Gå til innhold

Tilrettelegging på jobb

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tenker hvertfall at som lærer hadde det vært fint å bli omplassert. Hatt muligheten til kontor, bibliotekar, planlegge mer etc.. Det å skulle gi av deg selv til 30 stk hver dag, og løpe ut v klasserommet for å spy hele tiden er ikke kult. Vil aldri være en mulighet å gjøre dette fordi skolen da også må ansette en vikar, og da blir det jo to lønninger..

Anonymous poster hash: 364b5...e86

Nei, skjønner det. Men som lærer har du ikke muligheten til å løpe på do, utenom pausene elevene har. Og da har man jo også inspeksjon i friminuttene og spisingen til elevene. Så er jo umulig å styre disse oppkastturene. Men, jeg mener jo også at om man er plaget med oppkast hele dagen er det lov å sykemeldt seg:P man går jo vanligvis ikke på jobben om man har omgangssyke. Men ble sjokkert over en annen ting jeg leste i dag. At son sykepleier er man "heldig" og får tilrettelagt turnusen sin slik at man slipper nattevakter. Men dette er dyrt for arbeidsgiveren fordi de fortsatt må betale personen som jobber dag, nattakst. Sier litt om hvor godt vi egentlig har det her i landet! Skjønner man ikke skal tape penger på å være gravid, men nå slipper man jo å jobbe på natten. Trodde det var dette var noe alle sykepleiere i utgangspunktet ville slippe:P

Nå måtte jeg faktisk sjekke lønnslippen min, og det stemmer faktisk! Jeg har automatisk tenkt at jeg har mistet nattillegget siden ikke jeg jobber natt nå, men der står det jammen meg 1400kr i nattillegg:) hadde jeg aldri trodd!

Edit: lønnslippen jeg hadde var fra desember, og da hadde jeg fortsatt nattevakter i turnus. Vet ikke om jeg har det nå fra nyttår siden er da den tilrettelagte turnusen begynte..

Endret av Inalille

Annonse

Jobber som sykepleier, det er ikke så lett å tilrettelegge dessverre. Papirarbeidet er det allerede noen som gjør, og arbeidstiden må nesten være som den er. I tillegg er endel av arbeidsoppgavene umulig for meg å gjøre pga fare for babyen...sykemeldt 40% pga vond rygg og bekken.

Er også sykepleier og jobber med til tider svært utagerende pasienter. Syns synd på lederen min som til stadighet må tilrettelegge for oss gravide... Alltid noen som er med barn hos oss, og vi har et veldig stramt budsjett (som over alt i helsevesnet). Er 50% sykemeldt nå, men prøver å ta på meg vakter jeg vet det ikke er mye å gjøre på slik at lederen min kan leie inn vikar i de mest hektiske periodene. Men jeg må si jeg føler at jeg lar kollegaene mine litt i stikken med alt jeg ikke kan/orker å gjøre...

Jeg jobber natt, som sykepleier, i akuttpsykiatri. Var i samtale med sjefen og jordmor i bedriftshelsetjenesten idag angående tilrettelegging i jobben. Jeg er 16 uker på vei og valgte å fortsette å jobbe som normalt. Den eneste forskjellen er at jeg valgte å kun jobbe tre netter, ikke fire, i strekk, da dette utgjør en stor forskjell for meg per idag. I tillegg skal jeg avstå fra å gå inn i akutte situasjoner med fare for utagering.

Den fjerde nattevakta i rekka blir erstattet med en dagvakt.

Sjefen og jeg setter opp vaktene mine for tre uker i slengen. Dette for å tilrettelegge best mulig.

Nei, skjønner det. Men som lærer har du ikke muligheten til å løpe på do, utenom pausene elevene har. Og da har man jo også inspeksjon i friminuttene og spisingen til elevene. Så er jo umulig å styre disse oppkastturene. Men, jeg mener jo også at om man er plaget med oppkast hele dagen er det lov å sykemeldt seg:P man går jo vanligvis ikke på jobben om man har omgangssyke. Men ble sjokkert over en annen ting jeg leste i dag. At son sykepleier er man "heldig" og får tilrettelagt turnusen sin slik at man slipper nattevakter. Men dette er dyrt for arbeidsgiveren fordi de fortsatt må betale personen som jobber dag, nattakst. Sier litt om hvor godt vi egentlig har det her i landet! Skjønner man ikke skal tape penger på å være gravid, men nå slipper man jo å jobbe på natten. Trodde det var dette var noe alle sykepleiere i utgangspunktet ville slippe:P

Nå måtte jeg faktisk sjekke lønnslippen min, og det stemmer faktisk! Jeg har automatisk tenkt at jeg har mistet nattillegget siden ikke jeg jobber natt nå, men der står det jammen meg 1400kr i nattillegg:) hadde jeg aldri trodd!

Edit: lønnslippen jeg hadde var fra desember, og da hadde jeg fortsatt nattevakter i turnus. Vet ikke om jeg har det nå fra nyttår siden er da den tilrettelagte turnusen begynte..

Jeg er også sykepleier, og 25 % sykemeldt for å "få vekk" nattevaktene. Driftsmessig er det umulig å tilrettelegge for alle som av ulike grunner ikke kan jobbe natt, da det er en stor avdeling med rundt 90 sykepleiere, hvorav 90% er kvinner i fertil alder. Derfor "må" vi sykemeldes fra natt. Usikker på om jeg får nattillegget, har akkurat blitt sykemeldt.

Avdelingen kan tilrettelegge arbeidsoppgavene mine. Blant annet har vi to intermediærstuer der tempoet er høyt og det kreves mye av pasientansvarlig sykepleier. Spesielt når pasientene blir dårlig. Jeg kan fritas for de tyngste og dårligste pasientene, samt at vi kan stokke om på vaktene mine og flytte f.eks to vakter fra en full uke til en uke der jeg ikke har noen vakter, fordi jeg egentlig skulle jobbet natt.

Håper på å holde meg i arbeid lengst mulig  :jepp:

Må få si at det er ikke så kult å jobbe på kontor heller når man ligger på dass mesteparten av tiden. Er man på jobb stilles det krav, å disse kravene blir ikke opprettholdt på dass

Anonymous poster hash: 03ea0...627

Jeg mener at god tilrettelegging på en krevende kontorjobb kan innebære at sjefen spør hvordan du har det, og sier i fra at han eller hun har full forståelse for at man er mindre effektiv, og bare SI at de forstår om du trenger små pauser innimellom. Det skal så lite til.

Hvis den gravide er ekstra dårlig, og spyr regelmessig på jobb, så kan man vel snakke sammen? For noen kan det være bedre å sykemeldes, for andre kan det være greit å vite at man faktisk er velkommen på jobb og at det faktisk aksepteres at innsatsen er lavere for en som kommer på jobb til tross for heftig kvalme og oppkast.

En god sjef kan spørre om det er arbeidsoppgaver som kan endres på, eller om den gravide trenger å delegere bort litt av ansvaret.

Var det Susanne Kalzua som skrev om sjefen som sa til den gravide at du kan gjerne ta deg 20 minutter powernap i løpet av arbeidsdagen?

Skulle ønske sjefen min var sånn!

Om bare alle sjefer gadd/turte å si i fra at det er ok å at du roer ned litt nå og da og at vi faktisk vil ha deg på jobb, ville det gjort en verden av forskjell!!!

Anonymous poster hash: 961da...78a

Arbeidsplassen har krav om å tilrettelegge dersom arbeidssituasjon gjør det nødvendig... Har man natt kan man få tilrettelagt slik st man slipper dette.... I prinsippet skal man ikke tape penger på et slikt bytte om det er medisinsk begrunnet, noen arbeidsgivere velger å dekke inn dette selv, men dekkes av NAV gjennom svangerskapspenger!! Det kan være lurt å ta en samtale med lege og arbeidsgiver om dette... Bruker man mye sykemelding kan dette bli et tap senere om man skulle ha behov for dette etter graviditet, grunnet sykdom da!!! Så greit å få orden på dette slik at du ikke taper på en graviditet!!!:)

Annonse

Arbeidsplassen har krav om å tilrettelegge dersom arbeidssituasjon gjør det nødvendig... Har man natt kan man få tilrettelagt slik st man slipper dette.... I prinsippet skal man ikke tape penger på et slikt bytte om det er medisinsk begrunnet, noen arbeidsgivere velger å dekke inn dette selv, men dekkes av NAV gjennom svangerskapspenger!! Det kan være lurt å ta en samtale med lege og arbeidsgiver om dette... Bruker man mye sykemelding kan dette bli et tap senere om man skulle ha behov for dette etter graviditet, grunnet sykdom da!!! Så greit å få orden på dette slik at du ikke taper på en graviditet!!!:)

Man får ikke svangerskapspenger for å gå ned i lønn om man jobber natt og begynner dag, for å ha krav på svangerskapspenger må man gå ned i stilling pga at det er fare for fosteret at man er på jobb. Dersom det er på grunn av utagerende pasienter skal man ha svangerskapspenger, men om det er pga kvalme eller bekkenløsning skal man sykemeldes

Trur ikke arbeidsgiverne er pålagt å opprettholde nattillegget, men store arbeidsgivere gjør det ofte. St.olav gjør de i allefall :)

Jo, arbeidsgiver er pålagt å betale nattillegget. Helt sikkert.

:-)

Hei! Jeg er også sykepleier.. Og arbeidsgiveren min sier at for å slippe nattjobbing må jeg jobbe tilsvarende timer på ettermiddag/kveld! Altså jeg må jobbe fra 12-22 istedenfor en nattevakt.. Lurer på hvor sliten jeg kommer til å bli med tre sånne i strekk.. Hun kaller det tilrettelegging, men det er jo ofte mye travlere på dag og kveld, enn på natt.. Må legge til at det er veldig høyt tempo og mye løping på min avdeling.. Noen som vet om hun har lov å gjøre det sånn?

Anonymous poster hash: 07045...840

Hei! Jeg er også sykepleier.. Og arbeidsgiveren min sier at for å slippe nattjobbing må jeg jobbe tilsvarende timer på ettermiddag/kveld! Altså jeg må jobbe fra 12-22 istedenfor en nattevakt.. Lurer på hvor sliten jeg kommer til å bli med tre sånne i strekk.. Hun kaller det tilrettelegging, men det er jo ofte mye travlere på dag og kveld, enn på natt.. Må legge til at det er veldig høyt tempo og mye løping på min avdeling.. Noen som vet om hun har lov å gjøre det sånn? Anonymous poster hash: 07045...840

Tviler jeg sterkt på, det er brudd på arbeidsmiljøloven tror jeg. Nattevaktene er fritatt. Snakk med tillitsvalgt?

Anonymous poster hash: dd50c...7fc

Hei! Jeg er også sykepleier.. Og arbeidsgiveren min sier at for å slippe nattjobbing må jeg jobbe tilsvarende timer på ettermiddag/kveld! Altså jeg må jobbe fra 12-22 istedenfor en nattevakt.. Lurer på hvor sliten jeg kommer til å bli med tre sånne i strekk.. Hun kaller det tilrettelegging, men det er jo ofte mye travlere på dag og kveld, enn på natt.. Må legge til at det er veldig høyt tempo og mye løping på min avdeling.. Noen som vet om hun har lov å gjøre det sånn?

Anonymous poster hash: 07045...840

Hm, dette virket veldig spesielt. Tror sjefen din må ha misforstått litt. Evt tolket det på en meget spesiell måte.

