Gå til innhold

Blodprøvesvar, hjelp til å tyde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått noen blodprøvesvar hvor det er tatt prøver ift revmatisme og muskelsykdommer.

De fleste prøvesvarene er innenfor normalverdier, dog er det litt i grenseland på nederste skala på noe.

MEN... S-ASAT er høyere enn normalverdi. Den skal ligge mellom 15-35,og svaret er på 42.

Når jeg prøver å lese om dette, kommer det opp hepatitt og alkohol og sånt, og dette er snakk om et barn på 2 år, så nå blir jeg jo bare forvirret her.

Barnet har aldri vært borti alkohol(ikke i svangerskapet heller), og hepatitt... Hvor skulle barnet fått det fra? Ingen av oss foreldre eller søsken av barnet som har slikt.

Øvrige svar:

S-ALAT-21

S-ALP-242

S-CRP-0

Skal selvsagt snakke med legen om dette når vi skal dit igjen, men jeg klarer ikke helt å slå meg til ro her nå... Ser at lett forhøyet ASAT kan være muskelsykdommer også... Nei huff, nå vil jeg bare grine!

Kan vel ikke få hastetime hos legen heller pga dette...

Noen som kan berolige meg, så jeg klarer å fungere litt frem til legetimen?

På forhånd takk!

Anonymous poster hash: 7bfa4...0b8
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Hadde du gitt gutten smertestillende før blodprøvene ble tatt? Kan det være cøliaki?

Skrevet

Hadde du gitt gutten smertestillende før blodprøvene ble tatt? Kan det være cøliaki?

Ingen smertestillende, har ikke cøliaki heller.

Barnet har mange symptomer, disse er:

-Muskelsvakhet i begge ben

-Ankelleddet kan bøyes for mye ift normalen

-Skjevstilling i begge ankler

-Klotå på den midterste tåa på begge føtter,disse er smertefulle

-Dårlig balanse

-Dårlig spenst

-Blir fort sliten ved aktivitet

-Acetonlukt av hud og ånde (ikke diabetes,sjekket 3 ganger)

-Ammoniakklukt av urin, særlig om morgen

-Urolig søvn. Lang innsovningstid,våkner ofte,mye "mareritt".

-Plutselig utagerende sinne"anfall" uten at det har skjedd noe på forhånd(har bupp inne i bildet)

-Dårlig matlyst siden start på fast føde(ingen allergier)

-Periodevis veldig dårlig vektoppgang(følges opp)

-Fortykkede trommehinner(skal ta ny kontroll da dette kan skyldes årstid)

Følges opp både av BUPP pga sinne,konsentrasjon og dårlig samspill med andre barn. Følges opp av fysioterapeut med treningsoppstart nå snart, skal ha innleggssåler og er henvist ortoped.

Skrevet

En asat på 42 hadde jeg ikke hengt meg oppi. For at det skal være grunn til mistanke om lett lever- eller msklpatologi må verdien være opptil 2-5 x høyere enn øvre referansegruppe, og hos barn kan verdier være 20 % høyere enn voksne og likevel være normalt. Snakker vi om virkelig høye verdier kan man mistenke patologi mer enn i dette tilfellet, men nå vet jeg ikke hvorfor prøvene ble tatt?

Anonymous poster hash: ec5c1...a57

Skrevet

En asat på 42 hadde jeg ikke hengt meg oppi. For at det skal være grunn til mistanke om lett lever- eller msklpatologi må verdien være opptil 2-5 x høyere enn øvre referansegruppe, og hos barn kan verdier være 20 % høyere enn voksne og likevel være normalt. Snakker vi om virkelig høye verdier kan man mistenke patologi mer enn i dette tilfellet, men nå vet jeg ikke hvorfor prøvene ble tatt?

Prøvene ble tatt pga de overnevnte symptomene.

