Gå til innhold

Er det helt umulig og få hjelp av NAV med penger på bsu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt og søke bostøtte, da vi lever på samboerens inntekt som gjør at vi går litt i minus. Jeg får kun 1000kr i mnd, jobber ikke da jeg er hjemme med babyen min. Jobbet ikke før heller, kun vært student.

Avslutter jeg BSUen min på 43 000kr får jeg aldri laget ny så det har jeg ikke lyst til..Det er absolutt siste nødløsning.

for jeg får vell ingen hjelp så lenge de ser jeg har penger på bsu? 

Anonymous poster hash: 3dfda...8bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo penger, så du får nok ikke støtte.

Selv om det er bsu så er dette sparepenger. Kan ikke få sosialhjelp hvis man har penger på bok - og i hvert fall ikke så mye som det du har.

Anonymous poster hash: 3cb39...2de
Skrevet

Hvor mye tjener samboeren din da? Om han har full jobb og vanlig lønn vil dere ikke kvalifisere til bostøtte, inntektsgrensene er nokså lave.. Tjener han over 230 000 får dere ingenting, husk at de ser på hele husstandens inntekt .. Sjekk på www.husbanken.no så finner du mer informasjon.. 

Anonymous poster hash: d0780...4ed
Skrevet

Bostøtte får du fra kommunen, ikke NAV. Bsu skal ikke ha noe å si.

Skrevet

Det skulle bare mangle - mener du at vi (samfunnet) skal spons deg når du HAR penger?

Anonymous poster hash: 2f187...001

Skrevet

Bostøtte kan du søke, det er hos kommunen :)

Sosialhjelp hos NAV får du ikke med oppsparte penger nei.

Anonymous poster hash: 2eea7...623

Skrevet

Bostøtte går på inntekt, ikke formue, så BSU har ingen betydning.

Anonymous poster hash: 139d7...63b
Gjest H to the Izzo
Skrevet

Du minner meg om venninnen min som alltid ville låne et par kroner for hun "ville ikke ta hull på hundringsen".

Skrevet

Du minner meg om venninnen min som alltid ville låne et par kroner for hun "ville ikke ta hull på hundringsen".

Er du ikke kjent med BSU?

Skrevet

Men penger på BSU er jo låst til bolig eller nedbetaling av bolig? Jeg har tenkt på det selv også for har 30 000 der som er spart opp de siste to årene..

Anonymous poster hash: b140a...f73

Skrevet

Mener du helt alvorlig at du får fellesskapet til å beste for deg uten at du trenger det? Er sjokkert over at støtte ikke er siste løsning! Frekt!

Anonymous poster hash: 2ddc2...dde

Skrevet

Hvis du er/var student da du ble gravid kan du ha rett på foreldrestipend.

Anonymous poster hash: e1855...48e

Skrevet

Hadde det gått ann å lage ny bsu hadde jeg så klart brukt de pengene nå før jeg søkte om støtte. Men i det siste har det gått litt skeis her med økonomi..

Er bensinpenger som er hovedproblem her som gjør at vi går i minus da samboer har lang vei til jobb og ikke får utbetalt kjøringspenger når han skal..(Jaa, vi har mast og mast)! ;)

Skrevet

Hvorfor jobber du ikke på kveld/helg eller natt - altså når mannen er hjemme? Det er lett å få vakter i hjemmesykepleie/sykehjem og det vil jo gi ekstra kroner inn... Hva er planen fremover, når skal du jobbe fullt/studere fullt igjen??? 

Skrevet

Mener du helt alvorlig at du får fellesskapet til å beste for deg uten at du trenger det? Er sjokkert over at støtte ikke er siste løsning! Frekt!

Anonymous poster hash: 2ddc2...dde

Når jeg tar hull på bsu går det ikke lang tid før de pengene er borte med alle utgifter vi har..da må jeg uansett ha støtte ;) Så hadde jo vært fint med støtte uten og ta hull på den, da ;)

Komisk at folk blir så sure, hahaha

Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Hvorfor jobbet du ikke før permisjonen?

Du kan kanskje melde deg opp i noen fag og ta studielån?

Anonymous poster hash: f5a15...a1f

Skrevet

Hvorfor jobber du ikke på kveld/helg eller natt - altså når mannen er hjemme? Det er lett å få vakter i hjemmesykepleie/sykehjem og det vil jo gi ekstra kroner inn... Hva er planen fremover, når skal du jobbe fullt/studere fullt igjen???

Samboer har veeeldig uregelmessige arbeidstider (jobber som test ingeniør) Jenta mi starter i BHG i november, så da skal jeg tilbake på skolebenken, kun 1 år igjen. Så blir det høgskole deretter om alt går som planlagt.

Skrevet

Om du var student før du fikk babyen har du vel rett på foreldrestipend fra lånekassen.

Anonymous poster hash: 87572...617
Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Baby er 3 mnd.

Jeg hadde et friår/pause fra skole og var dagmamma for min egen lillesøster det året mens de andre var på jobb.

Jeg vet alt ordner seg, jeg lurte bare på om jeg måtte bruke opp bsuen min før evt. Støtte :)

Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Baby er 3 mnd.

Jeg hadde et friår/pause fra skole og var dagmamma for min egen lillesøster det året mens de andre var på jobb.

Jeg vet alt ordner seg, jeg lurte bare på om jeg måtte bruke opp bsuen min før evt. Støtte :)

Ja det må du.

Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Baby er 3 mnd.

Ja det må du.

Nei, ikke når det er bostøtte. Bostøtte er ikke sosialstøtte og har ingen krav om at andre midler må være brukt opp.

Anonymous poster hash: 139d7...63b

Skrevet

Det verste du kan få er et avslag, så søk du :) Bostøtte søker du om hos kommunen, og det kommer an på hvor mye deres samlet inntekt er. Skulle du evt søke om sosialstønad fra Nav, ville du ikke hatt krav på det siden du har spart opp en god sum. Jeg har hele 10 000 bare på BSU, men måtte dessverre åpnet BSU før jeg kunne søke om sosialstønad fra Nav. Jeg har mottatt overgansstønad og ekstra barnetrygd fra Nav som enslig forsørger. Det gikk akkurat rundt, er derfor jeg ikke har spart mer på BSU siden jeg fikk barn. Mottok bostøtte da jeg studerte, og kommunen sa ingenting da om BSU.

Anonymous poster hash: 8adab...d75
Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Du kan kanskje melde deg opp i noen fag og ta studielån?Anonymous poster hash: f5a15...a1f

Baby er 3 mnd.

Jeg vet alt ordner seg, jeg lurte bare på om jeg måtte bruke opp bsuen min før evt. Støtte :)Anonymous poster hash: 3dfda...8bd

Men da var du jo i jobb da. Hvorfor får du ikke foreldrepenger da? Hva men engangsstønaden? Har du brukt opp den eller er det de pengene som står på bsu nå?

Anonymous poster hash: 10020...588

Skrevet

Det verste du kan få er et avslag, så søk du :) Bostøtte søker du om hos kommunen, og det kommer an på hvor mye deres samlet inntekt er. Skulle du evt søke om sosialstønad fra Nav, ville du ikke hatt krav på det siden du har spart opp en god sum. Jeg har hele 10 000 bare på BSU, men måtte dessverre åpnet BSU før jeg kunne søke om sosialstønad fra Nav. Jeg har mottatt overgansstønad og ekstra barnetrygd fra Nav som enslig forsørger. Det gikk akkurat rundt, er derfor jeg ikke har spart mer på BSU siden jeg fikk barn. Mottok bostøtte da jeg studerte, og kommunen sa ingenting da om BSU.

Anonymous poster hash: 8adab...d75

Dette stemmer, men husk å sjekke inntektsgrensene! Man ser på hele husstandens inntekt (altså også mannens inntekt) og om han har en normalt god lønn vil dere ikke få bostøtte!!! Sjekk www.husbanken.no

Skrevet

Jeg jobber med sosialhjelp, og min erfaring er at man i enkelte tilfeller ikke må bruke bsu'en.

Dette er en skjønnsmessig vurdering. Dersom noen F.eks har behov for sosialhjelp i en mnd, frem til de igjen blir i stand til å sørge for sitt livsopphold (venter lønn om en mnd), KAN det vurderes som lite hensiktsmessig at man krever at vedkommende bruker sin bsu.

Slik jeg forstår på deg vil kanskje dere ha behov for en lenger periode med bistand. Du må da aller mest sannsynlig regne med at du må bruke av dine egne midler.. Jeg ville også anbefalt at far overtok permisjonen slik at du kunne komme deg ut i inntektsgivende arbeid.. Økonomisk sosialhjelp skal ikke fungere som foreldrepenger.

Anonymous poster hash: 31223...fb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...