sug lut Skrevet 5. februar 2014 #51 Skrevet 5. februar 2014 Du har jobbet svart, altså ikke bidratt til fellespotten, og lagt deg opp sparepenger på den måten, men skal ha bidrag fra fellespotten for det er liksom din rett? Fra alle etter evne, til alle etter behov. Du har ikke vist evne og har heller ikke behov så lenge du sitter på sparepenger, og i tillegg håper jeg noen melder deg for skatteunndragelse.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #52 Skrevet 5. februar 2014 BSU kan kun brukes til boligformål :-) NAV har ingenting med bostøtte å gjøre... Anonymous poster hash: ad7dc...326
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #53 Skrevet 5. februar 2014 Bostøtte har ikke noe med NAV å gjøre, det er vel sosialstønad du vil ha. Men hvorfor skal du få det, du skylder jo allerede staten penger du skulle betalt i skatt. Tenke seg litt om før man starter familie uten å kunne forsørge seg selv og barnet, er det ikke en idé? Ganske drøyt å sitte med så mye sparepenger og fortsatt kreve hjelp. Anonymous poster hash: 91374...ff2
Leeloo76 Skrevet 5. februar 2014 #54 Skrevet 5. februar 2014 Jeg syntes vi var råflotte da vi brukte 15000 på babyen (første gang var jeg alene og brukte kanskje 5000 + at mamma spanderte vogn til 2500). Kjøpte litt brukt og litt nytt begge gangene. Uansett; om man tar ut penger oppspart utover inneværende år til noe annet enn bolig vil man ikke lenger ha BSU, derfor kan jeg forstå at TS ønsker å slippe å bruke den. Samtidig kan jeg ikke skjønne at dere kvalifiserer til bostøtte dersom din samboer tjener OK, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Dere får sette dere ned og sett opp et budsjett, se hvor dere kan stramme inn og ta det derfra. Dersom du har tenkt å studere de neste 3-4 årene vil jo økonomien uansett være stram, selv med studielån og deltidsjobb, og som student får man ikke bostøtte heller.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #55 Skrevet 5. februar 2014 BSU kan kun brukes til boligformål :-) NAV har ingenting med bostøtte å gjøre... Anonymous poster hash: ad7dc...326 om man sier opp BSU kontoen sin og ikke bruker det til bolig blir man trukket mye siden man har hatt skattefordeler av den + man kan aldri igjen opprette ny BSU konto. Man kan kun ta ut det man har satt inn i inneværende år (altså 2014). Jeg tenker at det er vel strengt at HI skal måtte si opp BSU konto, men om hun vil ha sosial stønad må hun faktisk det. Alle penger skal være brukt opp før man kan få dette. HI: jeg kan faktisk ikke forså hvordan noen kan være en så økonomisk dåre som du fremviser deg her. Hvem bruker 30000+ på barneutstyr når man ikke har penger? Selv kom jeg under 10000 inkludert ny vogn! I tillegg, hvorfor kan ikke du ta deg en kvelds eller helgejobb? Jeg blir slitt sjokka over at folk skal leve ut sin drøm om å være hjemmeværende mor, når man ikke har kapital til dette? Hva med å ta i et tak for å sikre din egen økonomi? Det du bedriver er totalt ansvarsfraskrivelse! Ikke har du jobbet deg opp fødselspenger, du valgte å jobbe svart (!!!) og nå står du med lua i hånda og tigger penger fra fellesskapet? Du trenger ikke si opp BSU konto, stikk innom NAV, og be om hjelp til å skaffe deg en jobb! Anonymous poster hash: 4d9d6...d6d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #56 Skrevet 5. februar 2014 engangsstønaden var nylig på 33500 kr. Man klarer fint å kjøpe det meste utenom seng med tilbehør og klær langt under den prisen. du sier mannen tjener godt, og du gikk ett år hjemme og var barnevakt for lillesøster uten å få betaling. virker som dere er veldig dårlig på å disponere penger. alt for enkelt å løpe tiø Nav fordi man går litt i minus noen mnd. Anonymous poster hash: 1a5c6...6b4
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #57 Skrevet 5. februar 2014 Typisk eksempel på at NAV'ing går i arv.... Anonymous poster hash: fc15e...6e3
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #58 Skrevet 5. februar 2014 Hvor gammel er babyen? Hvorfor jobbet du ikke før permisjonen? Du kan kanskje melde deg opp i noen fag og ta studielån?Anonymous poster hash: f5a15...a1f Baby er 3 mnd. Jeg hadde et friår/pause fra skole og var dagmamma for min egen lillesøster det året mens de andre var på jobb. Jeg vet alt ordner seg, jeg lurte bare på om jeg måtte bruke opp bsuen min før evt. Støtte Anonymous poster hash: 3dfda...8bd Men da var du jo i jobb da. Hvorfor får du ikke foreldrepenger da? Hva men engangsstønaden? Har du brukt opp den eller er det de pengene som står på bsu nå? Anonymous poster hash: 10020...588 Fikk penger fordi jeg jobber "privat" hvis du skjønner.. Engangstønad ble brukt på barnevogn/seng klær og ting vi trengte til baby Anonymous poster hash: 3dfda...8bd Du jobba svart, og no vil du ha støtte fordi du ikkje har tjent opp grunnlag for foreldrepengar? Sympatisk.. Enig! I tillegg visste du i ni måneder at du ventet barn og du planla tydeligvis å være hjemme med barnet selv om du ikke har opparbeidet rett til betalt permisjon. Likevel falt det deg ikke inn å spare opp noen penger mens du gikk gravid? Anonymous poster hash: 59990...3f6
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #59 Skrevet 5. februar 2014 Hvor gammel er babyen? Hvorfor jobbet du ikke før permisjonen? Du kan kanskje melde deg opp i noen fag og ta studielån?Anonymous poster hash: f5a15...a1f Baby er 3 mnd.Jeg hadde et friår/pause fra skole og var dagmamma for min egen lillesøster det året mens de andre var på jobb. Jeg vet alt ordner seg, jeg lurte bare på om jeg måtte bruke opp bsuen min før evt. Støtte Anonymous poster hash: 3dfda...8bd Men da var du jo i jobb da. Hvorfor får du ikke foreldrepenger da? Hva men engangsstønaden? Har du brukt opp den eller er det de pengene som står på bsu nå? Anonymous poster hash: 10020...588 Fikk penger fordi jeg jobber "privat" hvis du skjønner.. Engangstønad ble brukt på barnevogn/seng klær og ting vi trengte til baby Anonymous poster hash: 3dfda...8bd Du jobba svart, og no vil du ha støtte fordi du ikkje har tjent opp grunnlag for foreldrepengar? Sympatisk.. Enig! I tillegg visste du i ni måneder at du ventet barn og du planla tydeligvis å være hjemme med barnet selv om du ikke har opparbeidet rett til betalt permisjon. Likevel falt det deg ikke inn å spare opp noen penger mens du gikk gravid? Anonymous poster hash: 59990...3f6 Hun sparte jo opp penger, 43 000, men dem vil hun bruke på å kjøpe eget sted å bo, mens mat, husleie og slikt mener hun at staten skal sponse henne med. Staten som ikke har fått inn skatt av det hun tjente. I tillegg mener hun at alle som kritiserer henne er sure og vil bare ha sympati. Forstår ikke for hva. Anonymous poster hash: 3fed6...797
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #60 Skrevet 5. februar 2014 Skal du søke om bostøtte ser de på familien som ett og om samboer tjener bra får dere ikke bostøtte. Antagelig heller ikke sosial stønad. Viser det seg at dere har penger til rådighet, men ikke klarer dere pga feile valg, kan dere bli henvist til barnevernet for veiledning på diverse plan. Du må skaffe deg en helg/ kveldsjobb. Bli dagmamma, eller bruk tiden mens du går hjemme til å lese på egenhånd og ta eksamener. Da kan du også ta studielån. Å være hjemme til barnet er 1 år er et gode en arbeider seg opp mot, og ikke noe en krever i ettertid når en har jobbet svart. Det er ikke slik livet fungerer- heldigvis! Anonymous poster hash: ea178...267
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #61 Skrevet 5. februar 2014 Tror du det er kulere for oss andre å bruke sparepengene våre på oppdukkende kaniner, mens du skal få ha dine i fred og få penger av oss? Voks opp. Da kan jeg kanskje få et tips da? Hva gjør jeg når bsu pengene er brukt opp og ikke har mulighet til jobbing frem til Nov? bo på gata kanskje? Voks opp Anonymous poster hash: 3dfda...8bd Herregud, skjerp deg. Du har en samboer som jobber og tjener penger. Da må han kanskje jobbe litt mer da for å få det til å gå rundt Anonymous poster hash: 8c0eb...692
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #62 Skrevet 5. februar 2014 Tror du det er kulere for oss andre å bruke sparepengene våre på oppdukkende kaniner, mens du skal få ha dine i fred og få penger av oss? Voks opp. Da kan jeg kanskje få et tips da? Hva gjør jeg når bsu pengene er brukt opp og ikke har mulighet til jobbing frem til Nov? bo på gata kanskje? Voks opp Anonymous poster hash: 3dfda...8bd Herregud, skjerp deg. Du har en samboer som jobber og tjener penger. Da må han kanskje jobbe litt mer da for å få det til å gå rundt Anonymous poster hash: 8c0eb...692 Du, HI, hvordan tror du at aleneforeldre klarer seg? Syter de og klager også over at de har brukt alt for mye penger og må bo på gata? Nei, de fleste av aleneforeldre jeg kjenner tar i et tak og prioriterer riktig for sitt/sine barn og seg selv. Dere er TO voksne i heimen med mulighet til å dra inn to inntekter. Anonymous poster hash: 3fed6...797
Papegøyeblomst Skrevet 5. februar 2014 #63 Skrevet 5. februar 2014 Litt på siden av tema her kanskje, men jeg mottok sosialstønad da jeg gikk gravid - og engangsstønaden ble da halvert til drøyt 17.000, og resten ble regnet som inntekt... Syns det var høl i hue at en som hadde et minimum å leve for, skulle få enda mindre i enngangsstønad - men jeg hadde ikke noe problemer med å kjøpe alt babyen trengte - kjøpte brukt vogn og grindseng (men ny madrass), og stellebord/høystol på ikea.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #64 Skrevet 5. februar 2014 Hvis du aldri har jobbet (hvitt) før så skjønner jeg ikke helt at du eventuelt har hatt skattefordel av den BSU-kontoen (og da hvorfor du har satt pengene dine inn i BSU). Du må tjene minst 55.900 kroner for å kunne benytte deg av hele skattefradraget på et år, og må minimum ha hatt en inntekt på 39.950 for å få benyttet noe skattefradrag på et år i det hele tatt. Anonymous poster hash: 866fc...601
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #65 Skrevet 5. februar 2014 På husbanken sine sider ligger det en kalkulator som regner ut om du har krav på bostøtte. Det stemmer ikke at formue ikke teller noe som helst ved bostøtte, for har du stor formue blir deler av denne lagt til inntekten din. Inntekt fra evt. utleieleilighet regnes også med som inntekt. Anonymous poster hash: 5ae20...eae
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #66 Skrevet 5. februar 2014 Hvor gammel er du, HI? Du virker veldig umoden, og vil nok trenge litt veiledning fremover. Lykke til med veien videre! Anonymous poster hash: bfd94...a51
Eeniemeenie Skrevet 5. februar 2014 #67 Skrevet 5. februar 2014 NAV skal forsørge deg når du har jobbet svart, og ikke har opparbeidet deg foreldrepenger de ni lange månedene du gikk gravid? Artig du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå