete etter fordeler med å ikke vite det
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #6 Skrevet 5. februar 2014 Vi valgte å ikke vite kjønn, og jeg kan love deg; Det er SÅ verdt ventingen!! Undringen over hvem som skjuler seg i magen, og DET magiske øyeblikket når babyen din blir født, og du finner ut om du har fått en gutt eller jente! DET er verdt det! Hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet! Jeg gleder meg til å IKKE vite det neste svangerskap også! Anonymous poster hash: 9d4f5...7b8
Stella&My+2 Skrevet 5. februar 2014 #7 Skrevet 5. februar 2014 Var på OUL på Ullevål. Veldig hyggelig jordmor som spurte om vi ville vite kjønn, og som gav oss 4 bilder:) Trodde dette var vanlig?
bambi-88 Skrevet 5. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 5. februar 2014 Det var nettopp det jeg trodde også, Stella sikkert derfor jeg ble så skuffa
Stella&My+2 Skrevet 5. februar 2014 #9 Skrevet 5. februar 2014 Skjønner du er skuffet! Jeg ville bestilt en privat UL,- der tar de seg god tid (ca en time), og gir deg levende (og stills) bilder i 3d på cd:) Bor du i Oslo kan jeg anbefale Familieklinikken på Majorstuen:)
rasekatten Skrevet 5. februar 2014 #10 Skrevet 5. februar 2014 Det er dårlig er noen av di jm enda som ikke gidder og si kjønn. Var med søstern, og hun jm klikka når hun spørte, for var ikke derfor man var på oul. Håpe du får svar snart
bambi-88 Skrevet 5. februar 2014 Forfatter #11 Skrevet 5. februar 2014 Bor ikke i Oslo, men vet om en privat klinikk ikke så langt unna der jeg bor som tilbyr 3D ul hadde egentlig ikke tenkt å ta 3D, men det ser nok ut til at det blir det likevel
camillla Skrevet 5. februar 2014 #12 Skrevet 5. februar 2014 Var nok veldig heldig på min oul! Var tanta til samboer som tok ultralyden og vi fikk MASSE bilder av hele babyen, bare av foten og handa osv:))) men spørrs denne gang, er sikkert ikke hun da:p
Jolinda Skrevet 5. februar 2014 #13 Skrevet 5. februar 2014 Jeg får inntrykk av at forventningene er litt vel høye hos mange, for ultralyden handler jo tross alt om å lete etter avvik hos babyen, og å fastsette termin. Det finnes heldigvis mange trivelige jordmødre/gynekologer der ute som lar oss få både bilder og få vite kjønn. Men det er ikke det de i utgansgspunktet er pliktig til å gjøre, selv om jeg nå tror det er ganske standard å få ett bilde. Skjønner jo at du er skuffet, men at det i hovedsak bør dreie seg om at du traff en usympatisk person. Det i seg selv er ikke moro, siden UL er en stor opplevelse for de fleste. Jeg har opplevd å få bare ett bilde, og ved et annet tilfelle å ikke få vite kjønn selv om det sannsynligvis gikk an. Er nok ikke så uvanlig med "lite luksus" på UL. Håper du får en triveligere person på neste UL
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #14 Skrevet 5. februar 2014 Bestill deg en time hos en privatklinikk. Gjerne med 3D. Der jeg var spurte de om jeg ville vite kjønn og de undersøkte det. Tror de er opptatt av å være mer serviceinnstilt der i og med at de kun lever av kundene sine. Anonymous poster hash: 0f5eb...d9f
Skatten_ Skrevet 6. februar 2014 #15 Skrevet 6. februar 2014 Uff, dette hørtes ikke noe kjekt ut! Jolinda har kanskje rett i at forventingene er litt høye hos mange. Jeg vet jo at hovedmålet med OUL er å lete etter avvik, men det er jo likevel noe jeg gleder meg veldig til. Jeg har også forventninger om at jordmoren skal prøve å finne ut kjønnet (siden vi vil vite det), og at hun skal prøve å få noen bra bilder til oss. Får jeg en opplevelse som deg, bambi-88, så bestiller jeg meg garantert privat ultralyd!
ariel <3 Skrevet 6. februar 2014 #16 Skrevet 6. februar 2014 Var på oul på tirsdag. Jm så og undersøkte babyen, fikk to bilder med hjem siden det var to hun klarte og få ganske klar. Kjedelig at mye er uklart, men slik er det. Har sett mye på ul siste årene så vet at det er ikke bestandig alt blir like klart... (Har hatt nyrestein derfor har jeg sett en del på ul). Siden jm ikke klarte og sjekke hjertet til babyen ordentlig har jeg fått ny time til ul 25. februar. Håper hun klarer og få nye litt klarere bilder da. Jm spurte før hun var ferdig om det var noe vi lurte på så måtte si vi var litt spent på kjønn, siden storesøster og storebror var veldig spente... Hun hadde lakt merke til kjønn men ville vise oss det også. Det var en gutt, hun viste oss både pung og tiss. Skal spørre på nytt da jeg skal til ny ul bare for og få det bekrefta Hvis jeg hadde fått samme behandling som deg hadde jeg nok enten klaget til sykehuset/ klinikken eller bestilt time privat.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #17 Skrevet 6. februar 2014 Vi fikk ikke bilde fordi babyen lå dårlig til. Det brydde jeg meg ikke så mye om, for jeg har vært en av de uheldige som har opplevd å få beskjeden om at babyen min IKKE var levedyktig, i et tidligere svangerskap. Så tanken på å klage fordi man ikke fikk bilde på OFFENTLIG OUL virker fjern for min del. Det er vel sånn 'lykkeidiotene' kan tillate seg å tenke, de som forventer at alt skal gå bra og som aldri opplever at noe går galt. Anonymous poster hash: 88f93...d6e
bambi-88 Skrevet 6. februar 2014 Forfatter #18 Skrevet 6. februar 2014 Noe lykkeidiot som du kaller det vil jeg nok ikke påstå at jeg er. Har kommet på ul før og fått beskjed om at babyen min var død, så jeg er fullstendig klar over at ting kan gå galt. Men jeg velger å være positiv og tenke at det går bra denne gangen fordi uansett trist å høre om babyen din
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 6. februar 2014 #19 Skrevet 6. februar 2014 Jeg har også opplevd å se død baby på ultralyd i 2. trimester, men er likevel spent på kjønnet denne gang også. Det er ikke det viktigste jeg vil vite selvsagt, det viktigste er å få høre at alt ser ut som det skal. Men syns det er mer stas å si hun eller han fremfor det/den. Jeg tror alle først og fremst ønsker seg en frisk baby. Men mange er spente på om de skal bli gutte eller jentemamma, om det blir en lillesøster eller lillebror. Man får jo vite når ungen er født, men jeg er såpass nysgjerrig at hvis jeg kan så vil jeg også vite kjønn :-)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #20 Skrevet 6. februar 2014 Forstår deg godt jeg, Bambi88. En skuffelse å møte denne jordmoren, som tydeligvis ikke begriper at OUL er en stor milepæl i svangerskapet for de vordende foreldrene. Greit at man ikke har "krav" på å få vite kjønn eller få med bilder, men det burde gå an å møte folk med vanlig høflighet og vennlighet. Burde være forståelig for jordmor at man er nysgjerrig på kjønn - og jeg tror at folk flest fatter at det er underordnet dette med å se på helse og levedyktighet hos fosteret. FIkk selv en helt motsatt opplevelse på OUL, møtte en utrolig vennlig jordmor som skravlet og forklarte, og som spurte i forkant om vi ville vite kjønnet dersom hun kunne se det. Mao. ingen tar for gitt at kjønnet vil være mulig å identifisere, men vi hadde i alle fall en gjensidig forståelse om at det var interessant for oss å få vite. Ikke spurte vi etter bilder heller, men fikk med oss en lang remse med forklaringer på hvem vi så (venter tvillinger), noe som kommer til å være verdifullt for meg å beholde for barna i fremtiden. Har også opplevd å komme på ultralyd i uke 8-10 og stirre på et dødt foster på skjermen, som hadde fine hjerteslag uken før - flere ganger faktisk. Så jeg tar heller ikke for gitt at alt er bra - heller tvert i mot. Jeg frykter det verste. Men synes det er spennende å få vite kjønnet også. Gå til privat UL, jeg ville for min del synes det var verdt pengene... Anonymous poster hash: 242da...e29
Skatten_ Skrevet 7. februar 2014 #21 Skrevet 7. februar 2014 Vi fikk ikke bilde fordi babyen lå dårlig til. Det brydde jeg meg ikke så mye om, for jeg har vært en av de uheldige som har opplevd å få beskjeden om at babyen min IKKE var levedyktig, i et tidligere svangerskap. Så tanken på å klage fordi man ikke fikk bilde på OFFENTLIG OUL virker fjern for min del. Det er vel sånn 'lykkeidiotene' kan tillate seg å tenke, de som forventer at alt skal gå bra og som aldri opplever at noe går galt. Anonymous poster hash: 88f93...d6e Ærlig talt, den kommentaren var unødvendig! Jeg forventer ikke at alt skal gå bra, men det må da være lov å glede seg og være spent likevel! Det er ingen selvfølge at man skal få et bra bilde av babyen, det er jo ikke sikkert babyen ligger riktig til for det. Men OUL er en milepæl i graviditeten for mange, og noe både den gravide og familien ofte gleder seg til. Ja, OUL er et offentlig tilbud til alle, og det er svært vanlig å få vite kjønn og bilde. At jordmoren, som faktisk har valgt å jobbe med gravide, skal være hjelpsom og møtekommende er vel ikke for mye for langt!
Kattpus Skrevet 7. februar 2014 #22 Skrevet 7. februar 2014 (endret) Jeg var på oul igår, og sitter igjen veldig skuffet. Jeg har selv opplevd en dødfødsel i uke 20. Men jeg forventet å få et bilde nå. Jeg har vært på mange ul'er. Men ingen bilde. Litt koselig å ha i albumet, da jeg med storebror har mange ul bilder. Jeg skal tilbake igjen om 5 uker. Jeg er nå 18 uker. Så satser på at jeg får et bilde i uke 23. Men jeg går ikke til jordmor som tar ul. Jeg har en overlege på riksen, og en overlege på fredrikstad. Han på riksen er mere villig. Hu på Fredrikstad er så streng, og vil ikke bruke til på å sjekke kjønn... Endret 7. februar 2014 av Kattpus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå