Gå til innhold

Til alle vernepleiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva jobber dere med? Trives dere? Hvordan var utdannelsen? Hva tjener du og hvor i landet bor du? Er det vanskelig å få jobb som vernepleier? Hvordan går det å kombinere med barn? Jeg er alenemor men har annen familie i nærheten som kan hjelpe iblant, men jeg vil jo klare meg mest mulig selv!

Jeg vet det er mange spørsmål, setter stor stor pris på alle som tar seg tid til å svare, da jeg vurderer utdanningen og ikke kjenner noen vernepleiere!

Hilsen mor 30

Anonymous poster hash: bf623...abb

Skrevet

Har du noen gang tenkt på sykepleien?
Vernepleier er mye av samme utdanningen, bare at du har lov til mye mer som sykepleier, og et hav av muligheter med tanke på videreutdanning. De går over like mange år :)
Turnusjobber finner du med begge utdanningene, men du kan også være heldig å finne en 8-4jobb med de begge også.

Var ikke for å gjøre deg forvirret eller noe altså, men du har også litt høyere lønn som sykepleier om jeg ikke tar helt feil?

Anonymous poster hash: 7c0b9...dab
Skrevet

Har du noen gang tenkt på sykepleien?Vernepleier er mye av samme utdanningen, bare at du har lov til mye mer som sykepleier, og et hav av muligheter med tanke på videreutdanning. De går over like mange år :)Turnusjobber finner du med begge utdanningene, men du kan også være heldig å finne en 8-4jobb med de begge også.Var ikke for å gjøre deg forvirret eller noe altså, men du har også litt høyere lønn som sykepleier om jeg ikke tar helt feil? Anonymous poster hash: 7c0b9...dab

Det er jo to helt forskjellige utdanninger som gir ulik kompetanse og ulike arbeidsmuligheter. ?

Anonymous poster hash: 36ee6...b76

Skrevet

Har du noen gang tenkt på sykepleien?

Vernepleier er mye av samme utdanningen, bare at du har lov til mye mer som sykepleier, og et hav av muligheter med tanke på videreutdanning. De går over like mange år :)

Turnusjobber finner du med begge utdanningene, men du kan også være heldig å finne en 8-4jobb med de begge også.

Var ikke for å gjøre deg forvirret eller noe altså, men du har også litt høyere lønn som sykepleier om jeg ikke tar helt feil?

Anonymous poster hash: 7c0b9...dab

Dette er jo bare tull. 

For det første er gjennomsnittslønna for grunnutdanna vpl godt over gjennomsnitt for grunnutdanna spl. Kompetansen er den samme (kom gjerne med eksempler på noe en spl har lov til som en vpl ikke har lov til, det er kun veneflon og kateter som en vpl må ha egen opplæring på), man er begge autorisert helsepersonell. Forskjellen i utdanningen er at vpl har mer fokus på helhetlig tenking, spl har mer fokus på somatisk sykdom. Som vpl har man et langt bredere spekter av kompetanse, noe som gir seg utslag i at man er ettertraktet som arbeidskraft også innenfor retninger som skole, barnehage, voksenopplæring, psykiatri, integrering, habilitering, ettervern, barnevern, sosiale tjenester osv., i tillegg til standard miljøarbeiderstillinger innen bolig, sykehjem og hjemmetjeneste (hvor vpl og spl stiller likt). 

Skrevet

Hva jobber dere med? Trives dere? Hvordan var utdannelsen? Hva tjener du og hvor i landet bor du? Er det vanskelig å få jobb som vernepleier? Hvordan går det å kombinere med barn? Jeg er alenemor men har annen familie i nærheten som kan hjelpe iblant, men jeg vil jo klare meg mest mulig selv!

Jeg vet det er mange spørsmål, setter stor stor pris på alle som tar seg tid til å svare, da jeg vurderer utdanningen og ikke kjenner noen vernepleiere!

Hilsen mor 30

Jeg fikk ikke til å svare begge i ett innlegg :-p 

Det er forholdsvis enkelt å få jobb som vpl, om man ikke er kravstor med tanke på type jobb eller arbeidssted. Som sagt over her har man en vid kompetanse som strekker seg lang ut over boliger og sykehjem. Personlig syns jeg utdannelsen var enkel, men har man som meg, høye krav til seg selv må man selvsagt arbeide for å nå sine mål. 

Startlønna ligger på rundt 400.000, tillegg inkludert. Selv arbeider jeg en forenklet turnus, med ca en kveldsvakt i uka og arbeid hver 4.helg, noe som hadde gått helt fint å kombinere med å være alene med barn, så lenge man har noen andre som stiller opp. 

Flott utdannelse, forholdsvis lett å få arbeid, og man har gode muligheter for videreutdannelse og fordypning (ped, undervisning, psykiatri, geriatri, ledelse, økonomi osv). 

