Gå til innhold

Har du stekepanne i jern? Hjelp meg :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ha meg ei ny stekepanne og har bestemt meg for å gå for ei støpejernspanne.

Hadde i utgangspunktet sett for meg ei fra Le Creuset, men nå ser jeg at noen mener emaljen i disse vil løsne over tid..

Hva mener du: støpejernspanne med eller uten emalje? :)

Hvilken har du?

Anonymous poster hash: bac83...950

Fortsetter under...

Skrevet

Tja.. Støpejernspanne er tungt, synes jeg. Når det er sagt hadde jeg ikke bekymret meg for emaljen til le creuset - det er fantastisk god kvalitet på le creuset og de er ment å vare lenge. Jeg har stålgryter derfra som er helt suverene. Men støpejern som ikke er emaljert er nå veldig godt det også, uavhengig av merke, bare den blir mye og godt brukt og stelt. Jeg var skikkelig god hjelp i dag ser jeg...

Skrevet

Har uemaljert, den er super. Tilhørte oldemora til mannen og er god som ny.

Skrevet

Jeg har emaljert fra IKEA, den har ikke mistet noe emalje enda, så tror hvertfall ikke det er et problem med le creuset. :)

Skrevet

Jeg har uemaljert. Kjempefornøyd. Som amadine sier så er det bare å bruke den ofte og stelle den godt :)

Anonymous poster hash: 44213...902
Skrevet

Takk for alle svar :) Jeg har flere produkter fra Le Creuset, derfor jeg vurderer den (så den skal matche resten, hehe)

Kom gjerne med flere innspill!

Annonse

Skrevet

Hvordan ser man at den har mistet emalje da?

Anonymous poster hash: 4c719...59f

Skrevet

Jeg har den emaljerte stekepakken til le creuset, og er veldig fornøyd! Før du bruker den bør den varmes opp med olje og smøres litt, maten svir seg litt fast de første gangene, så blir den bedre og bedre.

har den på mye lavere varme enn teflon.

Skrevet

Jeg har den emaljerte stekepakken til le creuset, og er veldig fornøyd! Før du bruker den bør den varmes opp med olje og smøres litt, maten svir seg litt fast de første gangene, så blir den bedre og bedre.

har den på mye lavere varme enn teflon.

Hvordan vasker du den (såpe/ikke såpe, olje etter hver bruk eller er ikke det nødvendig pga emalje)? :)

Skrevet

Trenger bare å oljen den før første bruk! Jeg bruker litt såpe, men tror egentlig ikke det er nødvendig. Den er veldig lett å få ren.

Skrevet

Vi har brukt stål og teflon i mange år, og det var en tilvenning med støpejern. Men synes maten blir jevnere stekt, og vannet fordamper jevnt, vi slipper at maten "slipper" alt vannet slik at den koker i stedet for å steke.

Pleier å ha varmen på 5-6, i stedet for full pistol med teflon.

Skrevet

Jeg lurer fortsatt...

Skrevet (endret)

Jeg lurer fortsatt...

Den skaller? Det gjør i alle fall mine teflonpanner etter en stund. Støpejern er holdbart og tungt, har ett par gammeldags stekepanner av den typen. Men bruker det kun til pakkekaker fordi jeg foretrekker stekepanner som er lettere, større eller har høyere kanter.

Endret av Elsker livet

Annonse

Skrevet

Jeg har uten emalje, er skeptisk til de med emalje fordi jeg har hørt at de mister emaljen.
Dessuten er de uten ofte å finne til en billig penge på loppemarked, med litt vask og olje blir de gode å bruke :)

Anonymous poster hash: f98bf...773
Skrevet

Trenger bare å oljen den før første bruk! Jeg bruker litt såpe, men tror egentlig ikke det er nødvendig. Den er veldig lett å få ren.

Har du hatt den i mange år da? Sorry masinga, men vil være sikker på at jeg kjøper noe som er holdbart ;)

Skrevet

Jeg har bare hatt den i snart ett år, men slike panner skal visst bli bedre og bedre. Foreløpig stemmer det :)

Pannen kommer med livstidsgaranti.

emalje er ikke som teflon, har arvet emaljepanner av oldemor som ikke skaller, men har fått noen hakk i emaljen. Teflon er et belegg som slites etterhvert, hos oss har de vart ca fem år hver(jamie oliver og tefal). Teflonpanner må man altså regne med å skifte ut, så nå har vi kjøpt støpejern for miljøets del.

Haha, høres ut som en reklame for le creuset, er ikke meningen, altså :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...