Gå til innhold

En liten frøken ble født <3

Anbefalte innlegg

Frøkna mi er kommet! 12 dager før tiden.. :D

Her kommer min historie.. :) (sorry detaljer...)

Tidlig forgje søndag fikk jeg en rar følelse nedentil... nesten som et lite "knepp", etterfulgt av noe rennende...  Var det vannet som gikk? Det kom ikke så mye mer.. annet enn seigt, seigt slim.. som antagligvis var slimproppen.. Utover kvelden seiv det ut mer tynntflytende, og jeg hadde mine misstanker til hva som var på gang...

Fikk lurt med meg mannen i seng for en hyrdestund, og sovnet som et lite barn med gode kynnere kl 23..

Kl 02 våkner jeg av at det er rier på gang! De kommer regelmessig, og jeg står opp for å ta tiden på de.. og for å finne frem nr til føden... Riene kommer med 3-4 minutters mellomrom, og varer i 40-50 sekunder. Det er fortsatt veldig overkommerlig, og jeg puster meg fint gjennom det lille minuttet.

Ringer likevel inn til føden for å høre hva de synes, og de ber meg innstendig i å tenke på å reise innover pga 2.gangs, dårlig føre og en times reisevei.

Jeg vekker mannen og ber han ringe barnevakten kl 03, pakker ferdig baggen mellom riene, og prøver så godt jeg kan å oppmuntre lillesøster på 3,5 år om at å kjøre bil midt på natta går helt fint ;) Ho blir litt oppgira av at hun skal til barnevakten, og beroliger mammaen sin gjennom de vondeste riene... "Det går bra mammaen min.." :hjerte:  

Vi kjører innover mot sykehuset, og riene er like regelmessige, noen intervaller er litt kortere, men de varer ikke lenger enn ca 50 sekunder..

Føret er rett å slett helt på kanten.. Det snør, er dårlig brøytet og saltet, og det er rett å slett driiiitglatt! Mannen er likevel rolig, og jeg har det i grunn helt ok når det ikke er rier.. Vi er spente begge to..og det kribler skikkelig i magen!

Når vi kommer inn blir det satt i gang CTG og deretter ble jeg undersøkt.

Ca. kl 05 er det 3 cm åpning, og jeg blir etterhvert tilbudt lystgass.

Lystgassen hjelper godt, og å puste i maske er veldig effektivt.

Jeg var helt klar på at jeg ville ha epidural etter sist fødsel, og siden det pleier ta litt tid før anestesilegene har tid til å komme bestiller jordmor dette like før kl 06.

Aldri før har de kommet raskere.. Føden er full av fødende kvinner som vil ha epidural, og de sender rett å slett to leger med èn gang! Før kl er 06.30 er epiduralen satt, og livet er helt nydelig :P

Riene dabber litt av, og jeg og mannen hviler alene på rommet, med musikk strømmende ut fra Spotify fra telefonen.. Det er koselig å ligge sånn, og vi henter litt krefter for det som skal komme begge to..

I 07-0730 tiden spiser vi frokost før nytt vaktskift kommer på.

Den nye jordmora som kommer, begge to faktisk, da hun har med seg en student, er veldig gira på at det skal bli fødsel i løpet av deres vakt, og vil gi meg drypp for å få fart på riene. Kl 08 er det 4 cm åpning, og jeg er i grunn litt motløs av at det har tatt sååå lang tid, bare på èn cm!! Men når dryppet er satt i gang, er riene godt i gang igjen, og de blir bare hefitgere og heftigere... Maska til lystgassen hjelper meg med pustinga, og lindrer toppene, selv med bare 30% lystgass...

Kl 10 er det 6 cm åpning, og riene er rimelig hyppige.. Jeg har fortsatt tid til å slappe av litt i mellom, men Mannen rekker så vidt å gi meg litt saft før det kommer en ny...

Når kl er 10.10 begynner det å presse skikkelig nedover, og jeg ber om at de skrur opp lystgassen til 50%... Før jeg vet ordet av det tar ting helt av, og jeg har skikkelig nedpress, og føler at hodet er på vei ut... Kan ikke helt skjønne at det er sånn det skal føles, og føler egentlig at jeg holder på å bæsje på meg..  :sprettoy:

Det var jo knappe 15 minutter siden det var 6 cm åpning! Aldri i verden som frøkna kom allerede NÅ!

Ting går veldig fort, og jordmødrene skjønner at her er det bare å kaste seg rundt... Barnet kommer, og etter 2-3 pressrier er hodet ute...

Nå forsvinner smertene, og hun bare glir ut.. For en herlig følelse! Og helt fantastisk er det å få henne rett opp på brystet  :wub:  Klokka er 10.30 og hele den siste halvtimen er bare helt surrealistisk! Pappaen klipper navlestrengen, og mormor er helt forfjamset da jeg tar telefonen fra henne 10.45.. Hun skulle jo bare ringe å høre hvordan det gikk med meg...  :ler:

Frøkna er helt herlig, varm og god! Og det er fantastisk å ha opplevd en "perfekt" fødsel, etter den litt skrekkslagne vakumforløsningen med storesøster..

Dette kunne jeg lett gjort igjen! For en opplevelse! Selvfølgelig vondt som FY på det verste... men helt overkommerlig! Da er det nesten litt vedmodig at vi i utgangspunktet ikke ønsker flere barn... at jeg ikke skal få mulighet til å kjenne sparkene inni magen, og det å føde igjen...

La det gå noen år så får vi se..  :babyjente:

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144116817-en-liten-fr%C3%B8ken-ble-f%C3%B8dt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...