Hi

Skrevet

En asat på 42 hadde jeg ikke hengt meg oppi. For at det skal være grunn til mistanke om lett lever- eller msklpatologi må verdien være opptil 2-5 x høyere enn øvre referansegruppe, og hos barn kan verdier være 20 % høyere enn voksne og likevel være normalt. Snakker vi om virkelig høye verdier kan man mistenke patologi mer enn i dette tilfellet, men nå vet jeg ikke hvorfor prøvene ble tatt? Anonymous poster hash: ec5c1...a57

HiAnonymous poster hash: 7bfa4...0b8

Ja, jeg leste dem nå, men jeg hadde fremdeles ikke fryktet denne ene blodprøven som var forhøyet. Ved leversykdommer er det som regel tydelig forhøyede verdier, og jeg er slett ikke sikker på om man kan kalle din sønns blodprøveverdi for forhøyet engang. Dette vil du uansett få svar på ved legetimen, men prøv å ikke henge deg opp i denne prøven. Ikke engste deg, mor! Dette vil gå bra.

Skrevet

En asat på 42 hadde jeg ikke hengt meg oppi. For at det skal være grunn til mistanke om lett lever- eller msklpatologi må verdien være opptil 2-5 x høyere enn øvre referansegruppe, og hos barn kan verdier være 20 % høyere enn voksne og likevel være normalt. Snakker vi om virkelig høye verdier kan man mistenke patologi mer enn i dette tilfellet, men nå vet jeg ikke hvorfor prøvene ble tatt? Anonymous poster hash: ec5c1...a57

Ja, jeg leste dem nå, men jeg hadde fremdeles ikke fryktet denne ene blodprøven som var forhøyet. Ved leversykdommer er det som regel tydelig forhøyede verdier, og jeg er slett ikke sikker på om man kan kalle din sønns blodprøveverdi for forhøyet engang. Dette vil du uansett få svar på ved legetimen, men prøv å ikke henge deg opp i denne prøven. Ikke engste deg, mor! Dette vil gå bra.

Er ikke levern jeg er bekymret for,mer musklene og hva alle disse problemene skyldes.

Hi

Skrevet

Nå kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med det du spurte om, men jeg synes det er så rart at du (og mange her dib) mottar blodprøveresultater uten samtale med eller brev fra legen. Dette fører jo bare til hysterisk googling og unødvendige bekymringer. Jeg har selv to kroniske sykdommer og tar ofte blodprøver, men jeg mottar da aldri disse resultatene selv. Det er enten revmatologen eller fastlegen som mottar og analysere prøvene, og som så tar kontakt med meg. Bare en liten avsporing...

Anonymous poster hash: a7df6...991
Skrevet

Ja, jeg leste dem nå, men jeg hadde fremdeles ikke fryktet denne ene blodprøven som var forhøyet. Ved leversykdommer er det som regel tydelig forhøyede verdier, og jeg er slett ikke sikker på om man kan kalle din sønns blodprøveverdi for forhøyet engang. Dette vil du uansett få svar på ved legetimen, men prøv å ikke henge deg opp i denne prøven. Ikke engste deg, mor! Dette vil gå bra. Anonymous poster hash: ec5c1...a57

Er ikke levern jeg er bekymret for,mer musklene og hva alle disse problemene skyldes.

Jeg synes ikke det henger sammen med alvorlig muskelsykdom heller. Kan mange av problemene rett ig slett være atferdavansker? Det er ikke sikkert at du nevner her henger sammen.

Skrevet

Ja, jeg leste dem nå, men jeg hadde fremdeles ikke fryktet denne ene blodprøven som var forhøyet. Ved leversykdommer er det som regel tydelig forhøyede verdier, og jeg er slett ikke sikker på om man kan kalle din sønns blodprøveverdi for forhøyet engang. Dette vil du uansett få svar på ved legetimen, men prøv å ikke henge deg opp i denne prøven. Ikke engste deg, mor! Dette vil gå bra. Anonymous poster hash: ec5c1...a57

Jeg synes ikke det henger sammen med alvorlig muskelsykdom heller. Kan mange av problemene rett ig slett være atferdavansker? Det er ikke sikkert at du nevner her henger sammen.

Nei,alle symptomene trenger ikke henge sammen.

Godt mulig barnet har adverdsvansker, men det er nå konstatert muskelsvakhet i begge ben med feilstilling i både ankler og tær,og dette gir barnet smerter ihvertfall i tærne.

Ifølge fysio er dette ikke noe som vil rette seg opp selv,derfor må barnet ha tilrettelagt trening og såler. Mest sansynlig må tærne opereres. Ifølge bupp og fysio kan utbruddene skyldes frustrasjon over å være sliten og/eller smerter. Det er derfor barnet utredes nå,for å finne ut hva dette er.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...