Bjæk Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Prøvde meg på å lage Hellstrøms vårruller til middag i dag. Kuttet grønnsaker til jeg ble støl i hånden, rullet dem i rispapir, og stekte dem så i stekepanne - for så å måtte skraaape dem opp av pannen i en diger haug ... Aaargh! Prøvde både jernpanne og nyere panne med teflonbelegg - til altså ingen nytte. Hva gjør jeg feil? Var raus med oljen også. Tips?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Jeg smører litt olje på og har de i stekeovnen :-)
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Skal ikke vårruller i frityrkoker da? Jeg vet ikke, har aldri laget det før:-/
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 Jeg foretrekker at mine ikke er i live nå jeg skal spise dem... Ellers har jeg aldri laget, så har ikke peiling Anonymous poster hash: 08e63...5ff
PrinsesseHengepupp Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Rispapir skal ikke stekes da. Da må du bruke filodeig/spring roll pastry.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #6 Skrevet 4. februar 2014 De skal jo friteres, så det må mye olje til, som når du steker smultringer... Søk på spring rolls på youtube, det ligger mange filmsnutter hvor de viser hvordan det gjøres der Anonymous poster hash: fd71f...c77
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #7 Skrevet 4. februar 2014 Enig med PrinsesseHengepupp, bruk filogeig i steden og pensle de med olje og stek de i stekeovnen Anonymous poster hash: 633d3...1ad
Bjæk Skrevet 4. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 4. februar 2014 Jeg smører litt olje på og har de i stekeovnen :-) Funker det? Blir de crispy?
Bjæk Skrevet 4. februar 2014 Forfatter #9 Skrevet 4. februar 2014 Rispapir skal ikke stekes da. Da må du bruke filodeig/spring roll pastry. Ouch, er det en forskjell der altså ... *flau* Er helt novise på dette, trodde det var samme greia. Skal jeg jammen sørge for å velge filodeig neste gang ...
PrinsesseHengepupp Skrevet 4. februar 2014 #10 Skrevet 4. februar 2014 Ja, rispapir brukes i vietnamesiske vårruller, det er rundt "papir" som bløtlegges i varmt vann før man pakker inn rå grønnsaker, salat og stekt/kokt kjøtt/fisk. Rullene blir gjennomsiktige og skal spises romtemperert uten å stekes eller varmebehandles. Filodeig/spring roll pastry er firkantet tynt utkjevla deig til thai/kinesiske vårruller. Som fyll bruker man glassnudler, grønnsaker, krydder, kjøtt. Disse friteres (hovedsaklig), men kan også stekes i ovn.
Bjæk Skrevet 4. februar 2014 Forfatter #11 Skrevet 4. februar 2014 Ja, rispapir brukes i vietnamesiske vårruller, det er rundt "papir" som bløtlegges i varmt vann før man pakker inn rå grønnsaker, salat og stekt/kokt kjøtt/fisk. Rullene blir gjennomsiktige og skal spises romtemperert uten å stekes eller varmebehandles. Filodeig/spring roll pastry er firkantet tynt utkjevla deig til thai/kinesiske vårruller. Som fyll bruker man glassnudler, grønnsaker, krydder, kjøtt. Disse friteres (hovedsaklig), men kan også stekes i ovn. Tusen takk for kjapp innføring i vårrull-skolen! Da skal jeg ikke gi opp å lage dette flere ganger, slik jeg bannet og sverget på i stad ... ;-)
thricane Skrevet 4. februar 2014 #12 Skrevet 4. februar 2014 Supert at du opprettet denne tråden. Skal prøve meg på det samme selv og kunne fort gått på en smell ser jeg.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #13 Skrevet 4. februar 2014 Ja, rispapir brukes i vietnamesiske vårruller, det er rundt "papir" som bløtlegges i varmt vann før man pakker inn rå grønnsaker, salat og stekt/kokt kjøtt/fisk. Rullene blir gjennomsiktige og skal spises romtemperert uten å stekes eller varmebehandles. Filodeig/spring roll pastry er firkantet tynt utkjevla deig til thai/kinesiske vårruller. Som fyll bruker man glassnudler, grønnsaker, krydder, kjøtt. Disse friteres (hovedsaklig), men kan også stekes i ovn. 'Man kan godt fritere vårruller laget med rispapir også. Anonymous poster hash: 61726...678
PrinsesseHengepupp Skrevet 4. februar 2014 #14 Skrevet 4. februar 2014 Om dere er usikre på fremgangsmåte, ingredienser eller annet: gå innom en asiatsik matbutikk, og si du skal lage vårruller, men aldri har gjort det før. Min erfaring er at man får god veiledning og info om div ingredienser og råvarer, og ofte også ei forholdsvis enkel nybegynneroppskrift i hånda før man går.
Håpet ble virkelighet! Skrevet 4. februar 2014 #15 Skrevet 4. februar 2014 Vi skulle forsøke å fritere vårruller laget av sånt tynt papir som må bløtlegges men det ble bare gris og all oljen gikk inn i vårrullene og gjorde de fettete og ikke så altfor gode... Fyllet var godt, men mye jobb for lite! Hvor får man kjøpt denne filodeigen da?
PrinsesseHengepupp Skrevet 4. februar 2014 #16 Skrevet 4. februar 2014 Vi skulle forsøke å fritere vårruller laget av sånt tynt papir som må bløtlegges men det ble bare gris og all oljen gikk inn i vårrullene og gjorde de fettete og ikke så altfor gode... Fyllet var godt, men mye jobb for lite! Hvor får man kjøpt denne filodeigen da? Altså, rispapir bløtlegges ett og ett og blir 100% gjennomsiktig. De egner seg ikke til steking. Her er en fin side: http://whiteonricecouple.com/recipes/how-roll-fresh-spring-rolls/ FIlodeig skal bare holdes fuktig og er ikke gjennomsiktig, men fryktelig tynt. De skal stekes eller friteres. http://www.steamykitchen.com/22276-chinese-spring-rolls-with-chicken-recipe.html
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #17 Skrevet 4. februar 2014 Vi har også brent oss på den der rispapirdritten. Vi vil ha STEKTE vårruller, fortrinnsvis frityrstekte, og med sånne risark ble det bare kliss. Tidligere har vi brukt sånne ark du finner i frysedisken i innvandrerbutikker, og det har alltid blitt vellykket. Anonymous poster hash: 5a2b5...8e4
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 4. februar 2014 #18 Skrevet 4. februar 2014 Jeg smører litt olje på og har de i stekeovnen :-) Funker det? Blir de crispy? funker veldig bra, de blir sprø og gode Det er lettvindt, lite gris, og vanskeligere å brenne seg
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #19 Skrevet 4. februar 2014 Det er barbarisk å spise levende vårruller. Skam deg! og stakkars barna dine, stakkars, stakkars mannen din og ikke minst stakkars svigermor som ikke har gjort annet enn å sette din mann til verden til glede for deg. Anonymous poster hash: ad6f2...ea6
Bjæk Skrevet 4. februar 2014 Forfatter #20 Skrevet 4. februar 2014 Vi skulle forsøke å fritere vårruller laget av sånt tynt papir som må bløtlegges men det ble bare gris og all oljen gikk inn i vårrullene og gjorde de fettete og ikke så altfor gode... Fyllet var godt, men mye jobb for lite! Hvor får man kjøpt denne filodeigen da? Altså, rispapir bløtlegges ett og ett og blir 100% gjennomsiktig. De egner seg ikke til steking. Her er en fin side: http://whiteonricecouple.com/recipes/how-roll-fresh-spring-rolls/ FIlodeig skal bare holdes fuktig og er ikke gjennomsiktig, men fryktelig tynt. De skal stekes eller friteres. http://www.steamykitchen.com/22276-chinese-spring-rolls-with-chicken-recipe.html Supre linker!
Bjæk Skrevet 4. februar 2014 Forfatter #21 Skrevet 4. februar 2014 Jeg smører litt olje på og har de i stekeovnen :-) Funker det? Blir de crispy? funker veldig bra, de blir sprø og gode Det er lettvindt, lite gris, og vanskeligere å brenne seg Sikkert litt sunnere også enn å bade dem i olje ...
Bjæk Skrevet 4. februar 2014 Forfatter #22 Skrevet 4. februar 2014 Det er barbarisk å spise levende vårruller. Skam deg! og stakkars barna dine, stakkars, stakkars mannen din og ikke minst stakkars svigermor som ikke har gjort annet enn å sette din mann til verden til glede for deg. Anonymous poster hash: ad6f2...ea6 Ja, fy skamme seg ...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #23 Skrevet 4. februar 2014 Prøvde meg på å lage Hellstrøms vårruller til middag i dag. Kuttet grønnsaker til jeg ble støl i hånden, rullet dem i rispapir, og stekte dem så i stekepanne - for så å måtte skraaape dem opp av pannen i en diger haug ... Aaargh! Prøvde både jernpanne og nyere panne med teflonbelegg - til altså ingen nytte. Hva gjør jeg feil? Var raus med oljen også. Tips? He he he he Lena? Ble det ikke så perfekt som du viser på facebook?? Anonymous poster hash: 3380f...1ef
Bjæk Skrevet 4. februar 2014 Forfatter #24 Skrevet 4. februar 2014 Prøvde meg på å lage Hellstrøms vårruller til middag i dag. Kuttet grønnsaker til jeg ble støl i hånden, rullet dem i rispapir, og stekte dem så i stekepanne - for så å måtte skraaape dem opp av pannen i en diger haug ... Aaargh! Prøvde både jernpanne og nyere panne med teflonbelegg - til altså ingen nytte. Hva gjør jeg feil? Var raus med oljen også. Tips? He he he he Lena? Ble det ikke så perfekt som du viser på facebook?? Anonymous poster hash: 3380f...1ef Hehe, er ikke Lena jeg. ;-) Lover at det ikke hadde falt meg inn å legge ut den mølja jeg lagde på Face...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #25 Skrevet 4. februar 2014 Filodeig, får man kjøpt det i vanlige mavarebutikker? Her er det milevis til "innvandrerbutikker" *synd* Anonymous poster hash: 5645d...dab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå