Himmel og hav Skrevet 3. februar 2014 #1 Skrevet 3. februar 2014 Jeg har en kakeide som jeg tenkte å prøve ut, men jeg tror den blir både best, og penest, om det er sjokoladetrekk på. Den jeg skal bake til ønsker seg marsipankake, så planen er marsipankake med en vri. Jeg har aldri testet det før, men tenker at det burde gå. Noen som har erfaring som de vil dele?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #2 Skrevet 3. februar 2014 På en marsipankake er det vel trekket som er av marsipan. Så da vil du bruke to trekk? Eller? Anonymous poster hash: 46eef...bb7
soleia Skrevet 3. februar 2014 #3 Skrevet 3. februar 2014 Tenkte du å kle marsipanen med sjokolade? Har aldri sett det gjennomført før, men ein har jo sjokolade utanpå marsipankuler, så i teorien bør det gå. Men kva med å ha marsipanen inni kaka, saman med krem og syltetøy? Eg er kanskje ikkje nok bakedame, og fylgjer helst oppskrifter når det gjeld kaker.
amandine Skrevet 3. februar 2014 #4 Skrevet 3. februar 2014 Synes det høres deilig ut! Som en hvit dame med sjokoladetrekk utenpå marsipanen? Komplett med friskrørte bringebær i kremen og en tynn nøttebunn? Gi meg en god kopp kaffe så er jeg klar på et øyeblikk!
Himmel og hav Skrevet 3. februar 2014 Forfatter #5 Skrevet 3. februar 2014 Ja, det blir jo som en marsipankake, men så med et sjokoladetrekk utenpå der. Jeg har ikke gidd til å prøvebake, selv om de på jobben sikkert hadde vært glade om jeg kom drassende med ei kake, men det kan da ikke være umulig å få til et pent sjokoladetrekk av mørk sjokolade? Jeg har lurt litt på om det vil feste seg - men selvfølgelig vil det det - sjokoladen sklir jo ikke av marsipankulene (takk, Soleia!) Det blir ikke akkurat som hvit dame, amandine. Jeg har tenkt å lage et mørkt sjokoladesukkerbrød, dynke det med likør/konjakk el, fylle det med kirsebær, krem og kanskje en mokkakrem, så marsipan og mørk sjokolade. Høres det godt ut, eller er det bare jeg som har fått en fiks idé?
bIomstre Skrevet 3. februar 2014 #6 Skrevet 3. februar 2014 Hvorfor vil du absolutt ha sjokoladen ytterst? Først sjokoladedtrekk også marsipan ville jeg ha sagt... (Men hei, jeg er ingen marsipankakedame...). Hvis du sjekker hos villaperlesukker så pleier hun å lage sjokoladekaker med bringebær som hun har marsipanlokk på.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #7 Skrevet 3. februar 2014 Det er ikke noe nytt å ha sjokoladetrekk utenpå et marsipanlokk. Det går helt utmerket an. Anonymous poster hash: e4610...b7c
bIomstre Skrevet 3. februar 2014 #8 Skrevet 3. februar 2014 (endret) Hvorfor vil du absolutt ha sjokoladen ytterst? Først sjokoladedtrekk også marsipan ville jeg ha sagt... (Men hei, jeg er ingen marsipankakedame...). Hvis du sjekker hos villaperlesukker så pleier hun å lage sjokoladekaker med bringebær som hun har marsipanlokk på. Ved nærmere ettertanke... det er vel gjerne sånn fondant/sukkerpasta-greier hun har på kakene sine.... OG Troikakake? Der er vel sjokoladen ytterst? Den har jeg prøvd, det gikk utmerket! (nam, nam) (http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=491) Endret 3. februar 2014 av bIomstre
amandine Skrevet 3. februar 2014 #9 Skrevet 3. februar 2014 Blir sikkert godt, men du har mye kraftige smaker, vil marsipanen merkes i det hele?
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 3. februar 2014 #10 Skrevet 3. februar 2014 Lag sjokoladeganache med 250 g mørk sjokolade, 2 dl fløte og en spiseskje smør. Det bør gå helt fint! Varm opp (men ikke kok!) fløten, rør inn sjokoladen og smøret (romtemperert) og hell det over kaken. Lurt å la kaken stå på en rist med bakepapir under, så renner det overflødige av. Oppskriften må jo justeres etter kakestørrelsen.
Himmel og hav Skrevet 3. februar 2014 Forfatter #11 Skrevet 3. februar 2014 Supert! Takk skal dere ha! Da gir jeg det et forsøk, og håper det blir både pent og godt, og at mottakeren blir fornøyd!
Himmel og hav Skrevet 3. februar 2014 Forfatter #12 Skrevet 3. februar 2014 Blir sikkert godt, men du har mye kraftige smaker, vil marsipanen merkes i det hele? Det har jeg ikke tenkt så mye på i grunnen...Hm..kanskje droppe mokkakremen
amandine Skrevet 3. februar 2014 #13 Skrevet 3. februar 2014 Blir sikkert godt, men du har mye kraftige smaker, vil marsipanen merkes i det hele? Det har jeg ikke tenkt så mye på i grunnen...Hm..kanskje droppe mokkakremen Neh - men kanskje en friskere frukt enn kirsebær? (Med mindre du har vanlige sure fra hagen din:-)) Bringebær? Litt hakkede valnøtter i? Valnøtter vil vel fremheve marsipanen litt, tenker jeg. Dynke med konjakk og med en deilig mokkakrem - det må bli godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå