Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #1 Skrevet 1. februar 2014 Helsesøster mente gutten min var unormalt stor, han er 10 kg og 72 cm ved 5 mnd. Ble litt bekymret mtp fedme o.l Jeg ammer han og har begynt å introdusere grøt, Bør jeg kanskje vente litt med grøten? Andre som har hatt så store barn? Jeg syns egentlig det er litt rart siden hverken jeg eller faren har ett gram fett til overs på kroppen. Anonymous poster hash: ab2d8...4d0
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #2 Skrevet 2. februar 2014 Slapp av, jeg syntes det høres ut som han er godt i hold, men han er jo en baby! Alt for mye fokus på fedme hos helsesøtrene. De fleste babyene springer det jo av seg etterhvert. Babyen din er jo lang da, til å være 5 mnd, han må være langt over gjennomsnittet i lengde. Min var 68 cm og 9 kg ved 6 mnd kontrollen. Anonymous poster hash: c23b8...e2c
Gjest Sekretøsa Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 På 6mnd kontrollen her var min 74 lang og 9.6 kilo. Han begynner å jevne seg ut nå. Vært litt fokus på det her og men jeg har poengtert at jeg ikke får gjort så mye med det enda så hun har sluttet å mase
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 Jenta mi var 10 kg når hun var 6mnd. Helsesøster sa jeg burde vurdere å vente med fastføde, men jeg hadde jo kun ammet;) det jevnet seg ut når hun begynte å bevege seg mer. Og er idag en slank 9 åring:) Anonymous poster hash: d2151...a9f
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #5 Skrevet 2. februar 2014 Min var 1 år da hun var 10 kg Anonymous poster hash: af315...74d
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #6 Skrevet 2. februar 2014 5: Da var hun vel langt under kurven sin? Gutter skal veie mer enn jenter også.. Anonymous poster hash: c23b8...e2c
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #7 Skrevet 2. februar 2014 5: Da var hun vel langt under kurven sin? Gutter skal veie mer enn jenter også.. Anonymous poster hash: c23b8...e2c Ja hun har alltid vært liten, det er hun enda og Anonymous poster hash: af315...74d
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #8 Skrevet 2. februar 2014 Min var 1 år da hun var 10 kg Anonymous poster hash: af315...74d Min har bare 8 kilo. Husker ikke lengde da, men var på gjennomsnittet. Anonymous poster hash: b63ac...dcd
Jenny251210 Skrevet 2. februar 2014 #9 Skrevet 2. februar 2014 Det var datteren min og, fikk kun morsmelk. Nå er hun 3 år og litt over 16 kg og nesten en meter lang, og helt normal
Bustetroll Skrevet 2. februar 2014 #10 Skrevet 2. februar 2014 (endret) 5: Da var hun vel langt under kurven sin? Gutter skal veie mer enn jenter også.. Anonymous poster hash: c23b8...e2c Min er 15 mnd og veier 10 kg og er 70 cm.. Hun er kort, men vekten er normal. Gjennomsnittet er vel rundt 9-10 kg Endret 2. februar 2014 av Bustetroll
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #11 Skrevet 2. februar 2014 Min gutt var også 10 kg ved 5 mndr. Han ble da fullammet og spiste myyye på natt. Helsesøster anbefalte da å øke opp til full porsjon grøt på kvelden og så nattavvenne for amming. Det gikk veldig bra, og han la nesten ikke på seg det neste halve året. Bare strakk seg uten å øke i vekt. Nå er han en helt normalvektig 2-åring. Så lenge du har fullammet til nå så er det ikke så farlig. Men kanskje du i samråd med helsesøster kan kutte ut nattamming og gi grøt til kvelden slik jeg gjorde f.eks? Min gutt fikk som sagt i seg altfor mange kalorier om natten så da han sluttet å spise fra 19-06 løste mye seg:-) Anonymous poster hash: 5188c...4b5
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #12 Skrevet 2. februar 2014 Tror variasjonen er stor for disse små Anonymous poster hash: c23b8...e2c
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #13 Skrevet 2. februar 2014 MIn var like store når han var reft før 6 mmd, og han var 2.7 ved fødsel! Nå er han 8 mnd, og krabber rundt i vill fart, så godt han har litt å ta av Anonymous poster hash: 28820...0a6
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #14 Skrevet 2. februar 2014 Min var 74 cm og 10 kg på 9 mnd kontroll. Da lå hun litt over vektkurven. Mener bare at din er jo like lang, så da tenker jeg at det må være ok. Anonymous poster hash: 82487...db0
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #15 Skrevet 2. februar 2014 Synes det er ganske horribelt å snakke om fedme/overvekt på en 5 mnd gammel baby...!!! Greit at dette har blitt et stort samfunnsproblem, men allikevel... Drøyt !! Anonymous poster hash: c3367...fd1
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #16 Skrevet 2. februar 2014 Min eldste som nå er 5,5 år var bælfeit som baby! Michelin kan gå å legge seg! Nå er han slank og spiser normalt til lite (har ikke tid til mat må vite!) og han fikk flaske med NAN fra han var 3 mndr. Ene HS holdt jo på å få dånedimpen og stressskuldre når hun veide babyen min, og kom med alskens råd og meninger. Jeg tok med babybilder av meg, mine søsken, mine nevøer og nieser og viste henne at alle vi var tjukke babyer, både puppunger og flaskeunger, men normalvektig til litt for tynne som eldre barn og voksne. Babyer legger på seg ujevnt som regel. Mange blir tjukkaser i det sjiktet hvor de er like ved å bli mobile siden lysten og behovet for ny øker men de ikke beveger seg mer like fort som de øker matmengden. Det som var greia med sønnen min (og meg, tankene hans, onkelene hans og fetterene og kusinene hans) vi økte matinntak for å kunne være mobile før krabbing/kryping kom skikkelig igang, og da blir man jo tykkere enn før. Anonymous poster hash: 7608c...0db
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #17 Skrevet 2. februar 2014 Min yngste veide 12 kg på 6 mnd. kontroll... Hun var ei skikkelig blubbe... Var da fullammet. Nå er hun 3,5 år og veier 16 kg. Jeg var skikkelig bekymra den gangen, men helsesøster tok det hele med stor ro, og sa at så lenge det var morsmelk så gjorde det ingenting. Og i vårt tilfelle hadde hun rett:) Anonymous poster hash: 6179b...5e1
Elskerhøsten2014 Skrevet 2. februar 2014 #18 Skrevet 2. februar 2014 Ja det er han. min er 1år og 11kg og 80cm
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #19 Skrevet 2. februar 2014 Jenta mi er like lang og tung som din, hun er straks to år... Anonymous poster hash: 1cecf...24a
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 2. februar 2014 #20 Skrevet 2. februar 2014 Det er først når de nærmer seg 2 år at man blir bekymret for eventuell overvekt. Svært ofte(neste alltid) så jevner vekten seg etter at barnet begynner å krabbe, gå, spise mer fast føde. Jeg ville ikke vært bekymret om jeg var deg. Bare vær glad for at han har litt (mye :-P ) å gå på om han skulle bli syk over lengre tid. Du kan også fint innføre fast føde, han vil jo bli raskere mett av det :-)
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #21 Skrevet 2. februar 2014 Yngste her var 12 kg da han var 6 mnd! Og nå er han 2 år og bruker klærne til storebroren på 4,5 år!Han er desverre veldig svær, men det har han vært hele livet. Var en monsterbaby på 54 cm og 5736 gr! Så vi måtte gå direkte på størrelse 58/62. Men for vår del er det desverre ikke noe vi kan gjøre. Men han er sprek ganger mange! Vi har helt sluttet å bruke vogn, går til barehagen fremfor å kjøre, og er flink å gå små turer i skog og mark på ettermiddagene og i helgene. Spiser også veldig sunt, men vi prøver ikke å slanke han. Barn er forskjellige, og det er farlig å slanke barn! Og det er ikke noe galt i å begynne med fast føde, men du må se an om han er tilfreds med ammingen og du orker å fullamme lengre, eller om han begynner å kreve mer mat. Ikke noe du kan gjøre, og det er ikke falrig Det viktigste er at dere har fokus på en sunn livsstil Anonymous poster hash: ebf39...fd4
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #22 Skrevet 2. februar 2014 Åh, jeg er så lei av å lese/høre setningen "Så lenge babyen blir ammet er det greit, men ikke hvis baby får erstatning!" Blir helt matt! Det er kjempefrustrerende for oss som ikke får/vil ammet barnet å få slengt etter oss at vi må passe vekta på ungene våre, mens dere som ammer kan ha baby på str med Hulken og bare ler det bort med at dere har feit og fin melk! Babyer vokser ulikt, mennesker genrelt har ulike kropper som veier ulikt og ser ulike ut. Og babyene VIL miste det overflødige når de går fra å ligge i ro til å bevege seg. Og babyene bør ha litt på kroppen fordi de så fort mister så mye så fort hvis de blir syke.. Barna som får erstatning må jo få spise seg mette de også, og krever like ulikt som puppebarn. Anonymous poster hash: 7608c...0db
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #23 Skrevet 2. februar 2014 Åh, jeg er så lei av å lese/høre setningen "Så lenge babyen blir ammet er det greit, men ikke hvis baby får erstatning!" Blir helt matt! Det er kjempefrustrerende for oss som ikke får/vil ammet barnet å få slengt etter oss at vi må passe vekta på ungene våre, mens dere som ammer kan ha baby på str med Hulken og bare ler det bort med at dere har feit og fin melk! Babyer vokser ulikt, mennesker genrelt har ulike kropper som veier ulikt og ser ulike ut. Og babyene VIL miste det overflødige når de går fra å ligge i ro til å bevege seg. Og babyene bør ha litt på kroppen fordi de så fort mister så mye så fort hvis de blir syke.. Barna som får erstatning må jo få spise seg mette de også, og krever like ulikt som puppebarn. Anonymous poster hash: 7608c...0db Vi har en veldig stor baby og vært hos barnespesialister grunnet astma bla. Her snakket vi også med en spesialist på kosthold hos småbarn. Vi tok da opp dette med mm vs mme hos store babyer ettersom vi har fått vite på helsestasjonen at vi ikke skulle bekymre oss fordi barnet kun ble ammet. Svaret vi fikk er at fettsammensetningen i mm er spesielt tilpasset babyen og brytes lett ned. Det er ikke en farlig type fett som blir lagret over lengre tid. Mme er derimot kunstig fremstilt, og et godt produkt. Men den unike fettsammensetningen i mm er umulig å kopiere, derfor er det en annen type fett som er mer "tungt" fordøyelig i mme.Det er vansligere for babyen å kvitte seg med dette overskuddet og derfor farligere. Anonymous poster hash: 5270d...165
Fru vims Skrevet 2. februar 2014 #24 Skrevet 2. februar 2014 Min sønn var 72 cm og 9 kg på 5 måneders kontrollen. Stor gutt, men han fulgte kurven sin perfekt. Og det vil mest sannsynlig jevne seg ut. Husk at de vokser masse det første halve året. Når han var 9 måneder hadde han bare gått opp halv kg. Og veide kun 10.5 kg på 1 års kontrollen (noe som var litt lite til en lang gutt). Så det kan forandre seg. Og så lenge han blir ammet har det ingenting å si hvor mye han legger på seg. Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet med grøten, siden han legger fint på seg. Fullammet datteren min til over 6 måneder av samme grunn.
Fru vims Skrevet 2. februar 2014 #25 Skrevet 2. februar 2014 Ja det er han. min er 1år og 11kg og 80cm Min var bare litt mindre enn his baby rundt 5 måneder. Men fortsatt mindre enn din, bortsett fra like lang på 1 års kontrollen Husk at de vokser i rykk og napp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå