Gå til innhold

Ekkelt på jobb i dag :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greia her er at leder ikke er orientert om gaven som noen har fått. Hun er borttreist og jeg er hennes stedfortreder. Jeg gråter ikke fordi jeg ikke fikk noen gave, men vet seriøst ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Her jobber vi sammens som et team og ikke som en og en! Det er snakk om gavekort på noen tusen kroner som ble gitt. Men jeg tar dette opp med leder når hun er tilbake på jobb, vil ikke ringe henne nå som hun ikke er på jobb da saken haster ikke så voldsomt.

Anonymous poster hash: 640af...1d5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som fikk gave ville nok ikke ha uttrykt seg slik:

"En tidligere pasient der jeg jobber er gått bort. greit nok det, men jeg synes ikke det var ok at noen av mine kollegaer fikk gavekort fra pårørende og noen er utelatt"

Skrevet

I min kommune er det overhodet ikke lov å motta gaver, jeg jobber i hjemmesykepleien så vi får ofte nære forhold til pasienter. Men her  er det helt kategorisk og veldig strengt. Til nød en konfekteske eller en bukett blomster som skal deles mellom alle og taes inn på kontoret. Det er godt for oss å kunne gi pårørende og pasienter beskjed om, også, for de unngår da å bli stilt i vanskelige situasjoner ift takknemlighet. Nå i en periode har mange av de jeg har vært oppriktig glad i dødd, jeg har vært i en liten haug begravelser siden jul. Vi har fått blomster på fellesen til alle, og vi har ikke minst fått kort og brev fra pårørende. Det er gaver av ubetydelig monetær verdi, som aksepteres av reglene, men de varmer mer enn hva de kostet i kroner og øre. Og når noen tilbyr meg eller vil gi meg en gave sier jeg at jeg har ikke lov til å ta i mot. Det er en lettelse.

Forøvrig synes jeg sutringen din, HI, er motbydelig.

Anonymous poster hash: 78887...843
Skrevet

Har ikke noe imot at de pårørende gir gaver, men det som er saken er at man da bør gi til alle og ikke en eller 2 bestemte så noen føler seg utenfor! Det samme ville dere jo sagt om barnet ditt var ett eller flere barn som ikke fikk utdelt bursdagsinvitasjon, det er jo ikke nøyaktig samme greie, men ikke ulikt. Da tror jeg dere som foreldre ville reagert og det er noe jeg også gjør nå. Klart alle mennesker er sårbare på sitt vis og når man ikke får så føler man seg mindreverdig?? Anonymous poster hash: 640af...1d5

"Bør gi til alle og ikke en eller 2 så noen føler seg utenfor"??!? Unnskyld meg, er dere bittesmå barn dere som jobber på denne plassen eller?

Anonymous poster hash: b2bfc...e93

Skrevet

Synes forøvrig det er en uting å gi gaver til personalet. De hever lønn, og gjør bare jobben sin. Man har allerede betalt gjennom skatteseddelen, og trenger ikke føle noen overdreven "takknemlighet" for at du har fått det du har betalt for.

Skrevet

Synes forøvrig det er en uting å gi gaver til personalet. De hever lønn, og gjør bare jobben sin. Man har allerede betalt gjennom skatteseddelen, og trenger ikke føle noen overdreven "takknemlighet" for at du har fått det du har betalt for.

Der tar du feil. En som får påskjønnelse i jobben har gjort en innsats _utover_ det som er forventet, og nettopp ikke 'bare gjort jobben sin.'

Det er ikke en del av jobben å faktisk bry seg oppriktig om pasienter/elever/brukere.

Anonymous poster hash: 9b107...ed3

Skrevet

Det er ikke til å legge under en stein at noen utvikler et nærere forhold til en bestemt pasient enn andre. Det er bivirkningen av primærsykepleie.

Jeg hadde ikke brukt energi på å ergre meg over dette.

Skrevet

Synes forøvrig det er en uting å gi gaver til personalet. De hever lønn, og gjør bare jobben sin. Man har allerede betalt gjennom skatteseddelen, og trenger ikke føle noen overdreven "takknemlighet" for at du har fått det du har betalt for.Anonymous poster hash: b2bfc...e93

Der tar du feil. En som får påskjønnelse i jobben har gjort en innsats _utover_ det som er forventet, og nettopp ikke 'bare gjort jobben sin.'

Det er ikke en del av jobben å faktisk bry seg oppriktig om pasienter/elever/brukere.Anonymous poster hash: 9b107...ed3

Jeg er advokat. Dersom jeg i tillegg til å føre saken for min klient også er vennlig mot ham og kanskje til og med kommer med noen støttende ord, bør jeg da også få noe ekstra i tillegg til salær?

Skrevet
Jeg er advokat. Dersom jeg i tillegg til å føre saken for min klient også er vennlig mot ham og kanskje til og med kommer med noen støttende ord, bør jeg da også få noe ekstra i tillegg til salær?

Det avgjørende er vel hva din klient føler for eller hva en pasient eller pårørende føler for.

Det viktige er at man er tydelig på at man får betalt for den jobben man gjør, at man gjør den med glede og at man på ingen måte forventer noe ekstra.

Hvis en klient/pasient/pårørende ønsker å gi en liten oppmerksomhet hvis man synes at den profesjonelle har gjort en ekstra god jobb, så synes jeg de skal ha rett til det - så lenge det er snakk om såkalte ubetydelige verdier.

Anonymous poster hash: cfd82...6a6

Skrevet

Er veldig fornøyd med fastlegen min, men gir vedkommende aldri presang alene, har gitt både fruktkurver, konfekt og annet som alle på legekontoret kan ta del i fordi jeg som pasient er fornøyd med jobben til dem alle :-)

Skrevet

Ser at du har en slags lederrolle her siden leder er bortreist. Synes du burde snakke med de som føler seg tilsidesatt og si at du skjønner at de er lei seg, men at du ikke kommer til å ta det opp med de som har fått gavekort og pårørende. Dette er vel mest sannsynlig en engangshendelse, så å ta det opp med givere og mottakere får både deg og de som ikke har fått noe til å fremstå som ekstremt smålige.

Anonymous poster hash: 964fe...859
Skrevet

...og noen undrer seg over at ungene i dag blir kalt bomulsbarn? Når mødre griner og henger seg opp i over et gavekort?

Skrevet

Synes forøvrig det er en uting å gi gaver til personalet. De hever lønn, og gjør bare jobben sin. Man har allerede betalt gjennom skatteseddelen, og trenger ikke føle noen overdreven "takknemlighet" for at du har fått det du har betalt for.Anonymous poster hash: b2bfc...e93

Beklager å måtte si dette, men slik som nivået er på sykepleieutdanningen nå til dags er det slik at man blir glad når noen virkelig har skjønt hva jobben går ut på med tanke på å gi ordentlig pleie og tilstedeværelse (ikke sitte i rapport og foran datamaskinen hele vakten) og derfor gir man gjerne disse en ekstra påskjønnelse.

Anonymous poster hash: 639c1...009

Skrevet

Ser for meg hvordan tråden ville vært om bare hi fikk gave.

"Min favoritt pasient som jeg hadde et unikt forholdt til.... Bla... Bla... Fikk gave. Jeg fortjener det. Bla... Bla.. Nå vil de andre ta fra meg gaven. Buhuuuu"

Jeg skjønner hvorfor de pårørende ikke gav gave til grinerne og furterne. Det er selvsagt fordi de har sett de er materialistiske grinete furteunger.

Sammenligne "godtepose til alle barna i bursdag" mentalitet med arbeidslivet får meg til å spørre. Jobber du i en vernet bedrift?

Anonymous poster hash: 9427b...7bc

Skrevet

Dette hadde jeg overhodet ikke brydd meg nevneverdig om. Helsepersonell har ikke lov til å motta gaver spesifikt rettet mot dem individuelt. Helsepersonellet kan motta gaver gitt til helheten av avdelingen evt. 

Hvorfor betyr gaven fra pårørende så mye egentlig? Er det den eneste måten å bekrefte ovenfor seg selv at man har gjort en god nok jobb ovenfor den døende? Grine over dette.. Det synes jeg er umodent. 

Skrevet

Det blir jo mange diskusjoner blandet sammen i denne tråden. Om det er lov på den aktuelle arbeidsplassen å ta imot gaver eller ikke, det får du som stedfortredende leder finne ut av, HI. 

Å mene at pårørende ikke skal ha lov til å mene at noen har kommet dem nærmere enn andre, det synes jeg er et veldig spesielt standpunkt. At de deretter ønsker å vise at de har satt pris på omsorgen, pleien osv er vel mulig å forstå? Å miste en av sine nærmeste er vel noe av det mest sårbare vi opplever og da er det ofte detaljene som teller, de små tingene som skiller mellom helt greit og veldig bra.

For meg er det helt paradoksalt at man samtidig kan mene at pårørende og pasienter ikke skal kunne la egne følelser av takknemlighet synes, mens det skal være greit at en profesjonelt ansatt klager og gråter fordi noen fikk anerkjennelse og andre ikke fikk. Det er klart det kan stikke hvis man selv mener man har ytt masse, men arbeidslivet handler ikke om personlige følelser og oppfatning av utilstrekkelighet. Man biter tenna sammen, hever hodet og gleder seg på utsiden over at en annen klarte å ivareta pasienten. 

Skrevet

Men jeg biter ikke tenna sammen når det klart og tydelig i vårt reglement står at man som ansatt kan motta en blomst eller konfekt og ikke av betydelig verdi. Et gavekort på over 1000 kroner vil jeg dermed påstå er av betydelig verdi selv om man ville sette pris på en ansatt. Beklager, men jeg er uansett nødt og ta dette opp med min leder over meg.

Skrevet

Er vel ikke oss her inne du skal beklage til...

Skrevet

Det er ikke en del av jobben å faktisk bry seg oppriktig om pasienter/elever/brukere.Anonymous poster hash: 9b107...ed3

Jeg har en advokat i familien. Ikke uvanlig at hun får blomster, konfekt eller annet i tillegg til salæret når klienten mener hun har gjort en god jobb.

Anonymous poster hash: c7c3c...9eb

Skrevet

Nå var da denne gaven nettopp fra de pårørende, ikke fra pasienten selv!

Skrevet

Her er det snakk om helsepersonell, og saken er krystallklar: gaver i form av gavekort pålydende flere tusen har vi ikke lov til å motta. Synes hele saken virker litt rar, for dette er da noe alle som jobber i helsevesenet er klar over?!

Da jeg hadde min første jobb som avdelingshjelp på det lokale sykehjemmet traff jeg der en nydelig dame som hadde vært nabo med meg da jeg var lita. Hun ville absolutt gi meg 20 kroner, men jeg nektet å ta imot. Så redd var jeg for å gjøre noe galt på dette punktet. Vi er for det meste helsearbeidere i slekta, så har vel fått det inn med morsmelka :)

Idag vet jeg bedre, en så liten sum er innafor. Så jo at damen ble lei seg :( Men gavekort på flere tusen, nei og nei. Syns fortsatt det var merkelig oppførsel av pårørende. I hvert fall ikke vanlig.

Skrevet (endret)

Her er det snakk om helsepersonell, og saken er krystallklar: gaver i form av gavekort pålydende flere tusen har vi ikke lov til å motta. Synes hele saken virker litt rar, for dette er da noe alle som jobber i helsevesenet er klar over?!

Da jeg hadde min første jobb som avdelingshjelp på det lokale sykehjemmet traff jeg der en nydelig dame som hadde vært nabo med meg da jeg var lita. Hun ville absolutt gi meg 20 kroner, men jeg nektet å ta imot. Så redd var jeg for å gjøre noe galt på dette punktet. Vi er for det meste helsearbeidere i slekta, så har vel fått det inn med morsmelka :)

Idag vet jeg bedre, en så liten sum er innafor. Så jo at damen ble lei seg :( Men gavekort på flere tusen, nei og nei. Syns fortsatt det var merkelig oppførsel av pårørende. I hvert fall ikke vanlig.

Det var ikke snakk om flere tusen, men 200 kr? Det regnes som innenfor grensene av hva som er ok.

Poenget her er vel at de reagerer på "forskjellsbehandlingen"? Men det får da være måte på surmuling...! Hadde jobben selv bekostet dette til noen få, hadde det vært helt annerledes.

De pårørende har nok gitt til dem de vet navnet på, dem de selv hadde god kontakt med eller hadde hørt mye om.

Dere som vet at den gamle damen satte stor pris på dere, men er glemt, får ta til takke med å vite det i hjertene deres!

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Det var ikke snakk om flere tusen, men 200 kr? Det regnes som innenfor grensene av hva som er ok.

Poenget her er vel at de reagerer på "forskjellsbehandlingen"? Men det får da være måte på surmuling...! Hadde jobben selv bekostet dette til noen få, hadde det vært helt annerledes.

De pårørende har nok gitt til dem de vet navnet på, dem de selv hadde god kontakt med eller hadde hørt mye om.

Dere som vet at den gamle damen satte stor pris på dere, men er glemt, får ta til takke med å vite det i hjertene deres!

Mulig jeg har misforstått, men hi sier jo selv et stykke ned i tråden at det var gavekort på flere tusen?! Men hvis det er riktig at det var bare 200, er jeg enig med deg. Selv om det ikke er noe jeg ville ha gjort som pårørende, uansett hvor godt forhold min mor hadde hatt til enkeltpleiere. Men jeg er jo også veldig på "innsiden" her da....
Skrevet

Har ikke noe imot at de pårørende gir gaver, men det som er saken er at man da bør gi til alle og ikke en eller 2 bestemte så noen føler seg utenfor! Det samme ville dere jo sagt om barnet ditt var ett eller flere barn som ikke fikk utdelt bursdagsinvitasjon, det er jo ikke nøyaktig samme greie, men ikke ulikt. Da tror jeg dere som foreldre ville reagert og det er noe jeg også gjør nå. Klart alle mennesker er sårbare på sitt vis og når man ikke får så føler man seg mindreverdig??

Jøss, er du 5 år? Verden er urettferdig, eller rettere sagt, brutalt rettferdig. De som pårørende mente fortjente det fikk en gave, de andre ikke. Om det er stuereint iflt lovverk vet jeg ikke, men å grine fordi man ikke får likt som andre er barnslig. Selvsagt vil de som pårørende har fått et ekstra bånd til bli prisgitt mer, det er jo disse menneskene pårørende har forholdt seg mest til.

Anonymous poster hash: 5a16c...856

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...