Skrevet

Tusen Takk for svar, jeg ser for meg at det blir for mye helsefag og anatomu osv med sykepleie for meg, jeg stns både psykologi, sosialfag, pedagogikk er veldig spennende i tillegg til helsefag! Jeg ønsker meg veldig jobb innenfor skole og barnehage og å da jobbe med enkeltbarn, lyst å videreutdanne meg til spesialpedagog! Ellers kunne jeg tenkt meg både psykiatri, rus og krisesenter. Er ikke vernepleier mer riktig for meg da? Flere vernepleiere her?

Skrevet

Dytter jeg...

Skrevet

Eller sosionom?

Skrevet

Tusen Takk for svar, jeg ser for meg at det blir for mye helsefag og anatomu osv med sykepleie for meg, jeg stns både psykologi, sosialfag, pedagogikk er veldig spennende i tillegg til helsefag! Jeg ønsker meg veldig jobb innenfor skole og barnehage og å da jobbe med enkeltbarn, lyst å videreutdanne meg til spesialpedagog! Ellers kunne jeg tenkt meg både psykiatri, rus og krisesenter. Er ikke vernepleier mer riktig for meg da? Flere vernepleiere her?

Etter hva du ønsker og jobbe med, er nok vernepleier definitivt riktig for deg :)

Anonymous poster hash: 67d6d...051

Skrevet

Hilsen mor 30

Kunne ikke valgt noe annet enn vernepleieryrket.

Veldig spennende og varierte oppgaver. Jeg jobber på et sted hvor det er store variasjoner innen yrkesfeltet. Vi har veldig god høyskoledekning og veldig lærerikt arbeidsmiljø. Både psykiatri, og annet.

Jeg jobber 71.5% natt, for jeg studerer/tar videreutdanning og master ved siden av. Veldig kjekt med nattjobb og fri på dagtid da.

Hadde barn når jeg gikk vernepleierutdanningen også, var aldri noe problem å kombinere de.

Go for it!

Mye spennende å velge i av jobber, både skole, fengsel, bolig, psykiatrisk sykehus, hj.sykepleie osv.

Tror ikke du vil angre.

Lykke til!

Skrevet

Vil gjerne se flere svar, siden jeg vurderer vernepleien selv ;) 

Anonymous poster hash: 4a1c9...56d
Skrevet

det vurderer jeg også, men har egentlig slått meg til ro med at jeg må vente til barna er større. Litt komplisert med mye praksis når man er deltidsmamma også.

Skrevet

Dytter igjenn;-)

Skrevet

Jeg jobbet som vernepleier i 10 år. Så tok jeg endelig til vettet og fikk meg annen jobb. Yrket passer ikke for meg pga den supertette kontakten som ofte blir med klientene. Jeg følte meg oppbrukt etter en dag på jobb, og hadde ikke krefter til mann og barn. Ble sliten av klientene og sleit med konstant dårlig samvittighet ovenfor brukere som pga tidspress ikke fikk så mye hjelp som de burde ha fått. og tok jeg meg ekstra tid hos en bruker fikk jeg dårlig samvittighet ovenfor kollegaer som da måtte ta flere brukere siden jeg jobbet så sakte. Dessuten hater jeg å jobbe turnus. Og veldig mange stillinger for vernepleiere er turnus.

Nå jobber jeg i en bank og stortrives med det. Men vi er heldigvis forskjellige. Ære være dere som trives i helsevesenet, det er en superviktig jobb.

Anonymous poster hash: 84aaa...af5

Skrevet

Jeg stortrives! Jobber med utviklingshemmede, har også jobbet i psykiatrien. Nå har jeg dagjobb. Fikk også tilbud om å jobbe med flyktinger, men takket nei til jobben pga bedre tilbud et annet sted. Videreutdannelser er det flust av, og det er helt idiotisk å sammenligne en vernepleier med en sykepleier. Om man ønsker å jobbe på sykehus,sykehjem, hjemmesykepleien, rusbehandling, psykiatri, bli sykepleier. Om man ønsker å jobbe i hjemmesykepleien, sykehjem, skole, barnehage, asylmottak, rusbehandling, psykiatri, boveiledertjenesten, Nav, dagsenter, bli vernepleier. Ja, litt feil, men er lei av at sykepleiere tror de har mer kompetanse. Vi har noe likt, som medisin og sykdomslære, men også mye forskjellig. Vi er likestilte på sykehjem feks.

Jeg tok utdannelsen som alenemor, og er fortsatt alenemor og det går veldig fint. Jobber ikke turnus lenger, men savner det. Min startlønn er ikke 400 000, men det er nok forskjellig fra kommune til kommune.

Anonymous poster hash: 58c37...a83
Skrevet

Takk for svar:-) flere med erfaringer her?

Skrevet

Dytter opp tråden, med noen tilleggsspørsmål. 

Dere som enten går vernepleien eller har studert vernepleie de siste årene, hvilke praksisplasser blir man plassert i? =) 

Anonymous poster hash: 4a1c9...56d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...