Det som er vanlig er at man jobber ordinære dag-og aftenvakter som tilsvarer timeantallet nattevaktene man skulle ha gått. Feks om du har 3 nattevakter pr uke, skal du jobbe 30 timer, som blir ca 4 dagvakter. You see?

Jeg ville tatt kontakt med tillitsvalgt/forbund dersom du er organisert.

Husk også at nav dekker inn for 1/3 vikar per gravid når en har gravide på jobb. Da jeg var gravid sist og måtte få tilrettelegging, var det også to andre gravide. Ergo, sjefen kunne leie inn en hel vikar for å dekke opp for de arbeidsoppgavene vi ikke kunne gjøre (IA-bedrift).

Anonymous poster hash: 67448...865
  • 1 måned senere...

Jobber også et sted der det er vanskelig å få tilrettelagt arbeidsdagen. Har et visst antall personer jeg skal følge opp, som jeg har en relasjon til og kjenner godt. For å minske arbeidsmengden, må noen andre ta over ansvaret for noe av listen min. I tillegg varierer sterssivå og intensitet utrolig mye fra dag til dag. Noen dager skjer det tusen akutte ting, mens andre dager kan være helt rolige.

Har merket at dette har vært en stor utfordring i første trimester. Har til tider vært så kvalm at jeg har kastet opp på jobb, men har ikke kunnet forlate på grunn av pågående, akutte ting. Har også vært 20% sykemeldt i tre uker nå, uten at det har vært så lett å minske arbeidsmengden min. Har egentlig jobbet mine vanlige 100% på 80% av tiden. Stress! Heldigvis er kvalmen mye bedre nå, 13 uker ut i svangerskapet.

Men jeg er avhengig av å fortsette i jobb for min egen psykiske helse. Jeg liker jobben min godt, og får både energi og input på jobb. De dagene jeg har holdt meg hjemme på grunn av skranten form, har jeg bare følt at jeg har lagt og syntes synd på meg selv. Men det skal sies at det har vært dager der det har vært helt umulig å gå på jobb, og da må man holde seg hjemme!

Savner litt mer støtte fra sjefene. Det hadde gjerne holdt med noen oppmuntrende ord, og noen spørsmål om hvordan det går. Og kanskje tilbud om å kunne ta seg en "time-out". De har vært forståelsesfulle og empatiske når jeg har tatt opp at jeg har slitt, men så har det vært rimelig stille ellers. Kanskje de jobber etter teorien om at dersom de ikke hører noe, er alt i orden?

Kjenner det er hardere nå når jeg venter nr. to, og har både 3-åring og bonusbarn i full aktivitet hjemme. Jobben blir nesten et hvilested til tider. Men det hadde ikke gått om jeg hadde hatt en veldig fysisk jobb! Det at jeg har mye kontorarbeid og møtevirksomhet, får det til å gå rundt på et vis. Ettermiddagsvakter og nattevakter hadde vært rimelig utelukket, da jeg har vært helt zombie på ettermiddagene, og må ha rundt 10 timer søvn.

Men vi bygger jo morgendagens Norge, og skaper viktige verdier i form av arbeidskraft og kunnskap. Jeg har ikke noe dårlig samvittighet over å lytte til kroppen, og kreve det jeg trenger av jobben! En knakande god jobb gjøre jeg også, i allefall vanligvis  :tommelopp:

Trur ikke arbeidsgiverne er pålagt å opprettholde nattillegget, men store arbeidsgivere gjør det ofte. St.olav gjør de i allefall :)

Jo, arbeidsgiver er pålagt å betale nattillegget. Helt sikkert.

:-)

Jeg fikk ikke det, og jobber som vekter i et stort firma. Så er forskjell på ulike plasser. Er et gode sykepleiere har, ikke alle andre som jobber natt. 

Anonymous poster hash: db202...ffe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...